واضح آرشیو وب فارسی:پویش: هرچند در میان فیلمهای اکران شده امسال آثار قابل قبول بسیاری وجود دارد اما ۶ فیلمساز جوان در ژانرهای مختلف توانسته اند نگاه منتقدان و تماشاگران سینما را به خوبی به سمت خود جلب کنند.پویش-زهرا سادات موسویان: نگاهی به فیلم های اکران شده در ۵ ماه نخست امسال نشان میدهد، نسل جوان کارگردانان سینمای ایران روند بسیار مطلوبی را طی کرده اند. هرچند در میان فیلمهای اکران شده امسال آثار قابل قبول بسیاری وجود دارد اما ۶ فیلمساز جوان در ژانرهای مختلف توانسته اند نگاه منتقدان و تماشاگران سینما را به خوبی به سمت خود جلب کنند. سعید روستایی کارگردان و نویسنده ی جوان فیلم"ابد و یک روز"اولین شگفتی را در اکران بهار امسال رقم زد. روستایی"با ابد و یک روز" به عنوان اولین ساخته ی سینمایی اش در ۸ بخش سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه و موفق به کسب ۶سیمرغ شد. ساخت فیلمی که علی رغم روایت یک داستان تلخ در فضای زندگی پر آسیب خانواده ای که سنگینی فقر در فرهنگ و اقتصاد را با هم به دوش می کشند، صف های طولانی را مقابل سینماها ایجاد کرد و دریافت نشان بهترین کارگردان از داوران جشنواره توسط جوانی ۲۷ ساله، نوید بخش به ثمر نشستن یک استعداد ناب و حضور یک کارگردان موفق در آینده ی سینمای ایران است. هومن سیدی بازیگر نام آشنایی است که پس از دو تجربه ی موفق کارگردانی فیلم های آفریقا و سیزده، سومین ساخته اش را با نام "خشم و هیاهو" چندی پیش بر پرده نقره ای دیدیم. این کارگردان در اولین ساخته اش بازیگر توانمندی چون امیر جدیدی را به سینما معرفی کرد. داستان جذاب و بازی خوب نوید محمدزاده و طناز طباطبایی باعث شد علی رغم تعداد کم سینماهای اکران کننده، فیلم به فروش قابل قبولی برسد. هومن سیدی جوان با"خشم و هیاهو"توانست در ۵رشته نامزد دریافت جایزه شود و در نهایت با یک سیمرغ و جایزه ی ویژه ی هیئت داوران، جشنواره ی فجر را به پایان ببرد. مصطفی کیایی پس از آثار موفق قبلی خود، این بار و در پنجمین اثر بلند سینمایی اش توانست علاقه مندان بسیاری را مجذوب تماشای بارکد کند. مضمون فیلم های کیایی که اغلب روایت چندین موضوع انتقادی در قالب طنز برای کاستن از زهر داستان است در روزهایی که موضوعات انتقادی زیاد هستند اما کسی را یارای بیان نیست ، یکی از دلایل مهم پر بیننده شدن بارکد است.البته دلیل دیگر استقبال از بارکد را میتوان موفقیت خط ویژه و عصر یخبندان، دو فیلم آخر کیایی دانست. اما محمد حسین مهدویان با نگاهی بسیار تازه به سینمای دفاع مقدس نه تنها توانست سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند بلکه به اعتراف بسیاری از بزرگان سینما ، "ایستاده در غبار" به عنوان اولین ساخته ی او یکی از متفاوت ترین فیلم های امسال لقب گرفت. ایستاده در غبار یک روایت صادقانه و باور پذیر از زندگی سردار احمد متوسلیان است. فیلمی که با پرداختن به وجوه انسانی و نه ماورایی یکی از نیک نامان جنگ توانست سبک جدیدی را در ساخت آثار دفاع مقدس پایه گذاری کند و با نامزدی در ۸بخش، نگاه مثبت داوران جشنواره و سینما دوستان را به خود معطوف کند. سهیل بیرقی دیگر کارگردان جوان سینما که در فیلم "من" برای اولین بار در قامت یک کارگردان و نویسنده ظاهر شده است. "من" در حالی این روزها بر پرده ی سینما خودنمایی میکند که بیرقی پیش از این تجربه ی دستیاری کارگردانان مجرب و با سابقه ی سینما چون رسول صدر عاملی ، محمدرضا کاهانی و حسن فتحی را در کارنامه ی خود دارد. "من" با بازی روان و تأثیرگذار لیلا حاتمی و نقش آفرینی امیر جدیدی پدیده ی جوان این روزهای سینما، توانسته هفته ی اول اکران را با موفقیت پشت سر بگذارد. و نفر آخر لیست کارگردانان جوان این یادداشت ، رضا درمنشیان است که این روزها با لانتوری به بحث داغ محافل سینما دوستان تبدیل شده است. لانتوری را میشود در بازی کلمات و نام های آثار قبلی درمنشیان "بغض ناشی از عصبانی نیستم" دانست. درمنشیان پس از توقیف دومین فیلمش این بار در قالبی تازه و مستندگونه به سراغ موضوعی رفت که شاید کمتر نویسنده و کارگردانی توانایی و جسارت این گونه بیان کردنش را داشته باشند. اسیدپاشی و تبعات ویران کننده ی آن سالهاست که یکی از بحث های مهم محافل حقوقی و اجتماعی است ، اما این بار روایتی دردناک از این موضوع در قالب عشقی عمیق که به جنونی هولناک بدل میشود در پس لنز دوربین درمنشیان ، باعث خلق پدیده ی این روزهای سینما شد. بازی خیره کننده ی مریم پالیزبان پس از سالها دوری از سینما و البته بازی هنرمندانه ی باران کوثری و نوید محمدزاده ، تدوین عالی ، کیفیت صدای بسیار خوب و متن قوی و پرمفهوم فیلم ، همه و همه به همراه نگاه نو و عمیق درمنشیان به آسیب های اجتماعی، میتواند تماشاگران بسیاری را برای دیدن این فیلم مجاب کند. چون تجربه نشان میدهد مردم اگر فیلم تأثیر گذار و خوب ساخته شود ، تماشاگران قدرشناسی هستند. و در پایان اشاره به این نکته ی مهم ضروری است که حضور نسل جدیدی از کارگردانان خوش فکر در کنار کهنه کارها و تغییر نگاه مردم و اعتماد آنها به کارگردانان جوان، نوید بخش روزهای روشن سینمای ایران است.
یکشنبه ، ۷شهریور۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پویش]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]