تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804755093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمام توانمان را براي پيروزي روحاني بگذاريم


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


غلامعباس توسلی در سالگرد آغاز کار دولت یازدهم:
تمام توانمان را براي پيروزي روحاني بگذاريم
زمان به سرعت باد مي‌گذرد، انگار همان ديروز بود كه حكم تنفيذ روحاني را به دستش دادند. ! ۱۲مرداد ماه سالجاری حکم تنفیذ ریاست جمهوری روحانی چهار ساله شده و در ۲۴ مرداد ماه سال ۹۲ روحاني سكان دولت يازدهم را به دست گرفت. روزهايي كه قبل از آن ملت ايران در ياس و نااميدي بسيار سختي تحت تاثير تحريم و سياست‌هاي نادرست دولت قبل غوطه مي‌خوردند و سه سال پس از آن مردم ايران شعارهاي زنده باد توافق را سر دادند.
روز نو : زمان به سرعت باد مي‌گذرد، انگار همان ديروز بود كه حكم تنفيذ روحاني را به دستش دادند. ! ۱۲مرداد ماه سالجاری حکم تنفیذ ریاست جمهوری روحانی چهار ساله شده و در ۲۴ مرداد ماه سال ۹۲ روحاني سكان دولت يازدهم را به دست گرفت. روزهايي كه قبل از آن ملت ايران در ياس و نااميدي بسيار سختي تحت تاثير تحريم و سياست‌هاي نادرست دولت قبل غوطه مي‌خوردند و سه سال پس از آن مردم ايران شعارهاي زنده باد توافق را سر دادند.

به گزارش روز نو؛ امروز ثبات و آرامش نسبي در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و بين‌المللي به كشور بازگشته است، اما همچنان مردم ايران انتظار دارند تغييراتي كه از آن سخن رانده مي‌شود و دولت در آمار و ارقام خود به آن اشاره مي‌كند را به‌طور آشكار و محسوس لمس كنند. بر اين اساس غلامعباس توسلي معتقد است مردم بايد آشكارا ببينند كه وعده‌ها و برنامه‌هايي كه در دولت مطرح بوده امروز به كجا رسيده و چه تحولات مثبتي در كشور رخ داده است تا حاميان روحاني و به‌طور كل جريان اصلاحات و اعتدالگراها هم در نهايت بتوانند بگويند كه دولت كار خود را به درستي انجام داده است. در اين راستا«آرمان» با غلامعباس توسلي، تحليلگر و فعال سياسي اصلاح‌طلب، به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه می‌خوانید:
 
روز گذشته « یکشنبه » سالگرد آغاز کار دولت تدبیر و امید بود؛ اقدامات دولت از آغاز كار تاكنون چگونه بود؟
 
دولت در اقتصاد پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است. به ‌ويژه اينكه در كاهش نرخ تورم يك گام مثبت و رو به جلويي برداشته است. چراكه مساله تورم برخلاف آنچه برخي از هواداران دولت قبل مدعي هستند چالش‌هاي بسيار زيادي براي مردم طي سال‌هاي اخير ايجاد كرده است. امروز حداقل اگر در بازار با مساله‌اي تحت عنوان ركود مواجه هستيم در مقابل مردم توان خريد داشته و هر روز با يك نرخ جديد روبه‌رو نمي‌شوند. بنابراين با وجود كمبودها و نارسايي‌های موجود در برخي از مسائل دولت باز هم سخني براي گفتن دارد و علاوه بر كاهش نرخ تورم در رابطه با لغو تحريم‌ها گام‌هاي بسيار مطلوبي برداشته است كه در نهايت لغو تحريم‌ها منجر به افزايش حجم صادارت نفتي به صورت آبرومندانه، بازگشت ايران به بازار جهاني نفت و دريافت پول نفت به صورت مستقيم شده است. در رابطه با برجام نيز همچنان اميد است كه در آينده دولت آمريكا از روش‌هاي نادرست خود در اجراي برجام و تعهداتش دست بردارد و دولتمردان بتوانند به اقتصاد كشور سامان ببخشند و به آساني مبادلات پولي و مالي ايران با كشورهاي اروپايي و حتي آمريكا صورت بپذيرد كه اين خود نتايج بسيار خوبي در مساله برجام به دنبال دارد.
 
نسبت به برخي مسائل در حوزه اقتصاد و مساله برجام انتقادهايي نسبت به دولت وجود دارد، با توجه به وضعيت اقتصادي موجود در كشور اولويت‌ها و ضرورت هاي دولت روحاني بايد در اين چند ماه باقيمانده چه باشد؟
 
روحاني از همان روز نخست روي كار آمدن دولت بنا را بر اين گذاشته بود كه پروژه‌هاي ناتمام مانده از دولت قبل را به اتمام برساند يا دولت مشخص كند كه تحويل پروژه‌هايي مانند مسكن مهر به كجا رسيده است. دولت بايد در رابطه با وعده‌هاي خود به يك نقطه عطفي برسد كه حاميان روحاني و به‌طور كل جريان اصلاحات و اعتدالگراها در نهايت بتوانند بگويند كه دولت كار خود را به درستي انجام داده است و در آينده هم مي‌تواند كارهاي خود را به درستي پيش ببرد. در واقع دست دولت براي انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ باز و پر باشد.
 
اين ديدگاه وجود دارد كه توافق هسته‌اي كاملا قابل پيش‌بيني بود و آمريكا و ساير كشورهاي طرف مذاكره چاره ‌اي جز گفت‌وگو و پذيرفتن لغو تحريم‌ها نداشتند، به همين علت نمي‌توان آن را يك موفقيت براي دولت روحاني و وزارت امور خارجه قلمداد كرد!
 
از اين بابت كه آمريكا ملزم به لغو تحريم‌ها يا ‌پذيرش توافق بود، سخني نيست، اما ايران توانست پولهاي خود را از بانك‌هاي خارجي آزاد كند و براساس آن گام‌هاي موثري در حوزه اقتصادي بردارد. گفت‌وگو با آمريكا گرچه يك اجبار بوده اما كشور توانست به وسيله اين مذاكره در نهايت با توافق از يك سربالايي به يك سراشيبي برسد. خدشه‌دار كردن روابط دولت‌ها و كشورها با يكديگر در نهايت چيز جز زيان و ضرر ندارد چراكه مساله هسته‌اي سبب گرديد كه دولت با آمريكا در پاي ميز مذاكره بنشيند و تحريم‌ها لغو شود. اگرچه سياست ايران نسبت به آمريكا تغيير نكرده است اما ننشستن سر ميز مذاكره با ايالات متحده به عنوان يك كشور تاثيرگذار و ابر قدرت در نظام جهاني و عدم لغو تحريم‌ها چيزي جز آسيب و زيان نصيب كشور و مردم نمي‌كرد، بنابراين نشستن در پاي ميز مذاكره با كشورهاي ابرقدرت خود يك جسارت مي‌خواهد و متقاعد كردن آنها به لغو تحريم‌ها و به رسميت شناختن حق هسته‌اي ايران نياز به توانايي و مهارت بالايي دارد كه دولت از جمله دستگاه ديپلماسي در اين مساله بسيار خوش درخشيد. بنابراين تحريم‌ها دير يا زود بايد مي‌شكست اتفاقي كه بايد زودتر از اين رخ مي‌داد چراكه لغو تحريم‌ها تا حدود زیادی از هزينه‌هاي بسيار سخت و زيانباري كه برای ایران در طول سال‌هاي تحريم در همه مسائل اقتصادي، سياسي، بين‌الملل، بهداشتي و اجتماعي به وجود آمده بود، کاست و ايران به‌طور مستقيم وارد مبادله با بازارهاي جهاني شده و در نهايت دست دلالان از نفت ايران كوتاه شد. البته اگر دوران سخت و دشوار تحريم‌ها را به ياد بياوريم به خوبي در مي‌يابيم كه از چه بحران سخت و صعب العبوری گذر كرديم. بنابراين نمي‌توان توافق را به عنوان بزرگ‌ترين دستاورد دولت روحاني انكار كرد و گفت اين يك موفقيت نيست. امروز آثار و نتايج لغو تحريم در جامعه به خوبي محسوس است و مي‌توان آرامش و اميد را در ميان مردم ديد. از طرفي دولت تلاش خود را براي محسوس كردن اثرات برجام در جامعه كرده اما اين نتايج حاصل از برجام و اجرايي كردن آن بر حسب انتظار نياز به زمان دارد. در نهايت مردم بايد آشكارا ببينند كه وعده‌ها و برنامه‌هايي كه در دولت مطرح بوده امروز به كجا رسيده و چه تحولات مثبتي در كشور رخ داده است.
 
تلاش‌هاي بسياري صورت گرفته تا به نوعي اين باور را به مردم بقبولانند كه دولت روحاني تك دوره‌اي بوده و در آينده فرصتي براي ادامه حيات سياسي خود نخواهد داشت، با توجه به اين كارنامه نسبتا موفق دولت، سرنوشت روحاني در انتخابات ۹۶ چه خواهد شد؟
 
مخالفان همچنان تلاش خواهند كرد تا دولت روحاني را زمينگير كرده و آن را در حل مشكلات كشور ناتوان نشان دهند، بنابراين تنها دولت است كه به وسيله ارائه آمار و ارقام به مردم و البته تغييرات قابل لمس در كشور مي‌تواند بگويد كه چه كارهايي انجام داده است. دولت در اين فرصت چند ماهه بايد هم و غم خود را بر بهبود وضعيت اقتصادي كشور و تمركز بر پروژه‌هاي ناتمام بگذارد. مردم هوشيار خود قضاوت مي‌كنند و تحت تاثير تبليغات سوء و سياه‌نمايي‌هاي مخالفان قرار نمي‌گيرند. با اين همه باز هم همه‌چيز به دولت برمي‌گردد كه در جهت جلب رضايت حداكثري با همه توان، هوشمندي و ظرفيت خود براي كشور و اقدامات و وعده‌هاي بر زمين مانده تلاش كند. به هر حال برجام بسياري از موانع موجود را در راستاي موفقيت و گام‌هاي اقتصادي دولت از مسير راه برداشته است. بنابراين باز هم دولت براي اينكه در وحله نخست به وعده‌هاي بر زمين مانده خود تحقق ببخشد و سپس براي اينكه اعتماد و رضايت حداكثري مردم را به خود جلب كند و در نهايت بهانه‌اي دست مخالفان ندهد بايد باز هم همه تلاش و همت خود را به كار ببرد تا مشكلات موجود به ويژه در زمينه اشتغال، رونق اقتصادي و در نهايت مسائل مربوط به برجام را برطرف كند. گرچه هيچ‌گاه دولت‌ها بي‌عيب و نقص نبوده و هر يك از دولت‌هايي كه بر سر كار آمدند مشكلاتي داشتند و همه آنها نتوانستند آن‌طور كه بايد به برنامه‌هاي خود جامه عمل بپوشانند اما روحاني در شرايطي سر كار آمد كه كشور با مشكلات بسيار زيادي دست و پنجه نرم مي‌كرد و ياس و نااميدي در جامعه جاي خود را به اميد و آرامش داده بود و مردم ما دوران بسيار سخت و دشواري را می‌گذراندند، اما با اين همه مردم از دولت روحاني انتظار دارند كه ثبات اقتصادي و آرامش اجتماعي را آن طور كه شايسته ملت است به كشور بازگرداند.
 
با وجود اينكه جريان اصلاحات بارها اعلام كرده كه راي اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آتي در سبد روحاني خواهد بود اما عارف اخيرا اعلام كرده كه فراكسيون اميد به كانديداي اصلاحات راي مي‌دهد. آيا اصلاحات گزينه ديگري به غير از روحاني در نظر دارد يا فراكسيون اميد به دنبال معرفي كانديداي ديگري است؟
 
اصلاحات در رابطه با كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري سال آتي مسائلي را مطرح كرده و حتي به وضوح اين جريان را بارها اعلام كرده است كه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي از روحاني حمايت مي‌كنند اما در اين ميان حتي اگر كساني هم با روحاني مخالفند و به دنبال معرفي كانديداي ديگري هستند نبايد منفي حركت كنند، زيرا تجربه سال ۹۲ به خوبي نشان داد كه تنها با انسجام و وحدت مي‌توان نتيجه‌اي مطلوب كسب كرد. تعدد كانديدا براي جريان اصلاحات هيچ ثمره‌اي جز شكست ندارد؛ همان‌طور كه اصولگراها به خاطر عدم انسجام و تعدد كانديداهاي خود در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم شكست را تجربه كردند و حتي پس از آن خود بارها به اين مساله اعتراف كردند. رياست‌جمهوري دوازدهم يك فرصت بسيار مهم براي اصلاحات و جريان اعتدالگراست، نبايد آن را از دست داد. اصلاحات بايد از اين فرصت به نحو كافي و وافي بهره ببرد و همه توان و ظرفيت خود را براي پيروزي روحاني در انتخابات ۹۶ مانند گذشته در كفه اخلاص بگذارد. چراكه شكست روحاني شكست اصلاحات و اعتدالگراهاست، به همين علت نبايد فرصت مهم انتخابات سال ۹۶ را از دست داد.
 
اصولگراهاي سنتي همواره حمايت از روحاني را در انتخابات آتي منتفي دانسته‌اند، از سويي باهنر طي روزهاي گذشته به اين مساله اشاره كرد كه اصولگرايان يك شخصيت كاريزماتيك براي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم ندارند، با توجه به اين مسائل مي‌توان گفت كه راي اصولگراهاي سنتي هم در سبد روحاني است؟
 
جريان اصولگرا به هر حال يك رقيب جدي براي اصلاح‌طلبان شمرده مي‌شود و هيچ‌گاه به صورت مستقيم نمي‌گويند كه ما از كانديداي اصلاح‌طلب حمايت مي‌كنيم. گرچه روحاني يك شخصيت فراجناحي است و در كابينه خود از همه جريان‌هاي اصولگرا، معتدل، مستقل و اصلاح‌طلب بهره برده است با اين همه باز هم هيچ‌گاه اصولگراها حتي اگر كانديداي سرشناس و راي‌آوري هم براي معرفي نداشته باشند به صورت مستقيم نمي‌گويند كه از روحاني حمايت مي‌كنند. اما در نهايت آنچه تجربه سال‌هاي گذشته نشان می‌دهد این است که معادلات و تغييرات سياسي بيشتر در همان هفته‌ها و روزهاي پاياني نزديك به انتخابات رخ خواهد داد و در همان زمان مشخص مي‌شود كه كدام جريان از روحاني حمايت مي‌كند و كدام جريان روبه‌روي روحاني قرار خواهد گرفت. به هرحال اصولگرايان كانديداي سرشناس و راي آوري ندارند، اين مساله كه حتي اصولگراهاي سنتي هم به روحاني راي دهند، دور از دسترس نيست.



منبع: آرمان


تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن