تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821092757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشت آهنين مسكو به بدعهدي امريكا درآتش‌بس سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مشت آهنين مسكو به بدعهدي امريكا درآتش‌بس سوريه
مواضع و اقدامات روس‌ها نشان مي‌دهد آنها سرانجام به اين نتيجه قطعي رسيده‌اند كه نمي‌توانند به امريكايي‌ها درباره پرونده سوريه اعتماد كنند، مسكو با بي‌نتيجه خواندن مذاكرات، ناو هواپيمابر خود را به سواحل مديترانه فرستاد...


مواضع و اقدامات روس‌ها نشان مي‌دهد آنها سرانجام به اين نتيجه قطعي رسيده‌اند كه نمي‌توانند به امريكايي‌ها درباره پرونده سوريه اعتماد كنند، مسكو با بي‌نتيجه خواندن مذاكرات، ناو هواپيمابر خود را به سواحل مديترانه فرستاد و همزمان جنگنده‌هاي اين كشور مواضع گروه‌هاي تحت امريكا در شرق حلب را به صورت بي‌سابقه‌اي بمباران كردند.

به گزارش «جوان»، اواخر روز چهارشنبه(31 شهريور) وزير دفاع روسيه اعلام كرد براي تقويت توانايي‌ رزمي ناوگان نيروي دريايي روسيه در شرق درياي مديترانه، قصد دارد «ناو هواپيمابر آدميرال کوزنتسوف را نيز به اين ترکيب اضافه کند.» اين ناو تنها ناو هواپيمابر نيروي دريايي روسيه است و مأموريت آن در درياي مديترانه دست‌كم سه ماه طول خواهد كشيد. از سوي ديگر، ارتش سوريه از شروع عمليات گسترده در شرق حلب خبر داد. وزارت دفاع سوريه طي بيانيه‌اي با اعلام اين خبر، از شهروندان سوري خواست به مراکز وابسته به افراد مسلح نزديک نشوند.  در همين حال، منابع خبري از بمباران گسترده مناطق تحت كنترل شورشيان در شرق حلب گزارش كردند. بي‌بي‌سي به نقل از «فعالان سوري» گزارش داد، بخش شرقي حلب «براي دومين روز پياپي هدف حملات هوايي گسترده قرار گرفته است.» رويترز هم به نقل از منابع محلي گزارش داد حملات چند روز اخير در شرق حلب در طول چند ماه گذشته بي‌سابقه بوده است. مناطق شرقي حلب در كنترل ائتلاف موسوم به «جيش الفتح» است. رهبري اين ائتلاف در دست «جبهه الفتح الشام» (جبهه النصره سابق و شاخه سوري القاعده) قرار دارد كه از طريق اتحاد با «احرار‌الشام» توانسته اوايل 1394 مناطق زيادي در شمال سوريه را به تسلط خود درآورد.  هدف قرار گرفتن مواضع اين گروه‌هاي مسلح در شرق حلب پس از آن صورت مي‌گيرد كه مذاكرات سياسي بين امريكا و روسيه با شكست مواجه شد، اين دو كشور از حاميان اصلي دو طرف درگيري جنگ سوريه هستند. مسكو و واشنگتن پس از چندين هفته مذاكرات فشرده در اواخر روز 19 شهريورماه اعلام كردند به توافقي كوتاه مدت براي برقراري آتش‌بس دست يافته‌اند.
  
بدعهدي امريكا
براساس اين توافق قرار بود به مدت هفت روز در سوريه آتش‌بس برقرار شود و در طول اين مدت امريكايي‌ها آنچه را كه گروه‌هاي ميانه‌رو مي‌خوانند، از مناطق تحت حضور القاعده بيرون بكشند و پس از آن دو كشور مركز عمليات مشترك براي هدف قرار دادن القاعده ايجاد كنند.  اما اين موافقت امريكايي‌ها تنها روي كاغذ صورت گرفت و اين كشور علناً هيچ تلاشي براي عمل به تعهد خود نشان نداد، هرچند ناظران معتقدند امريكايي‌ها حتي اگر بخواهند كنترل آن‌چناني روي اين گروه‌ها ندارند. 21 گروه شورشي سوريه كه اكثر آنها تحت حمايت غرب قرار دارند، دو روز پس از توافق مسكو و واشنگتن اعلام كردند به درخواست امريكا عمل نخواهند كرد و حاضر به جدا شدن از القاعده نيستند. از زمان ورود روس‌ها به كارزار سوريه، طرف‌هاي غربي به رهبري امريكا مسكو را متهم مي‌كنند كه به دنبال مبارزه با داعش نيست و حملات جنگنده‌هاي روسي گروه‌هاي ميانه‌رو تحت حمايت غرب را هدف قرار مي‌دهند. روس‌ها در مقابل خواستار مذاكره و مشخص شدن گروه‌هاي مورد حمايت امريكا شده‌اند، مسئله‌اي كه تاكنون واشنگتن از عمل به آن سرباز زده است.

روس‌ها در طول يك هفته‌اي كه آتش‌بس به صورت نيم‌بند اجرا شد بارها از طرف امريكايي‌ خود خواستند به تعهدات خود عمل كند، اما امريكايي‌ها نه تنها به تعهدات خود عمل نكردند بلكه در اقدامي مواضع ارتش سوريه را در ديرالزور بمباران كردند. بر اثر اين بمباران دهها سرباز ارتش سوريه جان خود را از دست دادند و شبه‌نظاميان گروه تروريستي داعش توانستند براي مدتي كوتاه بر منطقه‌ بمباران شده مسلط شوند. هر چند امريكايي‌ها گفتند اين حمله اشتباهي بوده، اما روس‌ها ضمن رد ادعاي آنها اعلام كردند واشنگتن با اين حمله درصدد ضربه زدن به آتش‌بس و توافق دو طرف بوده است. از همان ابتدا مشخص بود كه امريكايي‌ها از توافق راضي نيستند و به نظر مي‌رسد مجبور شده‌اند آن را قبول كنند و به همين دليل برخلاف روس‌ها، هيچ علاقه‌اي براي علني كردن آن ندارند.  به نظر مي‌رسد متعهد نبودن امريكا بر تعهدات خود باعث شده تا روسيه بيش از پيش به اين نتيجه برسد كه واشنگتن قابل اعتماد نيست، به همين دليل مسكو و متحدانش به درخواست جان كري براي تمديد آتش بس و متوقف كردن حملات اعتنا نكرده‌اند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز پنج‌شنبه، پس از اتمام نشست گروه بين‌المللي موسوم به حاميان سوريه در نيويورک، از شکست مذاکرات خبر داد. براساس گزارش راشا تودي، لاوروف گفته: «در نشست ديروز گروه حاميان سوريه اتفاق جديد رخ نداد و مذاکرات براي حل بحران ادامه خواهد داشت.» لاوروف همچنين تأكيد كرد: «نبايد گذاشت که تروريست‌هاي جبهه النصره از اين شرايط استفاده کنند.»  جان كري در اين نشست خواستار توقف حملات هوايي روسيه و سوريه عليه گروه‌هاي مسلح شده بود. وي پس از اين نشست به خبرنگاران گفت: «فرآيند صلح تنها زماني مي‌تواند قابل باور باشد که هر يک از طرف‌هاي جنگ که از تسليحات هوايي برخوردارند، آن را به‌کار نبندند، آن هم نه تنها براي يک يا دو روز، بلکه تا حداکثر زمان ممکن.»
   
امريكا اراده‌اي براي مقابله با القاعده ندارد
رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه با رسانه امريکايي گفت که حمله اخير هوايي امريکايي‌ها به مواضع ارتش سوريه در دير الزور، حمله‌اي عمدي بود که بيش از يک ساعت هم ادامه داشت. به گزارش فارس، بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت که به نظر او امريکا در اجراي آتش‌بس و ترک مخاصمه و درگيري‌ها در سوريه، «صادق» نيست. خبرنگار امريکايي سؤال کرد به نظر شما آيا امکان همکاري امريکا و روسيه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي در سوريه وجود دارد كه اسد گفت: از نظر عملي، امکان اين کار وجود دارد، اما در عرصه واقعيت، اين امکان وجود ندارد چراکه امريکا اراده‌اي براي مقابله با النصره و حتي داعش ندارد، زيرا معتقد است مي‌تواند از آنها به عنوان کارت و برگ بازي براي پيش بردن دستور کار خود بهره ببرد. وي افزود: «من به اين موضوع اعتقاد ندارم که امريکا آماده همکاري با روسيه براي جنگ با تروريسم، داعش و النصره باشد.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن