تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814654654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراموشی «روز گرگان» /شهرداری به فعالیت های اجتماعی بی اعتنااست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خلاء فرهنگی در برنامه های مدیریت شهری؛
فراموشی «روز گرگان» /شهرداری به فعالیت های اجتماعی بی اعتنااست

جشن روز گرگان


شناسهٔ خبر: 3764419 - شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
استانها > گلستان

.jwplayer{ display: inline-block; } گرگان– هفت سال از نام‌گذاری روزی به نام گرگان می‌گذرد و پس از فرازوفرودهای بسیار امسال این روز، فرود سخت خود را تجربه می‌کند تا جایی که بی‌برنامگی در برگزاری مراسم داد شورائیان را هم درآورد. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – زهرا بهرامی: سال ۱۳۸۹ بود که پس از تصویب شورای شهر مرکز استان ۲۰ شهریورماه که مصادف با تغییر نام این شهر از استرآباد به گرگان بود، به نام «روز گرگان» نام‌گذاری شد. پس‌ازاین نام‌گذاری در مهرماه همان سال دبیرخانه دائمی روز گرگان با ۱۸ عضو متشکل از رئیس شورا، شهردار و روابط عمومی شهرداری، دو عضو از اعضای شورای شهر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری گرگان و ۱۱ کارشناس و صاحب‌نظر فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد. دبیرخانه دائمی که به‌منظور انجام هرچه بهتر گرامیداشت روز گرگان و دریافت نظرات و پیشنهادهای مفید و ارزنده صاحب‌نظران عضو، توانست در فاصله‌ای کمتر از دو سال در اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ مرامنامه‌ای را با تعاریف، اهداف، ساختار و آیین‌نامه اجرایی این روزبه تصویب برساند. نام‌گذاری ۲۰ شهریور به نام گرگان و حرکت روبه‌جلو برای معرفی این شهر تاریخی تا جایی پیش رفت که برنامه‌های متنوع این روز در یک هفته اجرا می‌شد. برنامه های فرهنگی «روز گرگان» تا آغاز شورای چهارم به خوبی و با حضور و مشارکت حداکثری شهروندان اجرا شد. اما با روی کار آمدن شورای چهارم نه تنها روز گرگان بلکه برنامه های فرهنگی تاثیر گذار از حوزه شهری که یکی از مهمترین دستگاه های بخش دور شد.

انتخاب شهرداری که رسما اعلام کرد اعتقادی به برنامه های فرهنگی ندارد داغ را بر دل فرهنگ دوستان نشاند. از زمان روی کار آمدن شورای چهارم رفته رفته از کیفیت و کمیت برنامه های این روز کاسته شد تا این که در آخرین سال فعالیت این شورا تقریبا می توان گفت خبری از این روز نیست. روز گرگان می‌تواند بستر توسعه فرهنگی و اجتماعی باشد رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری آن‌وقت (سال ۱۳۸۹) راجع به جزئیات این مصوبه توضیح داد و به خبرنگار مهر گفت: در آن سال با تصویب شورای اسلامی دوره سوم، بیستم شهریور روز تغییر نام شهر استرآباد به گرگان در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، روز گرگان نام گرفت. عبدالرضا چراغعلی افزود: روز گرگان بهانه‌ای برای یادآوری سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر و در یک‌کلام پیش‌نیاز توسعه پایدار برای آینده و تحولات مثبت در گرگان است. وی ادامه داد: در سال نخست و پس از حدود یک سال کارشناسی و برگزاری ۵۴ جلسه کارشناسی ۶ کمیته فرهنگی، ورزشی، معماری، زیباسازی، بافت تاریخی، محیط‌زیست و جغرافیا، آموزش، منزلت اجتماعی، حقوق شهروندی و سلامت و بهداشت محیط و روان و همچنین تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای برگزاری مراسم روز گرگان تشکیل شد. نام‌گذاری‌هایی ازاین‌دست باید فرصتی برای توجه بیشتر به یکدیگر و همچنین شناساندن و فراهم آوردن فرصت‌های توسعه‌ای در منطقه و استان باشد مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: در دو سال نخست با برگزاری همایش گرگان پایتخت بسکتبال ایران، انجام مسابقه‌های فرهنگی در محلات و ارائه بسته‌های فرهنگی و آموزشی همراه با اهدای جوایز در پارک‌های محلی، جشن پرواز بادبادک‌ها، همایش گرگان پژوهی و برگزاری نمایشگاه عکس که دریکی از محلات پیش‌بینی و اجرا شد که با استقبال خوب شهروندان مواجه شده و بازتاب مثبت به همراه داشت. چراغعلی از روز گرگان به‌عنوان رخداد فرهنگی و اجتماعی و نقطه عطفی برای تبادل وحدت اقوام گرگان زمین و همچنین بهره‌گیری از اتفاقات و رویدادهایی که هویت تاریخی این سرزمین را تشکیل می‌دهند نام برد و اضافه کرد: در این روز با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه، همایش و ... می‌توان به معرفی و شناساندن فرهنگ، معماری، آداب‌ورسوم و گویش گرگان زمین که هویت تاریخی ما را تشکیل می‌دهند، پرداخت. وی اظهار کرد: این حرکت که هفت سال پیش آغاز شد هم‌اکنون از سوی برخی از استان‌ها و شهرها الگوی نام‌گذاری روزی به نام آن شهر شده است. چراغعلی بابیان اینکه روز گرگان می‌تواند بستر و زمینه‌ساز توسعه فرهنگی و اجتماعی این شهر باشد، متذکر شد: نام‌گذاری‌هایی ازاین‌دست باید فرصتی برای توجه بیشتر به یکدیگر و همچنین شناساندن و فراهم آوردن فرصت‌های توسعه‌ای در منطقه و استان باشد.

سازمان فرهنگی، ورزشی و شهرداری همکاری نکرد انتظار می‌رفت با تشکیل دبیرخانه دائمی و پس از برگزاری چندساله برنامه‌های روز گرگان که در اوج خود از یک روزبه یک هفته رسیده بود شاهد برنامه‌ریزی منسجم باشیم و روز گرگان فرودها را پشت سر گذاشته و به فراز برسد اما انتقاد تند رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان از بی‌برنامگی‌ها در اجرای برنامه‌های این روز حکایت دارد. علیرضا پزشکپور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هیچ اطلاعی از برنامه‌های روز گرگان ندارم و اعضای شورای شهر هم مانند شهروندان از دیروز از طریق بنرهای نصب‌شده در سطح شهر از برنامه‌های این روز مطلع شده‌ایم. عضو دبیرخانه دائمی روز گرگان افزود: این بدان معنا نیست که ما به دنبال برنامه‌ریزی و هماهنگی در این خصوص نبوده‌ایم بلکه سازمان فرهنگی و ورزشی و شهرداری با شورا همکاری نکرد. نبود برنامه برای روز گرگان به این معنا نیست که شورا به دنبال برنامه‌ریزی و هماهنگی در این خصوص نبوده‌ بلکه سازمان فرهنگی و ورزشی و شهرداری گرگان با شورا همکاری نکرد وی ادامه داد: روزهای نخست مردادماه امسال به درخواست کمیسیون فرهنگی، رئیس شورا کتباً از شهرداری و سازمان فرهنگی و ورزشی خواست تا برنامه‌های خود را اعلام کرده و در جلسات مشترک به تبادل‌نظر و برنامه‌ریزی بپردازیم اما تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده‌ایم. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گرگان تصریح کرد: در این نامه به‌صراحت اعلام کردیم سال گذشته باوجود برگزاری ۱۵ تا ۲۰ جلسه شاهد ضعف‌های فراوان در اجرای برنامه‌ها بوده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: تنها دو روز تا برگزاری برنامه‌های روز گرگان زمان باقی است و همچنان شورای شهر و کمیسیون فرهنگی و اعضای دبیرخانه از برنامه‌های این روز اطلاعی ندارند. پزشکپور بیان کرد: این‌یک رویه جدیدی در این دوره نبوده و نیست و بارها شاهد بوده‌ایم که شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن بدون هماهنگی با شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه اقدام به برگزاری برنامه می‌کنند. انتقاد تند رئیس کمیسیون فرهنگی شورا حکایت از بی‌برنامگی در برگزاری مراسم روز گرگان داشت و شنیدن صحبت‌های مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان می‌توانست زوایای دیگر این مباحث را مشخص کند. اما تلاش خبرنگار مهر برای گفتگو با مهدی خسروی مدیرعامل این سازمان بی‌نتیجه ماند و درنهایت به درخواست سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان این اطلاعات در اختیار وی قرار داده شد.

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان که نقطه قوت شهرداری در دوران مدیریت گذشته بود اکنون به یکی از منفعل ترین بخش های شهرداری گرگان تبدیل شده است و تقریبا می توان گفت نقش فرهنگ ساز خود را در شرایطی که کشور و بخصوص شهر گرگان از مسائل و معضلات فرهنگی به شدت رنج می برد، از دست داده است. حال در این میان مدیرعامل این سازمان که به نظر می رسد همسو با مدیریت کلان شهری گرگان قدم بر می دارد، رسانه گریزی را هم کنار انفعال سازمان خود قرارداده تا پاسخگوی مطالبات مردم در بخش فرهنگی نباشد. هنوز برنامه به شورا اعلام‌نشده است روز سه‌شنبه (۱۶ شهریور) خبرنگار مهر خواستار اعلام برنامه‌های روز گرگان از سخنگوی شورای شهر شد و صفرعلی پائین محلی در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار کرد: از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برنامه‌ها را درخواست کرده‌ایم اما هنوز اعلام نکرده‌اند. یک روز بعد و پس از پیگیری‌های انجام‌شده، سخنگوی شورای اسلامی شهر مرکز استان در گفتگو با خبرنگار مهر برنامه‌های این روز را اعلام کرد و گفت: امسال این برنامه در دو روز ۲۰ و ۲۱ شهریور برگزار می‌شود. وی افزود: برنامه افتتاحیه در ۲۰ شهریور برگزار می‌شود که شامل قرائت قرآن و پذیرایی است و پس‌ازآن نمایشگاه که غرفه‌های مشاوره پزشکی، تغذیه، ازدواج و خانواده، رفتار زوجین، رفتار با فرزندان، مشاوره مذهبی، خوشنویسی، سیه قلم، نان سنتی، کاردستی با مواد دورریختنی، غرفه خدمات شهری و ... در آن دیده‌شده افتتاح می‌شود. به گفته پائین محلی رادیو جشنواره، نمایش میدانی، مسابقه قرآن بخوانید جایزه‌بگیرید، اجرای بازی‌های بومی و محلی، رقص خنجر ترکمن، بازی سیستانی و موسیقی کتولی، نواختن سورنا یا دهل زنی از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه دوروزه است. وی بدون اعلام دقیق ساعت برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه، بیان کرد: برنامه اختتامیه روز بیست و یکم شهریور با اجرای نمایش طنز، قصه‌گویی به گویش گرگانی، موسیقی سنتی یا کتولی، موسیقی پاپ، پذیرایی و اجرای مسابقه و اهدای جایزه برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای شهر گرگان تصریح کرد: همچنین عصر پنج‌شنبه اولین دوره مسابقه طناب‌کشی شهرستان گرگان به مناسبت روز گرگان در محوطه مدرسه هجرت در محله قلعه حسن برگزار می‌شود. برنامه های روز گرگان قبل از 20 شهریور بدون اعلام زمان دقیق عمومی شد، اما امروز که 20 شهریور است هنوز خبری از برنامه های وعده داده شده نیست. این مساله در حالی مغفول مانده است که حسین صادقلو شهردار گرگان برای افتتاح پروژه های عمرانی خود از ماه ها قبل برنامه ریزی و اطلاع رسانی می کند و ضمن پرداخت هزینه های گزاف از هنرمندان کشوری برای حضور در زیرگذر یا رو گذرهای شهر گرگان استفاده می کند. در شرایطی که سال ها برای کارهای فرهنگی باید هزینه و وقت گذاشت تا نتیجه گرفت و همچنین برنامه ای که هفت سال زمان برد تا به نقطه اوج خود برسد، بی توجهی شهرداری گرگان به اقداماتی مانند «روز گرگان» که مصوبه قانونی شورا را هم داراست، بی اعتنایی به فرهنگ و فرهنگ دوستان به شمار می رود. انتظار می‌رفت پس از چندین سال از برگزاری برنامه‌های روز گرگان متصدیان و مسئولان برگزاری در چنین ایامی فراتر از اقدامات نمادین همیشگی عمل‌نکرده و با اِعمال برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و تدبیرهای راهبردی، دیگربار گرگان را به جایگاه واقعی آن بازگردانند اما بی‌برنامگی‌های موجود نشان می‌دهد در سال‌های اخیر نه‌تنها شاهد بهبود برنامه‌های برای شناساندن فرصت‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی گرگان نبوده‌ایم بلکه بی‌برنامگی‌ها می‌تواند به یک نام‌گذاری صرف تبدیل شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن