محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852469684
خاطره شهرام ناظری از بازداشت چند ساعته - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ماهنامه تجربه در تازه ترین شماره خود گفت وگویی بلند با شهرام ناظری داشته است. استاد آواز ایران در این گفت وگو درباره مسائل بسیاری صحبت کرده و از گذشته و حال موسیقی و فرهنگ و هنر ایران سخن گفته است. ناظری از بنان و مشکاتیان و شجریان تعریف کرده و از کودکی خود و مادری که نقشی برجسته در پرورش او داشته است. بخش هایی از این گفت وگوی مفصل در زیر می آید: - (درباره لغو کنسرت های اخیر) همیشه در ناخودآگاهم می دانم که کار هنری درست و فعالیت در عرصه فرهنگ میان مسئولان خریدار چندانی ندارد اما از آن جا که برای کار موسیقی و آواز، آتش عشقی در وجودمان زبانه می کشد، کار خودمان را می کنیم. - طی این ۳۷ سال به صورت شبانه روز کارهایم از صداوسیمای این مملکت پخش می شود؛ آن هم بدون این که قراردادی وجود داشته باشد و حقوقی معنوی و مادی آثار تقبل شود. آنها هرگز توجهی به حقوق من به عنوان یک هنرمند نداشته و دارند کار خودشان را انجام می دهند. فرض کنید هر کدام از مدیران صداوسیما – نمی گویم ۳۷ سال که بعید باشد – ۳۷ ماه حقوق نگیرند. آن وقت چه وضعیتی پیدا می کنند؟ ببینید صبر من چقدر زیاد بوده که در تمام این سال ها حرفی نزدم و کار خودم را انجام داده ام. به قول حافظ که می گوید: «داوری دارم بسی یا رب که را داور کنم!» - در تمام دوران جنگ به مدت هشت سال آهنگ های من به عنوان اثری در جهت حفظ و تقویت روحیه ملی پخش شد؛ در حالی که هیچکدام از این آثار را به من سفارش نداده بودند و بابت تولیدش هم هیچ حمایتی از من نشده بود. تمامی این آثار در واقع آهنگ هایی بودند که در آن حال و هوا با میل و احساس شخصی تصنیفشان کردم. بعد از جنگ هم برای کار «کاروان شهید» کلیپی پخش کردند که بدون اجازه و اطلاع من ساخته شده بود. با این وجود همواره با حسن نیت برخورد کردم. - دو نوع مدال شوالیه در فرانسه وجود دارد که باید حتما در خاک این کشور آن هم توسط رئیس جمهور یا مشاور رئیس جمهور اهدا شود. آن دو نوع نشان شوالیه آفیسیر و کماندو هستند. نشانی که من گرفتم نشان آفیسیر بود. آفیسیر به معنای صاحب منصب هنر و ادبیات است. - باید بپذیریم ادبیات در ایران بیشتر از موسیقی رشد کرده و موسیقی ما عقب مانده است. ما در موسیقی اثری که همپای مولانا و فردوسی یا در شعر معاصر همپای اشعار ملک الشعرای بهار و نیما باشد، نداریم. - مطمئنم اگر به بنان می گفتند روی شعر مولانا آواز بخوان، قطعا این کار را انجام نمی داد. او نمی پذیرفت؛ چرا که می دانست تا چه حد و در چه حوزه ای اهلیت دارد. او می دانست که دو دانگ صدا دارد که باید با آن کاری مناسب داشته هایش انجام دهد. (البته که زنده یاد بنان با همان دو دانگ صدا کاری را انجام داد که سطح خیلی هایی که ادعای شش دانگ بودن صدا داشتند را هم به جلو ببرد. صدای او به غایت دلنشین و دوست داشتنی بود.) دلیل موفقیت بالای این مرد آن بود که اهلیت خودش را می شناخت و پا را فراتر از آن نگذاشت. کارها و شعرهای بنان تماما زیبا، اتوکشیده و شسته و رفته بود. می پرسید چرا؟ به آن خاطر که خودش هم این گونه بود. - وقتی انقلاب شد یک بخشنامه از طرف صداوسیما آمده بود به شکلی که حتی آواز خواندن را منع کرده بود و نوازندگی هم باید به صورت گروهی می بود و یک ساز نمی توانست به صورت تکی اجرا داشته باشد. از شعرخوانی آثار مفاخر ادبیات فارسی منع شده بودیم و گفته شده بود تنها اشعار کسانی که الان در قید حیات هستند و اشعارشان در صداوسیما خوانده می شود، می توان استفاده کرد. - امروز در نسل جدید خیلی از صداها شبیه هم اند و این تاسف بار است که در ۱۲۰ سال موسیقی ایران هرگز تقلیدی وجود نداشته است، چه در قسمت ساز و چه آواز. در این بازه زمانی هنرمندان تقلید نمی کرده اند و موسیقی هر کس رنگ خودش را داشته. سوال اینجاست که حالا چطور شده که در این ۳۰ سال همه در موسیقی شان یک شکل شده اند. در طول ۱۲۰ سال آثار ضبط شده موسیقی ایرانی در دستمان هرگز تقلیدی را نمی بینیم اما در ۳۰ سال گذشته چه اتفاقی افتاده که همه راه تقلید را پیش گرفته و شبیه خوان شده اند. این خطر بزرگی برای موسیقی ماست. - کسی که کتاب می خواند و دستی بر قلم دارد، نگاه و هنرش جنس دیگری است. یکی از مشکلات هنر امروز ما و به طور کلی جامعه ما این است که همه با کتاب بیگانه شده اند و اصولا ارزش قلم در میان ما ارزشی فراموش شده و بیگانه است. - من در بخشی از کارها سراغ شعر نو رفتم و نخستین کسی بودم که شعر نو را با ساز و کار آواز ایرانی اجرا کردم. زمانی که من شعر نیما را با آواز اجرا کردم، چند نفر از هنرمندان مجلس را ترک کردند. به طور دقیق تر زمانی که شنیدند من دارم آن بند «می ترواد مهتاب می درخشد شب تاب را می خوانم» قهر کردند، زیرا کار من برایشان خیلی عجیب بود. - بسیاری در سی سال گذشته غیر از شبیه هم خواندن و کوتوله بودن چیزی ارائه نداده اند. نتیجه هم این می شود که دیگر هیچکس امضاء خودش پای ساز و آوازش نیست. - سی وهفت سال است به صداوسیما نرفته ام. این خیلی سخت است چون قرار بود آنجا خانه ما باشد. در حالی که استخدام رسمی این سازمان بودم، چرا نباید به آنجا بروم؟ چون محیط آنجا محیطی نبود که من دوست داشته باشم و باب سلیقه ام باشد. - به خاطر می آورم که در کرمانشاه کتاب به زبان لاتین وجود نداشت اما مادرم تمام کتاب های شکسپیر به زبان انگلیسی را از تهران سفارش می داد تا خواهرم نمایشنامه های شکسپیر را به زبان اصلی بخواند. خواهرم بزرگ تر از منبود و به یاد می آورم وقتی که کودک بودم، تمام کتاب های او به زبان انگلیسی بود و در ضمن خیلی از آثار بزرگان زبان فارسی را نیز مطالعه می کرد اما در مورد ادیبان جهانی مثل شکسپیر و گوته و... مادرم تاکید داشت که آثار آنها را به زبان خودشان مطالعه کند. همشیره من الان پزشک است و متخصص اطفال اما کلاس ۸ که بود تمام آثار بزرگان ادبیات غرب را به زبان اصلی می خواند! - در حقیقت کسی که فرمان اصلی را در کانون چاووش در دست داشت، «سایه» بود. ما در چاووش برای این که حیات موسیقی در جریان باشد، وارد بعد تازه ای شدیم. - به خاطر دارم که روزی با اعضای کانون چاووش در حال برگزاری کنسرت بودیم که یک دفعه توسط کمیته تیراندازی شد و کنسرت را تعطیل کردند. ما در پارک خرم در میدان آزادی کنسرتی گذاشته بودیم. ناگهان در حالی که در نیمه های برگزاری کنسرت بودیم، تیراندازی کردند و مردم پراکنده شدند. سازهایمان را شکستند، دستگیرمان کردند و چند ساعت در یک اتاق بازداشتمان کردند. سپس سوال و جواب ها شروع شد. - زنده یاد لطفی در گروه چاووش از همه تندروتر بودند اما در نهایت اهداف هنری برایشان مقدس تر بود و اولویت داشت. در میان آهنگسازان چاووش آقای لطفی، آقای مشکاتیان و آقای علیزاده حضور داشتند. شاید برای خوانندگان جوان این مطلب جالب باشد که وقتی چاووش ۱ را منتشر کردیم، یک طرف کاست را که «آزادی» در آن بود، من خوانده بودم را و طرف دیگر کاست که «برادر بی قراره» را در خود داشت، آقای شجریان اجرا کردند. - اکثر سردمداران دیدگاه مذهبی در سطوح بالا با هنر و موسیقی هیچ مشکلی ندارند. اتفاقا آدم های کوچک وخرده پا هستند که با دیدگاه سطح پایین به موسیقی نگاه می کنند و در حقیقت متوجه ارزش و اثربخشی هنر در جامعه نیستند. - شما می دانید که بعد از جدایی از کانون چاووش من کار (گل صدبرگ) را انجام دادم. وقتی امروز به شعرهای این اثر مراجعه می کنید و روند حرکت شعر را می بینید، می فهمید که گل صد برگ هم به نوعی دیگر همان مسائل چاووش را بازگو می کند. «یادگار دوست» آن دردی را که در دوران جنگ در دل همه مردم و غم از دست دادن جوانان برازنده ایرانی را انتقال می دهد و «از دوست دردی به یادگار دارم» را نشان می دهد. شاید در «کاروان شهید» هم همین مسئله وجود داشته باشد. با این توضیح من مطمئنم هیچکدام از ما دوست نداشتیم از هم جدا شویم اما اجبار به ما امکان انتخاب دیگری را نداد و چاووش درهم شکست. - متاسفانه در عرصه موسیقی در کنار هنرمندان متعهد و با اصول و تحصیل کرده یک عده دلال هم هستند. چون برای موسیقی هیچ خط مشی ای تعریف نشده است، این دلال ها خیلی زود می توانند در مسیر موسیقی حرکت کنند. - از ابتدای کار یعنی زمانی که وارد عرصه موسیقی شدم با آقای ذوالفنون آشنا بودم و طرز فکر و مرام درویش وار او را دوست می داشتم. در آن دوران نوازنده های غول و بزرگ سه تار هم از بین رفته بودند و اگر هنوز زندگی می کردند در کهولت به سر می بردند. (استادانی مانند سعید هرمزی، صبا، فروتن، درگاهی یا استاد بزرگ احمد عبادی). در آن دوره ذوالفنون بهترین نوارنده سه تار بود و چون ذهنیتش را دوست می داشتم، با هم کار می کردیم. رفت وآمدم با ذوالفنون قبل از انقلاب شروع شد. خود من هم سه تار می نواختم. البته شیوه من با او متفاوت بود. این را هم بگوییم که سه تار نواختن زنده یاد ذوالفنون را دوست می داشتم. ما «موسی و شبان»، « گل صدبرگ»، «آتش در نیستان» را با همکاری هم وجود آوردیم. - بیشترین حق را در «گل صدبرگ» منصفانه باید به «رضا قاسمی» داد که در ایجاد، جذابیت و موثر بودن این اثر تلاش فراوان کرد. اوانسان اهل قلم و روشنفکری بود و بعد از رفتنش به فرانسه در تئاتر فعالیت داشت. چند کتاب ارزشمند از جمله «چاه بابل» «سمفونی شبانه» را هم در زمان اقامت در پاریس منتشر کرد. آقای قاسمی با پشتوانه دانشی که داشت سه تار را در طی دو سال به درجه استادگونه می نواخت. من هم در زمینه ردیف موسیقی و سوالاتی که در مورد تلفیق شعر و موسیقی داشتند، ایشان را راهنمایی می کردم. آقای قاسمی ذهن بسیار پویایی داشت و در مدت کوتاهی به درجه بالایی از موسیقی رسیده بود. او در «گل صدبرگ» تلفیقی از شعر مولانا و حافظ انجام داد (دلا نزد کسی بنشین) که بر مبنای یکی از گوشه های موسیقی سنتی ساخته شد و نشانگر مهارت و دانش والای ایشان بود. مقدمه تند و هیجان انگیز او در مقدمه این کار که من با پیشنهاد خودم شعر (چه دانستم که این سودا) را روی آن گذاشتم، کار سورئال، تکان دهنده و متفاوتی شد. واقعا حیف شد که او به فرانسه مهاجرت کرد. - یک سال پیش از انقلاب یعنی در سال ۱۳۵۶ اولین آهنگ زنده یاد مشکاتیان (مرا عاشق چنان باید) با گروه عارف و با همراهی علیزاده، آهنگ مشکاتیان، صدای من و با حضور سایه ضبط شد. این اثر اولین کار پرویز مشکاتیان با صدای من بود. ما دوستان صمیمی برای هم بودیم و رفاقتمان سال ها ادامه پیاده کرد تا این که ماجرای ازدواج پرویز مشکاتیان پیش آمد. وقتی زنده یاد مشکاتیان مشغول ازدواج و زندگی شخصی شد، بین ما کمی فاصله افتاد و بعدها هم که از نظر روحی حال بسیار بدی داشت و در همان دوران به سوی من بازگشت. تنها در این میان فرصت برگزاری کنسرت لاله بهار را داشتیم که در اوائل انقلاب یعنی سال ۵۸ با گروه عارف و مشکاتیان در انجمن زرتشتیان ایران اجرا شد و کنسرت به یاد ماندنی بود. البته باید اشاره کنم که یکی از دلایل جدایی من و مشکاتیان از کانون چاووش همین کنسرت انجمن زرتشتیان بود. این اجرا با احساسات توصیف نشدنی از سوی ما و حاضران در سالن برگزار شد و تاثیر معنوی عمیق و فراموش نشدنی بر روی مخاطبان داشت. ما برای این اجرا اشعار از ملک الشعرای بهار را انتخاب کرده بودیم که بسیار زیبا بود و با شرایط آن دوران همخوانی زیادی داشت. ناگفته نماند که این اشعار رندانه و زیرکانه انتخاب شده بود. صدابردار آن برنامه آقای ایرج حقیقی بود. او بعد از اتمام برنامه با حالتی پریشان و نارحت پیش ما آمد و گفت که نوارهای ضبط شده کنسرت را چند تن از بچه ها بردند و بعد هم خبر دادند آن را آتش زده اند. به این دلیل که در مورد انتخاب شعرها معترض بودند. ما از کانون رنجور شدیم و همین باعث شد آرام آرام حذف شویم. علیرغم علاقه ای که به کانون داشتیم اما برای ما مشکلاتی به وجود می آمد که به تدریج زمینه جدایی را فراهم کرد. - من با آقای علیزاده کارهایی انجام داده ام که دوست دارم منتشر شوند. مانند زمستان. چاووشی (اخوان) را خوانده ام که بسیار هم زیبا هستند. «آی عشق» شاملو را خوانده ام و همچنین «می تراود مهتاب» و چند تا از شعرهای نو را اجرا کردیم که کارهای شنیدنی است و فکر می کنم خواندنش از عهده هر کسی خارج است. - اثر «وطنم» شانس زندگی سالار عقیلی بود. آن موقع من آمریکا بودم و نتوانستم برگردم و در کنسرت حضور داشته باشم. آقای سلطانی گفت اجازه بدهید فعلا با یک خواننده دیگر کنسرتش را برگزار کنیم تا شما برگردید. من هم گفتم باشد. به هر حال تقدیر این بود که سالار عقیلی این کار را اجرا کند. بعد از بازگشت من به ایران آقای سلطانی به اجرای این کار با صدای من اصرار داشتند ولی من قبول نکردم.»
شنبه ، ۶شهریور۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.tnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
خاطره شهرام ناظری از بازداشت چند ساعته
ما در پارک خرم در میدان آزادی کنسرتی گذاشته بودیم ناگهان در حالی که در نیمه های برگزاری کنسرت بودیم تیراندازی کردند و مردم پراکنده شدند سازهایمان را شکستند دستگیرمان کردند و چند ساعت در یک اتاق بازداشتمان کردند سپس سوال و جواب ها شروع شد ماهنامه تجربه در تازه ترین شماره خخطرناک ترین مکان در زمان رعدوبرق کجاست؟ - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
هنگام رعدوبرق ماندن در فضای آزاد خطرناک بوده اما در سواحل بسیار خطرناک تر است که باید از این مناطق دوری کرد محققان دریافتند سواحل یکی از کشنده ترین مناطق جهان در هنگام رعدوبرق هستند فکر رفتن به ساحل در یک بعدازظهر بارانی را تصور کنید بسیار دلنشین و زیبا خواهد بود اما محققانناکامی مطلق مردان تکواندوی ایران - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
مردان کاروان المپیک ایران در رشته تکواندو در شرایطی از حضور در مسابقات فینال و حتی رده بندی باز ماندند که شاگردان رضا مهماندوست سرمربی سابق تیم ملی تکواندوی ایران یکی در فینال حاضر شد و آن یکی در مسابقه رده بندی رضا مهماندوست سرمربی سابق تیم است که به دلیل اختلاف با ریاست فدراسیمهلت تعیین تکلیف مشمولان غایب تمدید شد - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از ارسال یک میلیون و 500 هزار پیامک به مشمولان غایب و معرفی بیش از 5000 سرباز برای اعزام به خدمت سربازی خبرداد به گزارش ایسنا سردار ابراهیم کریمی در این باره اظهار کرد سازمان وظیفه عمومی ناجا طرح فراخوان و تعیین تکلیف مشمولان غایب را آغاز کرداشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری) - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
بانوی تکواندو کار ایرانی در وزن 57 کیلوگرم در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کالوا گومز اسپانیایی قرار گرفت و در شرایطی که می توانست با پیروزی مقابل او به فینال نزدیک شود شکست خورد این شکست برای علیزاده اینقدر ناراحت کننده بود که پس از بازی اشک بریزد اشک های کیمیا موضوع گزارش تصویرنامه سرگشاده به رئیس سازمان تبلیغات: از شورای پروانه نمایش استعفا دهید/ رای تان برای همکارانتان لازم الاجرا نی
در پی عدم اکران فیلم لانتوری توسط حوزه هنری در سراسر کشور انجمن تهیه کنندگان مستقل نامه سرگشاده ای به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ارسال کرد به گزارش ایلنا در پی عدم نمایش فیلم "لانتوری" در سینماهای حوزه هنری انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران نامه ای سرگشاده براییک نقره، پایان کار امروز ایرانی ها در ریو - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
نمایش فوق العاده حسن یزدانی و حسن رحیمی در شب گذشته انتظارات را برای روز دوم کشتی آزاد بیشتر از همیشه کرده بود اما شرایط متفاوت رقم خورد به گزارش "ورزش سه" در روز پانزدهم رقابت های المپیک ریو سجاد مردانی تکواندوکای ۲۸ ساله ایرنی در مسابقات وزن ۸۰ کیلوگرم تکواندو شرارجاع جزئیات لایحه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به کمیسیون اقتصادی - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
نماینده سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات طرح منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به تصویب رسید از ارجاع جزئیات این لایحه به کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد منصور مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت پس از تصویب یک فوریت لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعنمایش مطمئن فغانی در فینال المپیک(گزارش تصویری) - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
علی رضا فغانی داور بین المللی ایرانی نمایش قابل قبولی را در فینال المپیک ارائه کرد داور اول ایران که حالا افتخار سوت زدن المپیک را دارد به همراه کمک هایش یک نمایش قابل قبول در فینال المپیک ارائه کردند و حتما در اذهان کارشناسان داوری باقی خواهند ماند متن خبر نداردیکشنبه ۳۱مردادکیمیای ایران تاریخی شد - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
کیمیا علیزاده به اولین مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک دست پیدا کرد دختر تکواندو کار ایرانی امروز و در ساعات اولیه صبح با شکست 5-1 حریف سوئدی موفق به کسب مدال برنز مسابقات تکواندو در وزن 57 کیلوگرم شد او حالا اولین بانوی ایرانی است که مدال المپیک را به گردن می آویزد جمعه ۲۹-
گوناگون
پربازدیدترینها