تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813632269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما قربانيان 11سپتامبر را به دلارهاي سعودي فروخت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اوباما قربانيان 11سپتامبر را به دلارهاي سعودي فروخت
باراك اوباما قانوني را وتو كرد كه مي‌توانست به خانواده قربانيان 11 سپتامبر اجازه شكايت و دريافت غرامت از عربستان سعودي را بدهد؛ وتويي كه نشان مي‌دهد كاخ سفيد تحت نفوذ دلارهاي سعودي قرار دارد و تسليم تهديدهاي عربستان سعودي شده است.


به گزارش «جوان» رئيس‌جمهور امريكا يك مصوبه مهم كنگره اين كشور درباره حملات تروريستي 11 سپتامبر را روز شنبه وتو كرد. بر اساس اين مصوبه خانواده‌هاي قربانيان حملات يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ مي‌توانند عليه حكومت عربستان سعودي اقامه دعوي كنند. حملات 11 سپتامبر كه بر اثر آن برج‌هاي دوقلو در نيويورك با خاك يكسان شد و هزاران نفر جان خود را از دست دادند، بزرگ‌ترين عمليات تروريستي در جهان شناخته مي‌شود. در پي اين عمليات واشنگتن به بهانه مبارزه با تروريسم به افغانستان و عراق لشكركشي كرد اما پس از گذشت 15سال از رويداد، اسناد منتشر شده نشان مي‌دهد عربستان سعودي، از متحدان اصلي امريكا در اين عمليات دست داشته است. كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان امريكا اواخر تيرماه، 28 صفحه محرمانه از گزارش مربوط به ارتباط احتمالي حكومت سعودي با هواپيماربايان 11 سپتامبر را منتشر كرد. بر اساس اين اسناد 15 نفر از 19 نفر عضو كه در حملات دست داشتند، شهروند عربستان سعودي بودند و بعضي از آنها روابط نزديك خانوادگي با بعضي از شاهزادگان سعودي داشته‌اند.  پس از انتشار اين سند كه با جنجال زيادي همراه بود و خشم سعودي‌ها را در پي داشت، قانونگذاران امريكايي به اتفاق آرا لايحه «عدالت عليه حاميان اقدام تروريستي» را امضا كردند. بر اساس اين لايحه، بازماندگان حملات يازدهم سپتامبر مي‌توانند عليه عربستان سعودي، تحت عنوان «حامي فعاليت‌هاي بعضي از ترتيب‌دهندگان اين حملات» رسماً شكايت و ادعاي غرامت كنند.  
  
اوباما: كارمندان دولت تهديد مي‌شوند
عربستان سعودي و مقامات كشورهاي حاشيه خليج فارس به اين لايحه شديداً واكنش نشان دادند. عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي واشنگتن را تهديد كرد كه رياض دارايي‌هاي خود را از امريكا خارج مي‌كند و رسانه‌هاي سعودي نيز مستقيم و غير‌مستقيم به امريكايي‌ها هشدار دادند.  رئيس‌جمهور امريكا درباره مخالفت خود با اين مصوبه گفته است: «اين قانون مي‌تواند بر مصونيت كشورها تأثير بگذارد و يك پيشينه حقوقي خطرناكي را ايجاد كند و همچنين مي‌تواند كارمندان دولت را كه در خارج كار مي‌كنند در معرض خطر قرار دهد.» اين اقدام باراك اوباما با واكنش فعال مواجه شده و آنها مي‌گويند توجيه‌هاي رئيس‌جمهور امريكا قابل قبول نيست و اين وتو نشان مي‌دهد كه مقامات امريكايي كاملاً تحت نفوذ دلارهاي سعودي قرار گرفته‌اند. اواسط شهريوماه 1395 پايگاه خبري المانيتور گزارش داد كه عربستان سعودي در تلاش براي كاهش اختلافات ميان واشنگتن و رياض بر سر مسائلي چون حملات ۱۱ سپتامبر، بحران سوريه و تجاوز به يمن، بودجه تخصيصي براي لابي‌گري در امريكا را به دوبرابر افزايش داده است. المانيتور با اشاره به اينكه اين برآورد حاصل بررسي «صدها سند» مالي است، در گزارش خود خاطر نشان كرده: «عربستان سعودي پنج شركت جديد لابي‌گر را به فهرست سال 2015 خود اضافه كرده و بيش از 9/5 ميليون دلار به منظور تاثير بر سياست‌گذاران امريكايي اختصاص داده‌ است. اين در حالي است كه رياض سال گذشته 4/1 ميليون دلار براي اين منظور هزينه كرده بود.» از سوي ديگر، سياستمداران امريكايي‌ اقدام اوباما را شرم‌آور و غيراخلاقي توصيف كردند. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد: «وتوي لايحه عدالت عليه حاميان اقدام تروريستي توسط رئيس‌جمهور اوباما شرم‌آور است و يكي از نقاط بي‌ارزش دوران رياست جمهوري او محسوب خواهد شد.»

پس از وتوي اوباما حاميان اين طرح به شدت به آن واكنش نشان داده و اعلام كردند «تقريباً» مطمئن‌اند كه امضاي كافي براي لغو وتوي رئيس‌جمهوري جمع خواهد شد. به گزارش بي‌بي‌سي براي اينكه وتوي رئيس‌جمهور از نظر قانوني خنثي شود بايد دوسوم مجلس نمايندگان و سنا به اين طرح رأي مثبت بدهند. دفتر «ميچ مك‌كانل» رهبر اكثريت سنا اعلام كرده است كه در اسرع وقت اين طرح به رأي گذاشته خواهد شد. «چاك شومر» سناتور دموكرات از نيويورك نيز عنوان كرده است وتوي باراك اوباما خيلي سريع و راحت در كنگره لغو خواهد شد. باراك اوباما، رئيس‌جمهوري امريكا تاكنون 12 بار از حق وتوي خود استفاده كرده است. چنانچه كنگره موفق به لغو وتوي اوباما شود، اين اولين بار در دوران رياست جمهوري اوباما خواهد بود كه وتوي اوباما در برابر رأي كنگره ناكام مي‌ماند. به طور تاريخي كنگره امريكا در ۱۰ درصد موارد توانسته به اجماع لازم براي لغو وتوي رئيس‌جمهوري دست پيدا كند؛ رويدادي كه به نظر حاميان اين طرح در چند روز آينده به وقوع بپيوندد و احتمالاً قانوني شدن آن در بحبوحه كارزارهاي انتخاباتي امريكا به جنگ جديد لفظي ميان جمهوريخواهان و دموكرات‌ها بدل مي‌شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن