تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817163935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمخاني: دنیا از همکاری‌های راهبردی ما با روسیه متحیر و غافلگیر شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شمخاني: دنیا از همکاری‌های راهبردی ما با روسیه متحیر و غافلگیر شد
از فرداي روزي که يک رسانه عربي براي نخستين بار از استقرار هواپيماهاي روسي در پايگاه هوايي نوژه همدان براي عمليات عليه مواضع داعش در سوريه خبر داد...
از فرداي روزي که يک رسانه عربي براي نخستين بار از استقرار هواپيماهاي روسي در پايگاه هوايي نوژه همدان براي عمليات عليه مواضع داعش در سوريه خبر داد، بيش از 10 روز مي‌گذرد و با اينکه امروز ترديدي باقي نمانده است که اين تصميم در بالاترين سطوح نظام، يعني شوراي عالي امنيت ملي اتخاذ شده است، اما گويا قرار نيست اين مسئله فيصله پيدا کند.

پس از رسانه‌اي شدن اين خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در يک اخطار قانون اساسي مدعي شد که اين اقدام مغاير اساس اصل 146 قانون است که اشعار مي‌دارد: استقرار هرگونه پايگاه نظامي خارجي در کشور ممنوع است. وي با بيان اينکه اين اولين بار بعد از جنگ جهاني دوم است که چنين امکاني در اختيار يک قدرت خارجي در ايران گذاشته مي‌شود، خواستار توضيح از سوي رئيس مجلس شد.

لاريجاني هم پاسخ داد: اينکه ما با روسيه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوريه همکاري داريم به معناي اين نيست که پايگاهي به روسيه از نظر نظامي داديم، لذا اگر کسي اين موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده، تکذيب مي‌شود. وي اضافه کرد: ما با روسيه همکاري داريم و آن‌ را به صورت علني مطرح کرده‌ايم و اين همکاري به خاطر بحران تروريستي است که برخي کشورهاي مخرب منطقه و امريکايي‌ها راه انداخته‌اند. پس از آن بود که رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، پرواز هواپيماهاي روسي از پايگاه نوژه را بر اساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي خواند. علاءالدين بروجردي تصريح کرد: اين همکاري با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي انجام مي‌شود و مغايرتي با قانون اساسي ندارد.

عطش خبري و رسانه‌اي در کنار اعتراض برخي نمايندگان مجلس همچنان ادامه داشت تا اينکه اين سؤال به نشست خبري وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز کشيده شد و او با پاسخ خود صفحه ديگري به اين تصميم افزود: دهقان در پاسخ به سؤالي درباره اعتراض نمايندگان مجلس و اينکه حضور هواپيماهاي روسي در ايران بايد در مجلس بررسي شود، گفت: اين موضوع ربطي به مجلس ندارد. اين کار تصميم نظام در جهت مقابله با داعش و تروريست‌ها در سوريه بوده است. وي در عين حال تأکيد کرد: ما به هيچ عنوان پايگاهي در اختيار روس‌ها نگذاشتيم و طرح اين موضوع نوعي مغلطه است. دهقان در پاسخ به سؤال خبرنگار روسي مبني بر اينكه استفاده هواپيماها از پايگاه نوژه تا چه زماني ادامه خواهد داشت، تأکيد کرد: تا هر زمان که لازم باشد اين تصميم پابرجا خواهد بود.
ادبيات وزير دفاع درباره ارتباط اين موضوع با مجلس شوراي اسلامي باعث شد، اعتراض نمايندگان بار ديگر بلند‌تر از گذشته شود. روز گذشته در ابتداي نشست علني مجلس، علي لاريجاني گفت: همان‌طور که در جلسه گذشته هم اعلام کردم ما هيچ پايگاهي به هيچ کشوري نداده‌ايم. وي تأکيد کرد: اين امر موقتي بود و تنها براي سوخت‌گيري پايگاه همدان در اختيار روسيه قرار گرفت که اين امر احتياج به اجازه مجلس نداشت.

‌رئيس مجلس در تذکري به سردار دهقان گفت: وزير دفاع درباره مجلس درست حرف نزد و ادب حکمراني را در اين باره رعايت نکرد.
   
عذرخواهی ضمنی وزیر دفاع
پس از تذکر رئيس مجلس، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در نامه‌اي به رئيس مجلس ضمن ابراز تأسف از سوء‌تفاهم ايجاد شده، تأکيد کرد: آنچه من گفتم به هيچ عنوان تضعيف شأن و جايگاه مجلس يا نمايندگان نبوده است. دهقان در نامه‌اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: آنچه من گفتم به هيچ عنوان تضعيف شأن و جايگاه مجلس يا نمايندگان نبوده است بلکه منظور اين بود که اتخاذ چنين تصميمي نياز به تصويب مجلس ندارد. در نامه سردار دهقان به علي لاريجاني تصريح شده است: ۱- شأن و جايگاه مجلس شوراي اسلامي در قانون اساسي، مواضع و ديدگاه‌هاي حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب براي ملت ما شناخته شده و در تاريخ حيات جمهوري اسلامي ايران به عينيت رسيده است. ۲- نمايندگان مجلس، وفق قانون اساسي مي‌توانند از مسائل کشور مطلع شده و در جريان امور قرار گيرند و بحمدالله در دوره مسئوليت اينجانب تعامل و همکاري همه‌جانبه با مجلس و نمايندگان در بالاترين سطح قرار دارد. ۳- ضمن ابراز تأسف از سوءتفاهم ايجاد شده تصريح مي‌گردد آنچه من گفتم به هيچ عنوان تضعيف شأن و جايگاه مجلس يا نمايندگان نبوده و بلکه منظور اين بود که اتخاذ چنين تصميمي نياز به تصويب مجلس ندارد.
   
روس‌ها بي‌معرفتي کردند!
پيش از اين نيز سخنگوي وزارت امور خارجه درباره استفاده روسيه از پايگاه هوايي نوژه همدان گفته بود: روسيه نه در ايران پايگاه دارد و نه مستقر شده است؛ موضوعي بود که انجام شد و عجالتاً پايان يافت. علاوه بر اين سردار دهقان که به مناسبت هفته دولت و روز صنعت دفاعي در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري يک‌شنبه شب شبکه 2 سيما شرکت کرده بود، در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چرا ابتدا ما حضور آنها را در پايگاه نوژه همدان اعلام نکرديم، افزود: اولاً روس‌ها علاقه‌مندند که نشان دهند ابرقدرت هستند و مي‌توانند در روند‌هاي امنيتي اثرگذار باشند، از طرفي مايلند خود را در صحنه عمليات در سوريه عامل اثرگذار نشان دهند تا قادر باشند با امريکايي‌ها مذاکره و سهم خودشان را در آينده سياسي سوريه تضمين کنند و البته در اين زمينه نوعي خودنمايي و بي‌معرفتي وجود داشته است.
همانگونه که در ابتداي گزارش اشاره شد، اين تصميم در بالاترين  نهاد سیاسی -  امنیتی نظام، يعني شوراي عالي امنيت ملي اتخاذ شده که رؤساي سه قوه، فرماندهان ارشد نظامي و در رأس آن رئيس‌جمهور حضور دارند. بنابراين اظهارنظرهاي متناقض مبني بر چگونگي حضور جنگنده‌‌هاي روسي در نوژه همدان و رفتن يا ماندن آنها جز پيچيده کردن اين مسئله کمکي به حل موضوع نخواهد كرد. بنابراين انتظار مي‌رود مسئولان و مراجع ذي‌صلاح در اتخاذ مواضع هوشمندانه‌تر عمل کنند. اين اميدواري وجود دارد كه اظهارات روز گذشته دبير شوراي عالي امنيت ملي نقطه پاياني بر اين مناقشه باشد.
    
هواپيماهاي روسي رفتند؛‌ ائتلاف همچنان باقي
امير دريابان علي شمخاني در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ملي گفت: قرار نبود هواپيماهاي روسي در اين پايگاه بمانند بلکه مقرر شده بود تا روز پنج‌شنبه بمانند و بروند. شمخاني فشار کشورهاي ديگر در اين زمينه را رد کرد و افزود: کشورهاي ديگر از اين همکاري‌هاي راهبردي، متحير و غافلگير شدند به همين علت نتوانستند منويات شوم‌شان را در شکست محاصره حلب به ثمر برسانند. وي همچنين درباره ديدگاه‌هاي متفاوت درباره همکاري‌هاي راهبردي ايران و روسيه گفت: در ساختار نظام جمهوري اسلامي ايران، کندي و بن‌بست در تصميم‌گيري مدت‌هاست رفع شده و متناسب با نيازها براي تأمين امنيت کشورمان، ساختار تصميم‌گيري ما به ويژه در عرصه دفاعي و امنيتي، زنده، فعال، هوشمند و روزآمد است. وي تأکيد کرد: تروريسم موضوعي پيچيده است که در زمان‌هاي مختلف در اربيل، بغداد، دمشق، نيس فرانسه، بلژيک و آلمان بروز مي‌کند؛ نبايد اجازه دهيم اين منويات شوم هيچ گونه تقربي به امنيت مقتدرانه کشورمان بيابد و اين امنيت را که ثمره خون شهداي بيشمار انقلاب و شهداي مدافع حرم است مخدوش کند.
   
تروريست‌ها در سوريه نفس آخر  را مي‌کشند
شمخاني گفت: تروريست‌هاي مزدور تکفيري در منطقه‌اي خاص در سوريه نفس‌هاي آخر را مي‌کشيدند و بايد اين فرصت به پيروزي محکم و پايدار تبديل مي‌شد و خلاف انتظار حاميان تروريسم اعم از امريکا و برخي کشورهاي منطقه که توهم توان تغيير معادله قدرت را دارند، منويات منفي آنها را در قبال مردم سوريه بايد دچار بن‌بست و فروپاشي مي‌کرديم. وي، جنجال رسانه‌اي درباره همکاري‌هاي راهبردي ايران و روسيه را طبيعي دانست و افزود: ائتلاف ضدتروريسم در منطقه به رهبري امريکا با گذشت يک و نيم سال هيچ دستاوردي نداشته، اما دستاوردهاي ائتلاف چند ماهه ايران، سوريه، روسيه و مقاومت لبنان آشکار است.

شمخاني، دستاوردهاي اين ائتلاف را در عراق شفاف و در سوريه در چندقدمي پيروزي نهايي دانست و گفت: طبيعي است که بايد بسيجي رسانه‌اي شکل گيرد تا اين اقتدار ائتلاف را که تمييزدهنده سخن راست ائتلاف مقاومت از سخن دروغ ائتلاف غرب است نشان دهد و رسانه‌هاي مستقل نبايد فريب بازي‌هاي رسانه را بخورند. مقام عالي هماهنگ‌کننده اقدامات سياسي - امنيتي ايران با سوريه و روسيه تصريح کرد: اينکه در بخشي از حلب عملياتي شود که نيازمند پشتيباني هوايي باشد و اين پشتيباني به خواست مستشاران ايراني و اقدام روسيه باشد نشانه اقتدار است نه وابستگي.
 وي با طرح اين پرسش که کي و در کدام صحنه تاريخ ايران، مبتني بر منويات کشورمان مشارکت داشته‌ايم، افزود: ايران قبل از پيروزي انقلاب حلقه‌اي از جنگ سرد عليه اتحاد جماهير شوروي بود و حضورش در ظفار نيز به دستور امريکا بود. شمخاني گفت: ايران امروز به علت نيازش با همکاري روسيه و مقاومت براي مقابله با فتنه‌هاي تکفيري، روسيه قدرتمند را کنار خودش آورده و آن را به عنوان عمليات هوايي درکنار عمليات زميني که طراح و مستشارش کشورمان است به کار گرفته است که نشانه اقتدار محسوب مي‌شود. وي افزود: يکي از مميزه‌هاي مثبت اين مقطع از تاريخ اسلام اين است که جمهوري اسلامي توانست براي محکم کاري اهداف منطقه‌اي و دفاع از مردم مستضعف و زير ستم تکفيري‌ها، توان هوايي يکي از قدرت‌هاي جهان را در ايام معدود در خدمت پيروزي آن ملت قرار دهد.





تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن