تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801768870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبرنگاران و زخم دل‌هایی که مرهم ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: به‌ بهانه 17 مردادماه، روز خبرنگار: خبرنگاران و زخم دل‌هایی که مرهم ندارند خبرنگار به‌ عنوان پرنفوذترین اهرم اطلاع‌رسانی و چشمان بیدار و زبان گویای جامعه امروز بی‌یار مانده و با بی‌مهری برخی از مردم و مدیران دست و پنجه نرم می‌کند.
۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد ساعت 07:53

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، خبرنگاران با توجه به اثرات مستقیمی که بر روح و روان مردم دارند، از مسئولیتی حساس و پرخطر برخوردار هستند تا جایی‌ که در کشورهای پیشرفته شغل خبرنگاری را به‌ عنوان یکی از مشاغل سخت اجتماع معرفی کردند.
دلایلی مانند سختی و فشردگی کار، خطیر‌ بودن مسئولیت به دلیل قرار گرفتن در مظان اتهام به‌ ویژه آنجایی‌ که خبر تولید شده به مذاق عده‌ای خوش نیاید و ... سبب می‌شود که خبرنگاران همواره در بیم و استرس به‌ سر برده و ترس از قرار گرفتن در حیطه مراحل قانونی و قضایی در فکر و ذهن او بغلتد.
او برای مردم می نویسد اما كسی برای او نمی نویسد. اگر نبود شهادت عزیزانی مثل شهید محمود صارمی، شاید روزی برای خبرنگار نامگذاری نمی شد و كسی نیز بهانه ای نمی یافت از او بنویسد.
همین حالا هم اگر به گوكل، سایت ها و سایر آثار مكتوب مراجعه كنید، كمترین آثار مرتبط با خبرنگار و مسائل او را خواهید یافت در حالی كه خالقان بسیاری از مطالب سایت ها و رسانه های مكتوب و غیر مكتوب متعلق به خبرنگاران است.
صفحات روزنامه ها و رسانه های مكتوب و غیر مكتوب مملو از مطالب خبرنگاران است، اما مطالب بسیاری نادری در مورد این قشر زحمتكش است.

17 مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی
شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف بود كه در سال 1377 در جریان كشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف كشته شد و شورای فرهنگ عمومی كشور در اولین سالگرد این رخداد، 17 مرداد ماه را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری كرد.
آنانی كه اهمیت مأموریت و رسالت خبرنگاران در انعكاس درست و سریع پیام را می دانند، فعالیت اصحاب قلم در رسانه كه بی ادعا به این فعالیت شبانه روزی اهتمام دارند را ارج می نهند.
در روزگاری كه از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند، نقش خبرنگار بیش از همه مورد توجه است؛ زیرا آنان تازه ترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

در دنیای كنونی این خبرنگاران رسانه ها هستند كه با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می كنند. آن ها، از یك طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملكرد خوب یا بد حاكمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است كه به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.
خبرنگاران با ایفای نقش صحیح خود می توانند جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهند و از مسائل حاشیه ای پرهیز كنند.

نقش خبرنگاران در طول 8 سال دفاع مقدس
نقش خبرنگاران در جنگ تحمیلی انكار ناپذیر است و آنان در طول هشت سال دفاع مقدس با تولید هزاران خبر و گزارش، برگ زرینی از تاریخ روزنامه نگاری كشور را به نمایش گذاشتند.
آنان با رشادت و فداكاری های خود در دفاع مقدس از بین گلوله ها، خمپاره ها و میدان های مین، گزارش و خبر تهیه می كردند. در آمار بنیاد شهید 244 شهید، 50 جانباز و 12 آزاده خبرنگار به ثبت رسیده است و این نشان دهنده حضور فعال این قشر در عرصه های خبری نقاط جنگی و بحرانی است.
خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید به كشف حقیقت ها بپردازد و آن را در كمترین زمان به مخاطبان خود برساند.
 17 مرداد روز خبرنگار بهترین فرصتی است كه نگاهی هر چند كوتاه به فعالیت ها، خدمات و تاثیرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشیم.

خبرنگاری چه شغلی است؟
خبرنگاری شغلی است که شاید افراد زیادی علاقه مند ورود به آن هستند، اما باید همه بدانند که همه چیز به سادگی چیزی که میبینند نیست؛ چرا که این شغل طبق قانون مشاغل سخت جز 10 شغل سخت قرار گرفته است که ممکن است این سختی ها و مشکلات موجود بر سر راه خبرنگاران، فرد را در اوایل یا وسط کار ناامید کند و موجب ترد آن از حرفه خبرنگاری شود.
در حقیقت خبرنگاری حرفه ای شیرین با باطنی سخت، رنج و درد فراوان است که با این حال باید گفت فردی که وارد این حرفه می‌شود باید با تنی پولادین، روحیه ای قوی و عزمی جدی ورود پیدا کند تا مشکلات موجب خستگی او از این شغل نشود.
یک خبرنگار در برخی اوقات باید بتواند انتشار سریع و دقیق اخبار خود را به مسائل رفاهی، اقتصادی، خانوادگی و .... ترجیح دهد تا در حرفه خود موفق باشد.
امروزه با وجود فضاهای مجازی شغل خبرنگاری بیش از پیش سخت‌تر شده است چرا که باید بتواند اخبار و گزارشات را به درستی،صحت و سرعت اطلاع رسانی کند.
یک خبرنگار با قلم خود اندیشه و افکار مردم را در دست دارد و این عاملی است که موجب رشد و تکامل یک جامعه می‌شود و اگر یک خبرنگار بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، مطمئنا شاهد پیشرفت و توسعه جامعه خود در حوزه های علمی، فرهنگی، دینی و .... خواهد بود.

خبرنگاری، حرفه‌ای ارزشمند و پر قداست
با وجود اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه در سال‌های اخیر، هم‌طراز با رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی، عرصه خبرنگاری نیز به فراخور زمان از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کرد و نشریات و سایت‌ها و فضاهای اطلاع‌رسانی دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی در جای جای این مرز و بوم ارتقا پیدا کرد. اما متأسفانه هنوز خبرنگاری به‌عنوان حرفه‌ای مستقل و ارزشمند و پُرقداست در جامعه شناخته شده نیست.
در بسیاری از مواقع با وجود اینکه ساز و کاری برای حمایت از خبرنگاران فراهم نشده است و حقوق خبرنگاران نیز تضییع می‌شود، حتی احساس ناپایداری و ناامنی در شغل بر آنها چیره شده و دغدغه و استرس فراوانی را برای یک خبرنگار به‌دنبال دارد.

واقف شدن به اهمیت و شأن مقام خبرنگاران
شاید به‌زبان آوردن جملاتی در مورد وظایف و حیطه مسئولیتی خبرنگاران آن‌ هم برای افرادی‌که در این راه موی‌ها سپید کردند به صلاح نباشد، اما مهم این‌ است که خبرنگاران امروز جامعه ما باید به اهمیت و شأن منزلت خویش به اندازه‌ای واقف بوده که هیچ فردی به‌خود اجازه توهین به کسانی که از سر ذوق نوشتن و استعداد و توانایی خاص خود وارد این حرفه می‌شوند را ندهند.

عدم آگاهی و شناخت برخی‌ها نسبت به خبرنگاری
یکی از مسائلی که این‌روزها در حرفه خبرنگاری بیداد می‌کند، این‌ است که برخی از افرادی‌که وارد شغل خبرنگاری می‌شوند، هیچ آگاهی و شناختی از این حرفه نداشته و به‌علت این ناآگاهی زمینه‌ساز مشکلات فراوان برای دیگران و ایجاد حس بدبینی و عدم تمایز بین همگانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، می‌شوند.
از دیگر دغدغه‌هایی که در طول سال‌های اخیر ریشه دوانده این است که خبرنگاران به‌ازای زحمات زیادی که متحمل می‌شوند دستمزد ناچیزی می‌گیرند و این مسأله نیز سبب می‌شود تا تعدادی از آنان به‌علت عدم تأمین مالی از دیگر منابع برای پیشبرد ضرورت‌های زندگی دست به اقداماتی بزنند که در شأن اخلاق حرفه‌ای مطبوعات نبوده و در نتیجه به‌دلیل آسیب به ساختار خبرنگاری نگاه جامعه را به‌این قشر تغییر می‌دهد.

تأسی از آیه "ن والقلم و ما یسطرون"
و سخن آخر اینکه وقتی خداوند در قرآن می‌فرماید: «قسم به قلم و آنچه می‌نویسد». بنابراین اهمیت جایگاه و نقش قلم در نزد نویسندگان بسیار محرز بوده و خبرنگار باید این آیه را سرلوحه امور خود قرار دهد و با تأسی از آموزه‌های دینی و رعایت اصول نوشتاری زبان گویا، چشم بینا و گوش شنوای جامعه بوده و به‌همان نسبت مدیران و مسؤولان نیز با شناخت این جایگاه به‌جای اینکه رسانه را نردبانی برای بالارفتن از پله‌های ترقی خود ترسیم کند او را یار و یاور خود در اداره امور محوله تلقی کرده و از این استعداد و توانایی خبرنگاران برای ایجاد بستر مناسب در جامعه گام بردارند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن