واضح آرشیو وب فارسی:اصلاحات نیوز: این روزها اصغر فرهادی خارج از ایران به سر می برد: ماه گذشته برای ساخت تازه ترین درامش با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم به اسپانیا سفر کرد.اصلاحات نیوز – این روزها اصغر فرهادی خارج از ایران به سر می برد: ماه گذشته برای ساخت تازه ترین درامش با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم به اسپانیا سفر کرد. اما حالابرای اکران جهانی «فروشنده» در بخش نمایش های ویژه جشنواره فیلم تورنتو در کانادا به سر می برد. این فیلم درباره رابطه زوجی به نام های عماد (با بازی شهاب حسینی) و رعنا (با بازی ترانه علیدوستی) است که پس از نقل مکان به خانه ای جدید، اتفاقی آنها را به ورطه خشونت می کشاند. در همین حین آنها در نمایشی از «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر روی صحنه تئاتر می روند. عماد شخصیت ویلی لومان و رعنا نقش لیندا لومان را ایفا می کنند. فرهادی با حضور در جشنواره فیلم تورنتو پیشنهاد مصاحبه نشریه فیلم ورایتی را پذیرفت و در استودیوی آنها حضور یافت. در این مصاحبه ویدیویی او دلیل موازی کردن داستان فیلم و نمایشنامه «مرگ فروشنده» را این طور شرح می دهد: «خیلی برایم مهم است که وقتی مخاطب چه در ایران و چه خارج از ایران فیلمم را می بیند، چه ارتباطی با آن برقرار می کند: قبل از ورود به سینما در حوزه تئاتر فعالیت می کردم و تئاتر می خواندم و همیشه تئاتر جایگاه بزرگی در حرفه ام داشت. همیشه فکر می کردم فیلمی بسازم که تئاتر در آن نقش بااهمیتی داشته باشد که من را به دنیای خاطراتی که از تئاتر داشتم ببرد. وقتی بازیگر های تئاتر را در جای دو شخصیت اصلی داستان نشاندم دنبال نمایشنامه ای بودم که این دو بازیگر در حال بازی در آن باشند. نمایشنامه های زیادی از جمله سارتر، پینتر و یونسکو خواندم و وقتی نوبت به «مرگ فروشنده» رسید متوجه شدم بهترین انتخاب، این نمایشنامه خواهد بود چرا که پیوندهای زیادی بین این نمایشنامه و داستان من وجود داشت.» فرهادی درباره درون مایه اصلی داستان می گوید: «وقتی نوشتن نخستین پیش نویس فیلمنامه را تمام کردم دوباره آن را خواندم تا ببینم داستان درباره چه حرف می زند. بعد به آنجا رسیدم که مهم ترین حرف داستان درباره حریم خصوصی است و وقتی این حریم خصوصی مورد تعرض قرار می گیرد چه چیزهایی از هم می پاشد و فهمیدم محیط و آدم های پیرامون این شخصیت چطور او را به آن نقطه ای می رسانند که خشونتی را بروز بدهد: ابراز خشونتی که ویژگی رفتاری این شخصیت نیست اما محیط، او را به این سمت سوق داده است.»فرهادی سال ٢٠١١ جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار را برای ساخت «جدایی نادر از سیمین» به دست آورد. پس از آن فیلم «گذشته» او جایزه کلیسای جهانی جشنواره کن را دریافت کرد. فیلم «فروشنده» او نیز در شصت ونهمین جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلمنامه نویسی را برای فرهادی و بهترین بازیگری را برای شهاب حسینی به ارمغان آورد. اما فرهادی برقراری ارتباط مخاطب با اثرش را باارزش تر از تحسین های جشنواره ها می داند. او می گوید: «چنین نوع ارتباطی برای من مهم تر از جوایزی است که این اثر برایم به ارمغان می آورد. مخصوصا وقتی روی داستانی کار می کنم که مختص به یک منطقه است موضوع بااهمیت این است که مخاطبان خارجی از این فیلم چه برداشتی دارند.» «فروشنده» نماینده ایران در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار هشتادونهم است. فرهادی با ساخت «فروشنده» چهارمین بار است که از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی می شود. منبع: روزنامه اعتماد
شنبه ، ۱۷مهر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اصلاحات نیوز]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]