واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست رسانه ای «نشان ویستا» مطرح شد:
بازار هنر دنیا ایدهمحور است/ ما در ایدهنویسی کم تجربهایم
شناسهٔ خبر: 3737186 - چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } نشست رسانه ای «نشان ویستا» در حالی برگزار شد که هیات انتخاب به تبیین جایگاه این جایزه در عرصه هنر معاصر پرداختند و از تمدید زمان ارسال آثار تا آخر مهر ماه خبر دادند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته سهشنبه ۱۹ مرداد ماه نشست رسانه ای «نشان ویستا» با حضور بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان از اعضای هیات انتخاب آثار و پریسا پهلوان مدیری گالری «ویستا» در محل این گالری برپا شد. این مسابقه به دلیل جایزه ۳۰ میلیون تومانی که به «ایده برتر» آن تعلق می گیرد و همچنین برای ماهیت مسابقه که بیشتر ایدهمحور است و در مدیاهای معاصر هنرهای تجسمی مانند ویدئوآرت، پرفورمنس، چیدمان و.... فراخوان داده طرفداران زیادی پیدا کرده است. بهنام کامرانی در ابتدای جلسه درباره این جایزه گفت: ما در گالری «ویستا» به این نتیجه رسیدیم یک مسابقه بر اساس ایده و با تمرکز روی هنر معاصر برگزار کنیم چراکه این روزها فعالیت گالری ها روی ایده هایی مثل برپایی نمایشگاه های تابلوهای کوچک یا در حیطه هنرهایی سنتی مثل نقاشی متمرکز است. در واقع گالری ها بیشتر به سمت اقتصاد هنر رفته اند و خیلی از مسابقه ها و حراجی ها در این راستاست. ما می خواستیم مسابقه ای بگذاریم تا جنبه های پیشرو در هنر ایران دیده شود. مدیا در این مسابقه آزاد است اما کسانی در اولویت هستند که بتوانند پروپزال دقیقی از طرح هنری خود ارائه دهند و سابقه ای در آن هنر داشته باشند. وی ادامه داد: در دوره های قبل جایی مانند موزه هنرهای معاصر از حوزه های پیشرو هنر معاصر حمایت می کرد اما در حال حاضر این عرصه به حمایت مالی جدی نیاز دارد چراکه بسیاری از طرح ها در این وادی به دلیل نبود حمایت اجرا نمی شود. در این فراخوان می شود ایده ای داد که اجرایش با یک مداد و کاغذ باشد و همچنین می شود طرحهایی در عرصه هنرهای دیجیتال ارائه داد. اگر در عرصه هنرهای سنتی مثل نقاشی و مجسمه هم هنرمندی ایده ای دارد باید جنبه پیشرو آن را مدنظر قرار دهد. پریسا پهلوان هم با اشاره به اینکه گالری «ویستا» در این چند سال به ایده های نو و متفاوت پرداخته است، گفت: نشان «ویستا» حاصل ساعتها گفتگوی ما با گروه مشاوران است و در نهایت به این رسیدیم که از ایده های خلاقانه حمایت کنیم و حتی یک منبع و آرشیوی برای ایده های نو باشیم. بهرنگ صمدزادگان نیز بیان کرد: یک نکته حائز اهمیت این است که تعداد این مسابقات به مرور زیاد شود و این مسابقه نیز پایدار بماند تا در نهایت یک جریانی در هنر معاصر ما به وجود بیاید. هیچ مسابقه ای در حال حاضر برگزار نمی شود که ساختار قضاوت درباره اش بر پایه ارائه تشریح طرح و داوری بر اساس ایده باشد. الان شما نگاهی به فعالیت های هنری در کشورهایی مثل آذربایجان یا ژاپن و... کنید، می بینید سالانه مسابقات متعدد پژوهشی برگزار می شود و عموما ایرانی ها سهمی در این مسابقات ندارند چرا که در ارائه طرح و نگارش پروپزال ناتوان هستند و این قضیه در ایران جا نیفتاده است. کامرانی هم در این باره گفت: جدا از اینکه تاریخ هنر روی اندیشه در آثار هنری تاکید دارد این جای تاسف است که امروزه از هنرمندان ما چند خط ایده روی کاغذ در کنار آثار هنری شان وجود ندارد که مثلا نوشته باشند وقت خلق یک اثر به چه فکر می کردند، چه کتابی می خواندند، تحت تاثیر کدام هنرمند بودند و.... در حالیکه هنرمندی مانند ون گوگ که تنها ۷ سال نقاشی کرد و جایگاهی به این مهمی در تاریخ هنر دارد از نامه هایش می توان تمام این موارد را فهمید و کشف کرد. کامرانی در توضیح بیشتر درباره ایده هایی که مورد قبول در «نشان ویستا» قرار می گیرند نیز گفت: طرح های ارائه شده در نهایت باید به خلق اثر هنری ختم شود و این پرانتز را باز گذاشته ایم که از شاخه های مختلف هنری اثر ارائه شود. تاکیدی روی رسانه خاصی نداریم اما وقتی از ایده معاصر حرف می زنیم طبیعتا رسانه های سنتی تر از آن فاصله می گیرد. صمدزادگان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه آیا کیوریتورها هم می توانند ایده برپایی یک جریان هنری را ارائه دهند، گفت: ممکن است هنرمندی پیدا شود که فعل کیوریتوری را به مثابه یک فعل هنری ببیند. در این صورت طرحی که ارائه می دهد به نمایشگاه یا رویدادی ختم می شود که باز اثر او محسوب می شود و او مدیاهای مختلف یا هنرمندان مختلف را جمع می کند تا ایده خودش را به نمایش بگذارد. در این صورت می تواند در این فراخوان حضور داشته باشد اما ما منظورمان دادن ایده یک نمایشگاه گروهی نیست. در حال حاضر ما کیوریتور به معنای واقعی بسیار کم داریم. در نهایت هم تمرکز ما بر اندیشه هنری است. وی ادامه داد: شما ببینید مثلا جایزه ای بین المللی در اکراین برگزار می شود که به جایزه ۱۰۰ هزار دلاری هم معروف است. آنجا هم باید پروپزال برای ایده ارائه شود. شرکتی در کانادا تاسیس شده که برای هنرمندان ایرانی فراخوان داده که ایده آنها را از زبان فارسی به یک پروپزال به زبان انگلیسی بر می گرداند. در حالیکه شما یک مقدار تمرین کنید خیلی ساده می توانید از طریق سایت این جشنواره پروپزال خود را ارائه دهید. این نشان می دهد چقدر در پروپزال نویسی مهارتمان کم است. بهنام کامرانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه اگر ایده های تکراری و کپی به دستتان برسد آیا هیات انتخاب این تسلط را دارد که آن را تشخیص دهد، گفت: به جرات می توانم بگویم ۵ نفر هیات انتخاب این جایزه آنقدر به امر هنر در ایران و دنیا تسلط دارند که جلوی این اتفاق گرفته شود. هر چند واقعیت این است که هیچ ایده نابی تولید نمی شود بلکه موضوع اصلی لحن تازه برای ایده هاست. به گفته هیات انتخاب و مدیر گالری با رسیدن ایده ها و پروپزال ها که زمانش تا آخر مهرماه تمدید شده است فینالیست ها انتخاب می شوند و در نمایشگاه این ایده ها به نمایش در می آید و در نهایت ایده برتر معرفی می شود. پهلوان درباره اجرای ایده برتر نیز گفت: این ایده هر جایی که هنرمند تعیین کند اجرا می شود و لزوما در گالری اجرا نمی شود. ممکن است ایده یک هنر در وسط کویر اجرا شود. از این نظر محدودیتی وجود ندارد. پهلوان همچنین با اشاره به اینکه برای خود و خانواده اش که با بودجه شخصی این مسابقه را برگزار می کنند این جایزه نوعی سرمایه گذاری طولانی مدت محسوب می شود نیز گفت: مطمئن هستم می شود در حوزه هنر معاصر حرکت های خوبی انجام داد و بستر ساز یک جریان هنری موفق شد. امیدواریم بتوانیم سالیانه این رویداد را برگزار کنیم. صمدزادگان در ادامه نشست با اشاره به اینکه اقتصاد هنر در ایران نتوانسته با اقتصاد دنیا ارتباط بگیرد نیز گفت: ما همواره اصل را بر کلیشه ها گذاشته ایم و از این رو سال هاست بازار هنری جهان را از دست داده ایم چون بازارهای هنری جهان سالهاست به سمت ایده های هنری رفته اند و ایده محور شده اند. ما در گالری هایمان همچنان روی مدیاهای سنتی تمرکز داریم. ما به نسبت اکثر کشورهای مهم دنیا مثل پاریس افتتاحیه هایی که هر هفته در گالری ها برپا می شود رقم بسیار بالایی است. تنها در مقایسه با شهرهایی مثل نیوریورک، برلین و بروکسل و لندن شاید از نظر کمیت عقب باشیم اما در مقایسه با شهرهای مرکزی دنیا پیشرو هستیم اما این انرژی زیادی که هر هفته در برپایی نمایشگاه ها گذاشته می شود عموما به هدر می رود چون صرفا به برپایی یک نمایشگاه با چند اثر نقاشی یا مجسمه ارائه می شود. به گفته پهلوان، آبان ماه نمایشگاه ایده های برتر و منتخب در گالری ویستا به نمایش درخواهد آمد. هیات انتخاب نشان «ویستا» (جایزه سالانه هنر معاصر) که همزمان با چهارمین سالگرد گالری ویستا به ایده برتر هنری اهدا می شود عبارتند از حمید سوری، رزیتا شرف جهان، بهرنگ صمدزادگان، امیرعلی قاسمی و بهنام کامرانی. شرکت برای تمامی سنین در این مسابقه آزاد است. شرکت کنندگان باید طرح های خود را با فرمتword و متشکل از ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه به همراه مدارک بصری (تصویر فرمتjepg، صدا و فیلم با فرمتmovیاavi، ماکت طرح) به دبیرخانه ارسال کنند. ارائه مشترک طرح ها امکان پذیر است و اولویت با هنرمندانی است که نمایشگاه و تجربیاتی در زمینه مورد نظر داشته باشند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]