واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: بنابر اين گزارش به نقل از جهان، در ابتدای این برنامه مسعود فراستی در باره فیلم افراطی ها بیان داشت: فیلمنامه این فیلم چند دست است و کمدی این فیلم فقط بر اساس آواز خوانی علی اوسیوند "بازیگر این فیلم" که بسیار هم بد می خواند شکل می گیرد. وی ادامه داد: اگر چه مردم در لحظه می خندند اما فیلم کمدی نیست. در ادامه بابائیان تهیه کننده فیلم با رد بد آواز خواندن اوسیوند گفت: اوسیوند یک بازیگر است نه خواننده که قرار باشد صدای خوبی داشته باشد! در ادامه این برنامه فراستی درباره فیلم افراطی ها گفت: در این فیلم "دیالوگها" و "موقعیت" کمدی نیست. فیلم پیام ندارد.توی زندان ما جز لودگی و مسخره بازی چیزی نمی بینیم. این منتقد سینما ادامه داد: این فیلم تمام ویژگی های فیلمفارسی های قبل انقلاب را دارد. یکی از مصیبت های فیلم های قبل انقلاب این بود که پشت بازیگر نمی ایستادیم ولی فیلم بر اساس بازیگر پیش می رفت. فراستی در ادامه گفت: در این فیلم معلوم نیست با چه کسانی در ارتباط هستیم.این افراد لات را نقد نمی کنیم. اینها تنها افراد حاشیه داری هستند که زمان، مکان، خانواده شان و ...مشخص نیست. فراستی به یکی از سکانس های این فیلم اشاره کرد و گفت: مثلا در سکانسی که اوسیوند با بطری مشروب در خیابان است و به روحانی نزدیک می شود و از روحانی می خواهد که روضه بخواند و سپس متحول می شود، نمونه بارز یک فیلمفارسی است. در طول برنامه هفت و پس از صحبت های فراستی گفتگوی زنده تلفنی با "رنجبر" فیلمنامه نویس این فیلم ارتباط برقرار شد که وی در رابطه با این فیلمنامه گفت: این فیلمنامه اصلا مربوط به من نیست و تنها 2 ثانیه از فیلم که اسم من نمایش داده می شود مربوط به من است!وی ادامه داد: یک روز آقای جهانگیری(کارگردان) از من خواستند یک فیلمنامه پلیسی و اکشن برای ایشان بنویسم و با صحبت هایی که با من کردند من را به هیجان آوردند. وی افزود:آقای جهانگیری گفتند من می خواهم یک فیلم بسازم که برایم ماندگار باشد، با این قضایا من را تحریک کردند که من به ایشان کمک کنم. من فیلمنامه را به ایشان پیشنهاد دادم، اما فیلمنامه دیگری ساخته شد. وی در پایان این گفتگو مدعی شد که فیلمنامه "افراطی ها" را ارژنگ امیر فضلی" نوشته است! در ادامه جهانگیر جهانگیری کارگردان افراطی ها گفت:اصلا به این صورت که آقای رنجبر می گویند نیست. آقای بابائیان(تهیه کننده فیلم) فقط ایده داده اند. ضمن اینکه من از آقای رنجبر خواهش نکردم بلکه یک دوست مشترک ایشان را پیشنهاد دادند. فیلمنامه ایشان بد نبود بلکه بدرد کار ما نمی خورد. من فیلمنامه را دوست نداشتم نه اینکه فیلمنامه بد بوده باشد. جهانگیری ادامه داد: چون آقای رنجبر زحمت کشیده بودند اسم ایشان را در تیتراژ زدیم. در ادامه داریوش بابائیان تهیه کننده فیلم گفت: فیلمنامه ای که آقای جهانگیری برای من آوردند فیلمنامه بازنویسی شده آقای رنجبر بود. اما من بخش خصوصی هستم باید فیلمی بسازم که بفروش باشد. این فیلمنامه را 4 نفر نوشتند و اصلا ارژنگ امیر فضلی ننوشته است. فراستی نیز در این رابطه گفت: من آقای رنجبر"فیلمنامه نویس اولیه افراطیها" را از قدیم می شناسم ایشان آدم با سوادی است. دغدغه های خیلی جدی دارد و دست به قلم خوبی دارد. فراستی ادامه داد: این فیلم (افراطی ها) تقلید از اخراجیهاست. از اسم فیلم گرفته تا بیلبوردها، صراحت در شوخی ها،بازیگران و .... وی افزود:بازیگرها در این فیلم که اصلا افراطی نیستند،تحت تاثیر اخراجیهاست منهای اصول اخراجیها.یعنی شوخیها در این فیلم ظاهری شبیه اخراجیها دارد، در صورتیکه در اخراجیها ریا کاری نفی می شود اما این فیلم اینجوری نیست و مردم تنها بدلیل شباهتش به اخراجیها به دیدن این فیلم می روند. در ادامه داریوش بابائیان تهیه کننده فیلم گفت: این فیلم اصلا کپی برداری از اخراجیها نیست.ما یک سری بازیگر طنز که بیشتر نداریم. که بیشتر آنها نیز در اخراجیها بازی کرده اند؛حالا هر کسی از این بازیگرها استفاده کند یعنی از اخراجیها تقلید کرده است؟ وی ادامه داد: مردم این جنس فیلم را می خواهند اما فیلم دیده نشد! فراستی در ادامه انتقاد از فیلم افراطی ها گفت: افراطی ها شمایل یک فیلمفارسی بعد از انقلاب است که تمایل بیشتری به سینمای قبل انقلاب دارد. وی ادامه داد:بدترین چیز این فیلم این است که این فیلم قصه ندارد.شخصیت و تیپ هم ندارد. آدمهایی در این فیلم هستند که دلیل ندارند. فقط بزن و بکوب دارند. وی افزود: فیلم به هیچ عنوان پیام ندارد.انتقاد جدی موشکافانه اجتماعی ندارد.در فیلم از ابتدا یک طلبه ای وارد می شود که تا انتها هست و دست انداختن این طلبه در طول فیلم بسیار توهین آمیز است. این دوگانگی است و دست انداختن این طلبه فقط بخاطر گیشه است.این دست انداختن ها هم اصول ندارد. جهانگیر جهانگیری کارگردان این فیلم در ادامه و در پاسخ به فراستی گفت:ما در جامعه برای این طلبه ها هم احترام قائل هستیم.آقای فراستی هر جور بخواهند فکر کنند. اما من یک انتقاد به ایشان دارم و آن اینکه ما قصد نداشتیم از اخراجیها تقلید کنیم. در ادامه فریدون جیرانی که بطور مکرر صحبتهای مهمانان برنامه را قطع می کرد و باعث آزردگی مخاطب و حتی میهمانان می شد گفت:لات های فیلم اخراجیها وارد فیلم شما شده است که البته اشکال ندارد اما مشکل این است که بازیها در نیامده است. جهانگیری کارگردان افراطی ها در پاسخ گفت:به نظر من بازیها در آمده است. به نظر من فیلم لطمه هایی خورده اما حاصل کار درست است. در ادامه جیرانی به بابائیان تهیه کننده این فیلم گفت: آیا بخش خصوصی مجبور است اینگونه فیلمها را بسازد که وی در پاسخ گفت: من بخش خصوصی هستم و نمی توانم فیلم ماندگار بسازم بودجه بدهند من هم فیلم ماندگار می سازم. مسعود فراستی منتقد سینما هم در پایان گفت:ما سینمای کمدی را دست کم گرفته ایم و اتفاقا سخت ترین نوع سینماست. دوستان چون در معاونتهای مختلف سینمایی درباره مباحث اجتماعی سخت گیری کرده اند، کمدی های سهل الوصول که دخل و خرج می کند، رشد می کنند و این نوع فیلمها نیز اصلا قرار نیست پیامی داشته باشند. مردم حتی الان فیلمهای جدی می بینند که خنثی هستند و همین عوامل باعث ریزش مخاطب شده است.ممیزی های بی مورد معاونتهای مختلف سینمایی باعث خنثی شدن اینگونه فیلمها شده است. در صورتیکه این فیلمها فرافکنی است و خستگی در کن! همچنین در بخش دیگری از این برنامه به موضوع دلایل ریزش مخاطب سینماها پرداخت شد که میهمانانی چون، علم الهدی سینمادار و کارشناس سینما،مسعود ده نمکی کارگردان و سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما حضور داشتند. در این نشست که مشروح ان در بخش دیگری منتشر می شود ده نمکی دلیل ریزش مخاطب را بالا رفتن سطح توقع مخاطب دانست و علم الهدی این دلایل را عدم رقابت سینمای ایران با نمونه خارجی، رشد شبکه ویدیویی، رشد ماهواره ها، ورود فیلمهای خارجی پر مخاطب به بازار به شکل ویدیویی و ...داست. وی در ادامه گفت: در سال 69 ما 70 میلیون مخاطب سینما داشته ایم که در سال 88 با احتساب اخراجیها، حدود 14 میلیون نفر شده است یعنی هر ایرانی هر 5 سال یکبار به سینما رفته است.... 1002
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]