تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819734824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با مديران متخلف باشگاه‌ها برخورد كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: با مديران متخلف باشگاه‌ها برخورد كنيد
انتقادها به قراردادهاي نجومي فوتبالي‌ها در حالي ادامه دارد كه به نظر مي‌رسد فوتبال ايران براي مبارزه با ريخت و پاش‌هاي ميلياردي باشگاه‌ها از جيب دولت در فوتبال نياز به يك انقلاب دارد.
نویسنده : سعيد احمديان 


سازمان ليگ برتر فوتبال در شرايطي هفته گذشته در راستاي شفاف‌سازي اقدام به انتشار رقم قرارداد بازيكنان تيم‌هاي ليگ برتري كرد كه اين قدم تنها يك گام براي مقابله با هزينه‌هاي گزاف مديران ليگ برتري در فوتبال است و قدم اول در اين راه محسوب مي‌شود. البته فوتبال ايران سال‌هاست از شفاف‌سازي و اعلام هزينه كردها فراري است و تا چند سال پيش اعلام رقم قرارداد يك بازيكن خط قرمز پررنگي براي باشگاه بود، وجود چنين خط قرمزي هم مي‌توانست باشگاه را از انتقادات دور كند و هم دست مديران اين تيم‌ها را براي هزينه كردهاي بي‌ضابطه در فوتبال را باز كند. با اين حال از چند سال گذشته سازمان هر ساله اقدام به انتشار رقم قراردادهاي فوتباليست‌ها مي‌كند، اقدامي كه افكار عمومي و جامعه نيز از آن استقبال كرده‌اند. با اين حال به نظر مي‌رسد انتشار برخي رقم‌هاي غيرواقعي براي بازيكنان پس از تصميم فدراسيون فوتبال تبديل به يك رويه مرسوم در باشگاه‌هاي بزرگ تبديل شده است، اقدامي كه با مشاهده رقم‌هاي اعلام شده بعضي از بازيكنان مي‌توان به آن پي برد. در فصل جاري هم مانند سال‌هاي گذشته بعضي از تيم‌ها براي جلوگيري از واكنش‌هاي منفي نسبت به هزينه‌هاي چندده ميلياردي همان سياست گذشته را در پيش گرفته‌اند و با انتشار رقم‌هاي نادرست و پايين‌تر از قرارداد واقعي آنها سعي در فريب افكار عمومي دارند.

با اين حال با توجه به رو شدن دست باشگاه‌ها، كمتر كسي است كه اين روزها برخي قراردادهاي اعلام شده را نشانه صداقت مديران بداند و با توجه به غيرواقعي بودن اين رقم‌ها، يك نگاه منفي نسبت به روراست بودن باشگاه‌ها با جامعه به وجود بيايد. با وجود اين ليست قراردادهاي فوتبال آنقدر بالاست كه همين اعداد اعلام شده هم نشان از بي‌ضابطه و بي‌منطق بودن پرداخت‌ها در فوتبال حكايت دارد، آن هم در شرايطي كه اين پول‌ها از حساب دولت به اين بازيكنان پرداخت مي‌شود و همين مسئله افكار عمومي را جري‌تر كرده است.

در همين راستا شفاف‌سازي و اعلام رقم قراردادهاي بازيكنان، هرچند در بعضي از موارد ارقام آن غيرواقعي و نادرست و كمتر از رقم قرارداد است اما رسانه‌اي شدن مبالغ هنگفتي كه در فوتبال هزينه مي‌شود، مي‌تواند يك گام رو به جلو براي مبارزه با فساد در فوتبال و هزينه شدن پول‌هاي بي‌ضابطه در فوتبال باشد. البته در مسير بديهي است كه نهاد نظارتي و وزارت ورزش بايد فعال‌تر از قبل وارد شوند و با بررسي قراردادهاي اعلام شده، صحت و سقم آن را بررسي و با متخلفان و مديراني كه با اعلام رقم غيرواقعي قراردادها به دنبال كاهش تركش‌هاي هزينه‌هاي ميلياردي در فوتبال هستند، برخورد كنند. اين توجه و نظارت و برخورد به طور قطع باعث خواهد شد يك باشگاه در فصل‌هاي بعد، سعي در دور زدن قانون و اعلام غيرواقعي مبلغ قراردادها نداشته باشد.
    ***

علاوه بر شفاف‌سازي، متوليان ورزش در صورتي كه اراده‌اي براي برخورد با حيف و ميل بودجه دولت داشته باشند، بايد گام‌هاي بعدي را محكم‌تر از قبل بردارند، اراده‌اي كه به نظر مي‌رسد با وجود انتشار رقم قراردادها در چند سال اخير در بين تصميم‌گيرندگان فوتبال و ورزش كشور ديده نمي‌شود و اول فصل پس از انتشار رقم قراردادها، پرونده اين مسئله هم بايگاني مي‌شود و قدمي در جهت اصلاح اين رويه برداشته نمي‌شود. همين مسئله سبب شده است كه مديران باشگاه‌هاي ليگ برتري بدون توجه به آثار منفي هزينه‌هاي ميلياردي براي بازيكنان، به اين رويه ادامه دهند، به طوري كه در آغاز هر فصل نسبت به ليگ گذشته، صفرهاي قراردادهاي فوتباليست‌ها بي‌ضابطه افزايش مي‌يابد و در اين راه فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش هم برنامه‌اي براي كنترل قراردادها و جلوگيري از افزايش بي‌منطق قرارداد فوتباليست‌ها ندارند، همين سبب مي‌شود كه بازيكني كه تا فصل پيش 150 ميليون قرارداد بسته بود، در فصل جديد با استقلال قرارداد 950 ميليوني مي‌بندد و يك افزايش هشت برابري را شاهد است، آن هم بازيكني كه در طول سال گذشته در حد يك بازيكن معمولي ليگ هم نامش مطرح نشده بود. نكته قابل تأمل اينكه در حالي وزارت ورزش بر كاهش هزينه‌هاي فوتبال و قطع كردن دست فوتبال از بودجه دولت و بيت‌المال تأكيد دارد كه استقلال و پرسپوليس به عنوان دو باشگاه زير نظر وزارت ورزش در رده اول و دوم تيم‌هايي هستند كه بيشترين هزينه‌ها را براي ليگ شانزدهم داشته‌اند.
در اين شرايط طبيعي است اگر در وزارت ورزش اراده‌اي براي برخورد با قراردادهاي ميلياردي وجود داشت، آنها بايد از تيم‌هاي زيرمجموعه‌شان يعني استقلال و پرسپوليس آغاز مي‌كردند اما وعده‌هاي محمود گودرزي و معاونانش هر سال در حد حرف باقي مي‌ماند و مديران عامل سرخابي‌ها بدون اينكه مورد مؤاخذه قرار بگيرند، با دست باز و بدون اينكه نگراني از بابت هزينه‌ كردن ميلياردي از حساب بيت‌المال براي فوتباليست‌ها داشته باشند، با دستي گشاده، صفرهاي قرارداد بازيكنان را افزايش مي‌دهند و در اين باره از هيچ نهادي مورد پاسخگويي درباره چرايي اين رقم‌ها قرار نمي‌گيرند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن