تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814949886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت احساس عجیب بر روی دندان بعد از خوردن اسفناج تازه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: آیا تاکنون بعد از خوردن اسفناج تازه احساس کرده اید پوشش خاصی برروی دندان شما قرار می گیرد؟ علت این پدیده وجود اسید اگزالیک در برگ های تازه اسفناج است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از لیو ساینس، جیم کاریل استاد پاتولوژی گیاهان دانشگاه آرکانزاس اظهار کرد: این ماده شیمیایی در بسیاری از گیاهان موجود است، اما اسفناج در مقایسه با دیگر گیاهان میزان بیشتری از این ماده شیمیایی را در خود جای داده است و علت آن استفاده از این اسید در برابر مهاجمانی مثل حشرات است.
اسفناج سرشار از موادی همچون بتاکاروتن، ویتامین ث، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، فولات و لوتئین است.
وی در ادامه افزود: زمانی که اسفناج می جوید اسید اگزالیک با کلسیم ترکیب می شود. واکنش بین این دو ماده شیمیایی منجر به تولید اگزالات کلسیم شده که این ماده بخوبی در آب حل نمی شود و باعث ایجاد پوششی بر روی دندان می شود.
همچنین در افراد مستعد به سنگ کلیه این ماده در کلیه باقی می ماند.
سبزیجات دیگر با این خصوصیت چغندر، ریواس، توت فرنگی، آجیل، شکلات، چای، سبوس گندم و حبوبات به استثنای لوبیا سبز هستند. افزایش اسید اگزالیک در ادرار ممکن است موجب تشکیل سنگ های کلیوی شود.
 کاریل و همکارانش در تلاش هستند اسفناجی با میزان کمتر اسید اگزالیک تولید کنند تا همه افراد بتوانند به راحتی آن را مصرف کنند.البته جوشاندن و بخارپز کردن اسفناج موجب از بین رفتن اگزالات کلسیم خواهد شد.
نتایج این تحقیق در نشریه Euphytica منتشر شده است.
[ مشاهده متن کامل خبر علت احساس عجیب بر روی دندان بعد از خوردن اسفناج تازه چیست؟ در خبرگزاری دانشجویان ایران ]


پنجشنبه ، ۱۵مهر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن