تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819601683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محجوب و ملایی به دنبال شکستن طلسم جودو


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه شرق: جودوی ایران در حالی از بازی‌های المپیک ٢٠٠٠ سیدنی حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را تجربه کرده که تاکنون موفق شده سهمی از مدال‌آوری در این بازی‌ها داشته باشد.

بهترین عنوانی که جودوکاران ایرانی در بازی‌های المپیک داشته‌اند، مقام پنجمی بوده که آرش میراسماعیلی (٢٠٠٠سیدنی)، علی معلومات و محمدرضا رودکی (٢٠٠٨ پکن) به دست آورده‌اند.

این تیم برای المپیک ٢٠١٢ لندن در شرایطی توسط محمدرضا رودکی و جواد محجوب دو سهمیه به دست آورد که در عین ناباوری هر دو سهمیه را از دست داد. رودکی در آستانه بازی‌ها با مصدومیت مواجه شد و محجوب نیز به دلیل نامعلومی از شرکت در مسابقات انصراف داد. اكنون بعد از گذشت چهار سال، تیمی روانه این دوره از بازی‌های المپیک شده که نه‌تنها می‌خواهد ناکامی المپیک قبلی را جبران کند، بلکه امیدوار است طلسم بی‌مدالی این رشته را در این میدان بزرگ ورزشی بشکند. جواد محجوب در وزن منهای صد کیلوگرم، سعید ملایی در وزن منهای٨١ کیلوگرم و علیرضا خجسته در وزن منهای ٦٦ کیلوگرم جودوکارانی هستند که جواز شرکت در المپیک ٢٠١٦ ریو را به دست آوردند.

محجوب امید اصلی تیم

محجوب با کسب ٧٨٣ امتیاز در رقابت‌های انتخابی المپیک در حالی با رنکینگ ٢١ جهان سهمیه المپیک ریو را کسب کرده که با توجه به تجربه بیشتری هم که نسبت به سایر المپیکي‌ها دارد، از او به‌عنوان بخت اول مدال‌آوری در این بازی‌ها اسم برده می‌شود. به طور کلی کسب مدال در وزن‌هاي میانی در میادین راحت‌تر تلقی می‌شود و در شرایطی که محجوب از لحاظ روحی در شرایط ایده‌آل باشد، قطعا می‌تواند کار نیمه‌تمام خیلی‌ها را در المپیک تمام کند و اولین مدال‌آور المپیکی ایران لقب بگیرد، لقبی که انصافا حالا دیگر در قد و اندازه‌های او هست.

جودوکار المپیکی به «شرق» می‌گوید: «نزدیک به دو سال است که بی‌وقفه تمریناتم را برای المپیک ریو انجام داده‌ام و از همه‌چیزم گذشتم. خدا را شکر شرایط خوبی دارم و از مسابقات و اردوهایی هم که این مدت داشتم، همه‌جوره راضی هستم. می‌روم که با تمام توان بجنگم و مدال بگیرم؛ اما این را که آنجا چه پیش آید، نمی‌دانم».

او شناختي نسبی از رقبایش دارد: «با بيشتر حریفانم مسابقه داده‌ام و تقریبا همه را می‌شناسم؛ رقیبی ندارم که برایم خطرساز باشد. تمام حریفان در یک سطح هستند. شرایط مسابقه بین همه تقسیم می‌شود، کسی که بهتر بجنگد پیروز میدان خواهد شد».

محجوب یک‌سال‌ونیم گذشته را به صورت اختصاصی زیر نظر مسعود خسروی‌نژاد تمرین کرده و اعتقادی به تمرین‌کردن با مربیان تیم ملی نداشته است. تیمی که هر چند ماه یک‌بار از سوي یک مربی اداره شده. فدراسیون جودو در شرایطی مدت‌هاست بدون رئیس اموراتش را جلو می‌برد که در يك اقدام سؤال‌برانگیز دیگر، یک مربی ازبک را برای هدایت تیم ملی به کشور آورده و هیچ‌کدام از این المپین‌ها با او تمرین نمی‌کنند.

ملایی: کم نمی‌گذارم

سعید ملایی، دیگر جودوکار المپیکی ایران است که با ٦٤٠ امتیاز توانست نام خود را در میان المپین‌های این دوره ثبت کند. نتایج مسابقات اخیر او نشان داده با هوش بالایی که دارد می‌تواند در کنار بهره‌بردن از تکنیک‌های خوبش نتیجه خوبي در ریو بگیرد. او نیز مانند محجوب در سه سال اخیر همواره در مسابقات حاضر شده و اكنون به مرز پختگی کامل برای حضور در المپیک رسیده است، هرچند وزن منهای٨١کیلوگرم یکی از وزن‌هاي سخت محسوب می‌شود.
او درباره حضورش در المپیک ریو می‌گوید: «خدا را شکر در وضعیت بدنی خوبی قرار داریم و بدون فکرکردن به حواشی در حال تمرین هستیم. امیدوارم در روز مبارزه در المپیک بتوانیم در اوج آمادگی روحی و بدنی باشیم تا مزد زحمات‌مان را بگیریم. همیشه در هر میدانی با تمام وجود جنگیده‌ام و هیچ‌گاه برای باخت به میدان نرفته‌ام. نمی‌گویم حتما برای طلا می‌روم؛ اما مطمئن باشید با تمام وجود می‌جنگم تا حقم را بگیرم.

برای باخت مقابل هیچ حریفی قرار نمی‌گیرم و قول می‌دهم کم نگذارم. حریفان خوبی دارم که مقابل آنها، هم شکست خورده‌ام و هم به پیروزی رسیده‌ام. عوامل زیادی در کسب نتیجه‌ یک ورزشکار مؤثر است که امیدوارم در روز مسابقات بتوانم بهترین شرایط را داشته باشم. ان‌شاءالله که این‌بار برخلاف مسابقات گذشته مدالی بهتر از برنز بگیرم».

این جودوکار هم مانند محجوب با تورج ملک‌محمدی، مربی اختصاصی‌اش تمرین کرده است.

نکته درخور توجه اینجاست که فدراسیون جودو هیچ‌یک از این مربیان را همراه این دو ملی‌پوش به ریو اعزام نمی‌کند و مربی ازبک را که کوچک‌ترین نقشی در آماده‌سازی این نفرات نداشته همراه تیم به ریو اعزام کرده است.

این تصمیم‌ها از سوي سرپرستی گرفته شده که کمترین تجربه سرپرستی تیم‌های ورزشی را دارد و در آینده هم در این فدراسیون نخواهد ماند.

ملایی به‌صراحت اعلام کرده که تمام کارها و نحوه تمریناتش را در المپیک طبق نظر ملک‌محمدی انجام می‌دهد.

غیبت عجیب در دقیقه ٩٠

 
علیرضا خجسته، سومین المپین جوان جودوی ایران است که با کسب عنوان نایب قهرمانی در آسیا این سهمیه ارزشمند را به دست آورد اما او دیروز اعلام کرده به دلیل مشکلات خانوادگی نمی‌تواند در المپیک شرکت کند. کناره‌گیری از مسابقات آن هم در آستانه المپیک کمی عجیب به نظر می‌رسد، مانند تصمیمی که محجوب چهار سال قبل گرفت. با کناررفتن خجسته تعداد اعضای کاروان ایران به ٦٣ نفر کاهش پیدا کرد.

بدون اغراق باید گفت با توجه به شرایط نابسامانی که جودوی ایران در چند سال اخیر داشته، کسب سه سهمیه، نمره قبولی برای خانواده این رشته محسوب می‌شود.

رقابت‌های جودوی بازی‌های المپیک یک روز پس از مراسم افتتاحیه و از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود. سعید ملایی اولین جودوکار کشورمان است که دوشنبه ۱۸ مرداد در وزن منهای ۸۱ کیلوگرم به دیدار رقبای خود می‌رود. جواد محجوب دیگر نماینده ایران است که باید در وزن منهای صد کیلوگرم و در ۲۱ مرداد روی تاتامی برود.

۳۸۹ جودوکار از ۱۳۶ کشور روی تاتامی ریو به رقابت خواهند پرداخت؛ از این تعداد جودوکار ۲۳۸ ورزشکار در بخش مردان و ۱۵۱ جودوکار در بخش زنان برای کسب ۵۶ مدال طلا، نقره و برنز تلاش خواهند کرد.

مبارزات جودو هفت روز برگزار می‌شود و در هر روز جودوکاران یک وزن زنان و یک وزن مردان مبارزات خود را برگزار می‌کنند. تیم ملی جودوی کشورمان صبح امروز تهران را به مقصد ریودوژانیرو ترک کرد.




۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن