تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817168967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منافع بسیاری از قدرت های جهانی و منطقه ای در ادامه جنگ سوریه است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: روز شنبه هواپیماهای جنگنده ایالات متحده اقدام به بمب باران مواضع نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی دیر الزور کردند و این واقعه زمانی رخ داد که تنها چند روز بیشتر از آتش بس شکننده توافق شده میان روسیه و آمریکا نگذشته بود. حال نشریه ایندییندنت در مطلبی، تحلیلی بر این باور است که نفوذ روسیه و آمریکا بر روی متحدان خود اندک است و هیچ کدام از قدرتهای منطقه ای و جهانی خواهان صلح در سوریه نیستند.

به گزارش «تابناک» این نشریه مینویسد: حمله هواپیماهای ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه، نمادی از شکست توافق 10 سپتامبر میان روسیه و آمریکا است. توافقی که مفاد اصلی آن عبارت بود از یک آتش بس گسترده در سوریه، ورود کاروان کمک های بشر دوستانه سازمان ملل به مناطق جنگ زده و در محاصره و همچنین عملیات مشترک روسیه و آمریکا برای حملات هوایی به مقر و مواضع تروریست های داعش و جبهه النصره. از این مفاد تا کنون تنها یک آتش بس شکننده باقی مانده است.

قدرت این توافق بیش از هرچیز به این امر باز میگشت که از سوی آمریکا به عنوان ابرقدرت فعلی و روسیه به عنوان ابر قدرت بالقوه بر سر آن مصالحه شده بود. هر دوی این کشورها باید قادر به تاثیر گذاری و نفوذ بر روی متحدان خود در سوریه بوده باشند تا این توافق به شکل کامل اجرا شود، اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است.



منافع بسیاری از قدرت های جهانی و منطقه ای در ادامه جنگ سوریه است


چنانچه دیده میشود، هنوز شاهد درگیری های پراکنده در سوریه هستیم و کاروان کمک رسانی سازمان ملل که برای 250 تا 270 هزار جنگ زده تدارک دیده شده، در مرزهای ترکیه متوقف مانده است. در ظاهر شورشیان متعادلی که از سوی ایالات متحده حمایت میشوند، از جبهه النصره تبری جسته اند اما در واقع هنوز با این طیف معامله کرده و همکاری میکنند.

یکی از مهمترین نقاط ضعف این توافق این است که صرف نظر از نیروی اجبار و حسن نیت طرف های درگیر جنگ در سوریه، فاقد هرگونه مکانیزم عملی دیگری برای رسیدن به سرانجام است. در شرایطی که اغلب قدرت های منطقه ای و جهانی که در صحنه نبرد سوریه حضور دارند، بر خلاف ظاهری که از خود نشان میدهند، منافعی در ادامه جنگ سوریه برای خود میبینند، و خواهان صلح در این کشور نیستند، سخن گفتن از حسن نیت کاری عبث و بیهوده است.

هیچ مشخص نیست که تا چه زمانی آمریکا و روسیه میتوانند متحدان خود در سوریه را همچنان به خط نگاه دارند و تا کجا حاضر هستند برای این موضوع هزینه کنند. ایالات متحده میتواند شورشیان را با واسطه نیروهای خارجی حمایت کننده آنها یعنی، ترکیه، عربستان و قطر برای پایبند ماندن به آتش بس تحت فشار قرار دهد. اما آیا این فشار کافی است؟ در کمتر از دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مستاجر جدیدی را روانه کاخ سفید میکند که ممکن است این مستاجر جدید سیاست جدیدی نیز در قبال سوریه داشته باشد. این در حالی است که همین دولت فعلی در آمریکا نیز در مورد سیاست های خود در سوریه دچار انشقاق و دودستگی داخلی است.

از سوی دیگر روسیه به شدت تمایل دارد که این توافق به شکل کامل عملیاتی شود اما به سختی میتواند بشار اسد را به آنچه خواهان آن است وادار کند. حتی در شرایطی که بشار اسد به لحاظ نظامی نیاز زیادی به روسیه دارد. در بلند مدت هیچ کس نمیتواند قدرت نظامی و سیاسی گروه های رقیب در خاورمیانه امروز را به شکل واقعی برآورد سازد. تا قبل از جنگ افغانستان و عراق نگاهی افراطی در منطقه وجود داشت که بر اساس آن آمریکا قدرت برتر و یکه در این منطقه است. درگیری طولانی مدت آمریکا در این جنگ ها و شکست در برآورده کردن اهداف آنها اکنون منجر به این دیدگاه افراطی شده که آمریکا در این منطقه به شدت ضعیف است.

البته هنوز برای نا امید شدن از آتش بس توافق شده به شدت زود است، حتی اگر تنها دلیل این باشد که تعارض و جنگ در سوریه به قدری خودسرانه و پیچیده شده است که کاهش و حتی محدود کردن آن به طرزی فوق العاده مشکل است. برای سوء تفاهم و سوء مدیریتی که در سال 2011 رخ داد باید بهایی پرداخت میشد و در نتیجه زمان زیادی لازم است تا آتشی را که برای 5 سال اجازه داده شده تا از کنترل خارج شود، متوقف ساخت.

توافق اخیر روسیه و آمریکا تنها تلاش جدی است که بری محدود ساختن خشونت در سوریه تا کنون صورت گرفته است و به شکلی جالب توجه در بین دو قدرتی بسته شده است که جزو بزرگترین آتش افروزان جنگ در صحنه سوریه بوده اند و تنها این دو هستند که میتوانند پایانی را برای این آتش رقم بزنند.

طرف های دیگر میتوانند از این توافق تبعیت کنند. به گروه های شورشی معتدل دستور داده شده تا از جبهه النصره فاصله بگیرند. این نکته که در سوریه همواره گروهی شورشی معتدل با قدرت فوق العاده حضور دارد همواره در مرکز سیاست های غرب در سوریه بوده است، هر چند حقایق و شواهد چیز دیگری میگوید. اگر اینگونه بود، این توافق بیشترین منفعت را برای این گروه به همراه داشت و مانند کردهای عراق و سوریه و ارتش عراق آنها با کمک نیروی هوایی آمریکا میتوانستند قدرت آتش خود را علیه تروریست ها چندین برابر کنند.

اما اگر این گروه معتدل شورشی قدرتمند تنها یک افسانه است و نیروهای مخالف اسد به طرزی عجیب و شگفت آور توسط داعش و جبهه النصره هدایت میشوند، در نتیجه این گروه شورشی انگیزه های موثری برای بر هم خوردن توافق در اختیار دارد.

جهان بیرون از سوریه به واسطه اخبار و آرزوهای مخدوش شده در مورد این جنگ، دیدگاه درستی از وقایع در سوریه ندارد. این موضوع نکته ای که جام کری وزیر خارجه آمریکا بیان کرده است را بسیار پررنگ و عمیق میسازد. اینکه اگر توافق صورت گرفته با روسیه بر هم بخورد، تنها گزینه باقی مانده برای سوریه، کشتار بیشتر و نابودی های عظیم تری است که هم سوریه و هم همسایگان آن را در خود غرق خواهد کرد.




۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن