واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توصیه یک هنرمند به مدیران رودکی
امکانسنجی اقتصادی را متناسب با شان فرهنگی انجام دهید
شناسهٔ خبر: 3786201 - سهشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } مدیر ارکستر نوجوانان ایران در پی اتفاقات چند روز اخیر در تالار وحدت که منجر به انتقادهایی از سوی اهالی هنر و رسانه شد، یادداشتی را منتشر کرد. به گزارش خبرنگار مهر، پیمان میرآقاسی مدیر ارکستر نوجوانان ایران چند روز پس از تصمیمات و اتفاقاتی که منجر به نمایش محصولات جدید یک کمپانی خودروسازی روی صحنه تالار وحدت شد، یادداشت انتقادآمیزی را منتشر کرد. در یادداشت پیمان میرآقاسی آمده است: «چندی پیش شرایطی پیش آمد که اعضای هیات موسس انجمن ارکستر نوجوانان ایران ملاقاتی با جناب صفی پور مدیرعامل محترم بنیاد فرهنگی هنری رودکی داشته باشند. در اولین ملاقات پس از اینکه جزییاتی از نحوه فعالیت های ارکستر نوجوانان ایران توسط سرپرست ارکستر بیان شد، ایشان ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین مجموعه ای، به نکته جالبی اشاره کرد که برای ما جالب توجه بود. جناب صفی پور گفت: «تعداد اعضای ارکستر شما ٦٠ نفر است. می دانید این آسانسورها برای هر بار تمرین شما ١٢٠ بار بالا و پایین می شوند؟ و هر زمان که بچه های ارکستر شما از پله ها بالا و پایین می روند چه خسارتی به سنگ ها و پله ها وارد می شود؟ فرموده های ایشان در جلسات هفتگی شورای سیاست گذاری ارکستر که من نیز در این جلسات با اسکایپ حضور دارم طرح و بررسی شد. بگذریم... . حدود دو سال از تاسیس ارکستر نوجوانان ایران می گذرد. ارکستری که توسط تعداد محدودی از دوستداران موسیقی تشکیل شده و با ایستادگی و مقاومت بسیار شورای سیاست گذاری، تیم آموزش و تلاش نوازندگان، توانسته است طی ماه های اخیر به مرحله قابل توجه رشد و شکوفایی خود قدم بگذارد. این ارکستر برای برداشتن قدم های اولیه، از لطف مدیر عامل سابق بنیاد فرهنگی هنری رودکی آقای بهرام جمالی و جناب پیروز ارجمند به عنوان مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بی بهره نبوده است. به طوری که طبقه ششم تالار وحدت طی این دو سال، هفته ای سه ساعت در اختیار تمرین ارکستر نوجوانان ایران بود. حالا طبق یک روال درست و قانونی که حق هر مدیری برای تصمیم گیری و جابه جایی مدیران زیر مجموعه اش است، در بنیاد رودکی هم یک مدیر جای خود را به مدیر دیگری سپرد. اما این تغییرات و البته تحولاتی که در تصمیم گیری های جدید مدیرعامل محترم بنیاد رودکی اعمال شد نه تنها برای ارکستر نوجوانان ایران دربرگیرنده دستاوردهای موثری نبود بلکه منجر به این شد که همان هفته ای سه ساعت تمرین اعضای ارکستر نیز از فرزندان این مرز و بوم دریغ شود. البته از بابتی جای بسی خوش حالی است که شناخت عملکرد مدیر جدید کار چندان پیچیده ای نبود. چرا که گفتگوهای شورای سیاست گذاری ارکستر نوجوانان در نخستین ملاقات با ایشان، نشان می داد که جناب صفی پور صرفا با اهداف و انگیزه های مالی پا به عرصه مدیریت بنیاد رودکی گذارده اند ولو اینکه این هدف، وسیله اش یعنی جامعه موسیقی کشور را غمگین و خشمگین کند. اینکه ایشان ارکستر نوجوانان ایران را از داشتن مکان تمرین رایگان محروم کرده اند اصلا موضوع بحث من نیست چرا که وقتی در چنین فضایی لب به انتقادها گشوده شود حرف دعواها و اختلافات شخصی به میان می آید که خوشبختانه من و اعضای شورای ارکستر از این هیاهوها گریزان بوده و هستیم اما حرف من طرز فکر و ادبیات منحصر به فردی بود که ایشان از آن استفاده کردند چرا که به جرأت می توان از مدیر یا مسئول یک مکان هنری- ملی و نه خصوصی تاکید می کنم ملی و هنری، که ارزش فعالیت نوازندگان و هنرمندان را با قیمت مِلک، آسانسور و مصالح ساختمانی می سنجد، این انتظار را داشت که رونمایی محصول جدید کمپانی رنو را جایگزین فعالیت های هنری کند، حتی اگر وانمود کند این برنامه را مدیران قبلی پایه ریزی کرده بودند. این روزها به نظر می آید نظارت مناسبی بر عملکرد مدیریت اماکن فرهنگی، هنری و ملی ارزشمند و معدود تالارهای پایتخت که برای اجرای با کیفیت آثار موسیقایی مناسب هستند، نیست. کما اینکه همین چند روز پیش نیز شاهد برگزاری همایش دیگری در تالار وحدت بودیم که متاسفانه به دلیل عدم بهره برداری مناسب و مدیریت صحیح تشریفات میزبانی، غذا در سالن انتظار این مجموعه برای شرکت کنندگان سرو شد. مگر نه اینکه در همین مجموعه بنیاد رودکی فضایی وجود دارد که دوستان بتوانند، غذا و یا هر نوع وسیله خوراکی را در آنجا به مخاطبان ارائه دهند؟ به هر حال آنچه طی روزهای اخیر می تواند مورد دقت و سنجش بیشتری از سوی مدیران محترم بنیاد فرهنگی هنری رودکی، تاکید می کنم «فرهنگی هنری» قرار بگیرد مطالعه و امکان سنجی مناسب و اصولی در جریان نظام اقتصادی و متناسب با فرهنگ و هنر ایران است و اگر بخواهیم بر شیوه های اجرایی این روزها پافشاری کنیم، قطعا نه تنها راه به جایی نخواهیم برد بلکه باید منتظر اتفاقات بدتری در جریان فعالیت های فاخرترین و ارزشمندترین مجموعه فرهنگی هنری کشور باشیم.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]