تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817086854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امریکا روی کاغذ به جنگ با تروریست‌ها تن داد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امریکا روی کاغذ به جنگ با تروریست‌ها تن داد
جان كري و سرگئي لاوروف وزراي خارجه امريكا و روسيه بامداد شنبه در ژنو به خبرنگاران گفتند درباره سوريه به توافقي دست يافته‌اند كه در صورت اجراي درست آن، دو كشور براي هدف قرار دادن داعش و القاعده با يكديگر همكاري خواهند كرد.
نویسنده : محمد بابايي 


طي چند هفته گذشته مذاكرات سياسي مسكو و واشنگتن براي بحران سوريه شدت زيادي يافته است و از مواضع مقامات دو كشور مشخص بود كه آنها به توافقي دست يافته‌اند.
 روسيه و امريكا از متحدان اصلي دو طرف جنگ در سوريه هستند و در حدود 10 ماه است كه وارد مذاكرات فشرده براي يافتن راه حلي جهت پايان دادن به جنگ سوريه شده‌اند. طرفين پيش از اين نيز درباره برقراري آتش بس و كاهش تخاصمات در سوريه به توافق رسيده بودند كه با موفقيت همراه نبوده است و به همين دليل خيلي از ناظران درباره اجراي توافق جديد مسكو و واشنگتن ترديد دارند چرا كه دو طرف عميقا نسبت به يكديگر بي‌اعتماد هستند.  بنابر گفته وزير خارجه امريكا، آتش‌بس همزمان با عيد قربان يعني از صبح روز دوشنبه آغاز و اجرايي مي‌شود.
 
برنامه‌‌کاری نه توافق
به نظر مي‌رسد روس‌ها و امريكايي‌ها بيش از آنكه به يك توافق بلندمدت رسيده باشند به يك توافق كوتاه مدت و آزمايشي دست يافته‌اند و به همين دليل آن را «برنامه كاري» ناميده‌اند. بر اساس اين برنامه كاري قرار است جاده كاستيلو غيرنظامي شود و تمامي طرف‌هاي درگير از آن عقب نشيني كنند. جاده كاستيلو آخرين و مهم‌ترين مسير كمك‌رساني به گروه‌هاي مسلح در شرق حلب بود كه در حدود يك ماه قبل به كنترل نيروهاي مقاومت در آمد. جان كري به خبرنگاران گفت: جاده كاستيلو منطقه امن براي تضمين ارائه كمك‌هاي انساني به غيرنظاميان در مناطق مختلف حلب خواهد شد.»  هنوز مشخص نيست كه روس‌ها چه تضميني دريافت كرده‌اند، در صورتي كه نيروهاي مقاومت از اين منطقه عقب نشيني كنند گروه‌هاي تروريستي مانند «جبهه الفتح الشام» ( همان جبهه النصره سابق و شاخه سوري القاعده) دوباره بر اين مناطق مسلط نخواهند شد.  اما مهم‌ترين امتيازي كه به نظر مي‌رسد روس‌ها از امريكايي‌ها دريافت كردند مجاب كردن واشنگتن براي همكاري عملياتي با مسكو جهت هدف قرار دادن القاعده و داعش در سوريه است؛ مسئله‌اي كه ناظران توافق امريكا با آن را به معناي افتادن واشنگتن در دام مسكو توصيف كرده‌اند و معتقدند كاخ سفيد با اين توافق سند انهدام گروه‌هاي مسلح اعم از ميانه رو و غيرميانه رو را امضا كرده است.  از زمان ورود مستقيم روسيه به كارزار روسيه، غرب مسكو را متهم را مي‌كند كه جنگنده‌هاي روسي شبه نظاميان القاعده و داعش را هدف قرار نمي‌دهند بلكه مواضع گروه‌هاي «ميانه‌رو» را بمباران مي‌كنند. روس‌ها در مقابل خواستار مذاكره و جدا كردن آنچه «گروه‌هاي ميانه‌رو» خوانده مي‌شود از تروريست‌ها شده‌اند.  در واقع جدا كردن گروه‌هايي كه امريكا ميانه‌رو مي‌خواند از گروه‌هايي كه در ليست سازمان‌هاي تروريستي سازمان ملل هستند بزرگ‌ترين چالش توافق روسيه و امريكا محسوب مي‌شود چرا كه گروه‌هايي مانند جبهه الفتح الشام ( القاعده) با ساير گروه‌هايي كه در ليست سازمان‌هاي تروريستي سازمان ملل قرار ندارند مانند احرار الشام تركيب شده‌اند و جدا كردن آنها علنا كار غيرممكني به نظر مي‌رسد.
وزير خارجه روسيه در جريان نشست خبري با خبرنگاران گفت: «ما بر سر حملات به تروريست‌ها توسط نيروي هوايي روسيه و امريكا توافق خواهيم كرد و بر سر مناطقي كه اين حملات انجام خواهد شد نيز هماهنگي خواهيم كرد و اين هماهنگي از سوي مركز روسي – امريكايي كه در اين زمينه تشكيل خواهد شد، صورت مي‌گيرد.»
  
معارضان مخالفند
رسانه‌هاي نزديك به مخالفان به شدت از اين توافق امريكا ناراضي به نظر مي‌رسند. وب سايت « ديلي بيست» امريكا نوشت: « امروز جان كري به صورت رسمي به ارتش سوريه از طريق از بين بردن مرزهاي مناطق درگيري مشروعيت داد؛ و از نيروهاي هوايي روسيه به مثابه شريك آينده امريكا در جنگ پيچيده و مبهم عليه داعش و القاعده، ‌دو گروه تروريستي جداگانه اما رقيب در سوريه استقبال كرد. مهم است كه گروه دوم با شورشيان تحت حمايت امريكا آميخته شده است.»  بنابر گفته لاوروف، هفت روز به گروه‌هاي ميانه رو فرصت داده خواهد شد تا نيروهاي خود را از مناطق درگيري كه جبهه النصره حضور دارد خارج كنند؛ درخواستي كه چه مخالفان به آن تن دهند و چه آن را رد كنند در هر صورت به نفع دمشق خواهد بود. در صورت موافقت بعضي گروه‌ها انتظار جنگ داخلي و تسويه حساب داخلي مي‌رود و در صورتي كه اين گروه نخواهند خود را از جبهه النصره جدا كنند آن وقت هدف مشروعي محسوب خواهند شد و هدف مشترك روسيه و امريكا قرار خواهند گرفت.  در حالي كه نگراني حاميان و مخالفان از توافق روسيه و امريكا مشخص است اما ناظران نزديك به محور مقاومت دراين باره سكوت كرده و ترجيح مي‌دهند پس از مشخص شدن جزئيات بيشتري از اين توافق اظهار نظر كند. سعدالله زارعي، كارشناس مسائل منطقه عصر روز شنبه به «جوان» گفت: ‌ «هنوز جزئيات بيشتري از اين توافق بيرون نيامده و معلوم نيست كه طرفين درباره چه مواردي موافقت يا مخالفت كرده‌اند بنابراين الان نمي‌توان در اين باره نظر داد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن