تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820394485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزش دغدغه اصلي دولت‌هاي دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ورزش دغدغه اصلي دولت‌هاي دنيا
بسياري معتقدند ورزش ويترين هر كشور است. در اينكه امروز ثابت شده كشورهاي جهان براي نشان دادن توانمندي‌ها و قدرت خود از ميدان ورزش بهترين استفاده را مي‌كنند جاي هيچ شكي نيست.
نویسنده : فريدون حسن 
بسياري معتقدند ورزش ويترين هر كشور است. در اينكه امروز ثابت شده كشورهاي جهان براي نشان دادن توانمندي‌ها و قدرت خود از ميدان ورزش بهترين استفاده را مي‌كنند جاي هيچ شكي نيست. اما اينكه دولت‌هاي گوناگون چگونه براي ورزش كشورشان برنامه‌ريزي مي‌كنند و چگونه اين ويترين را به بهترين شكل ممكن آماده ارائه به دنيا مي‌كنند مسئله مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
پيش از اين در مطالب متعدد ديده، شنيده و خوانده‌ايد كه كشورهاي صاحب‌نام ورزش دنيا و آنها كه در المپيك‌ها و ميادين جهاني به راحتي گوي سبقت را از بقيه مي‌ربايند با كار پايه‌اي و اساسي در ورزش و تربيت ورزشكاران نخبه از همان دوران ابتدايي تحصيل به اين موفقيت بزرگ دست پيدا مي‌كنند اما اين امر محقق نمي‌شود مگر آنكه دولت‌ها براي چنين طرح‌هايي برنامه‌هاي مدون و تصويب شده داشته باشند، برنامه‌هايي كه در سياست‌هاي كلي نظام‌ها تعريف شده و جاي هيچ اهمال و كم‌كاري در آنها وجود نداشته باشد.  
ورزش در برنامه‌هاي دول كشورهايي چون امريكا، روسيه، چين، انگلستان، ژاپن، استراليا و آلمان از جايگاه بسيار معتبر و بالايي برخوردار است چراكه سياستمداران اين كشور‌ها به اين باور رسيده‌اند كه در كنار رشد اقتصادي، سياسي، نظامي و اجتماعي بايد در زمينه ورزش هم رشد داشته باشند آن هم با برنامه كه اگر در اين مسئله موفق بودند به طور قطع در بقيه نيز به توفيق خواهند رسيد.  براي نمونه دو مورد را بررسي مي‌كنيم تا متوجه باشيم كشورهايي كه خود را صاحب و بزرگ دنياي امروز مي‌دانند چگونه براي ورزش در برنامه‌هاي توسعه خود اهميت قائلند و چگونه براي اين مقوله مهم اجتماعي برنامه‌ريزي مي‌كنند.
  گام مهم براي روس‌ها
دولت روسيه از سال‌ها قبل برنامه توسعه تربيت بدني و ورزش را در دستور كار خود قرار داده است. روس‌ها به خصوص در سال‌هاي اخير اجراي اين برنامه را يك گام بسيار مهم در توسعه كشورشان قلمداد مي‌كنند. دولتمردان روس معتقدند تربيت بدني و ورزش به عنوان يكي از اولويت‌هاي سياست دولت، سياست اجتماعي و به عنوان يك رشته و حوزه بايد به رسميت شناخته شود چون به طور جدي روي كيفيت زندگي مردم اثر دارد.  روس‌ها در جهت توسعه ورزش چهار زيرشاخه را تعريف كرده‌اند: 1- توسعه ورزش دسته‌جمعي 2- مديريت صنعتي ورزش 3- رسيدن به دستاوردهاي بزرگ 4- آمادگي براي برگزاري هرچه بهتر و موفقيت‌آميز رقابت‌هاي جام‌جهاني 2018.
بايد توجه داشت كه اين برنامه از سوي دولتمردان كشوري با دقت و حساسيت خاص دنبال مي‌شود كه همواره در رقابت‌هاي المپيك و مسابقات جهاني يكي از مدعيان اصلي است اما روس‌‌ها مي‌دانند چنانچه دلخوش به نتايج گذشته باشند و براي توسعه ورزش برنامه نداشته باشند خيلي زود از جمع رقبا فاصله مي‌گيرند و از صحنه خارج مي‌شوند.
   به دنبال بزرگي در فوتبال
چيني‌ها طي اين سال‌ها همه دنيا را به تسخير خود در‌آورده‌اند. اين روزها جايي از كره خاكي را نمي‌توان يافت كه جنس چيني نداشته باشد حتي صنعتي‌ترين كشورهاي دنيا نيز بازار محصولات چيني است. در ورزش هم چيني‌ها بسيار جلو هستند به خصوص در رشته‌هاي المپيكي و مدال‌آور، اما همين چين كه همه جا و در همه چيز ديده مي‌شود هنوز در يك مقوله نتوانسته كاري از پيش ببرد؛ «فوتبال». عدم موفقيت در پرهياهوترين، پرحاشيه‌ترين و پربيننده‌ترين و محبوب‌ترين ورزش دنيا مسئله‌اي است كه چيني‌ها را به شدت آزار مي‌دهد روي همين مسئله است كه دولت چين با يك برنامه‌ريزي حساب شده در صدد است كه فوتبال اين كشور را از سايه خارج كند.  دولتمردان چيني تصميم گرفته‌اند با اجراي يك برنامه جامع و كاملاً علمي دانشكده فوتبال اين كشور را براي تربيت جوانان و دانش‌آموزاني كه مقطع دبيرستان را به پايان مي‌رسانند تأسيس كنند. آنها مي‌خواهند با اجراي اين برنامه 50 ميليون فوتباليست، مربي و داور پرورش دهند.  برنامه‌ريزان دولت چين در نظر دارند با اجراي اين برنامه تا سال 2020، 20 هزار مدرسه فوتبال و 40 هزار زمين فوتبال در اين كشور تأسيس و احداث كنند، آنها مي‌خواهند تا سال 2030 در فوتبال دنيا نام بگيرند.
    
نمونه‌هايي كه ذكر شد مربوط به دو كشوري است كه در ورزش دنيا حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته و دارند؛ دو كشوري كه انبوهي از مدال‌هاي المپيك و جهاني را توسط ورزشكارانشان كسب كرده‌اند اما براي ورزش و ورزشكارانشان برنامه‌ريزي مي‌كنند آن هم نه از سوي متوليان ورزش كه از سوي دولت‌ها و سياستمداراني كه خوب مي‌دانند شرط حياتشان در دنياي سياست موفقيت‌هاي ورزشي و ثمرات خوب و زياد اجتماعي اين مقوله است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن