تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيامكي كه فراگير شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پيامكي كه فراگير شد
سابقه و قدمت تلفن و حضور آن در جامعه ايران به دوره سلطنت ناصرالدين شاه بازمي‌گردد كه در يادداشت‌هاي خود در رابطه با وقايع جمادي‌الاخر سال ۱۳۰۲ به حضور تلفني كه براي اولين بار از فرنگ آورده شده بود...
نویسنده : پريناز مهرابي 
سابقه و قدمت تلفن و حضور آن در جامعه ايران به دوره سلطنت ناصرالدين شاه بازمي‌گردد كه در يادداشت‌هاي خود در رابطه با وقايع جمادي‌الاخر سال ۱۳۰۲ به حضور تلفني كه براي اولين بار از فرنگ آورده شده بود اشاره مي‌كند و كم‌كم پس از سپري شدن چند سالي استفاده از تلفن آن هم در برخي از امور مهم و در مكان‌هايي خاص به صورت معدود و انگشت‌شمار ديده مي‌شد اما با گذشت زمان در جوامع اروپايي و همزمان با پيشرفت علوم و فنون مختلف فردي به نام مارتين كوپر در آوريل سال ۱۹۷۳ اولين تلفن قابل حمل را با وزني حدود سه كيلوگرم اختراع كرد.


گذشته از سير پر پيچ و خمي كه تاريخ تلفن داشته است، با گذشت سال‌هاي متمادي بالاخره حدود سال ۸۱ يكي از امكاناتي كه در جريان زندگي مردم ايران و همچنين در عرصه جهان و ارتباطات تحولات و تغييرات بسزايي را ايجاد كرد، ورود پيامك بود كه راه ارتباطي سريع و ارزان براي افراد جامعه را فراهم كرد.



در سال‌هاي نخستين كه پيامك وارد سامانه ارتباطي جامعه شده بود به دليل تأخر فرهنگي استفاده از اين ابزار تا چند سالي و با گذشت زمان در بين مردم جايگاه خود را به دست آورد، البته رواج اين سامانه در بين مردم به دليل گسترش موبايل و ايجاد خطوط اعتباري ارزان‌قيمت رواج يافت و از جهت ديگر سرمايه‌گذاري‌هاي فرهنگي و آموزشي و نقش عمده تبليغات نزد مردم باعث گسترش و به دست آوردن جايگاهي نسبتاً حقيقي براي پيامك را ايفا كرد و در نهايت نيز منجر به رواج يافتن آن شد.


از جمله مؤثرترين اين تبليغات و حمايت‌ها براي جا افتادن و رواج استفاده از اين ابزار ارتباطي به وسيله تبليغات راديو و تلويزيون انجام شد، به عنوان مثال در رسانه‌ها با شركت دادن مردم در مسابقات و نظرسنجي‌ها و همچنين ارائه پيشنهاد و انتقاد، اين ابزار ارتباطي نقش مهمي را در برطرف شدن تأخر فرهنگي استفاده از پيامك در بين مردم جامعه ايفا كرد و منجر به همه‌گيرشدن استفاده از اين ابزار در بين مردم شد.


و سوء‌استفاده‌ها آغاز شد


برخي افراد با رواج يافتن يا مد شدن استفاده از ابزار و وسيله‌اي خاص، براي دستيابي به ساير مقاصد منفي خود استفاده مي‌كنند. در واقع به‌روزشدن و رواج فناوري‌هاي ارتباطي مشكلاتي را براي افراد پديد مي‌آورد و بعد از رواج يافتن آن ابزار ارتباطي ساير شركت‌ها يا مؤسسات در جهت كسب منفعت و امتياز از اين وسيله به نفع خود بهره مي‌برند،  به عنوان مثال با ايجاد مسابقات دروغين يا شركت دادن مخاطب با ارسال يك پيامك كوتاه آنها تا مدت‌ها درگير پيام‌هاي بعدي مي‌شوند و به نوعي مخاطبان را طعمه خود قرار مي‌دهند تا اينكه در آخر راه زمينه براي سوءاستفاده‌هاي اينچنيني توسط برخي شركت‌ها باز مي‌شود.


يكي از مهم‌ترين ابعاد قابل بررسي كه مي‌توان به آن اشاره كرد ايجاد مزاحمت است كه خود از مهم‌ترين آسيب‌هاي رواني و اجتماعي است، اينكه وقت و بي‌وقت انواع گوناگون اين پيامك‌ها روي صفحه تلفن همراه شما ظاهر مي‌شود، مثلاً زماني كه در خواب و استراحت به سر مي‌بريد، پيامكي براي شما ارسال شده كه وقتي آن را باز مي‌كنيد با محتواي پوچ و مسخره آن مواجه مي‌شويد، پيامك‌هايي مانند اينكه هفت روز هفته چند روز است. وقتي به محتوا و معني آن توجه مي‌كنيد به طور كلي اعصابتان خرد مي‌شود و احساس مي‌كنيد مورد بي‌احترامي واقع شده‌ايد. در واقع با پرسيدن چنين سؤالاتي به نوعي مخاطب مورد توهين و تمسخر واقع مي‌شود و مقوله مهم‌تر آنكه اعتماد و ذهنيت شما به تبليغات و ارزش آنها بين مي‌رود و شما ديگر به پيامك و محتواي آن توجهي نمي‌كنيد و ارزش و اهميت اين وسيله ارتباطي از بين رفته و شما هم ديگر آن را به چشم يك وسيله ارتباطي مؤثر و سودمند در نظر نمي‌گيريد و آن را فقط ابزاري مي‌دانيد براي سلب آرامش خودتان كه به جاي اثر مفيد آن فقط باعث اتلاف وقت و هزينه شما شده است.



از جمله ابعاد ديگر اثرگذار اين ابزار ارتباطي آن است كه با گسترش خطوط ارتباطي و رواج يافتن آنها افراد بدون هيچ تمايلي از شركت، برنامه و. . . پيامك دريافت مي‌كنند. در صورتي كه اين اقدام بايد با ميل و رضايت و طبق خواسته مشتركين انجام بگيرد و جالب اينكه در برخي از موارد بابت پيامكي كه بدون مجوز گرفتن از شما برايتان ارسال شده مبالغي هم از اعتبار تلفن همراه شما كسر مي‌شود، البته بدون اينكه حتي خودتان از اين مبالغ كسر شده آگاه باشيد.


چگونه جلوي سوء‌استفاده را بگيريم؟


از جمله اقداماتي كه ما مي‌توانيم در اين زمينه انجام دهيم تا راه‌هاي سوء‌استفاده از اين وسيله ارتباطي را بر منفعت‌طلبان سلب كنيم ايجاد قوانين حقوقي براي ارسال پيامك‌هاست، به عنوان مثال طرح‌هايي از اين دست كه در برخي از كشورها انجام مي‌شود اين است كه شركت‌هاي دولتي يا خصوصي براي ارسال پيامك‌هاي خود يا بهره‌گيري از اين ابزار در جهت استفاده از بازاريابي و... با كسب اجازه از مشتركين و تأييد خود آنها براي شركت در مسابقات، نظرسنجي‌ انجام مي‌دهند و ميزان تمايل آنها براي دريافت آگهي‌ها و اخبار، دوره‌هاي فروش ويژه محصولات فروشگاه‌ها و شركت‌هاي مختلف را قبل از ارسال پيامك‌هاي پي‌در‌پي جويا مي‌شوند.



بهتر است به جاي اينكه بدون دريافت مجوز يا اطلاع از ميزان تمايل مشتركين با ارسال پيامك براي آنها مزاحمت ايجاد كنيم و باعث شكل‌گيري ذهنيت و ديدگاه منفي در ذهن آنها شده و اعتماد خود به استفاده از اين سيستم را از دست دهيم، سعي كنيم از ظرفيت‌هاي فناوري‌هاي ارتباطي به نحو احسن بهره ببريم و از ورود بيجا به حيطه شخصي افراد بپرهيزيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن