تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813159361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درباره لکه‌های‌سفید روی پوست چه می‌دانید؟/علت‌ و درمان‌


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: درباره لکه‌های‌سفید روی پوست چه می‌دانید؟/علت‌ و درمان‌
لکه های سفید روی پوست ممکن است به چند دلیل ایجاد شوند، و اندازه‌ی آنها می‌تواند از نقطه‌های سفید کوچک تا لکه‌های بزرگ سفید رنگ متغیر باشد. این نوع از تغییر رنگ پوست ممکن است در هر جای بدن ظاهر شود؛ روی گردن، شانه‌ها، بالای کمر، ساق پا، و بازوها.
آفتاب‌‌نیوز : معمولا این تغییر رنگ روی پوست نتیجه‌ی از بین رفتن رنگ‌دانه‌های پوستی است و ممکن است هر آدمی را صرف‌نظر از جنس یا رنگ پوست، تحت تاثیر قرار دهد. هر چند، اگر پوست تیره‌ای داشته باشید، این لکه‌ها به دلیل تضاد بین رنگ سفیدشان و رنگ تیره‌ی پوست شما، نمایان‌تر می‌شوند.


تعدادی از علت‌های بروز لکه های سفید روی پوست عبارت‌ هستند از ویتیلیگو، انواع عفونت‌ها، اختلالات خود ایمنی، حساسیت، یا آسیب‌های پوستی. البته درمان‌های مختلفی نیز برای این لکه‌ها وجود دارند که می‌توانند به کاهش و کم‌رنگ شدن این لکه‌ها یا نقطه‌های سفید کمک کنند.


نام پزشکی لکه های سفید روی پوست ، هایپوپیگمِنتِیشِن است. به گفته‌ی متخصص پوست، دکتر استفان اس. گاردنر، لکه‌های سفید هنگامی ظاهر می‌شوند که تولید ملانین در پوست کاهش می‌یابد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که باعث رنگی شدن پوست، مو، و چشم‌ها می‌شود.


در ادامه به رایج‌ترین علت‌های بروز لکه های سفید روی پوست و درمان‌هایی که ممکن است آنها را کاهش دهند، اشاره می‌کنیم.


آسیب پوستی


آسیب پوستی یکی از رایج‌ترین علت‌های بروز لکه‌های پوستی است. این آسیب‌ها می‌توانند به دلیل سوختگی، آفتاب‌ سوختگی، آکنه، یا هر دلیل دیگری باشد که ممکن است باعث آسیب پوستی شود. گاهی اوقات به این حالت هایپوپیگمِنتِیشِن پس از التهاب می‌گویند.


اگر به هرگونه آسیب پوستی دچار شده‌اید، اقدام سریع برای درمان آن بسیار مهم و ضروری است. با این کار از آسیب به ملانوسیت‌هایی که باعث تولید ملانین می‌شوند، پیشگیری می‌کنید؛ و در نتیجه، جلوی بروز لکه‌های سفید پوستی را نیز می‌گیرید.


روش درمان


یکی از بهترین روش‌های درمان آسیب پوستی، استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت مستقیم بر روی نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست است. آلوئه‌ورا حاوی خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، و ضد میکروبی است. آلوئه‌ورا رطوبت پوست را بالا می‌برد و با این کار، مانع از پیشرفت آسیب پوستی می‌شود؛ به علاوه، فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی پوست دارد. مقاله‌ای که در مجله‌ی بررسی‌های فارماکوگنوزی منتشر شد نیز به این مسئله اشاره دارد که آلوئه‌ورا می‌تواند برای درمان اختلالات رنگ‌دانه‌ای مفید باشد.


برای درمان آسیب پوستی و پیشگیری از ایجاد لکه‌های سفید تنها کافی است که ژل آلوئه‌ورا را روزی سه مرتبه بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.


روش طبیعی و موثر دیگر برای درمان آسیب و التهاب پوستی استفاده از فندق افسون‌گر است. فندق افسون‌گر ضد باکتری، ضد التهاب، و یک داروی قابض طبیعی است که از خشکی پوست‌تان جلوگیری می‌کند. می‌توانید به حدود ۳۰ گرم از فندق افسون‌گر، چند قطره روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس اضافه کنید. سپس این ترکیب را با استفاده از پنبه بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.


اگزما یا پسوریازیس


اگزما یا پسوریازیس نیز می‌توانند یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه‌های سفید پوستی باشند. پژوهشی در دانشگاه راکفلر کشف کرد، در زمانی که اگزما یا پسوریازیس به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند، پروتئین‌های موجود در سلول‌ها مانع از تولید ملانین و در نتیجه باعث ایجاد لکه‌های سفید می‌شوند. سپس هنگامی که التهاب برطرف می‌شود، این لکه‌ها به‌تدریج تیره رنگ و تبدیل به هایپرپیگمنتیشن می‌شوند.


روش درمان


برای درمان اگزما و پسوریازیس، و برای پیشگیری از تغییر رنگ و ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌توانید از آلوئه‌ورا و فندق افسون‌گر استفاده کنید. این دو را می‌توانید به همان شیوه‌ای که برای درمان آسیب‌های پوستی ذکر شد، استفاده نمایید. به علاوه می‌توانید برای درمان اگزما از روغن نارگیل نیز بهره ببرید.


هم‌چنین سرکه‌ی سیب یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان اگزما است، و البته فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی پوست دارد. می‌توانید سرکه‌ی سیب را با میزان مساوی آب، رقیق کنید و با پنبه روی نواحی مورد نظر بمالید. البته پس از استفاده از سرکه‌ی سیب باید برای جلوگیری از خشکی پوست، آن را مرطوب کنید. برای این کار نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری است و اسیدهای چرب موجود در آن، پوست‌تان را تقویت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند روغن نارگیل ماده‌ی طبیعی بسیار موثری برای درمان اگزما است.


تینِئا وِرسیکالر – عفونت قارچی


تغییر رنگ پوست ممکن است عامل دیگری نیز داشته باشد: تینئا ورسیکالر. این بیماری یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های سفید شود. به گفته‌ی دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی (AOCD)، این قارچ‌ها با تولید اسیدهای خاصی باعث ایجاد تغییر در رنگ پوست می‌شوند. این لکه‌ها در اثر نور آفتاب تیره نمی‌شوند، و بنابراین سفید رنگ باقی می‌مانند.


روش درمان


یکی از بهترین راه‌های درمان عفونت‌ّهای قارچی و در نتیجه، جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید پوستی استفاده از روغن درخت چای است. دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی توصیه می‌کند برای درمان این عفونت‌ها از شوینده‌ی ضدقارچ موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید و آن را روی نواحی مورد نظر بمالید و بعد از چند دقیقه خوب بشویید. ولی با وجود این، می‌توانید در حمام با افزودن ۸ تا قطره روغن درخت چای در ازای هر ۳۰ میلی‌گرم شامپوی بدن، خودتان نیز ماده‌ی شوینده‌ی ضد قارچ بسازید؛ و بعد از این‌که تمام نواحی عفونی را به این ماده آغشته کردید، چند دقیقه صبر کنید و سپس بدن‌تان را به خوبی با آب بشویید. هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری از هر نوع روغن حامل اضافه کنید و روی نواحی عفونی بمالید.


مواد طبیعی دیگری که می‌توانید برای درمان عفونت‌ّهای قارچی از آنها نیز استفاده کنید، عبارت هستند از:


روغن نارگیل
سرکه‌ی سیب
آلوئه‌ورا
ویتیلیگو (لک و پیس)


ویتیلیگو یا همان لک و پیس یکی از علل رایج ایجاد لکه های سفید روی پوست محسوب می‌شود.


دکتر ملیسا کنراد استوپلر در مصاحبه‌ با وب‌ام‌دی اظهارکرد، ویتیلیگو باعث می‌شود لکه های سفید روی پوست نمایان شوند. پزشکان باور دارند این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست را تخریب می‌کند.


اگر دچار ویتیلیگو هستید، همیشه باید از پوست‌تان در مقابل تابش فرابنفش (UV) محافظت کنید؛ و این یک توصیه‌ی جدی و مهم است. موسسه‌ی مایو کلینیک توصیه می‌کند هنگامی که در فضای باز هستید، آن نواحی پوست را که دچار ویتیلیگو است، بپوشانید یا از ضد آفتاب با طیف وسیع، با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. ضد آفتاب می‌تواند از پوست‌تان مراقبت کند، و هم‌زمان باعث می‌شود سایر نواحی پوست‌ نیز کم‌تر دچار آفتاب سوختگی یا تغییر رنگ در اثر نور آفتاب شود. این مسئله باعث می‌شود اختلاف رنگ میان نواحی آسیب‌دیده‌ی ناشی از ویتیلیگو و سایر نواحی پوست کم‌تر شود؛ از این رو لکه‌ها و نقطه‌های سفید کم‌تر قابل مشاهده باشند.


درمان قطعی و از بین بردن لکه های سفید ناشی از ویتیلیگو کار بسیار دشواری است. با وجود این، پژوهش جالبی در ۱۹۹۹ به‌عمل آمد که طی آن از فنول به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی پوست استفاده شد. گاهی اوقات به فنول، اسید کربولیک نیز گفته می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، اثر لایه‌برداری فنول می‌تواند به بازسازی رنگ‌دانه‌های لکه‌های آسیب‌دیده ناشی از ویتیلیگو کمک کند.


لکه‌های ناشناخته‌ی هیپوملانوزیس (IGH)


لکه‌های ناشناخته‌ی هیپوملانوزیس لکه‌های سفیدی هستند که عمدتا در ساق پا و بازوها ظاهر می‌شوند. به گفته‌ی دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی (AOCD)، هنوز هیچ‌کس علت دقیق بروز IGH را نمی‌داند. آنها معتقدند این بیماری ممکن است ناشی از تابش اشعه‌ی فرابنفش در نور آفتاب یا سایر نقاط باشد.


آن‌ها توصیه می‌کنند مانند نحوه‌ی برخورد با ویتیلیگو، برای کنترل این بیماری نیز باید از ضد آفتاب‌ با SPF بالا استفاده و از حمام آفتاب خودداری کنید.


پس از گذشت ۳ ماه از پژوهشی که در آن از فنول به عنوان عامل بازسازی رنگ‌دانه‌های پوست در مورد ویتیلیگو استفاده شد، ۷۵ درصد نواحی آسیب‌دیده‌ی تحت درمان بهبود یافت. بنابراین پژوهش‌گران نتیجه گرفتند این روش نیز می‌تواند یک روش مقرون به صرفه و سریع برای درمان IGH باشد.


پیتریازیس آلبا


بیماری پوستی پیتریازیس آلبا با لکه‌های پولکی شکل و قرمز رنگ شروع می‌شود. وقتی این لکه‌ها برطرف می‌شوند، معمولا لکه‌ها یا نقطه‌های کم‌رنگ یا سفیدی روی پوست به جای می‌گذارند. دلیل بروز پیتریازیس آلبا هم‌چنان نامعلوم است، ولی به اعتقاد دکتر کوین برمن، این بیماری می‌تواند با اگزما و حساسیت در ارتباط باشد.


بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، میزان خشکی این نواحی را کاهش دهید و پوست‌تان را آب‌رسانی کنید. به این ترتیب، می‌توانید پیتریازیس آلبا را با استفاده از مواد طبیعی و با روش مشابه‌ی درمان اگزما درمان کنید. می‌توانید از روغن گل سرخ یا روغن ویتامین E برای بهبود این بیماری و کاهش خشکی پوست استفاده کنید.


هم‌چنین می‌توانید از خواص ضدباکتری و ضدالتهابی آلوئه‌ورا نیز استفاده کنید. در حقیقت، ژل آلوئه‌ورا طی کارآزمایی‌های بالینی نشان داد نسبت به ژل هیدروکورتیزون یک درصد عملکرد بهتری دارد. پزشکان غالبا برای درمان پیتریازیس آلبا، کرم هیدروکورتیزون تجویز می‌کنند.


خال هاله‌دار


خال هاله‌دار یا هالو نووس خال‌های معمولی هستند که اطراف‌شان هاله‌ی سفیدرنگی ظاهر شده است. برخی اعتقاد دارند لکه‌های سفیدرنگی که اطراف برخی خال‌ها ایجاد می‌شود، ناشی از واکنش خودایمنی بدن نسبت به آن خال هستند.


معمولا خال‌‌های هاله‌دار نیاز به درمان ندارند، ولی باید این‌گونه خال‌های را به متخصص پوست نشان دهید.


همیشه به خاطر داشته باشید، روی این‌گونه خال‌ها از ضدآفتاب بیش‌تری استفاده کنید، زیرا خال‌های هاله‌دار بیش‌تر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند.


بیماری لیکن اسکلروسوس


لیکن اسکلروسوس یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و لکه‌های سفید شوند.


بیماری لیکن اسکلروسوس آن‌چنان رایج نیست، و عمدتا در دوران پس از یائسگی در زنان دیده شده است، ولی این بیماری ممکن است در مردان نیز اتفاق بیفتد.


یکی از علائم بیماری لیکن اسکلروسوس لکه های سفید روی پوست و نازک شدن پوست آن نواحی است. این لکه‌ها می‌توانند در هر جای بدن ظاهر شوند، ولی عمدتا در نواحی آلت تناسلی و مقعد مشاهده شده‌اند. این بیماری ممکن است دردناک و با خارش همراه باشد. از آن‌جا که پوست تحت تاثیر لیکن اسکلروسوس کمی نازک می‌شود، ممکن است سریع‌تر از نقاط دیگر بدن پاره شود و خون‌ریزی کند.


به اعتقاد مایو کلینیک، هنوز علت لیکن اسکلروسوس مشخص نیست؛ با وجود این، ممکن است با اختلالات خودایمنی یا اختلالات هورمونی در ارتباط باشد. لیکن اسکلروسوس یک بیماری فراگیر است؛ پس چنانچه علائم آن وخیم شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.


 ورفه‌آ


مورفه‌آ یک بیماری پوستی نادر است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست، و گاهی اوقات ایجاد لکه‌های سفید نیز بشود. معمولا این لکه‌های سفید دردناک نیستند، و خودبه‌خود نیز بهبود می‌یابند.


در این شرایط، مایو کلینیک توصیه می‌کند برای آب‌رسانی به پوست از مرطوب‌کننده‌ها استفاده و از دوش گرفتن‌های طولانی و با آب داغ خودداری کنید. ترکیب ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل نیز برای بهبود این بیماری مفید است. هر دوی این مواد به پوست‌تان ظاهری شاداب و سالم می‌دهند.


در پایان، به برخی دیگر از روغن‌هایی که برای مرطوب کردن پوست مفید هستند، اشاره می‌کنیم:


روغن آووکادو
روغن بادام شیرین
روغن هسته‌ی هلو
روغن هسته‌ی زردآلو
روغن هسته‌ی انگور
ترجمه:تحریریه سایت کسب و کار بازده_امیررضا مصطفایی


منبع: هلثی‌اندنچرال‌ورلد/نویسنده: جنی هیلز/ ترجمه سایت بازده




۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن