تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833650583
نهضت امام خميني زمينه ساز ظهور دولت حضرت مهدي (عج )
واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نهضت امام خميني زمينه ساز ظهور دولت حضرت مهدي (عج )
بخش نخست چكيده : « اين نهضت مقدس براي انقلاب بزرگ مهدي موعود است » . اين سخن علاوه بر داشتن تصريح به اين موضوع از آخرين سخنان امام قبل از رحلت ايشان است ; از اين جهت اين سخن از پختگي كامل براي بيان نقش نهضت امام و مسير حركت آينده برخوردار است .... آنچه نزد همه فرقه هاي اسلامي قطعي و مسلم است اينكه احاديث شريف زيادي از سيد رسولان حضرت محمد(ص ) روايت شده كه تصريح مي كند مهدي موعود از اهل بيت پيامبر(ص ) به طور حتم و قطع در آخر زمان ظهور خواهد كرد تا زمين را پر از عدل و داد كند بعد از آنكه با جور و ستم پر شده باشد . (1 ) حتي افراد زيادي از دانشمندان اهل سنت از مذاهب گوناگون آن به متواتر بودن اين احاديث تصريح كرده اند و بعضي از آنها در اثبات تواتر اين اخبار بررسي هاي علمي نموده و كتابهايي نيز تاليف كرده اند : (2 ) از اين رو دانشمندان مذاهب چهارگانه اهل سنت فتوا داده اند كه كسي كه ظهور حضرت مهدي موعود را انكار كند بايد كشته شود يا اينكه به شدت تاديب شود تا از راي خود برگردد ... (3 ) از نظر شيعيان اهل بيت متواتر بودن اين اخبار امري قطعي و اعتقاد به حتمي بودن ظهور مهدي موعود از ضروريات مذهب است كه نميتوان آنها را انكار كرد و جزئي از اصول دين است كه اعتقاد به آنها از روي دليل و يقين واجب است زيرا بنابر عقيده مذهب اهل بيت امامت از اصول دين است و اعتقاد به مهدي موعود به جهت اينكه از جانشينان و اوصياي رسول خدا است از ضروريات اعتقاد به امامت ميباشد كه دلايل زيادي از آيات قرآن و احاديث صحيح نبوي و همچنين براهين عقلي بر آن اقامه كرده اند. (4 ) همگاني بودن عقيده به وجود نجاتبخش جهان از بارزترين اعتقادات مشترك اديان مختلف آسماني ظهور مصلح موعود در آخر زمان است كه همه اديان به ظهور او بشارت داده اند گرچه در تعريف و تعيين هويت او اختلاف دارند. همچنين بررسي متون اديان آسماني درباره مصلح موعود ثابت مي كند كه او همان مهدي و همان فردي است كه اهل بيت پيامبر(ص ) به آن عقيده دارند (5 ) حتي اعتقاد به حتمي بودن ظهور موعود نجاتبخش جهان در مكاتيب مادي نيز وجود دارد; پس عقيده به ظهور چنين موعودي بيش از هر عقيده ديگري افكار عمومي بشر را به سوي خود جلب كرده است . (6 ) روايات حركت زمينه سازان در مدارك مشترك با مراجعه به رواياتي كه درباره مهدي موعود نقل شده است در مي يابيم كه يكي از نقاط روشن اشتراك بين اخباري كه اهل سنت و اهل بيت نقل كرده اند وجود يك حركت انقلابي زمينه ساز براي ظهور مهدي موعود ميباشد حركتي كه از ايران به راه خواهد افتاد. چنين اتفاق نظري بي آنكه مخالفي داشته باشد خود دليل روشني است بر صحت اخبار و دست كم صحت مضمون مشترك بين آنها. در اينجا نمونه هايي از اين احاديث شريفه را از مداركي كه در نزد شيعه و سني معتبرند نقل مي كنيم : 1 ـ ابن ماجه ترمذي و بيهقي در كتاب سنن خود طبراني در معجم وسيط قرطبي در تذكره خود ابن كثير در فتن خود هيثمي در مجمع الزوائد سيوطي در حاوي ابنحجر در قول المختصر و در الصواعق المحرقه متقي هندي در كنزالعمال و در البرهان في علامات مهدي آخرالزمان . و... از رسول خدا(ص ) روايت كرده اند كه فرمود : « مردمي از مشرق خروج ميكنند و زمينه حكومت مهدي را فراهم مي آورند. » با توجه به لحن اخبار و متون قديم چنين اثبات ميشود كه مشرق به ايران امروزي گفته ميشود. همچنين در روايات ديگر تصريح شده است كه چنين مردمي اهل خراسان يا قم يا طالقان ميباشد. و همه اينها به ايران امروزي اشاره دارد البته با ذكر نام مهمترين مناطق آباد و شهرهاي متمدن ايران آن روز . (7 ) 2 ـ ابو داود و نسائي كتاب سنن خود و ابنالمنادي در ملاحم قرطبي در تذكره خود ابن كثير در فتن خود و حميدي در الجمع بين الصحيحين و بسياري ديگر با سند صحيح از امام علي (ع ) از رسول خدا(ص ) نقل كرده اند كه فرمود : « مردي از ماورا النهر قيام ميكند كه به او حارث ابن حراث ميگويند و در پيشاپيش او مردي است كه به او منصور گفته ميشود و زمينه را براي آل محمد فراهم ميسازد همان طور كه قريش زمينه را براي رسول خدا(ص ) فراهم نمود و ياري او بر هر مومني واجب است (يا فرمود : اجابت و پاسخ مثبتبه او بر هر مومني واجب است ) . (8 ) نامهايي كه در روايت فوق به آن اشاره شده است رمزي ميباشد همانطور كه در بسياري از اخبار ملاحم نيز چنين است و مراد از آن يا فرد خبير است يا كسي كه عمل مفيد دارد يعني كارش به نتيجه ميرسد. 3 ـ خطيب بغدادي و ديلمي از ابن عباس و ابوهريره روايت كرده اند كه هنگامي كه پرچمهاي سياه به اهتزاز درآمدند به قوم فارس احترام كنيد; زيرا دولت شما با آنها است (9 ) . در اينجا تعبير « دولتكم » به دولت مهدوي اسلامي اشاره دارد . 4 ـ ابن حماد ابن ابي شيبه ابن ماجه عقيلي و هيثم ابن كليب در مسند صحابه ابن المنادي و حاكم در مستدرك خود داني در سنن خود ابن حبان و ابو نعيم و ابن طلحه الكنجي شافعي و مقدسي و ابنقيم در المنارالمنيف ذهبي در ميزان الاعتدلال ابن كثير در فتن سيوطي در الحاوي و خصائص و جمع الجوامع والدرالمنثور ابن حجر در صواعق و متقي هندي در البرهان و كنزالعمال و شوكاني در التوضيح و... از ابن مسعود روايت كرده اند كه به حضور رسول خدا(ص ) رسيديم آن حضرت در حالي به نزد ما تشريف فرما شدند. كه آثار خوشحالي در چهره اش نمايان بود به طوري كه هر سوالي ميكرديم جواب ميداد و حتي اگر سوال نمي كرديم خود ايشان شروع به صحبت مي كردند تا اينكه گروهي از جوانان بني هاشم كه حسن و حسين (ع ) نيز در ميان آنها بودند از آنجا گذشتند رسول خدا(ص ) با ديدن آنها حسن و حسين را به آغوش كشيد و چشمانش پر از اشك شد; گفتيم : اي رسول خدا(ص ) چه چيزي باعث ناراحتي شما شد كه ما را نيز ناراحت نمود. فرمود : ما اهل بيتي هستيم كه خداوند براي ما آخرت را بر دنيا برگزيد و بعد از من اهل بيت من با سرگرداني و آوارگي روبه رو خواهند شد تا آنكه گروهي با پرچمهاي سياه از مشرق قيام مي كنند و حق را طلب مي كنند ولي به آنها داده نمي شود سپس بار ديگر حق را طلب مي كنند و در راه آن نبرد مي كنند و پيروز ميشوند; پس هر كدام از شما و يا نسل آينده شما آنها را درك كرد بايد به امام اهل بيت من بپيوندد حتي اگر با سينه خيز رفتن روي برف باشد; زيرا آنها پرچمهاي هدايت را به دست مردي از اهل بيت مي دهند ... كه او زمين را با عدل و داد پر مي كند همان گونه كه با جور و ظلم پر شده است (10 ) . اين روايت اشاره دارد به اينكه به حركت درآمدن پرچمها قبل از ظهور حضرت مهدي مي باشد و پرچم ها با نام او به حركت درمي آيند و مردم را به سوي او فرا مي خوانند. البته در تعدادي از احاديثي كه حافظان اهل سنت آنها را از حضرت علي (ع ) و از برخي از امامان ديگر روايت كرده اند مضمون اين اخبار نقل شده است همچنين از پيروان و شيعيان آنها نيز مضمون اين اخبار نقل شده كه در ذيل نمونه هايي از آن را ذكر ميكنيم . 5 ـ نعماني در كتاب الغيبه به سند خود از امام باقر(ع ) روايت كرده است كه فرمود : گويا گروهي را مي بينم كه از مشرق قيام كرده اند و حق را طلب مي كنند كه به آنها داده نمي شود و دوباره طلب مي كنند باز هم به آنها داده نمي شود وقتي وضع را چنين ديدند اسلحه به دست گرفته و نبرد مي كنند و دشمنانشان به خواسته هاي آنها تن مي دهند ولي آنها قبول نمي كنند تا اينكه خودشان به حكومت برسند و دولت تشكيل دهند و آن حكومت را به كسي مگر به صاحب شما (يعني امام زمان « عج » ) واگذار نمي كنند و كشته هاي آنها شهيدند. بدانيد كه اگر من آن زمان را درك مي كردم خود را در خدمت و اختيار رهبر آنها قرار مي دادم . (11 ) 6 ـ از امام صادق (ع ) روايت شده است كه فرمود : به زودي كوفه از مومنان خالي مي شود و همانطور كه مار در لانه خود به دور خود مي پيچد و نهان مي شود و قدرت تحرك ندارد علم و دانش نيز در گوشه اي پنهان و محدود مي شود. (يعني در كوفه علم و دانش منتشر نمي شود و اگر هم وجود داشته باشد در گوشه اي بي اثر مخفي ميشود). پس از آن علم در شهر ديگري كه به آن قم گفته مي شود ظاهر مي شود و معدن فضل و علم مي گردد به طوري كه در روي زمين كسي كه مستضعف در دين باشد و يا دين را نفهمد باقي نمي ماند; حتي زنهايي كه در حجله ها و پشت پرده ها هستند; و اين زمان ظهور قائم ما خواهد بود و خدا قم و اهل آن را جانشينان حضرت حجت قرار مي دهد و اگر چنين نباشد زمين اهل خود را فرومي برد و در زمين حجتي باقي نمي ماند و علم از آنجا به ساير كشورها و شهرها در شرق و غرب سرازير مي شود و حجت خدا بر مردم كامل مي شود به طوري كه كسي در زمين نمي ماند كه دين و علم به او نرسيده باشد پس از آن حضرت قائم (عج ) ظهور مي كند و سبب انتقام خدا و عذاب او بر چنين بندگان مي شود; زيرا خدا از بندگان انتقام نمي كشد مگر بعد از آنكه آنها حجت خدا را انكار كنند . (12 ) مسلما انتقام از ستمگران نيز گرفته خواهد شد; زيرا حجت بر آنها تمام شده آنها حجت خدا را انكار كرده اند و براي غير ستمگران ظهور حضرت مهدي (عج ) رحمت است . 7 ـ از امام كاظم (ع ) روايت شده است كه فرمود : مردي از اهل قم مردم را به سوي حق فرا مي خواند و همراهان او مانند آهن و پولاد آبديده هستند كه تند بادها آنها را نمي لرزاند و از جنگ خسته نمي شوند و نمي ترسند و به خدا توكل مي كنند و عاقبت از آن تقواپيشگان است . (13 ) 8 ـ ابن حماد و ... از حافظان اهل سنت از امام علي (ع ) روايت كرده اند كه فرمود : پرچمهاي سياه ظاهر ميشوند (يعني مردمي با پرچمهاي سياه قيام مي كنند) و لشكريان سفياني شكست خورده و فرار مي كنند در آن هنگام مردم جهان مهدي را آرزو و طلب ميكنند . (14 ) 9 ـ سيد ابن طاوس در اقبال از ملاحم بطائني در حديثي از امام صادق (ع ) روايت كرده كه فرمود : مادامي كه براي فرزندان فلاني حكومت و سلطنت است امت محمد(ص ) هرگز روي آسايش نخواهد ديد مگر اينكه حكومت آنها منقرض گردد. وقتي حكومت آنها منقرض شد خداوند براي فرج و آسايش امت محمد(ص ) فرج مردي از ما را مي رساند كه مردم را به تقوا راهنمايي مي كند و به هدايت رفتار مي كند و در حكومت خود رشوه نمي گيرد; به خدا قسم من او را به نام و نام پدرش مي شناسم ; پس از آن مردي كه نيرومند و قوي است و كمر باريك و داراي خال در پيشاني و گونه ها است براي برپايي عدالت قيام ميكند و او نگهبان هر چيزي است كه پيش او به وديعه گذاشته شده است و زمين را با عدالت پر مي كند همان طور كه ستمگران و گناهكاران آن را با جور و ستم پر كرده بودند . (15 ) زمينه سازان ظهور حضرت مهدي (عج ) و نهضت امام خميني (ره ) و احاديث مربوط به آن رواياتي كه بر وقوع يك حركت زمينه ساز براي انقلاب بزرگ مهدي دلالت دارند صفاتي را ذكر مي كنند كه اين صفات به روشني بر نهضت امام خميني تطبيق مي كند. 1 ـ به راه افتادن اين قيام از ايران اين حركت از ايران (مشرق زمين ) آغاز ميشود. ايران سرزميني است كه در آن برف مي بارد در حالي كه باريدن برف در جزيره العرب متداول نيست . انقلاب اسلامي ايران نيز در ماه بهمن به پيروزي رسيد. بهمن در زبان فارسي به معناي توده انبوه برفي است كه در كوهها جمع ميشود و به سوي درهها و دشتها سقوط مي كند; همچنين به ذرات ريز برف كه در هوا معلقند و گاهي باعث به وجود آمدن كولاك ميشود بهمن ميگويند . (16 ) از آن سبب اين ماه را بهمن ناميده اند كه موسم ريزش برف در ايران است ; جمله « فاتوها و لوحبوا علي الثلج ; به آن نهضت بپيونديد حتي اگر با سينه خيز رفتن روي برف باشد » در اين روايات دليل روشني است بر اينكه شروع اين حركت از ايران مي باشد; افزون بر احاديث شريفي كه بر شروع اين حركت از ايران دلالت دارد پيروزي انقلاب اسلامي در دهه دوم ماه بهمن كه فصل ريزش برف سنگين در ايران است و به كار بردن اين جمله « حبوا علي الثلج » به همراه كلمه مشرق در روايات به روشني به مكان شروع اين حركت اشاره دارد. 2 ـ نسب رهبران حركت همان گونه كه از نص احاديث شريف هاي كه نمونه هايي از آن ذكر شد و رواياتي كه از كتب اهل سنت نقل شده است (خصوصا روايت هاي سوم و هفتم ) روشن ميشود كه قيام كنندگان اين حركت گروهي از شيعيان اهل بيت هستند و رهبر اين حركت (كه زمينه را براي آل محمد فراهم مي كند) مردي ازاهل بيت است (چنانكه در حديث دوازدهم آمده بود). اين صفت به خوبي با نهضت امام خميني (ره ) كه از جهت راه و روش و نسب به اهل بيت نسبت دارد تطبيق ميكند. 3 ـ مشخصات رهبر حركت با توجه به آنچه گفته شد رهبر اين حركت مردي از قم است كه مردم را به سوي حق فرا مي خواند به تقوا راهنمايي مي كند رفتار هدايت شده دارد و در حكومت خود رشوه نمي گيرد و اين مشخصات به روشني با امام خميني (ره ) قابل تطبيق است . 4 ـ سيماي زمينه سازان حركت با توجه به مجموعه احاديث شريفي كه در اين باره ذكر شد برپا كنندگان اين نهضت در طلب حق و پيش مرگ شدن براي برقراري و پايداري آن اصرار بسيار دارند و به جهت توكل كامل به خداي تبارك و تعالي و داشتن تقوا شايسته مقامي شده اند كه آينده و عاقبت براي آنان است ; بنابراين به پيروزي نهايي مي رسند. همان طور كه ديديم يكي از آشكارترين مواردي كه نهضت امام خميني را از ساير نهضت ها جدا مي كند همان زنده كردن روح عرفاني جهاد در جامعه بود كه در مسير انقلاب هزاران بار خود را به نمايش گذاشت از جمله چهره فداكارانه و شهادت طلبانه اي كه ياران امام با الهام از حادثه كربلا در حوادث گوناگون انقلاب چه قبل از پيروزي انقلاب و چه بعد از آن به ويژه در طي هشت سال دفاع مقدس آن را ترسيم كردند. بنابراين مشخصات رهبر و ياران و حاميان اين حركت بر امام خميني و ياران او انطباق پذير است . اما آنچه كه درباره ويژگيهاي مرد خراساني كه با پرچم سياه قيام ميكند... وارد شده به رهبران اين نهضت بعد از رهبر بزرگ آن كه مرد قمي است و به حركتهاي آنها كه در مراحل بعدي اين انقلاب انجام مي دهند مربوط مي شود و تكرار جمله طلب حق (يطلبون الحق ) در احاديث شريفي كه از روند و گسترش اين حركت زمينه ساز خبر مي دهند به آن اشاره دارد و روشن است حركتي كه مي خواهد زمينه را براي انقلاب بزرگ جهاني مثل انقلاب مهدوي فراهم كند نياز به فرصتي دارد تا با اين هدف بسيار بزرگ متناسب باشد; بنابراين هنگامي كه ما مي گوييم نهضت امام خميني زمينه ساز انقلاب بزرگ مهدوي است مقصود اين است كه اين نهضت در ادامه و در مراحل گوناگون خود و با تلاش رهبران و حاميان خود (يعني كساني كه شاهد شروع اين نهضت به دست امام خميني (ره ) بوده اند) و يا نسل هاي آينده و رهبران آنها زمينه ظهور امام مهدي (عج ) را فراهم خواهند كرد. پي نوشتها : 1 ـ رجوع كنيد به مجلد اول و دوم كتاب « معجم احاديث الامام المهدي (عج ) » در اين كتاب احاديث زيادي نقل شده كه در كتابهاي معتبر فرق اسلامي آمده است . 2 ـ مانند كتاب « التوضيح في تواتر ماجا في المنتظر و الرجال المسيح » تاليف شوكاني . 3 ـ متقي هندي مولف كتاب كنزالمعمال در كتاب « البرهان علي علامات مهدي آخرالزمان » فتواهاي چهار نفر از علما اسلامي معاصر خود را كه عبارتند از ابن حجر الهيثمي شافعي و احمدابي اسروربن الصبا الحنفي و شيخ محمد خطابي المالكي و الشيخ يحيي بن محمد حنبلي نقل كرده است كه اين علما به سبب كثرت روايات در فتواهاي خود تصريح كرده اند كه زدن و ادب نمودن و اهانت به منكر آن حضرت واجب است به مذهب حق برگردد و گرنه خونش هدر است . البرهان علي علامات مهدي آخر الزمان : ص 187 ـ .183 4 ـ رجوع شود به كتابهاي الغدير تاليف علامه اميني و احقاق الحق و ملحقات آن تاليف سيد مرعشي نجفي و غيره ... 5 ـ رجوع شود به كتاب بشارات عهدين كه به فارسي چاپ شده است تاليف شيخ محمد الصادقي و مقالات عرفان محمود در شماره 19 مجله الفكر الاسلامي . 6 ـ رجوع شود به كتاب مهدي منتظر في الفكر الاسلامي انتشارات مركز الرساله : 8 و همچنين مقدمه كتاب بحثحول المهدي تاليف آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر. 7 ـ رجوع شود به تفصيلات مصادر كتاب معجم احاديث امام مهدي جلد 1 ص 387 . 8 ـ معجم احاديث امام مهدي جلد 1 ص 394 به بعد . 9 ـ همان منبع ص .393 10 ـ همان منبع ص 381 ـ 386 . 11 ـ كتاب الغيب للنعماني باب 14 حديث 5 ص 273 . 12 ـ بحارالانوار ج 60 ص 213 سفينه البحار ج 2 ص .455 منتخب الاثر ص .443 13 ـ سفينه البحار ص .446 14 ـ معجم احاديث الامام المهدي ج 3 ص .77 15 ـ اقبال الاعمال ص 599 ـ 600 و اثبات المهداه ج 3 ص 581 ـ .582 16 ـ فرهنگ عميد ج .2 پژوهشگر : عرفان محمود ترجمه : رحمت الله خالقي براساس روايات نهضت و حركتي قبل از ظهور مهدي موعود(عج ) به وقوع مي پيوندد كه رهبر اين حركت مردي از قم است كه مردم را به سوي حق فرا مي خواند به تقوا راهنمايي مي كند رفتار هدايت شده دارد و در حكومت خود رشوه نمي گيرد و اين مشخصات به روشني با امام خميني (ره ) قابل تطبيق است از امام موسي كاظم (ع ) روايت شده است كه فرمود : مردي از اهل قم مردم را به سوي حق فرا مي خواند و همراهان او مانند آهن و فولاد آبديده هستند كه تندبادها آنها را نمي لرزاند و از جنگ خسته نمي شوند و نمي ترسند و به خدا توكل مي كنند و عاقبت از آن تقواپيشگان است
چهارشنبه 29 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]
-
گوناگون
پربازدیدترینها