تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803045249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از اولين مدال بانوان تا نزول شاگردان بنا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از اولين مدال بانوان تا نزول شاگردان بنا
پرونده المپيک 2016 ريو هم بسته شد، اما نه آن‌گونه که تصور مي‌شد. انتظارات از کاروان ايران بالا بود. حداقل چيزي در حدود نتايج لندن.
نویسنده : دنيا حيدري 


پرونده المپيک 2016 ريو هم بسته شد، اما نه آن‌گونه که تصور مي‌شد. انتظارات از کاروان ايران بالا بود. حداقل چيزي در حدود نتايج لندن. اما نه فقط پيشرفتي حاصل نشد، که حتي نتايج چهار سال قبل نيز تکرار نشد تا رتبه هفدهمي ايران در المپيک لندن با 12 مدال از مجموع چهار طلا و شش نقره و دو برنز تکرار نشدني به نظر آيد.

هرچند قبل از آغاز رقابت‌هاي المپيک مانور تبليغاتي زيادي از سوي برخي مديران ارشد ورزش براي زمينه‌سازي ناکامي احتمالي در ريو داده مي‌شد، اما سقوط هشت پله‌اي ورزش ايران در المپيک برزيل با هشت مدال (سه طلا، يک نقره و چهار برنز)، توجيهي ندارد جز مديريت ضعيف ورزش که حالا به بدترين شکل ممکن توي ذوق مي‌زند.
  
ناکامي‌هاي دور از انتظار
تکواندو، همه را روي شياپچانگ شوکه کرد. چراکه نه سونامي راه به جايي برد و نه نابودگر. در حالي که روي حداقل دو طلاي اين رشته حساب ويژه‌اي باز شده بود، اما تکواندوکاران ايران به‌رغم آنکه نفرات اول دنيا بودند و حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشتند، در عين ناباوري با دست خالي برگشتند و هيچ‌گونه موفقيتي را رقم نزدند. اين بدترين نتيجه تاريخ تکواندوي ايران در المپيک بود چراکه از همان اولين حضورهاي اين رشته حتي به صورت غيررسمي در المپيک، ايران موفق به کسب مدال شده بود و بعد از رسمي شدن تکواندو در المپيک هم همواره يک مدال را داشته اما اين‌بار، با وجود آنکه هر سه هوگوپوش مرد شانس طلا و مدال بودند، هر سه با ناکامي اين رقابت‌ها را به پايان بردند تا نقطه تاريکي در کارنامه تکواندوي ايران ثبت شود. دووميداني هم يکي ديگر از رشته‌هاي ناموفق ايران در ريو بود. آن هم در حالي که روي مدال احسان حدادي در پرتاب ديسک حساب ويژه‌اي باز شده بود، اما مرد نقره‌اي المپيک لندن، ساده حذف شد تا اميدهاي دووميداني ايران در برزيل نااميد شود و بعد از حدادي که ورزشکار شاخص اين رشته بود، ديگر ورزشکاران هم يکي پس از ديگري از جريان اين رقابت‌ها کنار رفتند و تنها حسن تفتيان بود که در دوي سرعت، در ماده 100 متر تا نيمه‌نهايي پيش رفت، اما نهايتاً او هم از رسيدن به نيمه‌نهايي بازماند تا دووميداني هم پرونده ناکامي در اين رقابت‌ها داشت باشد.  ناکامي شاگردان بنا اما تأثير بيشتري داشت. کشتي فرنگي ايران که ساليان سال حرفي براي گفتن در عرصه المپيک نداشت، بعد از لندن، به شانس اصلي کاروان ايران تبديل شده بود. فرنگي‌کاران اما تنها  دو برنز از اين رقابت‌ها به دست آوردند و  در مقايسه با رقابت‌هاي لندن، کشتي فرنگي ايران عمکلرد ناموفقي در ريو داشت.
   
درخشش‌هاي غيرمنتظره
اميدواري‌هاي عابديني قبل از اعزام بسيار بالا بود. او بارها و بارها گفته بود که با مربي ايراني دنيا را شگفت‌زده خواهد کرد، اما کمتر کسي روي حرف‌هاي شمشيرباز المپيکي ايران حساب خاصي باز کرده بود. عابديني اما در ريو ثابت کرد چيزي جز واقعيت به زبان نياورده و چه بسا اگر شانس با او يار بود و داوران نيز اندکي از نگاه بي‌رحمانه خود کاسته بودند، او نيز يکي از مدال‌آوران کاروان ايران بود. شمشيرباز اسلحه سابر ايران در اين رقابت‌ها تا يک قدمي فينال هم رفت، اما براي کسب نشان برنز برابر نماينده کره جنوبي باخت و براي اولين بار به عنوان چهارم المپيک دست يافت. عنواني که موفقيتي در خور توجه براي شمشيربازي ايران، خصوصاً در رقابت‌هاي المپيک بود.
   
سرآمدان کاروان ايران در ريو
کشتي اگرچه همواره يکي از رشته‌هاي ورزشي است که روي آن حساب ويژه‌اي باز مي‌شود و موفقيت آن دور از انتظار نيست، با وجود اين، آزادکاران را مي‌توان از جمله ورزشکاران موفق کاروان ايران نام برد. کشتي آزاد با شش نماينده در ريودوژانيرو به مصاف رقباي خود رفت که حاصل تلاش آنها کسب يک طلا و يک نقره و يک برنز بود تا تابوي عدم كسب مدال طلا در 16 سال گذشته شكسته شود.  وزنه‌برداري هم از جمله رشته‌هاي شانس مدال در المپيک بود كه با چهار نماينده در اين رقابت‌ها شرکت کرد، اگرچه با بدشانسي‌ها و بي‌عدالتي‌هايي مواجه شد اما با دو رکوردشکني و دو مدال طلا، کارنامه نسبتاً موفقي در المپيک برزيل داشت.
   
موفقان بدون امکانات
بانوان ايران اما کارنامه موفقي در رقابت‌هاي ريو داشتند. نخستين مدال بانوان ايران در المپيک توسط کيمياي 18 ساله در تکواندو به دست آمد. دختر چالاک ايراني که به‌رغم تجربه اندک، موفقيتي در خور توجه به دست آورد و نخستين مدال بانوان ايران در رقابت‌هاي المپيک را به نام خود ثبت کرد. علاوه بر مدال کيمياي تکواند، ديگر بانوان کاروان ايران نيز رتبه‌هاي قابل قبولي به دست آوردند. الهه احمدي با وجود کمبود فشنگ در رشته تيراندازي، موفق شد بار ديگر رتبه ششمي که در لندن به دست آورده بود را تکرار کند. نجمه خدمتي که براي نخستين بار المپيک را تجربه مي‌کرد، هشتم شد.
  
ناداوري‌ها
مدال‌ها و عنوان‌هاي کاروان ايران البته مي‌توانست پربارتر از اين باشد اگر در برخي رقابت‌ها، بي‌عدالتي‌هاي قاضيان ميدان يقه ورزشکاران کشورمان را نمي‌گرفت. روزبهاني اولين ورزشکاري بود که با ناداوري، زود‌تر از حد انتظار از اين رقابت‌ها حذف شد. عابديني هم اگر با ناداوري مواجه نمي‌شد و ضرباتش به ثبت مي‌رسيد، اکنون يکي از مدال‌آوران کاروان ايران بود. رضا يزداني هم به راحتي با حق‌خوري داوران مواجه شد و اگرچه داور مسابقه او محروم هم شد، اما مدالي به او نرسيد. اما بدترين ناداوري، گريبان بهداد سليمي شانس محرز طلايي‌کاران ايران را گرفت. سنگين‌وزن وزنه‌برداري که وزنه خوبي هم زد، اما به راحتي حق او خورده شد تا هم يک طلا از ايران گرفته شود و هم حق بهدادي که بعد از مصدوميتي سخت، با تلاش فراوان خود را به اين رقابت‌ها رسانده بود اما با بي‌عدالتي که سهم او شد، با دست خالي به وطن بازگشت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن