تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 1 اسفند 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860993592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفتار کامران دیبا مانند نوکیسه‌ها بود/ 90 درصد آثار غربی گنیجنه ارزش خاصی ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در گفت‌وگوی ایرج اسکندری با ایلنا مطرح شد؛ رفتار کامران دیبا مانند نوکیسه‌ها بود/ 90 درصد آثار غربی گنیجنه ارزش خاصی ندارند
رفتار کامران دیبا مانند نوکیسه‌ها بود/ 90 درصد آثار غربی گنیجنه ارزش خاصی ندارند

آیدین آغداشلو می‌گوید: کامران دیبا آثاری را بدون مشاوره از هنرمندان و کارشناسان ایرانی برای موزه هنرهای معاصر خریداری کرد. در حقیقت مانند یک خریدار نوکیسه تعداد زیادی اثر را که ارزش چندانی نداشتند؛ خریداری کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از مدت‌ها؛ انتشار تصاویر و نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در سایت موزه در ابتدای هفته گڌشته آغاز شد. در مرحله نخست این برنامه، 24 اثر خارجی گنجینه ازجمله آثاری از پابلو پیکاسو، مارک روتکو، فرانسیس بیکن، پل گوگن، آلبرتو جاکومتی، اندی وارهول، ویکتور وازارلی و ... در سایت موزه قرار گرفته است. نام هنرمند اثر، عنوان، اندازه و سال تولید، اطلاعاتی است که در کنار تصویر اثر برای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان در سایت قرار داده شده است. از این پس قرار است تصاویر آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با توجه به تعدد آثار و برای نمایش تدریجی آن‌ها، به مرور در سایت موزه منتشر شود. ایرج اسکندری (نقاش معاصر) با اشاره به تاریخچه ساخت موزه هنرهای معاصر اظهار کرد: شرایط اجتماعی سال‌های دهه 50 به نحوی بود که شاه تمایل داشت تا در دنیای مدرن نیز سهمی داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفتند موزه‌ای با عنوان موزه هنرهای معاصر تاسیس کنند. البته تا قبل از آن موزه‌هایی تحت عنوان نگارستان، موزه ایران باستان، موزه هنرهای تزئینی و چند موزه که آثار سنتی و ملی را به نمایش می‌گذاشتند، داشتیم. او ادامه داد: قاعدتا برای نمایش آثار مدرن باید فضایی آماده می‌شد که همخوانی با این آثار داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفته شد فضایی را در دل پارک لاله (پارک فرح) بسازند و آثاری از هنرهای مدرن را معرفی کنند. این موزه ساخته و آثاری برای آن توسط کامران دیبا خریداری شد که تا امروز به همراه آثار ایرانی که به این مجموعه اضافه شده؛ در موزه نگهداری می‌شود. در نمایشگاه‌هایی که در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمده تقریبا می‌توان گفت آثار گنجینه نیز در آن‌ها به‌طور متناوب در معرض نمایش قرار داده شد.
Francis-Bacon-Reclining-man-with-sculpture-647x768
فرانسیس بِیکِن مرد لمیده با مجسمه   این هنرمند با اشاره به اینکه حدود 4 هزار اثر در موزه نگهداری می‌شود و بخش اعظم آن غربی است، افزود: تا اواخر دهه 50 آثار متعددی خریداری شد اما متاسفانه پس از انقلاب دیگر آثار موزه به‌روز نشد. اسکندری به صحبت‌های آیدین آغداشلو درباره موزه هنرهای معاصر اشاره و درباره ویژگی این آثار گفت: کامران دیبا آثاری را بدون مشاوره از هنرمندان و کارشناسان ایرانی برای موزه هنرهای معاصر خریداری کرد. در حقیقت مانند یک خریدار نوکیسه تعداد زیادی اثر را که ارزش چندانی نداشتند؛ خریداری کرد. او با بیان اینکه ده درصد از آثار غربی از با ارزشترین آثار هنر مدرن محسوب می‌شوند، تصریح کرد: به عقیده من، صحبت‌های آغداشلو درباره آثار صحیح است، اما در کنار آن‌ها آثار بسیار خوبی نیز خریداری شده مانند آثار گوگن، فرانسیس بیکن، ماتیس، مونه و ... و ارزش امروز موزه به این آثار است و معمولا در هر دوره از نمایش آثار گنجینه؛ کارهای مشخصی از هنرمندان معروف به نمایش درمی‌آید. البته در کنار این آثار؛ آثار دیگری در مدیاهای مختلف نیز وجود دارد. این هنرمند درباره شرایط نگهداری آثار در موزه توضیح داد: قبل از انقلاب شرایط انبار شرایط مناسبی بود، اما در دهه اول انقلاب وسایلی که برای تنظیم رطوبت گنجینه استفاده می‌شد؛ مستعمل شده و کارآیی خود را از دست داده بودند. امروز نیز تا آنجا که اطلاع دارم شرایط خوب است و مشکلی وجود ندارد. اسکندری با اظهار تاسف از اینکه در موزه آثار پست مدرن نگهداری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آثار خریداری شده عمدتا به دوره مدرن برمی‌گردد و متاسفانه آثاری از هنرمندان پست‌مدرن نداریم چراکه آثاری خریداری نشده؛ در این گنجینه کارهایی از دوره امپرسیونیسم، نئوامپرسیونیسم، کوبیسم، شیوه‌های منشعب شده از کوبیسم و ... نگهداری می‌شود، البته آیدین آغداشلو معتقد است در میان آثاری که از دوره هایپررئالیسم خریداری شده، از هنرمندان  معروف این دوره هیچ اثری خریداری نشده بلکه از هنرمندان دسته دوم و دسته سوم هایپررئالیسم خریداری شده است. او درباره نقش آموزشی موزه‌ها، گفت: یکی از کاربردهای موزه جنبه آموزشی آن است و امروزه نسبت به همه دوره‌ها این مسئله بیشتر احساس می‌شود. باید از همه دوره‌ها، سبک‌ها و هنرها آموخت تا بتوانیم در دنیای جدید حرفی برای گفتن داشته باشیم.  این هنرمند با تاکید دوباره به کمبود آثار معاصر غربی در موزه ادامه داد: ما از هنرمندان جدید غربی آثاری نداریم و در حقیقت دانشجویان کارهای جدیدی را در موزه ندیده‌اند و صرفا آثاری است که سال‌ها پیش خریداری کرده و مربوط به دوران مدرن می‌شود. اسکندری با اشاره به اینکه همیشه موزه هنرهای معاصر با کمبود بودجه روبرو بوده، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب بودجه خوبی در اختیار موزه بود و کارشناسان خارجی در موزه کار می‌کردند، اما پس از انقلاب کارمندان کاهش پیدا کرد و همیشه موزه برای تعمیر و نگهداری ساختمانش مشکل بودجه داشته مثلا سال‌هاست که سیستم تهویه موزه خراب است اما موزه بودجه‌ای برای تعمیرات ندارد.
George-Grosz-The-unexpected-guest-768x607
 جرج کروز، مهمان ناخوانده او با بیان اینکه برای دولتمردان ما هنر بویژه نقاشی و مجمسه در اولویت نیست، گفت: متاسفانه دولت توجهی به موزه هنرهای معاصر ندارد. در حقیقت هنگامی که بودجه کل کشور برنامه‌ریزی می‌شود مدیران کل کشور در برنامه‌هایشان به هنر توجهی نمی‌کنند و متاسفانه موزه هنرهای معاصر به دلیل اینکه به دولت وابسته است هیچ وقت بودجه کافی نداشته است. این هنرمند در پایان با تاکید براینکه موزه هنرهای معاصر باید به یک نهاد مستقل تبدیل شود، خاطرنشان کرد: اگر موزه بتواند استقلال داشته باشد و مانند قبل از انقلاب اداره موزه دوباره هیات‌ امنایی شود، ارزش این را دارد که گنجینه‌اش را به‌روز کرد. البته معتقدم هیات امنایی شدن موزه با واگذاری آن به بخش‌خصوصی کاملا متفاوت است. علاقمندان برای بازدید مجازی از آثار غربی موزه می‌توانند به نشانی www.tmoca.com  مراجعه کنند.

۱۳۹۵/۰۵/۰۷ ۱۰:۰۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن