تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819260494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انگلیس، یک جام و حسرت 50 ساله


واضح آرشیو وب فارسی:ورزش سه: انگلیس، یک جام و حسرت 50 ساله
پنجاه سال پیش، در سال 1966 با هت تریک "سر جف هرست"، انگلیس موفق شد برای اولین و البته آخرین بار فاتح جام جهانی فوتبال شود.

به گزارش "ورزش سه"، بعد از آن اتفاق، بارها انگلیس در سالهای اخیر در سر بزنگاه هوادارانش را ناامید کرده است و هربا به دلیلی آنها موفق به کسب افتخار نشدند.   از جوانگرایی تا استخدام مربیان خارجی و حتی خرافات، آنها همه راه‌ها را برای موفقیت امتحان کرده‌اند اما هر بار شاید یک اتفاق مثل ضربات پنالتی، مصدومیت، اختلافات داخلی یا اشتباهات مبتدیانه مانع راه سه شیر‌ها شده است.  

  شاید این نظریه که انگلیس بعد از آن قهرمانی مشکوک با گل جف هرست طلسم شده است، پربیراه هم نباشد.   قصد داریم تا در این مقاله، 50 اتفاقی که در این 50 سال، مانع رسیدن آنها به اهدافشان شده است را بررسی کنیم؛   1- مرحله مقدماتی یورو 1968 بعد از قهرمانی در جام جهانی 1966، انگلیس اولین بازی خود در خانه را با نتیجه 3-2 به اسکاتلند واگذار کرد. نتیجه ای که هرگز به مذاق هواداران متعصب این تیم خوش نیامد. جک چارلتون و جف هرست، زننده 2 گل این تیم در خانه بودند.   2- یورو 1968 آلمان موفق شد بعد از شکست غیرقابل هضم در فینال، با ضربه دیدنی فرانتس بکن بائر که بعد از برخورد با برایان لابون منحرف شد و درون دروازه گوردون بنکس، دروازبان افسانه‌ای انگلیس قرار گرفت، انتقام شگست 2 سال قبل خود را گرفته باشد.  

  3- یورو 1968 بعد از جف هرست، قرار بود تا جیمی گریوز که در عرصه باشگاهی درخشش زیادی داشت، جانشین این مهاجم به یادماندنی شود اما گراوز در رده ملی توفیقی نداشت و خیلی زود هم بازنشسته شد.   4- جام جهانی 1970 کاپیتان بابی مور، بعد از بازداشت خانگی که به علت اتهام سرقت رخ داد، به ترکیب تیم ملی انگلیس بازگشت. اما این اتفاق باعث بروز حاشیه‌های زیادی در اردوی تیم ملی شد.  

  5- جام جهانی 1970 بعد از آن مهار تاریخی گوردون بنکس در برابر ضربه پله، بسیاری امیدوار بودند تا انگلیس در این جام به کامیابی برسد اما یک مسمومیت غذایی بد موقع، گوردن بنکس را از ترکیب تیم دور کرد تا آنها با پیتر بونتی، پیروزی 0-2 برابر آلمان را با شکست 2-3 عوض کنند. شاید اگر گوردن بنکس در ترکیب قرار داشت، روند ناکامی‌های آنها اینقدر طولانی نمی‌شد.  

  6- یورو 1972 اشتباه مرگبار جف بلاکلی در مقابل یوگسلاوی، منجر به کسب نتیجه 1-1 برای انگلیس شد. بلاکلی که تازه به آرسنال پیوسته بود، در این تیم دوران اسف باری را سپری کرد بطوریکه برتی می، سرمربی وقت توپچی‌ها، قرارداد لاکلی را بدترین اشتباه دوران مربیگری خود ذکر کرد.   7- مقدماتی جام جهانی 1974 تساوی 1-1 مقابل لهستان، پایان قصه سه شیرها در جام جهانی 1974 بود. پیترشیلتون یارای مقابله با ضربه دومارسکی را نداشت و پنالتی آلن کلارک هم برای پیروزی کافی نبود. این دیدار، پایان افسانه سرالف رمزی روی نیمکت انگلیس بود.    

  8- جام جهانی 1986 تیم آماده آن روزهای انگلیس، هوادارانشان را برای کسب عنوان قهرمانی بعد از 20 سال آماده کرده بود. اما مصدومیت بد موقغ کاپیتان برایان رابسون در زمان گرم کردن و تعویض بعد از تنها 4 دقیقه بازی در برابر مراکش، امید هواداران متعصب این تیم را کمرنگ و کمرنگ‌تر کرد.  

  9- رزکاپ، 1989 رز کاپف تورنمتنی بود که در آن سالها بین انگلیس و اسکاتلند و در دوره‌های آخر با حضوریک تیم مهان برگزار می‌شد. بعد از حضور شیلی به عنوان تیم سوم، یک بازی نا امیدکننده از سه شیرها برابر مهمان لاتین و نتیجه 0-0، حاصل کار تیم نه چندان آماده آنها در سال قبل از جام جهانی ایتالیا بود.   10- سال 1997 دان ریوی، سرمربی تیم ملی انگلیس از سمت خود استعفا داد و هدایت تیم ملی عربستان را بر عهده گرفت. بعدها مشخص شد که پیشنهاد 340 هزار پوندی آنها در سال در برابر حقوق 20 هزارتایی دان، دلیل اصلی این جدایی بود.  

  11- سال 1997 اتحادیه فوتبال انگلیس، دان ریوی را به مدت 10 سال محروم کرد و علت آن را بی‌احترامی به قرارداد وی با تیم ملی دانست. محرومیتی که البته بعدها بوسیله دادگاه تجدیدنظر لغو شد.   12- جام جهانی 1990 همه چیز آماده حضور انگلیس در فینال جام جهانی ایتالیا بود اما بازهم آنها در ضربات پنالتی ناکام بودند و پنالتی‌های از دست رفته استورات پیرس و وادله، سند حضور ژرمن‌ها را در فینال امضا کرد. گریه های تاسف برانگیز پل گاسکوئین، از صحنه‌های به یادماندنی آن دیدار محسوب می‌شود.  

  13- یورو 1992   بعد از تعویض گری لینه کر توسط گراهام تابلور در دیداری که در نهایت منجر به شکست انگلیس در برابر سوئد شد، سرمربی وقت انگلیس به شدت منفور شد و در آن تورنمنت هم توفیق چندانی نصیب آنها نشد.   14- مقدماتی جام جهانی 1994 یک بار دیگر انگلیس همه چیز را به روز آخر موکول کرده بود. آنها به یک پیروزی احتیاج داشتند تا به طور مستقیم به آمریکا صعود کننند البته یک نتیجه تساوی هم آنها را امیدوار نگه می‌داشت اما آنها ترجیح دادند تا 0-2 مغلوب هلند شوند تا گراهام تایلور آخرین حضور خود را روی نیمکت تیم ملی تجربه کند.   15- مقدماتی جام جهانی 1994 آنها برای صعود به برتری با 7 گل تفاضل در مقابل سن مارینو احتیاج داشتند و اتفاقا موفق شدند با نتیجه 7-1 در مقابل این کشور کوچک به پیروزی برسند. اما گل ثانیه 8 تیم حریف، مانعی بزرگی برای کامیابی سه شیرها بود.  

  16- یورو 1996 بعد از کش وقوس‌های فراوان، علیرغم مشکلات حقوقی و پیگیری‌های پلیس در مورد مشکلات تری ونبلز ، وی به عنوان سرمربی انگلیس برای یورو 96 انتخاب شد.   17- یورو 1996 تری ونبلز تیم را برای آماده سازی راهی هنگ کنگ کرد اما بازیکنانی مثل شرینگهام و گازا با ایجاد حاشیه‌های در اطراف هتل، فضای تیم ملی را به شدت ناآرام کردند. چند روز بعد و با انتشار عکس‌های آن اتفاقات، حاشیه‌های زیادی برای تیم ملی انگلیس بوجود آمد.   18- یورو 1996 آلمان و انگلیس، دو رقیب سنتی اروپا یک بار دیگر در مرحله نیمه نهایی به مصاف هم رفتند و بازی با نتیجه  1-1 دنبال می‌شد و در حالیکه همگان آماده ضربات پنالتی بودند، گازا یک موقعیت طلایی را در دهانه دروازه کوپکه از دست داد و انگلیس یک بار دیگر در ضربات پنالتی مغلوب شد.  

  19- یورو 1996 در ضربات پنالتی، گرت ساوتگیت پنالتی خود را خراب کرد تا خاطره  تلخی در ورزشگاه ویمبلی رقم بخورد و دلداری‌های تری ونبلز هم نتوانست جلوی اشک‌های مدافع جوان تیم ملی را بگیرد. خوشحالی تحقیرآمیز آندریاس مولر، به این زودی از ذهن هولیگان‌ها پاک نخواهد شد.  

  20- جام جهانی 1998 حرکت بچگانه دیوید بکهام و تمارض دیگو سیمئونه، باعث شد تا انگلیس نتواند به بازی خوب خود در برابر آرژانتین ادامه دهد و کار باز هم به ضربات پنالتی کشید. بکهام جوان بعد از آن اتفاق روزهای سختی در انگلیس و حتی ورزشگاه اولدترافورد گذراند.  

  21- جام جهانی 1998 باز هم ضربات مرگبار پنالتی. این بار پل اینس و دیوید بتی رویاهای انگلیس را برای صعود به مراحل پایانی جام جهانی به باد دادند تا جادوی مایکل اوون جوان هم نتواند انگلیس را نجات بدهد.  

  22- سال 1999 گلن هادل در اظهاراتی عجیب به تمخسر افراد معلول پرداخت که این موضوع به شدت واکنش اقشار مختلف جامعه را برانگیخت و حتی عذرخواهی‌های گلن هادل هم نتوانست جلوی اخراج او از پست سرمربیگری تیم ملی را بگیرد.  

  23- سال 2000 بعد از شکست  0-1 در ویمبلی با گل دیدنی دتمارهامان از راه دور، کوین کیگان تصمیم گرفت تا استعفای خود را تقدیم اتحادیه انگلستان کند. اتفاقی که بعدها کیگان عنوان کرد در سرویس بهداشتی ورزشگاه این تصمیم را گرفته است.   24- یورو 2000 انگلیس بعد از گذشتن از سد آلمان با گل دیدنی شیرر، هوادارانش را امیدوار به درخشش در یورو 2000 کرد اما پنالتی غیرقابل باور فیل نویل در لحظات پایانی دیدار با رومانی، سند حذف زودهنگام آنها را از یورو 2000 امضا کرد.  

  25- سال 2002 جوانگرایی هم در تیم ملی انگلیس بی نتیحه ماند و حضور 45 دقیقه مایکل ریکت در مقابل هلند در دیداری دوستانه، تاثیری در تغییر نتایج سه شی‌ها در آن سال نداشت. جالب اینجاست که ریکت دیگر تا انتهای فصل نتوانست برای بولتون گلزنی کند.   26- سال 2002 مصدویت شدید گری نویل در مقابل زی روبرتو در دیدار نیمه نهایی منچستریونایتد در برابر بایرلورکوزن، انگلیس در را در آستانه جام جهانی از داشتن یک مدافع راست آماده محروم کرد.  

  27- مقدماتی جام جهانی 2002 گل دقیقه 73 دیوید هیلی بازیکن ایرلندی تیم لیدز یونایتد، باعث شد تا ایرلند شمالی بعد از 19 سال موفق به شکست دادن انگلیس در بازی‌های رسمی شود.   28- جام جهانی 2006 باز هم ضربات پنالتی و این بار جان تری و اشلی کول. در حالیکه همگان نسل طلایی انگلیس با بازیکنانی مثل بکهام، جرارد، لمپارد، رونی، اوون و تری از مدعیان اصلی فتح جام می‌دانستند، پرتغال و کریس رونالدو توانستند آنها را شکست داده و به مرحله نیمه نهایی صعود کنند.  

  29- سال 2006 دوران حضور اسون گوان اریکسون، سرمربی سوئدی تیم ملی انگلیس در این تیم به پایان رسید تا این مربی موفق هم نتواند نسل فوق العاده این کشور را به سوی سرانجامی موفق سوق بدهد.  

  30- سال 2007 یک بار دیگر ناکامی در جام جهانی و تلاش آنها برای تغییر نسل. جو بارتون بازیکنی بود که بعد از تساوی 1-1 برابر اسانیا خیلی‌ها را به خود امیدوار کرد اما اینبارهم جوانگرایی نتیجه خاصی را حاصل نکرد.   31- سال 2007 دیویو ناگنت، یکی دیگر از بازیکنان جوانی بود که در تنها حضورش با پیراهن تیم ملی موفق به گلزنی شد اما او هم جایگاهی در تیم سالهای بعد سه شیرها نداشت.  

  32- سال 2007 استیو مک لارن هم بعد از تساوی برابر کراسی در لندن و عدم صعود به یورو 2008  از سمت خود برکنار شد تا تغییر پیاپی سرمربی هم نتواند گره از کار انگلیس بگشاید.   33- سال 2007 اشتباه عجیب و به یادماندنی پل رابینسون در بازی برابر تیم ملی کرواسی در زاگرب، یکی ازعوامل اصلی صعود نکردن انگلیس به دورنهایی مسابقات یورو 2008 بود. پل رابینسون یک بار دیگر ثابت کرد که نداشتن یک دروازبان بزرگ، از عوامل اصلی ناکامی متوالی آنها در تورنمنت‌های حساس است.  

  34- جام جهانی 2010 در همان بازی اول در برابر آمریکا، انگلیس نشان داد که باز هم دیر یا زود از مسابقات خداحافظی خواهد کرد.اشتباه مضحک رابرت گرین در دقایق ابتدایی بازی، به گفته بازیکنان آن تیم، فضای حاکم بر اردو را کاملا به هم ریخت  

  35- جام جهانی 2010 برخورد با رقیب سنتی در مرحله یک هشتم نهایی و گل‌های دقایق ابتدایی کلوزه و پودولسکی، انگلیس را آماده بازگشت به خانه می‌کرد اما اگر آن گل صحیح فرانک لمپارد پذیرفته می‌شد، شاید سرنوشت شاگردان کاپلو جور دیگری رقم می‌خورد. البته شاید این اتفاق، تلافی گل بحث براگیز جف هرست در فینال جام جهانی سال 1966 باشد.  

  36- جام جهانی 2010 در حین بازی‌ها، نمرات کسب شده بر اساس عملکرد بازیکنان زیر نطر کادر فنی منتشر شد و باعث بروز اختلافاتی در تیم ملی انگلیس شد. اتحادیه فوتبال انگلیس معتقد بود که انتشار نمرات بازیکنان دستور مستقیم خود کاپلو بوده است اما سرمربی ایتالیایی تاکید داشت که این اتفاق بدون اجازه او انجام شده است.  

  37- مقدماتی یورو 2012 در حالیکه انگلیس با نتیجه 1-2 از مونته نگرو پیش بود، ضربه عجیب رونی به میودراگ ژودوویچ باعث شد ستاره آن روزهای خط حمله انگلیس، محروم شده و شروع مسابقات یورو 2012 را از دست بدهد.  

  38- سال 2012 عکسی و فیلمی از روی هاجسون، سرمربی وقت انگلیس منتشر شد که در حین صحبت با مسافران مترو، تاکید می‌کند که دوران ریو فردیناند در تیم ملی به پایان رسیده است.  

  39- سال 2012 اتحادیه فوتبال انگلیس، جان تری را به علت توهین نژادپرستانه به آنتوان فردیناند، بازیکن کویینز رنجرز پارک از حضور در عرصه ملی محروم کرد. اتفاقی که جان تری بعدها اذعان داشت که قلبش را شکسته است.  

  40- سال 2013 روی هاجسون تصمیم گرفت تا در دیدار دوستانه انگلیس در برابر جهموری ایرلند، به پاس صدمین حضور اشلی کول با پیراهن ملی، بازوبند کاپیتانی را به بازوی او ببندد.   41- سال 2014 مصدومیت بد موقع تئو والکات، وینگر تند و تیز آرسنال، هاجسون را از داشتن یکی از بهترین بازیکنانش در جام جهانی محروم کرد.  

  42- جام جهانی 2014 برای اولین بار بعد از جام جهانی 1958، انگلیس در همان مرحله گروهی حذف شد و با شکست در برابر اروگوئه و ایتالیا در دو دیدار اول، خیلی سریع مجبور به رزور بلیط برگشت به خانه شد.  

  43-سال 2014 چهار هفته بعد از حذف این تیم از جام جهانی، تنها 41 هزار نفر به دیدن بازی دوستانه این تیم با نروژ رفتند که کمترین تعداد تماشاگر از سال 2007 بود.   44- سال 2014 ریو فردیناند در مصاحبه ای جنجالی عنوان کرد که روی هاجسون هرگز در حد هدایت تیم ملی انگلیس نیست و کاپلو و اسون گوران اریکسون روند بهتری را در تیم ملی دنبال می‌کردند.   45 -سال 2015 کانال ITV، در بیانیه ای طعنه آمیز از ببینندگانش به خاطر پخش کردن دیدار دوستانه انگلیس در برابر جمهوری ایرلند عذرخواهی کرد و پل اسکولز تماشای این دیدار را حرام کردن وقت توصیف کرد.  

  46- یورو 2016 با روی آوردن به خرافات، انگلیسی‌ها هتلی را برای اقامت انتخاب کردند که به خانه ارواح مشهور بود و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند کادر فنی این تیم می خواهد با برقراری ارتباط با ارواح در مسابقات نتیجه بگیرند.  

  47- یورو 2016 انتخاب مارکوس راشفورد جوان در لیست نهایی روی هاجسون، یکی دیگر از اتفاقاتی بود که فضای تیم را در آستانه مسابقات کمی آشفته کرد.   48- یورو 2016 ایجاد تغییرات زیاد در ترکیب اصلی را از مهم‌ترین عوامل نتیجه نگرفتن تیم هاجسون در یورو 2016 می‌دانند. بطوریکه در بعضی از بازی ها 6 تغییر در ترکیب اصلی صورت می‌گرفت.  

  49- یورو 2016 ناکامی در برابر ایسلند باعث شد تا انگلیس طولانی ترین دوران ناکامی خود در تاریخ فوتبال را تجربه کند و از دست دادن شغل برای روی هاجسون کاملا طبیعی و قابل پیش بینی بود.   50- سال 2016 انتخاب سام آلاردایس به عنوان مربی جدید تیم ملی، موافقان و مخالفان زیادی در بین اهالی فوتبال داشت بطوریکه مارتین گلن، رییس اتحادیه فوتبال انگلیس اذعان داشت که شاید بعد از این همه ناکامی خودش هم پذیرفته است که سررشته ای در فوتبال ندارد.   مترجم: آریا فاطمی مقدم منبع: سان    

15:02  1395/05/10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ورزش سه]
[مشاهده در: www.varzesh3.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن