واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
ادبیات داستانی و شعر کودک ونوجوان در دهه ۶۰ شکوفاشد
شناسهٔ خبر: 3787162 - سهشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
استانها > فارس
.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- نویسنده کتاب «نبرد رئیسعلی» شکوفایی ادبیات داستانی و شعر کودکان و نوجوانان بعد از انقلاب اسلامی و در دهه ۶۰ اتفاق افتاد. به گزارش خبرنگار مهر، بهمن پگاه راد، نویسنده ادبیات داستانی و روزنامه نگار شیرازی در نشست تخصصی کتابخوان «زبان و ادبیات فارسی» که ظهر سه شنبه در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد با بیان این مطلب، عنوان کرد: در دهه ۶۰ خورشیدی نویسندگان جوان که تربیت شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند، به سبب نیاز جامعه، نخستین تجربه های خود را به رشته تحریر در آوردند که اغلب در مراکز و مجامع مربوط به هنر و مجلات خاص کودکان و نوجوانان و نظایر آن مشغول کار شدند. وی با بیان اینکه در این میان نویسندگان خودپرورش یافته ای بودند که رویای دیگری در سر داشتند، ادامه داد: من یکی از این افراد بودم و در ماه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از مجله ای آغاز کردم که با مجوز انقلاب از محاق توقیف چندساله رهیده بود. پگاه راد، افزود: مجله فردوسی در آبان ماه ۱۳۵۷ آغاز به کار کرد و داستان من با نام تحریف شده در التهاب وقایع خیابانی و سپس دیگر داستان ها مانند نسخه، مبصر بدش سفر، بوی خوش نفت و مجموعه طرح هایم تحت عنوان غم های کوچک را در مدت عمر کوتاه یک ساله خود چاپ کرد. نویسنده کتاب داستان «نبرد رئیسعلی» با اشاره به اینکه مجله فردوسی فارغ از اندیشه های صاحبان آن در سالهای پیش از انقلاب تا سال ۵۳ که به همراه دیگر مجلات و روزنامه ها توقیف شد خاستگاه بسیاری از نویسندگان و شاعران نامور بود، عنوان کرد: راه من در ادامه به وقتی که در کسوت روزنامه نگار در آمدم، مصداق آسان نمودن کار و پیشامد مشکل ها بود. به نظرم کار در اولین روزنامه شهرمان، خبر و روزنامه نگاری، معمولا زمان و وقت مشخص را نمی شناسد و چون ذهنیت، همیشه انباشته از رویدادها و خبر است، شاید وقتی برای دیگر کارها از جمله خلق آثار هنری، از جمله نوشتن داستان را فراهم نکند. با این همه در بهترین ایام، با استفاده از محبت های فراوان همسر و فرزندانم و هزینه کردن از زندگی و خانواده، در تنهایی خود تا آنجا که امکان داشت، نوشتن داستان های بلند مانند مثل رود پرخروش، راز ساختمان زرد، نبرد رئیس علی، پرنده و آتش، تنها پهلوان شهر، یکی بود، هیچ کس نبود، شغلی برای حافظ، زورق های کوچک، سعدی، رئیس جمهور فرانسه، ما باهم بودیم، کلیله و دمنه در خورجین، فارس، کتاب های آب گرفته، آجرهای شکسته، داستان جوی محله ما، کلاس خبرنگاری، این خانه همان است، کُتل و بسیاری دیگر داستان ها که به یاد ندارم، اغلب چاپ اول آن به سبب گستردگی مخاطبان در مطبوعات بوده که تنها ۲۵ عنوان آن به صورت کتاب چاپ شده و حتی تعدادی به چاپ های پنجم و ششم رسیده است. وی با یادآوری اینکه به علت مشکلات پیش روی مشغله کاری فراوان، اغلب درون مایه و طرح کلی این داستان ها را حتی بدون اینکه روی کاغذ بیاورد، در ذهن به مرور زمان نوشته و گاه چند قسمت آن را برای چاپ ارسال کرده و بعد قسمت های دیگر تا سرانجام به اتمام برسند، ادامه داد: درباره داستان های کوتاه ام به همین شکل و معمولا در ادبیات می کویند نوشته سه چهار داستان کوتاه در سال حد نرمال فعالیت نویسندگان ادبیات کودکان و نوجوانان است، اما در همین دهه ۶۰ و هفتاد گاه می شد که دوهفته پی درپی داستانی جدید از من چاپ می شد. وی که پیشینه همکاری با نشریاتی نظیر کیهان بچه ها، شاهد کودکان، سروش نوجوان، سوره نوجوانان، آفتابگردان، دوچرخه، سروش کودکان و صفحه دانش آموز روزنامه خبرجنوب داشته، یادآور شد: چاپ متجاوز از ۲۰۰ داستان از این قلم در نشریات یادشده بود. البته این فعالیت ها در دهه های ۸۰ و ۹۰ هم با سرعتی کمتر ادامه یافت که آخرین داستان در فروردین سال جاری با عنوان «دست، هورا، سوت و هرچه بلدید» در ویژه نامه دوچرخه چاپ شد. پگاه راد با یادآوری اینکه این سختی ها و دشواری کار برایش دلچسب بود، عنوان کرد: آن حس شادی از مشاهده این که جوانان آثارم را مطالعه می کنند، به همه خستگی هایم پایان داد. نویسنده کتاب «نبرد رئیسعلی» در ادامه اظهار کرد: من همه کتاب هایم را دوست دارم، اما نبرد رئیسعلی را بیشتر زیرا رئیس علی دلواری نبردی نابرابر با بزرگترین امپراتوری جور زمان خود یعنی انگلستان را با دست تهی داشت. حکایت پر راز و رمز شهامت و دلیری مردی که به مبارزات آینده مردم سرزمین من شکل و معنا داد، معنایی که حاصل آن در پاراگراف پایانی داستان و پس از انتشار خبر شهادت این بزرگ مرد آورده ام، با یادآوری اینکه حافظیه امروز، زمانی آرامستانی بزرگ بوده و در دوران معاصر این قبور تخریب شده و حافظیه امروز پدید آمده است: «چندماه از این ماجرا گذشته بود. کودکان در آرامگاه حافظ، از این قبر به آن قبر می رفتند و دنبال هم می کردند. وقتی حسابی بازی می کردند و خسته می شدند، به سوی خانه های خود روانه می شدند. احمد و ناصر هم همراه دوستانشان مشغول بازی بودند. احمد از بس دنبال ناصر گذاشت و بازی کرد خسته شد. نای راه رفتن نداشت. روبه ناصر کرد و گفت: این بازی بس است، برویم رئیسعلی بشویم!». به گزارش خبرنگار مهر، بهمن پگاه راد متولد اول بهمن ۱۳۳۰ دارای ۲۵ عنوان کتاب است که کتاب «نبرد رئیسعلی» این نویسنده در انتشارات سوره مهر به چاپ ششم رسید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]