تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820820119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسته شدن سفارتهای اروپایی در ترکیه نشانه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:
بسته شدن سفارتهای اروپایی در ترکیه نشانه چیست؟
روابط استراتژیک ترکیه و آمریکا به سمت بدتر شدن می رود و امکان اصلاح آن به نظر اندک است اگر نگوییم امکانش وجود ندارد.فعال سازی برگه برنده کردها علیه دولت ترکیه یکی از احتمال های قوی است و این یعنی آشوب ها و انفجارهای بیشتر برای بی ثبات کردن بیشر ترکیه است.
روز نو : این اتفاقی نیست که سفارت انگلیس اعلام کند که درهایش را در آنکارا از روز جمعه بسته است و آلمان خدمات کنسولگری اش را به پایین تر حد رسانده و مدارس و مراکز فرهنگی و کنسولگری های وابسته به آن را در سراسر ترکیه ببندد.تعجب نمی کنیم اگر همین تدابیر را سفارتخانه های اروپایی دیگر تحت عنوان«دلایل امنیتی»انجام دهند.
 
به گزارش روز نو، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به تیرگی روابط ترکیه و غرب پرداخت و نوشت:بحران روزافزونی در روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد که روز چهارنشبه به اوج خود رسید آن هنگام که «سلیمان صویلو»وزیر کشور ترکیه سخنان «جان باس»سفیر آمریکا در آنکارا را که از تعیین 28 شهردار جدید در سراسر کشور انتقاد کرده بود را محکوم کرد و این انتقاد توسط سفیر را عبور از حد و مرزش و رفتاری غیرقابل قبول در قبال ترکیه،دولت و ملتش دانست.
 
برکناری شهرداران، هزاران نفر از قاضی ها،فرماندهان و سربازان و بازداشت روزنامه نگاران تبدیل به امری عادی در ترکیه در این روزها شده است زیرا دولت این کشور سیاست «پاک سازی»موسسات دولت و پیکره های آن را از هر کسی که در وابستگی اش تردید باشد یا با «عبداله گولن»روحانی ترک مقیم در آمریکا و متهم ردیف اول پشت کودتای نافرجام نظامی در ارتباط است،در پیش گرفته است.
 
انتقاد سفیر آمریکا از حملات«پاک سازی»از نظر آقای صویلو عبور از حد و مرز است و رفتاری حاکی از غرور زیاد است اما به مرز اخراجش از ترکیه یا درخواست از کشورش برای تغییرش نرسیده است و فقط به این بسنده کرد که بگوید کشورهای بزرگ مانند آمریکا نباید اشخاص کوچکی را به عنوان سفیرشان در کشورهای قدرتمند مانند ترکیه تعیین کنند.
 
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»در گزارشی این بحران در روابط آمریکا و ترکیه را برجسته کرد و فاش کرد «باراک اوباما»رئیس جمهوری ترکیه از تیم امنیت ملی اش دعوت کرد که نشستی اضطراری برای بررسی تحولات حوادث ترکیه برگزار کنند،همچنین نشست مشابهی با مشاوران سیاست خارجی اش برگزار کرد.
 
این نشانه ها چه معنایی دارد؟آیا می توانیم نتیجه بگیریم که این دو کشور هم پیمان در روزها یا هفته های آینده به سمت برخورد پیش می روند؟
 
برخورد بعید نیست، ایالات متحده آمریکا از نزدیکی روزافزون روسیه و ترکیه که به درجه هماهنگی کامل در سوریه رسیده است ناراحت است.ترکیه همچنان عضو پیمان«ناتو»است و گمان می رود که به رهبر این پیمان یعنی آمریکا نزدیکتر باشد و به سیاست هایش بیشتر پایبند باشد اما وضعیت کنونی چنین نیست.
 
در مقابل، ترکیه بر این باور است که این خود آمریکاست که معیارهای دوستی و ائتلاف را نقض کرد زمانی که از گولن که در پنسیلوانیا اقامت دارد،حمایت و پشتیبانی کرد و در تحویلش به ترکیه وقت کشی کرده و دولتش نیز متهم به دست داشتن در کودتای اخیر است.علاوه بر آن،«رجب طیب اردوغان»رئیس جمهوری ترکیه به دلیل حمایت آمریکا از دشمنانش یعنی کردها به ویژه حزب «اتحاد دموکراتیک» و نیروهای سوریه دموکراتیک که اکثریت آنها کردها هستند، به شدت احساس عصبانیت می کند.
 
بوی یک «آش غربی»پر روغن برای بی ثبات کردن ترکیه و حکومت رجب طیب اردوغان به مشام ما می رسد آن هم به بهانه های متعدد که بارزترین آن کاهش آزادی ها و کمرنگ شدن دموکراسی در ترکیه به نفع دیکتاتوری و نظام مشت آهنین و بستن دهان های مخالفان و انداختن آنها در زندان ها و بازداشتگاه ها، هستند.
 
این اتفاقی نیست که سفارت انگلیس اعلام کند که درهایش در آنکارا را از روز جمعه بسته است و آلمان خدمات کنسولگری اش را به پایین تر حد رسانده و مدارس و مراکز فرهنگی و کنسولگری های وابسته به آن را در سراسر ترکیه ببندد.تعجب نمی کنیم اگر همین تدابیر را سفارتخانه های اروپایی دیگر تحت عنوان«دلایل امنیتی»انجام دهند.
 
بسته شدن سفارتخانه ها و کاهش فعالیت های کنسولگری معنایش رساندن این پیام به همه جهان است مبنی بر اینکه ترکیه امن نیست و رو به آشوب ها و انفجارهای تروریستی می رود که جان گردشگران و تاجرانی که می خواهند به این کشور سفر کنند را تهدید می کند.
 
آشتی روسیه و ترکیه به نظر برای آمریکا و اروپا خط قرمز است و چه بسا این خط قرمزتر می شود اگر گزارش های خبری مبنی بر گفت و گوی مخفیانه میان رهبران ترکیه و همتاهای سوریه ای اش در دمشق مورد تایید قرار گیرد.انتقال ترکیه به محور سوریه، ایران و روسیه ضربه کاری به پیمان ناتو و استراتژی آمریکا در خارومیانه به شمار می رود.
 
روابط استراتژیک ترکیه و آمریکا به سمت بدتر شدن می رود و امکان اصلاح آن به نظر اندک است اگر نگوییم امکانش وجود ندارد.فعال سازی برگه برنده کردها علیه دولت ترکیه یکی از احتمال های قوی است و این یعنی آشوب ها و انفجارهای بیشتر برای بی ثبات کردن بیشر ترکیه است.
 
بسته شدن سفارتخانه ها در آنکار برای دولت ترکیه بد شگون و هشداری درباره موجی از انفجارها، تحریم های اقتصادی و سیاسی مستقیم و غیرمستقیم و تضعیف همه دستاوردهایی است که حزب«عدالت و توسعه»طی مدت 13 سال از حاکمیتش به دست آورد و  نیز هشداری درباره بازگرداندن کشور به وضع سابق یعنی فروپاشی اقتصادی و بدهی ها و تورم و جنگ داخلی است.

منبع: جماران


تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن