تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798762834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا همه رتبه‌های برتر کنکور ریاضی از تهران بودند و برترین‌های تجربی از شهرستان؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: چرا همه رتبه‌های برتر کنکور ریاضی از تهران بودند و برترین‌های تجربی از شهرستان؟
یک کارشناس آموزشی معتقد است: دانش‌آموزان تهرانی به دلیل علاقه به استقلال مالی، رشته ریاضی را انتخاب می کنند، اما والدین دانش‌آموزان غیرتهرانی، آرزوی پزشک شدن فرزندانشان را دارند.

چرا همه رتبه‌های برتر کنکور ریاضی از تهران بودند و برترین‌های تجربی از شهرستان؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیوه جدید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در تابستان امسال با چالش هایی برای آموزش و پرورش همراه بود.

پرجمعیت ترین وزارت خانه دولت درحالی بیش از نیم میلیون نفر داوطلب کنکور در رشته تجربی را روانه دانشگاه ها می کرد که هنوز مشتاقان این رشته، در شهرهای مختلف راضی به این نبودند که فرزندانشان را روانه رشته های دیگر متوسطه مثل فنی و حرفه ای و کارودانش کنند.

هدایت تحصیلی پر ماجرا در تابستان ۹۵، عمده ماجراهایش را برای عاشقان پزشکی داشت؛ همان‌هایی که به امید دکتر شدن و رسیدن به درآمدهای نجومی (روایت عام میان مردم) پزشکان به رشته تجربی را انتخاب می کنند.

اما نکته اینجاست که در همین سال‌هایی که دانشگاه ها ظرفیتی بیش از داوطلبان کنکور دارند (اینجا)، پشت کنکوری‌های رشته تجربی حدود سه برابر ظرفیت ایجاد شده مرتبط با علوم تجربی در دانشگاه‌ها هستند؛ نیم میلیون نفر در برابر ۱۵۵ هزار نفر. و مهمتر آنکه تنها ۶۵۰۰ صندلی دانشگاه ها به رشته های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی اختصاص دارد.

بنابراین گزارش؛ نگاهی به رتبه های برتر کنکور ۹۵ اما یک نکته قابل تامل دیگر نشان می دهد؛ عمده رتبه های اول رشته ریاضی از تهران هستند و عمده رتبه های اول رشته تجربی از شهرهای دیگری غیر از پایتخت. (این خبر را بخوانید)

و جالب اینکه در کنکور امسال، یک دانشجوی سال آخر رشته برق دانشگاه شریف، در رشته تجربی آزمون سراسری شرکت کرد و شد نفر اول، فقط برای اینکه پزشک شود. (این گفتگو را بخوانید)

چرا اینگونه است؟

یکی از دغدغه های این روزهای مسئولان و کارشناسان آموزشی کشور حضور متوازن دانش آموزان از رشته های ریاضی، تجربی و انسانی در همه نقاط کشور است.

علی عظیمی، کارشناس هدایت تحصیلی آموزش و پرورش دراین باره گفت: امسال در رشته ریاضی تنها 7 دانش آموز از تهران قبولی داریم و در رشته تجربی یک نفر .

او می‌گوید: متاسفانه با اعلام نتایج متوجه شدیم که در تهران دانش آموزان در رشته های ریاضی و تجربی قوی ظاهر نشده‌اند و در شهرستان ها هم برعکس این موضوع اتفاق افتاده است. یکی از دلایلی که می تواند سبب پدید آمدن چنین نتیجه ای شود، همان موضوع هدایت تحصیلی بر مبنای روانشناسی است که این روزها با اما و اگر های بسیاری مواجهه شده و بسیاری هنوز نمی خواهند پذیرای این موضوع باشند که معدل و نمره دلیلی بر انتخاب رشته صحیح نیست. انتخاب رشته در سراسر کشور برای دانش آموزان در یک مسیر هدایت می شود و در تهران در جهت دیگر که کاملا با دیگر شهرهای دیگر متفاوت است.

این کارشناس آموزشی در ادامه گفت: دانش آموزان تهرانی به رشته ریاضی رغبت بیشتری نشان می دهند و این نشانه استقلال طلبی آنها و بازار کار در تهران است. در شهرستان ها مسئله به شکل دیگری خود را بروز می دهد و بیشتر دانش آموزان و خانواده های آنها تمایل دارند که دانش آموزان رشته تجربی را برای تحصیل انتخاب کنند و نهایتا آرزوی پزشک شدن فرزندان را در سر می پرورانند.

این در حالی است که بسیاری از آن ها آگاهانه این انتخاب را در اولویت قرار نمی دهند چرا که، بخش عمده و اصلی کشاورزی و دامداری کشورمان در شهرستان ها انجام می شود . اگر انتخاب رشته های تجربی و شاخه های آن در شهرهای کشور مبنی بر توسعه کشاورزی، دامداری و نیز توسعه بهداشت و درمان در روستا ها و بخش ها باشد. یقینا بجا خواهد بود.

عظیمی درباره قبولی داوطلبان خانم در رشته های هنری می گوید: همواره در سال های اخیر شاهد بودیم که داوطلبان خانم علاقه بیشتری به شرکت در رشته های هنری دارند و بیشتر آنها تمایل دارند تا درنهایت بازیگروکارگردان شوند ورشته های مرتبط با سینما را انتخاب کنند.

به گفته او زبان خارجی هم از جمله رشته هایی است که بیشتر دختران از آن استقبال می کنند: به طور کلی هم اکنون در سراسر ایران 719 مراکز دولتی مشاوره راه اندازی شده است که نیروهای متخصص کنکور و مشاوران تحصیلی در آن مراکز حضور دارند؛ امیدواریم در سال آینده با حضور و فعالیت مشاوران در مراکز استانها و شهرستانها بتوانیم مسیری معقولی را در انتخاب رشته دانش آموزان طی کنیم.

منبع: خبرآنلاین




۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن