تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798731780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکرار آفتاب سوختگی، باعث پیری زودرس پوست می‌شود - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
گرما.jpg
‌یک متخصص پوست و مو در قزوین گفت: یک بار آفتاب سوختگیِ همراه با تاول زدن پوست، احتمال سرطان سلول‌های رنگی پوست را دو برابر می‌کند، قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید نیز باعث پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک در آن می‌شود. ‌الهه سلطانیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهارکرد: نور خورشید با وجود همه خواص فراوانی که دارد، می‌تواند برای پوست مُضر باشد.
وی اضافه کرد: نور خورشید، موجب آفتاب سوختگی، گرمازدگی، پیری زودرس، لک‌ها و سرطان‌های پوستی خواهد شد.

این متخصص پوست و مو، آفتاب سوختگی را نوعی التهاب پوستی دانست و خاطرنشان کرد: در اثر مجاورت طولانی مدّت در آفتاب یا سایر منابع پرتو فرابنفش، مثل: دستگاه‌های برنزه کننده حاصل می‌شود که از نشانه‌های آن می‌توان به درد، سوزش، خارش، قرمزی و گاهی ایجاد تاول اشاره کرد.

سلطانیه با بیان اینکه 15 تا 30 دقیقه تماس با آفتاب در یک فرد حساس می‌تواند منجر به آفتاب ‌سوختگی شود، هشدار داد که برخلاف سوختگی حرارتی، آفتاب ‌سوختگی فوراً تظاهر نمی‌کند و هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده ‌است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه در 6 تا 48 ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، درد‌ بیشترین شدت را دارد، تصریح کرد: در موارد شدید، ممکن است پوست تاول بزند.

وی با اشاره به اینکه پوسته ریزی، بطور معمول سه تا هشت روز پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می‌دهد، اظهار کرد: گاهی در موارد شدید، علائمی مانند: تب و لرز، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی و حتی عفونت ثانویه و گاهی شوک و مرگ هم رخ می‌دهد.
  زمان و سن، عواملی مهم در بروز آفتاب سوختگی
سلطانیه با بیان اینکه در معرض آفتاب قرار گرفتن در ساعت اوج آفتاب ( 10 صبح تا چهار بعدازظهر) بویژه در نوزادان و کودکان، احتمال آفتاب سوختگی را بیشتر می‌کند، اضافه کرد: افراد با پوست‌های روشن به احتمال بیشتر نسبت به افراد با پوست تیره‌ تر دچار این عارضه خواهند شد.

وی هشدار داد که استفاده از برخی داروها از جمله: بعضی از آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضدبارداری و همچنین برخی از مواد آرایشی نیز باعث این بیماری می‌شود.
  پیشگیری از آفتاب‌ سوختگی
این متخصص پوست و مو، بهترین و اولین راه پیشگیری از آفتاب سوختگی را دوری از آفتاب، به‌ویژه در ساعت اوج آفتاب عنوان کرد و در مورد محافظت فیزیکی از آفتاب، به استفاده از لباس‌های پوشاننده، کلاه لبه دار با قطر حداقل 10 سانتی‌متر و عینک‌های آفتابی با پوشش کامل دور چشم تأکید کرد.

وی در مورد کرم‌های ضد آفتاب، ضمن تصریح به اینکه فاکتور محافظت کننده در برابر آفتاب آن‌ها باید بالای 15 باشد و 20 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده شود، ادامه داد: ضخامت آن دو میلی‌گرم در هر سانتی‌متر مربع از پوست باشد و البته در مواقعی که فرد شنا یا ورزش کرده یا تعریق می‌کند، هر دو تا سه ساعت استفاده از آن باید تجدید شود.
  درمان آفتاب سوختگی
این متخصص درباره درمان آفتاب سوختگی، به کمپرس خنک اشاره و اظهار کرد: دوش با آب ولرم تا سرد، یا قرار دادن پارچه مرطوب و خنک روی سوختگی به مدت 15 تا 20 دقیقه توصیه می‌شود.

 وی هشدار داد که از یخ یا مخلوط آب و یخ استفاده نشود، زیرا درجه حرارت باید به تدریج پایین بیاید.

سلطانیه با سفارش به اینکه بهتر است بر روی پوستِ دچار آفتاب سوختگی، وازلین مالیده نشود، زیرا مانع تعریق و دفع حرارت می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر تاول پوستی به وجود آمده‌ است، نباید تاول‌ها را ترکاند، چون برای محافظت از لایه‌های زیرین پوست‌ ضروری است، همچنین پانسمان خشک می‌تواند از عفونت جلوگیری کند.

این متخصص پوست و مو، گفت: بر روی پوست دچار سوختگی، کرم‌های بی‌حسی، مثل: لیدوکائین استفاده نشود، زیرا احتمال حساسیت پوستی را به همراه دارد.

بنا بر گفته سلطانیه، در صورتی‌که به همراه آفتاب سوختگی، بیمار، تب یا تاول‌های پُر از مایع دارد و یا مبتلا به سرگیجه یا اشکالات بینایی شده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

انتهاي پیام


چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن