تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820430250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شكست مذاكرات مسكو- واشنگتن در سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شكست مذاكرات مسكو- واشنگتن در سوريه
وزارت خارجه امريكا و روسيه اعلام كردند كه مذاكرات سرگئي لاوروف و جان كري درباره سوريه بدون هيچ نتيجه‌اي پايان يافت و اختلافات ميان دو طرف در اين باره همچنان باقي است.


وزارت خارجه امريكا و روسيه اعلام كردند كه مذاكرات سرگئي لاوروف و جان كري درباره سوريه بدون هيچ نتيجه‌اي پايان يافت و اختلافات ميان دو طرف در اين باره همچنان باقي است. به گزارش منابع خبري، تفكيك نشدن گروه‌هاي تروريستي از معارضان ميانه‌رو و عقب‌نشيني ارتش سوريه از شمال حلب براي خروج تكفيري‌ها از محاصره، از اختلافاتي بود كه سبب شكست مذاكرات شد. همزمان با پيشروي نيروهاي تركيه در خاك سوريه و بيرون راندن داعش از آخرين مواضع خود در شمال سوريه براي اولين بار مرزهاي داعش با ناتو قطع شد.

به گزارش «جوان»، در شرايطي كه رسانه‌ها به نقل از ديپلمات‌هاي روسيه و امريكا مدعي شدند اين دو كشور در آستانه رسيدن به يك توافق مهم در مورد سوريه هستند و احتمالاً توافق بر سر آتش بس نهايي خواهد شد اما برخلاف تصورات مقامات روس و امريكايي روز دوشنبه اعلام كردند كه مذاكرات مسكو- واشنگتن شكست خورده است. يك مقام وزارت خارجه امريكا كه نامش فاش نشده است، روز دوشنبه گفت: «دور جديد گفت‌وگوهاي جان كري، وزير امور خارجه امريكا و سرگئي لاوروف همتاي روسي وي در حاشيه اجلاس گروه 20 در شهر هانگژوي چين بدون توافق پايان يافت و دو طرف نتوانستند درباره كمك به تسهيل آتش‌بس در سوريه به توافق دست يابند و اختلافات همچنان باقي است». وزارت خارجه روسيه هم با تأييد اين خبر اعلام كرد كه وزراي خارجه دو كشور به تفاهمي درخصوص سوريه دست نيافتند. اين مقام امريكايي بار ديگر مسكو را مسئول شكست مذاكرات معرفي كرد و مدعي شد كه روس‌ها از تعهدات خود در قبال برخي مسائل مورد توافق، شانه خالي كرده‌اند، بنابراين هر دو تيم براي رايزني به كشور خود بازمي‌گردند. شكست مذاكرات دو طرف درحالي است كه وزارت خارجه امريكا پيش از اين اعلام كرده بود چيزي به توافق نمانده است و يك‌شنبه شب به احتمال قوي وزراي خارجه دو كشور، خبر اين توافق را اعلام خواهند كرد. اما تنها چند ساعت بعد اعلام شد كه مذاكرات شكست خورده است.

همچنين نشست ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و باراك اوباما، همتاي امريكايي وي نيز در حاشيه نشست گروه 20 بدون حصول توافق درباره سوريه پايان يافت. اين درحالي است كه در روزهاي اخير اميدها براي رسيدن به آتش بس در سوريه افزايش يافته بود. به گزارش سي ان ان، مقام ارشد وزارت خارجه امريكا گفت، پوتين و اوباما ابراز اميدواري كردند كه جان كري و لاوروف در روزهاي آينده در نشست‌هاي خود بتوانند به نتايجي درباره بحران سوريه دست پيدا كنند. قرار است وزراي خارجه دو كشور مذاكرات را در روزهاي آينده ادامه دهند. اين مقام ارشد وزارت خارجه امريكا همچنين مدعي شد: «در صورتي كه در توافقات آينده بين دو كشور ما نتوانيم به آن چيزي كه مي‌خواهيم برسيم، ميز مذاكرات را ترك مي‌كنيم.»  به گزارش خبرگزاري فرانسه، براي اينكه دو طرف به توافق دست پيدا كنند بايد عمليات نظامي خود عليه گروه‌هاي افراطي در سوريه را هماهنگ كنند؛ چيزي كه روس‌ها همواره بر آن تاكيد دارند ولي امريكايي‌ها با اين مسئله مخالفت كرده‌اند.
   
موارد اختلافي
مقامات روسي و امريكايي جزئيات موارد اختلافي را اعلام نكرده‌اند اما منابع خبري اختلاف ميان دو كشور براي رسيدن به توافق در سوريه را شامل چند اختلاف مهم و اساسي دانسته‌اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، امريكايي‌ها از روس‌ها خواسته‌اند كه مانع حمله جنگنده‌هاي سوريه به مواضع معارضان مسلح شوند. اين مسئله‌اي بوده كه به دليل اختلاف نظر ميان امريكا و روسيه در مورد تروريستي بودن يا نبودن برخي گروه‌هاي مسلح، همواره مانع به توافق رسيدن واشنگتن و مسكو شده است.  امريكايي‌ها همچنين از روس‌ها خواسته‌اند كه از نيروهاي ارتش سوريه بخواهند در راستاي باز گذاشتن خطوط تداركاتي معارضان، از منطقه شمال حلب عقب‌نشيني كنند. اين درخواست امريكايي‌ها تاحدودي به معناي خارج كردن معارضان از محاصره نيروهاي ارتش سوريه و شكستن محاصره از طريق مذاكرات سياسي است.  امريكايي‌ها قصد دارند از طريق توافق با روس‌ها، منطقه شمال حلب را به منطقه‌اي عاري از سلاح تبديل كنند. اين درحالي است كه نيروهاي ارتش سوريه در اين منطقه و مناطق اطراف حلب دست برتر را دارند و در صورت ادامه عمليات‌هاي موفقيت‌آميز خود مي‌توانند ضربات عمده‌اي را به مخالفان وارد كنند. امريكا و متحدان اروپايي‌اش مي‌دانند كه اگر حلب آزاد شود راه كمك‌رساني به تروريست‌ها از مسير تركيه قطع مي‌شود و به همين منظور مي‌خواهند با شكستن محاصره حلب و خروج تكفيري‌ها از اين شهر همچنان جبهه شمال سوريه را براي مقابله با دولت دمشق حفظ كنند.  يكي از موضوعات عمده اختلافي ديگر، همكاري امريكا با روسيه براي سركوب گروه‌هاي تروريستي همچون القاعده است كه روس‌ها قصد دارند امريكا را براي همكاري با خود در اين زمينه متقاعد كنند. با اين حال، دو كشور بر سر اينكه چه گروه‌هايي تروريست هستند و كدام گروه‌ها را مي‌توان معارضان «ميانه‌رو» تلقي كرد، اختلاف نظر دارند. روس‌ها معتقدند پيش از برقراري آتش‌بس بايد معلوم شود كه چه گروه‌هايي تروريستي هستند و چه گروه‌هايي ميانه‌رو و بدون روشن‌شدن اين موضوع نمي‌توان به آتش بس دائمي اميدوار بود.
   
قطع مرز داعش با ناتو
با خروج داعش از آخرين مقرهايش در مرزهاي سوريه با تركيه، براي اولين بار از سال 2013 اين گروه تروريستي هيچ مرز مشتركي با ناتو ندارد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، ارتش آزاد سوريه با حمايت تركيه، كنترل كامل كرانه باختري رود فرات تا غرب اعزاز در نوار مرزي با تركيه را در دست گرفت و براساس گزارش ديده‌بان حقوق بشر سوريه داعش روستاهاي مرزي بين رود و درياچه «الساجور» در حومه غربي جرابلس و شهرك استراتژيك «الراعي» در حومه شمال شرقي حلب را از دست داد. اين مرزها يكي از گذرگاه‌ها براي پيوستن مبارزان خارجي به نيروهاي داعش در سوريه است.
   
دهها كشته و زخمي در انفجارهاي تروريستي
همزمان با شكست مذاكرات امريكا و روسيه در دستيابي به راه حلي براي درگيري‌هاي سوريه، سلسله انفجارهاي تروريستي در مناطق تحت كنترل ارتش سوريه دهها كشته و زخمي برجاي گذاشت. به گزارش پايگاه خبري العهد، وقوع دو انفجار خودروي بمب‌گذاري شده در نزديكي ايست بازرسي ارتش سوريه در حومه طرطوس 40 كشته و ۴۵ زخمي برجاي گذاشت. همچنين در پي انفجار يك عامل انتحاري كه يك خودروي بمب‌گذاري شده را در محله الزهرا در نزديكي ايست بازرسي در شهر حمص هدايت مي‌كرد دو تن كشته و هفت تن زخمي شدند. در عين حال تلويزيون سوريه از وقوع يك انفجار ديگر در مسير الصبوره-البيجاع در حومه دمشق كه در آن سه‌تن كشته و دهها تن زخمي شدند، خبر داد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن