تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817161022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك مدرسه خوب و استاندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: يك مدرسه خوب و استاندارد
با پايان يافتن فصل تابستان و خنك شدن تدريجي هوا، سال تحصيلي جديد آغاز مي‌شود. تكاپو و تلاش والدين براي بدرقه كودكانشان به سيستم آموزشي و فراگيري آموزش ستودني است...
نویسنده : سميه باستين ‌ 
با پايان يافتن فصل تابستان و خنك شدن تدريجي هوا، سال تحصيلي جديد آغاز مي‌شود. تكاپو و تلاش والدين براي بدرقه كودكانشان به سيستم آموزشي و فراگيري آموزش ستودني است. يكي از بزرگ‌ترين اهداف و خواسته‌هاي همه افراد و حتي خود كودكان طی کردن مراحل تحصيلي بالاتر و دست يافتن به سطح تحصيلي در مقاطع عالي است. نظام در لغت به معني آراستن، نظم دادن، مرتب كردن و به رشته كشيدن گوهرها آمده است. در هر جامعه‌اي نظام‌هاي متعددي مانند نظام اداري، نظام اقتصادي، نظام آموزشي و... وجود دارد. نظام آموزش و پرورش به نظامي گفته مي‌شود كه الگوي كلي نهادها، مؤسسات و سازمان‌هاي رسمي جامعه است و وظايف انتقال فرهنگ و شكوفاسازي آن، پرورش فرد و تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص را بر عهده دارد. شناختن شاخص‌هاي استاندارد و مطلوب يك مدرسه به عنوان كانون اصلي آموزش و پرورش، اولين گام براي تحقق عيني مدرسه ايده‌آل است.



كاركردهاي متعدد آموزش و پرورش


امروزه نظام آموزش و پرورش بنا به ضرورت اجتماعي يكي از سازمان‌هاي پيچيده و بزرگ اجتماعي در هر كشوري محسوب مي‌شود و با رشد و توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي پيوندي ناگسستني دارد و به تدريج از يك حالت ساده ابتدايي به يك حالت پيچيده درآمده است. نظام آموزش و پرورش در جهان كنوني وظايف و كاركردهاي مختلفي را به طور آشكار و نهان بر عهده دارد و ابزار تحقق اهداف و مقاصد اجتماعي به شمار مي‌رود. كاركردهاي آموزش و پرورش متعددند از جمله انتقال فرهنگ، اجتماعي كردن افراد (جامعه‌پذيري)، پرورش و رشد كيفيت كودكان، نوجوانان و جوانان، تربيت و تأمين نيروي انساني جامعه.


آموزش مقدم است يا پرورش؟


بحث در مورد تقدم آموزش و پرورش گسترده است اما آموزش در لغت به معني دانش آموختن و ياد دادن است. پرورش نيز به معني پروراندن، پروردن و آداب و اخلاق به كسي آموختن است. در فرهنگ ما مفهوم تربيت مترادف با تعليم و تربيت و آموزش و پرورش است و سابقه طولاني دارد. معمولاً چنين تعبير شده و مي‌شود كه تعليم و تربيت از يكديگر جدا هستند و هر يك به عمل خاصي اطلاق مي‌شوند.


بدين معنا كه آموزش يا تعليم به ياد دادن موضوع‌ها يا مهارت‌هاي خاص به دانش‌آموزان گفته مي‌شود مانند آموزش رياضي، خواندن و نوشتن و پرورش يا تربيت به آموزش‌های ديني، اخلاقي و... گفته مي‌شود. محافل علمي و تربيتي اين دو را از هم جدا نمي‌دانند و معتقدند آموزش مي‌تواند و ‌بايد زمينه‌اي براي پرورش باشد و چنانكه با روش صحيح انجام پذيرد نوعي پرورش است.
مربيان بزرگ، آموزش و پرورش را در يك مفهوم يعني تربيت به كار مي‌برند. آموزش تنها وسيله‌اي است كه در مدرسه براي پرورش افراد در اختيار است. تحت تأثير آموزش واقعي، تغييرات مهمي در عادات، نگرش‌ها، گرايش‌ها و شيوه برخورد با مسائل و خصوصيات فكري افراد به وجود مي‌آيد و سطح اطلاعات آنان بالا مي‌رود. بنابراين آموزش محور پرورش است.


شاخصه‌هاي مطلوب مدرسه


دبستان، مدرسه، دبيرستان و... خانه دوم محسوب مي‌شوند زيرا ساعات مفيد عمر در آنجا و در تعامل با اولياي مدرسه و ساير همكلاسي‌ها و محيط آموزشي سپري مي‌شود. نظام آموزشي از سه مؤلفه اصلي معلم، دانش‌آموز و محيط آموزشي (دبستان، مدرسه و...) تشكيل مي‌شود. بنابراين داشتن شناخت نسبي و اوليه در مورد ويژگي‌هاي مطلوب آنان راهگشاي موفقيت بيشتر خواهد بود. محيط آموزشي مطلوب را مي‌توان از طريق شاخصه‌هاي آن شناخت. اگر اين معيارها و شاخصه‌ها نباشد، همه بحث‌ها و آرمان‌ها، مبهم و غير‌قابل شناختند و كسي نمي‌تواند از آنها الگوبرداري كند يا در راه رسيدن به آن برنامه‌ريزي كند.


از جمله شاخصه‌هاي محيط آموزشي استاندارد را مي‌توان اينگونه نام برد: كاركنان، معلمان، اوليا و دانش‌آموزان به نحوي هدفمند و با نشاط در اداره تمام امور مدرسه مشاركت فعال دارند. محل درك و بروز استعدادها و علايق منحصر به فرد افراد و شناخت ويژگي‌هاي دوران بلوغ و برنامه‌ريزي جهت دهي و همچنين هدايت و راهنمايي به موقع دانش‌آموزان براي رشد و بالندگي است. محل پرورش شخصيت‌هاي آزاده، مستقل، معتقد، انديشمند، منتقد، استوار، شكيبا و بردبار و با استقامت و شجاع است. به كارگاه و آزمايشگاه و كارهاي عملي ارزش داده مي‌شود و سعي مدرسه در اين است كه تا آن جا كه امكان دارد افكار و تئوري‌ها را در عمل به كار گيرد و در راستاي خلاقيت و ابتكار متربيان شكوفا شده و ظهور و بروز كند و دانش‌آموزاني كارآمد و اثربخش براي محيط خانه و جامعه و كشور تربيت شوند.


اهداف و برنامه‌ريزي مدرسه كاملاً روشن و شفاف بوده به طوري كه هر يك از افراد از مربي تا متربي و اوليا به نقش و وظيفه و مسئوليت خويش آگاهي يافته و با انگيزه و علاقه به فعاليت و انجام كارها مشغولند و با رعايت الگوي مصرف به توليد فرهنگ و انديشه‌هاي مفيد و كارآمد و ارزش‌ها و ارائه شيوه‌هاي صحيح مي‌پردازند. حس مشاركت همكاري گروهي را در كنار فرديت و شخصيت دانش‌آموزان تقويت مي‌كند. شاخصه‌هاي معلم مطلوب؛ معلم خوب بايد هر دانش‌آموز را به عنوان يك شخصيت منحصر به فرد بپذيرد و با شناخت قوت و ضعف‌ها و نيازهاي او، در امور درسي و پرورشي انعطاف‌پذير باشد و در تعاملات آموزشي و ارتباطي رغبت‌ها و توانايي‌هاي او را كشف كند و بر انتظارهاي مثبت تأكيد كند و با پيگيري برنامه‌هاي مفيد، متناسب با توان و قدرت دانش‌آموزان، آنان را به كار و فعاليت و يادگيري سوق دهد. بهترين معلمان كساني هستند كه خوش رفتار و خوش برخورد و دلسوز بوده و با بزرگواري و بردباري به شخصيت دانش‌آموزان احترام مي‌گذارند.


بدون برجسته كردن نمره در كلاس، پيشنهادهاي سازنده و تقويت‌كننده‌هاي كلامي و نوشتاري مفيد به آنها ارائه مي‌دهند. با توجه به مسائل و نيازهاي دانش‌آموزان از تمام امكانات و ظرفيت‌هاي موجود براي رفع مشكلات بهره مي‌گيرند و با تشكيل جلسه‌هاي پرسش و پاسخ و بحث گروهي و نظرخواهي‌هاي مستمر از ديدگاه دانش‌آموزان آگاه شده و با والدين دانش‌آموزان ارتباطي فعال و مؤثر برقرار مي‌كنند. شاخصه‌هاي دانش‌آموز مطلوب اين است كه انضباط فردي و شخصي را رعايت مي‌كند. در انجام دادن تكاليف و وظايف مدرسه كوتاهي نمي‌كند. همكاري‌هاي جمعي با مدرسه و هم شاگردي‌ها را با گشاده‌رويي مي‌پذيرد و از مسئوليت‌هاي اطرافيانش (معلم، مدير، ارشد كلاس، ناظم، مربي پرورشي و...) آگاه است.



دقت مي‌كند تا اموال عمومي مدرسه مثل ميز و نيمكت، ديوار، تخته سياه و... بي‌جهت خط خطي، آلوده، شكسته و خراب نشود. نظم مدرسه را رعايت مي‌كند و هميشه به موقع در مدرسه حاضر مي‌شود. مقررات مدرسه و كلاس را رعايت مي‌كند. در كلاس درس بي‌جا سخن نمي‌گويد و در حرف ديگران حرف نمي‌زند (به جا و به موقع صحبت مي‌كند.) در كارهاي جمعي به اصل همكاري پايبند است. اشتباهات ديگران را با رعايت احترام به آنها گوشزد مي‌كند و در محافل تربيتي، آموزش پايه و محور تربيت است و رسالت اساسي مؤسسات آموزشي تربيت افراد در ابعاد بدني، عقلي، عاطفي، اخلاقي و اجتماعي است. بنابراين اميد مي‌رود با توجه بيشتر به اين امر گام‌هاي مؤثري در حفظ و اعتلاي ايران اسلامي برداريم. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن