تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816494708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيامك‌هاي پوچ به رنگ روانشناسي زرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پيامك‌هاي پوچ به رنگ روانشناسي زرد
خانم! آقا! حريم آسايش خصوصي‌تان را با 100 تومان روزانه در 24 ساعت به ما واگذار كنيد... ‌خيال‌تان راحت، حساب جيب‌تان را داريم!...
نویسنده : سميه باستين* 
خانم! آقا! حريم آسايش خصوصي‌تان را با 100 تومان روزانه در 24 ساعت به ما واگذار كنيد... ‌خيال‌تان راحت، حساب جيب‌تان را داريم!...

با تغيير و تحول در عرصه تجارت و اينترنتي شدن و استفاده از گوشي‌هاي هوشمند تبليغات رنگ و بوي ديگري به خود گرفت و با سرعت بيشتر دامنه فعاليت خود را گسترش داد كه برخلاف تمام مزيت‌هايي كه دارد داراي معايبي هم هست كه يكي از مهم‌ترين آنها رعايت نكردن حريم شخصي افراد و سلب آسايش و همچنين زير پا گذاشتن اخلاق مشتري‌مداري است.
         
شيوه‌هاي تبليغاتي در كسب و كار


شيوه‌هاي تبليغاتي امري بديهي در كسب و كار و اقتصاد محسوب مي‌شوند، بنابراين افرادي تحت عنوان بازارياب و كارمندان فروش در سطح جهان مشغول فعاليت هستند كه عمدتاً خلاق و داراي تفكر خود‌جوش هستند و هر روز ايده جديدي را براي رونق كسب و كارشان در اقتصاد روانه بازار مي‌كنند.


اين خود امر پسنديده‌اي است و به پويايي اقتصاد جامعه كمك مي‌كند و سبب گردش مالي در سطح جامعه مي‌شود اما در اين ميان افرادي وجود دارند كه با استفاده از القاب و عناوين بازاريابي و فروش فعاليت‌هايي انجام مي‌دهند كه نه تنها كمكي به اقتصاد جامعه نمي‌كند بلكه سبب اختلال در رونق اقتصاد مي‌شود. اين دسته از افراد كه معمولاً كم‌سواد و بي‌تجربه هستند، ناخواسته سبب آسيب رساندن به روان مردم مي‌شوند و آسايش آنها را سلب مي‌كنند و سبب افت سلامت روان اجتماع مي‌شوند.


داشتن سواد در زمينه كاري و شغلي سبب پيشرفت فرد مي‌شود و به رونق اقتصاد جامعه كمك شاياني مي‌كند چراكه شخص را با دانش‌هاي نوين آشنا مي‌كند و در نهايت قدرت تصميم‌گيري و خلاقيت فرد را بالا مي‌برد و اين امكان را به افراد مي‌دهد كه در زمينه شغلي و فعاليت خود، درست و اصولي برخورد و از حاشيه‌پردازي و يكجانبه‌گرايي خودداري و بتوانند خدماتي در شأن جامعه ارائه كنند كه مخل آسايش افراد جامعه نباشد و سبب كاهش سطح سلامت روان افراد نشود اما چيزي كه بيشتر از هميشه اين روزها در فضاي اقتصاد جامعه به چشم مي‌خورد، وجود تعداد افرادي است كه بدون هيچ دانشي يا با حداقل دانش در زمينه شغلي و فعاليت خود وارد عرصه گردش مالي كشور مي‌شوند.

هرچند سيستم آموزش كشور دوره‌هاي كوتاه‌مدت تخصصي در مراكز جهاد دانشگاهي براي تمام افراد برگزار مي‌كند تا كيفيت ارائه خدمات افزايش پيدا كند اما با اين شرايط كماكان افراد تمايل به كسب تجربه شخصي در زمينه فعاليت‌هايشان دارند و كمتر به سمت دريافت آموزش‌هاي لازم متمايلند. اين افراد ظاهراً فراموش كرده‌اند هزينه كردن در امر آموزش براي آنها بزرگ‌ترين و بهترين سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود.


اين موضوع خود سبب ايجاد زيان‌هاي جبران‌ناپذير اجتماعي و اقتصادي در سطح جامعه مي‌شود. بازار و صنعت مانند هر پديده ديگري هر روز و هر ساعت در حال تغيير و تحول است، بنابراين يكي از مهم‌ترين مسائلي كه مي‌تواند از افراد تازه‌كار، فردي متخصص بسازد، آموزش صحيح است.


پيامك‌هاي مزاحم و سودجو!


در گذشته كه امكان كسب دانش و اطلاعات كافي براي فعاليت در زمينه كسب و كار وجود نداشت، روش‌هاي مستقيم و غيرمستقيم گوناگوني براي معرفي و فروش كالا و خدمات گوناگون وجود داشت كه زمانبر و طولاني بودند ولي مزيت عمده آنها احترام به خريدار و كسب رضايت او در انجام معامله بود اما با تغيير و تحول در عرصه تجارت و اينترنتي شدن و استفاده از گوشي‌هاي هوشمند تبليغات رنگ و بوي ديگري به خود گرفت و با سرعت بيشتر دامنه فعاليت خود را گسترش داد كه برخلاف تمام مزيت‌هايي كه دارد داراي معايبي هم هست كه يكي از مهم‌ترين آنها رعايت نكردن حريم شخصي افراد و سلب آسايش و همچنين زير پا گذاشتن اخلاق مشتري‌مداري است.


يكي از آسان‌ترين و در دسترس بودن روش‌هاي جذب مشتري و بازاريابي كه نيازي به داشتن تخصص خاصي هم ندارد، استفاده از پيام‌هاي تبليغاتي در گوشي‌هاي همراه مشتركين است. به طور كل پيام‌هاي تبليغاتي در دو گروه عمده قرار مي‌گيرند.


دسته اول، پيامك‌هاي تبليغاتي هستند كه جهت معرفي كالا يا خدمات به مشتريان هستند، هر چند اين پيامك‌ها گاهي اوقات در زمان نامناسب براي افراد ارسال مي‌شوند اما با اين وجود، حق انتخاب و تصميم‌گيري را به شخص مي‌دهند كه از بين كالا يا خدمات ارائه شده، متناسب با نياز خود از آن استفاده كند و از آن بهرمند شود.


دسته دوم از پيامك‌ها، پيام‌هايي حامل جملات يا عبارت‌هايي هستند كه ظاهراً جنبه روان شناسانه دارند يا حامل پيام‌هايي هستند كه در واقع هيچ‌گونه بار علمي ندارند و بيشتر براي عوام‌فريبي تهيه شده‌اند و به صورت خودكار از حساب مشترك مبلغي را كسر مي‌كنند كه گاهي مشاهده شده مشترك از آن بي‌اطلاع بوده اما هزينه آن را پرداخت كرده است. پيام‌هايي از نوع دسته دوم بيشتر جنبه توهين به شخص گيرنده را در ذهن متبادر مي‌كنند و سبب بر هم خوردن آرامش و كاهش سلامت روان آنها مي‌شود.


اين پيام‌ها كه گاهي ظاهراً حاوي نكات علمي براي راهنمايي كردن افراد هستند اما در باطن هيچ‌گونه پشتوانه علمي ندارند و فاقد ارزش علمي و عملي هستند. بيشتر افرادي كه جلب اين نوع از پيام‌هاي تبليغاتي مي‌شوند افرادي هستند كه به دنبال كسب بهترين‌ها در كمترين زمان ممكن هستند و تمايل دارند يك شبه ره 100 ساله را طي كنند و پيامك‌هاي 100 توماني خيلي سريع به آرزوهايشان برسند!


اين خود بزرگ‌ترين دام براي سوء استفاده كردن از آنهاست و افرادي كه اين پيامك‌ها را براي اين دسته از افراد ارسال مي‌كنند به خوبي از اين نقطه‌ضعف آنها آگاهند و مداوم براي آنها پيام‌هايي را ارسال و مبالغ زيادي را در درازمدت از آنها دريافت مي‌كنند.


اگر دقيق‌تر موضوع را بررسي كنيم نه تنها به از دست رفتن زمان و هزينه افراد مي‌رسيم بلكه از آن فراتر رفته و متوجه پيامدهاي وخيم آنها در سطح جامعه مي‌شويم كه جبران آن اگر ناممكن نباشد به زمان و هزينه زيادي نيازمند است. اين پيام‌ها كه ظاهراً جنبه راهنمايي و مشاوره در زمينه‌هاي گوناگون دارند ولي محتوايي پوچ دارند از منظر علمي جزو روانشناسي زرد محسوب مي‌شوند و مانند نسخه پزشكي هستند كه براي يك نفر تجويز شده اما همه از آن استفاده مي‌كنند.


با آگاه كردن افراد از استفاده نكردن از اين پيامك‌‌ها و پيامدهاي ناگوار برايشان مي‌توان از اشاعه اين نوع از تبليغات جلوگيري كرد.  همواره يادمان باشد تا زماني كه مصرف‌كننده وجود دارد، توليدكننده نيز وجود دارد. اين چرخه اگر معيوب باشد به بخش‌هاي بزرگي از كشور عزيزمان آسيب وارد مي‌كند اما مي‌توان با همكاري و هماهنگي بيشتر با بهره‌گيري از دانش روز مناسب و كمك گرفتن از متخصصان امر، به پويايي افراد در بخش‌هاي مختلف و در زمينه‌هاي گوناگون كمك كرد.


*روانشناس



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن