تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817655783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزی حفاظتی، راهی برای افزایش بهره‌وری - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
کشاورزی
در اولین نشست تخصصی کشاورزی با موضوع کشاورزی حفاظتی عامل افزایش بهره‌وری در دفتر ایسنا در گلستان اساتید دانشگاه و مسئولین سازمان جهاد کشاورزی و بسیج مهندسین به بحث و گفت‌وگو پرداختند. به گزارش ایسنا،  در ابتدای جلسه دکتر محمد اسماعیل اسدی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان، در خصوص تعریف کشاورزی حفاظتی، اعلام کرد: مبنا و اساس کشاورزی حفاظتی، حفاظت از آب و خاک است. یعنی این سیستم مبتنی بر حفظ منابع کشاورزی و با هدف افزایش پایداری تولیدات کشاورزی است.

وی با بیان این‌که این رویکرد 3 اصل دارد، اظهار کرد: اصل اول حداقل دستکاری خاک است. یعنی تا حد امکان، در خاک دستکاری صورت نگیرد. چراکه خاک یک موجود زنده است و نباید خیلی به هم بخورد.

اسدی با بیان این‌که اصل دوم حفظ پوشش گیاهی با بقایای گیاهان است، تصریح کرد: یعنی بعد از آن‌که غلات برداشت می‌شود، بقایای حاصل از برداشت که روی زمین می‌ماند را از بین نبریم و اینها را روی سطح خاک حفظ کنیم. چرا که خود همین بقایا در دراز مدت مبنای افزایش ماده آلی خاک می‌شوند.

وی در خصوص اصل سوم کشاورزی حفاظتی که رعایت تناوب زراعی است نیز اظهار کرد: زمانی که در یک زمین، هر سال گندم کاشته شود، این موضوع باعث بروز بیماری‌ها و آفات مختلفی می‌شود. لذا باید به صورت متناوب حداقل سه محصول در زمین زراعی کشت شود. هدف اصلی کشاورزی حفاظتی پایداری تولید است عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان این‌که هدف اصلی کشاورزی حفاظتی پایداری تولید است، تصریح کرد: یعنی بتوانیم طی سالیان متمادی بدون صدمه زدن به محیط زیست، از زمین های کشاورزی بهره برداری کنیم و ضمن حفظ منابع پایه، بهره‌وری بالایی داشته باشیم.

در ادامه جلسه دکتر فرشاد کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان نمی‌توانند روش کشاورزی حفاظتی را بپذیرند؟ گفت: این قضیه ممکن است 2 یا 3 جنبه اصلی داشته باشد. اول این‌که باید در بحث ترویج، فعالیت بیشتری داشته باشیم. شاید روش‌های ترویجی مبتنی بر یک روش علمی، پاسخگوی نیاز کشاورزان امروز ما باشد.

وی ادامه داد: مورد دیگری که باید انجام دهیم این است که باید مزارع نمونه داشته باشیم که کشاورزان ببینند و در واقع کشاورزان پیشرویی باید داشته باشیم که برای سایر کشاورزان الگو باشند.

کیانی افزود: نکته دیگر این است که باید ابزار و ادواتی را که برای کشاورزی حفاظتی در کشور لازم است را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. مجموعه این عوامل می‌تواند اوضاع را به سمت بهتر قبول شدن کشاورزی حفاظتی توسط کشاورزان پیش ببرد. رضا خزائیان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان نیز در ادامه خاطرنشان کرد: هدف ذاتی سازمان بسیج مهندسین این است که مطالب را از هیئت علمی دانشگاه‌ها به تولیدکنندگان انتقال دهد. اولویت کشاورزی حفاظتی، حفظ منابع، رونق اقتصادی خانوار کشاورز و الگوی کشت است وی افزود: اولویت کار ما بحث کشاورزی حفاظتی، حفظ منابع، رونق اقتصادی خانوار کشاورز و الگوی کشت است. هم‌چنین در هر شهرستان، شورای علمی کردن کشاورزی تشکیل داده‌ایم که در این شورا ها مربیان محصولی حضور دارند.

خزائیان با بیان این‌که در هر شهرستان، 5 محصول غالب آن شهرستان شناسایی شده است، اظهار کرد:  رئیس  جهاد کشاورزی هر شهرستان، به عنوان جانشین شورای علمی کردن کشاورزی است که بر روی بحث کشاورزی حفاظتی و الگوی کشت، کار می‌کنند.

وی عنوان کرد: در 200 روستا طرح ملی همگام با کشاورزی را راه انداختیم که مهندسین ما در کل مراحل زراعی در خدمت کشاورزان هستند و مطالب علمی را به کشاورزان منتقل می‌کنند.

در ادامه دکتر محمد اسماعیل اسدی در خصوص بهره‌وری در کشاورزی حفاظتی توضیح داد: کشاورزی حفاظتی یک رویکرد کشاورزی پایدار است و مفهومش این است که هر سال برداشت یکنواخت و زیادی داشته باشیم. در حال حاضر کشور های پیشرفته دنیا نیز به دنبال حداکثر عملکرد نیستند و دلیلش هم این است که می‌خواهند خودشان را با تغییرات اقلیمی تطبیق دهند. توان برقراری ارتباط ما با کشاورزان بسیار کم است محمدرضا عباسی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان این‌که توان برقراری ارتباط ما با کشاورزان بسیار کم است، عنوان کرد: ما نیرویی می‌خواهیم که بتواند با کشاورز از روی فرصت صحبت کند، نه این‌که بصورت کوتاه مدت با کشاورز ارتباط داشته باشد و خیلی زود هم ارتباطش قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: 400 نفر نیرو را استخدام کردیم که در مزارع، به کشاورزان مشورت دهند. ولی در زمان خرید محصول، 150 نفر از آنها به مراکز خرید رفتند که بتوانند بار کشاورزان را تحویل بگیرند. یعنی عملا حدود 40 درصد از نیروی فنی متخصصی که سازمان جهاد کشاورزی جذب کرده است در بدنه کار خدمات به کار گرفته شده است و خواهش ما از رسانه‌ها این است که در این امر به ما کمک کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه بحث فرشاد کیانی در خصوص چگونگی ایجاد انگیزه برای کشاورزان در اجرای کشاورزی حفاظتی، اظهار کرد: بحث ترویج و فرهنگ سازی بر تمام موارد اولویت دارد و نحوه کشت صحیح و کشاورزی حفاظتی باید از طریق فرهنگ سازی ترویج پیدا کند. ولی از سوی دیگر نیز ما باید بحث قانونی‌اش را درست کنیم و  خلاءهای قانونی که در این بحث وجود دارد را بشناسیم.

وی افزود: برای مثال اگر کشاورز،  شخم زدن مرسوم را انجام داد و چیزل _ یکی از ماشین آلات خاک‌ورزی اولیه محسوب می‌شود _ انجام نداد، بتوان او را به دادگاه ارجاع داد و اگر کسی بقایای آلوده کننده را به خاک اضافه کند، بتوان آن را به مراجع قضایی معرفی کرد. همه این مسائل در قالب لایحه جامع خاک، در صحن علنی مجلس مطرح شده است و در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه داد: خواهش ما از نمایندگان استان این است که در خصوص این لایحه دقت نظر بیشتری انجام دهند که  تصویب شود. چراکه می‌تواند خیلی از مشکلات ما را در الگوی کشت، تناوب، الگوی خاک‌ورزی و... حل و خلأهای قانونی را پر کند. در اجرای قانون ممنوعیت آتش زدن اراضی کشاورزی، با مشکل مواجهیم دکتر محمد اسماعیل اسدی نیز در خصوص این لایحه در میزگرد ایسنا گفت: 9 سال است که این لایحه در راهروهای مجلس خاک می‌خورد؛ و راجع به آتش سوزی هم باید این نکته را متذکر شوم که در کشورهای پیشرفته اگر کشاورزان،  یک متر از زمین خودشان را هم آتش بزنند، جرم محسوب می‌شود و در کشورما  نیز قانون وجود دارد، ولی در اجرای قانون یک مقدار مشکل داریم.

رضا خزائیان  یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد پیگیری بسیج مهندسین را بحث محدودیت‌های زراعی اعلام و تصریح کرد: مهم‌ترین محدودیتی که در استان مشخص است، استفاده ناصحیح از منابع آب و خاک است. ما باید خودکنترلی داشته باشیم و در حال حاضر بسیج دارد این کار را انجام می‌دهد. در شبکه ما، فرمانده پایگاه هر روستا به عنوان مسئول طرح است و 10 تا 15 نفر از کشاورزان معتمد روستا نیز عضو این شبکه هستند. اگر اساتید بروند در این روستاها و این افراد معتمد را توجیه کنند که اجرای این طرح‌ها منافعی برایشان دارد، مطمئن باشید این افراد روستا را کنترل می‌کنند.

در ادامه نشست سبلان علی‌محمدزاده کارشناس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز اظهار کرد: کشاورزان از سال‌های دور به این‌که بقایای گیاهان باید در مزارع حفظ شود، باور داشته‌اند. اما آن چیزی که برای کشت دوم مانع کارشان بوده، این است که ادوات خاصی که بتواند این بقایای گیاهی را جمع‌آوری کند در اختیار نداشته‌اند. بنابراین با وجود میل باطنی‌شان و به صورت یک عادت بد، باقی مانده گیاهان را آتش می‌زدند.

وی ادامه داد: در زمینه ماشین آلات کشاورزی، در سال 85 اولین نمونه ماشین‌آلات کشاورزی در راستای کشاورزی نوین از کشورهای خارجی وارد می‌شود ولی بخاطر شرایط خاصی که در کشور وجود داشت، نمی‌توانستیم از آنها استفاده کنیم. بعد از چند سال، دو  شرکت داخلی همین دستگاه‌ها را بومی سازی کردند. لذا در حال حاضر می‌توانیم دستگاه های خیلی خوبی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

علی‌محمدزاده عنوان کرد: در راستای تحقق کشاورزی حفاظتی، 2 مزرعه نمونه و الگو در استان ایجاد کردیم. در الگوی دیم در منطقه گنبد کاووس و در شرایط آبی در کردکوی تعریف شدند. این مزارع الگویی برای  کشاورزان هستند تا بتوانند مرحله به مرحله از آنجا بازدید و  استفاده کنند و این دانش را از این مزارع به مزرعه خود منتقل کنند. انتهای پیام






دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن