تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820899133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف نشانه های زندگی در یخ 400 هزار ساله


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری صبا: دانشمندان آمریکایی با تجزیه و تحلیل نمونه یخی با قدمت 400 هزار سال، به وضع آب و هوا و شرایط زندگی گیاهی بر روی کره زمین پی بردند. نمونه های یخ، در یخچالی انبار مانند در «آزمایشگاه ملی هسته یخ» در حومه شهر دنور ایالت کلرادو نگهداری می شوند.

در این یخچال آزمایشگاهی حدود 17 هزار متر یخ از سراسر دنیا گردآوری شده و در دمای منفی 36 درجه (سلسیون) نگهداری می شود.

جفری هارگریوز که مؤسس این آزمایشگاه است می گوید: من جور دیگری به این تکه یخ نگاه می کنم! این قطعه یخ 400 هزار ساله است؛ خب، از نظر من این قطعه یخ بسیار باارزش است و کار من این است که از آن نگهداری کنم تا به همین شکل باقی بماند. 

محققان برای بررسی تکه‌های یخ گردآوری شده از قطب جنوب در محیطی با دمای منفی 24 درجه (سلسیوس) کار می کنند. آنها یخ را برش می زنند و آزمایش های اولیه را روی آن انجام می دهند و با عبور جریانی از الکتریسیته از تکه ای به طول یک متر، لایه ای از اسید ناشی از فوران آتشفشان را کشف می کنند.

تی جی فاج، یکی از محققان دانشگاه واشنگتن درباره این کشف می گوید: «این آتشفشان بسیار عظیم بوده است و حدود هشت هزار سال قبل رخ داده است. بنابراین، با نگاه کردن به این آتشفشان ها از طریق هسته‌های یخ می توان دریافت که طی زمان چه فعالیت های آتش فشانی در منطقه بوده است و این شناخت به ما کمک می کند نحوه کارکرد سیستم آب و هوا را بهتر درک کنیم و در صورت بروز رخدادهای آتشفشانی واکنش مؤثرتری از خود نشان دهیم.»

بروس واگن، مدیر آزمایشگاه ایزوتوپ پایدار در «مؤسسه تحقیقاتی آرکتیک و آلپاین» در شهر بولدر ایالت کلورادو می گوید: «هسته های یخی شواهد ارزشمندی برای الگوهای قابل پیش بینی آب و هوا در آینده به حساب می آیند. اگر ما با استفاده از پارامترهایی که در این هسته های یخی اندازه گیری می کنیم بتوانیم به گذشته نگاه کنیم آنگاه با اطمینان بیشتری می توانیم الگوهای آب و هوایی را پیش بینی کنیم.»

واگن یخ را میلیمتر به میلیمتر ذوب می کند تا مولکول های درون آن را که با کولاک برف شکل گرفته اند، مطالعه کند. مولوکول های سنگین تر اکسیژن نشان دهنده شرایط آب و هوایی گرم تر است. هر قطعه یخ، حاوی تاریخچه ای منجمد از شرایط آب و هوایی کره زمین است.





۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن