تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817120689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوای «عطشان حسین» در بازار تبریز پیچید/عزاداری اصیل به قدمت تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
نوای «عطشان حسین» در بازار تبریز پیچید/عزاداری اصیل به قدمت تاریخ

آئین عزاداری عاشورای حسینی در بازار تبریز


شناسهٔ خبر: 3792767 - سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
استانها > آذربایجان شرقی

.jwplayer{ display: inline-block; } تبریز – بازهم تاسوعا و عاشورای حسینی فرارسید و بازار تبریز همچون دیگر نقاط تبریز سیاه‌پوش شد و بازاریان به‌جای خریدوفروش نوای «عطشان حسین(ع) » در بازار تبریز سر می‌دهند. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ اینجا فقط یک بازار معمولی خریدوفروش نیست، بازاریان و کسبه‌اش در همه روزهای خاص سال پیش‌قدم هستند، از احسان و نذری دادن در ماه مبارک رمضان و تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند گرفته تا برگزاری مراسم‌های عزاداری در ماه محرم و صفر و تدارک دیدن سفره‌های نذری در طول سال، همه و همه در این بازار انجام می‌شود. این بازار بااینکه از سالیان گذشته نبض فعالیت‌های اقتصادی منطقه بوده است و عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را با خود یدک می‌کشد ولی همواره در طول تاریخ ازنظر مذهبی و سیاسی پیشتاز بوده و یکی از مراسم‌های خاص محرم که به‌خصوص در تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود، مراسم عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی است. حالا بازار تبریز در تاسوعا و عاشورا به قطب مذهبی تبریز تبدیل می‌شود و پیر و جوان و کودک برای شرکت در مراسم‌ها به این بازار می‌آیند. هیئت‌های عزاداری محله‌های قدیمی تبریز در چند روز از ماه محرم و به‌خصوص تاسوعا و عاشورا برای عزاداری به بازار تبریز می‌روند و در آنجا گردهمایی بزرگی تشکیل می‌دهند و به عشق امام حسین(ع)، سالار شهیدان اشک می‌ریزند.

عزاداری ویژه با قدمتی ۵۰۰ ساله عزاداری در این بازار قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد، این عزاداری از دوران صفویان تا به امروز ادامه داشته و همواره در ماه محرم بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان در ایام سوگواری امام حسین(ع) رخت سیاه بر تن می‌کند. هر سال، ماه محرم بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان در ایام سوگواری امام حسین(ع) رخت سیاه بر تن می‌کنداین بازار در محرم میعادگاه عاشقان حسینی است و مراسم‌های عزاداری آن نیز از روح خاصی برخوردار بوده و باصفا و بی‌ریا برپا می‌شود. اینجا همه و همه قلبشان به عشق امام حسین(ع) می‌تپد و کسب‌وکار بازاریان و دکان‌ها رنگ حسینی به خود می‌گیرند. یکی دیگر از نکات جالب بازار تبریز در ماه محرم پذیرایی عزاداران در حجره‌ها است، بازاریان و کسبه از روزها قبل فضای مغازه‌ها را برای پذیرایی و پخش نذری در بازار و در بین عزاداران فراهم می‌کنند. همچنین از هشتم تا ۱۲ محرم بیشتر بازاریان مغازه‌های خود را بسته و به شکل هماهنگی تمامی مغازه‌های بازار تعطیل می‌شوند تا این بازار تاریخی برای برگزاری آیین عزاداری آماده شود. آیین سوگواری ویژه بازار تبریز در این پنج روز ادامه دارد که در روزهای تاسوعا و عاشورا مراسم‌ها رنگ و بوی دیگری دارد. همین جلوه و شکوه باعث شده تا بیشتر تبریزی‌ها و مهمانان حداقل برای یک‌بار هم که شده در بازار تبریز عزاداری کنند.

اسم‌نویسی برای شرکت هیئت‌ها در بازار هیئت‌های زیادی مایل هستند که در دو روز تاسوعا و عاشورا در بازار به عزاداری بپردازند و برای همین باید آن‌ها ابتدا ثبت‌نام کنند و بعد از قرعه‌کشی ترتیب ورود هیئت‌ها به بازار برای عزاداری مشخص شود. وجود هیئت‌های عزاداری از تمامی محلات باسابقه تبریز بر اعتبار این آیین عزاداری افزوده است، جالب اینکه این ثبت‌نام برای حضور در عزاداری بازار از ماه‌ها قبل از شروع ماه محرم آغاز می‌شود. بیشتر این هیئت‌ها از محله‌های قدیمی و اصیل تبریز همچون ششگلان، سیلاب، اهراب، نوبر، خیابان و دیگر محلات هستند. هرکدام از این دسته‌ها حسینی بر اساس سنت دیرینه خود، نام یکی از خیابان‌ها و محلات قدیمی تبریز را که بر علم نوشته‌شده بر دوش می‌کشند و هرکدام با علم‌های ویژه‌ای دسته‌های زنجیرزنی، سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی مسیر بازار را طی و عزاداری می‌کنند.

عزاداری تا پاسی از شب ادامه دارد استقبال مردم و هیئت‌های مختلف حسینی به‌اندازه‌ای پرشور و باشکوه است که در تاسوعا و عاشورا عزاداری تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و نوای یا حسین (ع) در بازار تبریز طنین‌انداز می‌شود. غروب روز تاسوعا مسیر عبور عزاداران در بازار تبریز با شمع‌های روشن نورباران می‌شود. در این ایام آن‌هایی که نذر کرده‌اند ۴۱ شمع را در ۴۱ مسجد برمی‌افروزند تا نشانه‌ای از روشنی و روشنایی باشد. شمع مایه روشنایی است، می‌سوزد و نور می‌بخشد و بر ظلمت و تاریکی فائق می‌آید. غروب روز تاسوعا مسیر عبور عزاداران در بازار تبریز با شمع‌های روشن نورباران می‌شودبه تعبیر برخی در شب تاسوعا مردم به‌صورت نمادین با برافروختن شمع چادرهای امام حسین(ع) و یارانش را از تاریکی درمی‌آورند. معمولاً صاحبان هیئت‌ها از قبل جایگاهی را برای این منظور مشخص می‌کنند که محل افروختن شمع است. در این آئین رسم است که حاجتمندان با پای‌برهنه این رسم را انجام می‌دهند.

روز عاشورا نیز در ساعات مشخصی مراسم شبیه‌خوانی به‌صورت باشکوه و به همت چند محله قدیمی تبریز برگزار می‌شود. در شبیه‌خوانی دو گروه اولیا و اشقیا (موافق خوان و مخالف خوان) به‌عنوان نمادهایی از نیروهای خیر و شر ایفای نقش می‌کنند . این شبیه‌خوانان نه‌تنها از متن اشعارشان، بلکه از حیث شیوه بیان اشعار و رنگ لباسشان نیز قابل‌تفکیک‌اند. با همه این اوصاف بدون شک آنچه در عزاداری‌های بازار تبریز خودنمایی می‌کند سادگی و عرض ارادت بی‌ریای عزاداران حسینی است که باعث شده این مراسم‌ها قدمت تاریخی داشته باشد و از تمام نقاط کشور عزاداران برای شرکت در این مراسم به تبریز سفر کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن