واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی:
مکتب امام حسین(ع) جای انسانهای بیتفاوت نیست
شناسهٔ خبر: 3792665 - سهشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
استانها > قم
.jwplayer{ display: inline-block; } قم - یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه تنها خون سیدالشهدا میتوانست اسلام را از بردگی طاغوت نجات دهد، گفت: انسانهای بیطرف و بیتفاوت جایی در سیره اهل بیت(ع) و مکتب کربلا ندارند. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبدالله جواد آملی شامگاه دوشنبه در مراسم سوگواری شب تاسوعای حسینی که در موسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تأکید بر اینکه مجاهدان الی الله تنها با گرفتن خونبهای شهدای کربلا آرام میشوند، گفت: اولیا و انبیای الهی به مثابه پدران امت هستند مگر کسی میتواند از انتقام خون پدر خویش بگذرد. وی با بیان اینکه مکتب کربلا همیشه زنده و مسئولیت آور است، اظهار کرد: شأن و مقام مجلس عزای سیدالشهدا(ع) آنقدر والاست که حتی آه کشیدن در آن عبادت است. خونبهای امام حسین(ع) قصاص است استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه «آه» اسمی از اسماء خداست، گفت: در مرثیه سیدالشهدا(ع) باید چنان اشکی جاری شود که گویی کل شبکه چشم در حال ریزش است. وی با تأکید بر اینکه خونبهای حسین(ع) فقط قصاص است و دیه قبول نیست، افزود: اسلام را تنها خون حسین(ع) میتوانست از فلاکت و بردگی آل امیه نجات دهد و اتفاقاً به ثمر هم نشست. آیت الله جوادی آملی در ادامه به تبیین حرکت و قیام سالار شهیدان پرداخت و گفت: امام حسین(ع) از ابتدای حرکت خود قصد عمره مفرد در مکه داشتند و تمام سخنان و سکناتشان معنا و پیام آموزنده داشت. وی با اشاره به اینکه مسیر و هدف امام کاملاً مشخص و شفاف بود گفت: حضرت اباعبدالله(ع) از همان ابتدا شرایط افراد پا به رکاب و فرمانبردار خود را مشخص کردند. صادرات بت در زمان معاویه این مفسر قرآن کریم با طرح این موضوع که بنی امیه فهم دین را از مردم سلب کرده بود، گفت: رسول مکرم اسلام(ص) دینی با عزت، عقلانی و شریف را به ملتها عرضه کرده است. وی با تأکید بر اینکه بعد از دوران پیامبر اسلام(ص) دین اسلام به اسارت و تحریف رفت، گفت: امام علی(ع) در دوران حکومت خود جان و عزت دوبارهای به شریعت الهی دادند. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه بنی امیه نمیتوانست آشکارا اصل اسلام را زیر پا بگذارد، گفت: متأسفانه بعد از دوران پیامبر اسلام(ص) دین الهی به اسارت رفت و تحریف شد. وی افزود: معاویه در دوران حکومت خود به کشورهایی مانند هند بت مرصع شده صادر میکرد. استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) قصد داشتند دین امت را با مبنای غدیر پیوند بزنند، گفت: مهمترین و بزرگترین هدف سید و سالار شهیدان این بود که اسلام به اسارت رفته را از یوغ جهالت عدهای آزاد کند. وی با بیان اینکه در سیره امام حسین(ع) بیتفاوتها و بیطرفها جایی ندارند، گفت: تنها راهکار نجات و رستگاری اسلام در آن دوران خون و شهادت بود به همین جهت بود مال و اندوختهای که برخی از افراد به امام عرضه کردند مورد پذیرش قرار نگرفت. آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه اصل وطن لقاء الله است، گفت: سرزمین در آخرین درجه حب وطن قرار دارد. وی با بیان اینکه کفار قرآنی را دوست دارند که بتوانند بر سرنیزه کنند، گفت: تنها کسانی کربلایی شدند که جان خود را تقدیم کردند. مقام عبودیت و رشادت قمر بنی هاشم(ع) مرجع تقلید شیعان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقام عبودیت و رشادت قمر بنی هاشم(ع) گفت: حضرت ابوالفضل(ع) اولین کسی بودند که در شب عاشورا با امام حسین(ع) بیعت کردند. وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در کربلا در مقام کشف و شهود بودند، گفت: به همین خاطر است که برخی از علما و عرفا میگویند بهترین حالت کربلا عصر عاشورا بود. آیت الله جوادی آملی در پایان با تبیین شخصیت والای حضرت عباس(ع) به ذکر مصیبت تاسوعای حسینی پرداخت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]