تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798714697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کودتای اروپا علیه ترکیه و پایان توهم اروپایی شدن برای اردوغان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کودتای اروپا علیه ترکیه و پایان توهم اروپایی شدن برای اردوغان

اردوغان


شناسهٔ خبر: 3726107 - پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
مجله مهر > دیگر رسانه ها

.jwplayer{ display: inline-block; } رئیس جمهور ترکیه ناامید از پیوستن به اتحادیه اروپا بر ادامه سرکوب مخالفان مصمم می باشد. اقدامی که بدون شک موجب خواهد شد ترکیه از آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا بیش از پیش دور شود. الف نوشت: بعد از کودتای نافرجام ۲۶ تیرماه ارتش علیه اردوغان، آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی اقدامات تندروانه ترکیه در سرکوب کودتاگران، دستگیری های گسترده، تصفیه و پاکسازی ارتش، قوه قضائیه، دانشگاه ها و ادارات از طرفداران فتح الله گولن را محکوم کردند. آنها از این اقدامات به عنوان ضد کودتا و فرصت طلبی اردوغان برای از بین بردن مخالفان و تحکیم موقعیتش نام بردند. دیروز اعلام شد که بیش از ۶۰۰۰۰ نفر مجموع بازداشتی‌ها، دستگیر شدگان و از کار برکنار شدگان می باشد.

در این بین اقداماتی نظیر تصویب ۳ ماهه وضعیت فوق العاده، احتمال اعدام کودتاگران و چشم انداز نه چندان آرام ترکیه، روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را که تا پیش از این ناهموار بود احتمالاً در آینده به فرایندی بغرنج و چالشی تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی بدلایل مهمی نظیر حضور داعش در سوریه و عراق، بحران آوارگان، ترس از سرریز شدن درگیری ها و ناآرامی ها در خاورمیانه... با ادامه ناآرامی ها در ترکیه مخالف هستند و اردوغان را ترغیب کردند به حاکمیت قانون، حقوق و آزادی ها احترام بگذارد. اما همان طور که گفته شد رئیس جمهور ترکیه چند ساعت پس از کودتا قلع و قمع مخالفان خود را شروع کرد و وعده اعدام کودتاگران را به طرفداران خود داد.

در این راستا فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه به صراحت اعلام کرد که کشوری که حکم اعدام در قانون آن وجود داشته باشد، جایی در اتحادیه اروپایی نخواهد داشت.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه عنوان کرد: «ترکیه در حال حاضر در شرایطی نیست که بتواند در کوتاه مدت یا حتی در بلند مدت به اتحادیه اروپا بپیوندد». یونکر تهدید کرد همه مذاکرات مربوط به پیوستن این کشور در این اتحادیه بلافاصله پس از اجرای مجازات اعدام از سوی دولت آنکارا متوقف خواهد شد.

مارک پیرینی، فرستاده سابق اتحادیه اروپا در ترکیه، نیز اظهار داشت: اجرایی شدن مجدد اعدام در ترکیه، مذاکرات این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا را در بن بست قرار خواهد داد.

ژان مارک اِرو، وزیر خارجۀ فرانسه، اعلام کرد کودتای نافرجام به منزلۀ «یک چک سفید امضا» نیست که ترکیه بخواهد با آن به سرکوب مخالفانش ادامه دهد. اشتفن زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، هم تدابیر دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور را خلاف دموکراسی دانست.

پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا، نیز در گفت‌وگو با کوریر دلاسرا گفت: هرگونه انتقام‌گیری، پاکسازی و تخطی از اصول و موازین حکومتی غیرقابل قبول است.

اما اردوغان تا کنون توجهی به این هشدارها نشان نداده و به نظر می رسد رئیس جمهور ترکیه ناامید از پیوستن به اتحادیه اروپا بر ادامه سرکوب مخالفان مصمم می باشد. اقدامی که بدون شک موجب خواهد شد ترکیه از آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا بیش از پیش دور شود. این را می شود از مصاحبه او با فرانس ۲۴ متوجه شد. اردوغان در این گفت و گو عنوان می کند: به روند مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا نگاهی بیندازید هیچ کشوری چون ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا اذیت نشده است. طی ۳۵ سال گذشته برخی کشورهای اروپایی به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند که ترکیه از لحاظ سیاست های آزادی و اقتصادی به مراتب در مقایسه با آنها، در موقعیت بهتری قرار دارد.

حال سوالی که پیش می آید این است روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا چرا طولانی شده و چرا این پروسه به گفته اردوغان بعد از ۳۵ سال هنوز به سرانجامی نرسیده و بعید هم به نظر می رسد در آینده ای قابل پیش بینی اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد.

ترکیه و اتحادیه اروپا؛ نزدیک اما دور
از سال ۱۹۲۳ که جمهوری ترکیه به رهبری آتاتورک تاسیس شد، این کشور سیاست خود را مبنی بر نزدیک شدن به جامعه اروپایی قرار داد و از سال ۱۹۶۳ ترکیه در نظر داشته خود را با کشورهای اروپایی همسو کند. در این راستا درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در ۱۴ آوریل ۱۹۸۷ ارائه شد اما آنکارا از ۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه پذیرفته شد و مذاکرات برای الحاق این کشور از روز سوم اکتبر سال ۲۰۰۵ آغاز شد. این در حالی است که وقایع پس از کودتا نشان می‌دهد آنکارا به این زودی ها در اتحادیه پذیرفته نخواهد شد.

تا قبل از کودتا، درباره موفق نبودن این پروسه معمولاً به مسائل و دلائلی مانند دخالت فراوان ارتش در سیاست، تبعیض و درگیری با کردها، سرکوب جامعه مدنی و احزاب، عدم رعایت حقوق بشر و آزادی ها، رشد نامتوازن اقتصادی در نواحی مختلف و ... اشاره می شد. اما نکته جالب این است که در طول این سال ها کشورهای زیادی در اتحادیه پذیرفته شدند که در بسیاری از شاخص ها وضعیت بدتری از ترکیه دارند. مثلاً ۱۰ کشور اروپای مرکزی و شرقی از اول سال ۲۰۰۴ و رومانی و بلغارستان از ابتدای ماه مه ۲۰۰۷ و کرواسی از اول ژوئیه ۲۰۱۳ به عضویت اتحادیه اروپایی نائل شده‌اند.

به همین دلیل به نظر می رسد دلیل اصلی عدم پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا را باید جای دیگری جست و جو کرد.

چند ماه پیش نیکولا سارکوزی در اظهار نظری به این سوال پاسخ داده بود. رئیس جمهور سابق فرانسه به صورت تلویحی حتی احتمال عضویت روسیه در اتحادیه اروپا را بیشتر از ترکیه دانسته بود! سارکوزی گفته بود: پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا با منطق و تفکر سلیم تعارض دارد؛ زیرا این کشور در مقایسه با روسیه در بسیاری از معیارها کمتر اروپایی است. ترکیه با بسیاری از مقیاس‌های دموکراسی با اروپا همخوانی ندارد و از نظر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی بسیار با اروپا فاصله دارد. هر کسی که خلاف این مسئله را باور دارد خواستار مرگ اتحادیه اروپاست.

به عبارتی بهتر باید گفت اتحادیه اروپا در جذب و ادغام کامل کشورهای مثل اروپای شرقی در اتحادیه اروپا چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ هویتی مطمئن می باشد اما رفتار دوگانه اتحادیه اروپا در قبال ترکیه را باید هویت اسلام گرایانه ترکیه دانست. این نکته ای بوده که اردوغان بعد از برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه در بریتانیا به آن اشاره کرده بود. رئیس جمهوری ترکیه اوائل تیرماه تاخیر در ورود کشورش به اتحادیه اروپا را نتیجه سیاست اسلام هراسانه غرب عنوان و گفته بود: «اتحادیه اروپا ما را نمی خواهد زیرا اکثریت جمعیت ما مسلمان هستند. مقامات اروپا نمی توانند این امر را کتمان کنند».









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن