واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
از پنج سال پیش در حال جنگ با مبارزان است، بارها سعی کرده گروه موسوم به الحوثیها را به عنوان نماینده شیعه ایران معرفیکند، همان اتهامی که مدتها است که به حزبالله هم نسبت داده میشود. مبارزین مناطق شمال یمن و نیروی مقاومت حزبالله هردو پیرو مذهب شیعه هستند و می گویند که برای دفاع از مردم خود میجنگند اما تحلیلگران میان آنها تفاوت زیادی قائل شدهاند. دولت یمن، که از پنج سال پیش در حال جنگ با مبارزان است، بارها سعی کرده گروه موسوم به الحوثیها را به عنوان نماینده شیعه ایران معرفیکند، همان اتهامی که مدتها است که به حزبالله هم نسبت داده میشود. فارس السکاف رئیس مرکز مستقل آینده شناسی که در صنعا مستقر است، گفت که برخلاف جنبش حزبالله که در طول جنگ داخلی لبنان در سال 1975 تا 1990 به وجود آمد، ایران هیچ نقشی در به وجودآوردن جنبش الحوثی نداشته است. وی ادامه داد که اما شباهتهایی میان مبارزان زیدی یمن و شیعیان جنوب لبنان که در طول اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی در دهههای گذشته به وجود آمدند،مشهود است. حسین الحوثی که نخستین رهبر مبارزان بود، اصول مذهب زیدیه را طوری تفسیر کرد که قبایل زیدی را با یکدیگر متحد کرد. این قبایل که در حاشیه شمالی کشور زندگی میکردند از جانب سنیها که در سال 1990 با هم متحد شدهبودند احساس ترس میکردند. آموزههای وی موجب جایگزینی نگرشی سیاسی به جای اعتقادات افراطی آنها شد. بطوری که به هویت زیدیه رنگ و بوی ضد غربی داد. در 10 سال اولیه پس از اتحاد یمن، فضای بازی ایجاد شد که الحوثیها با رژیم متحد بودند. اما بعد از سال 2000 او گروهی سیاسی را از جوانان مومن زیدی تشکیل داد که الحق نامیده میشد. "جوانان مومن" او در سال 2003 در طول دیدار علی عبدالله صالح رئیسجمهور یمن از مناطق شمالی اعتراضاتی را ترتیب دادند و برای اعتراض به حمله آمریکا به عراق جلوی سفارت آمریکا در صنعا مردم زیادی گردآمدند و آنها را سازماندهی کردند. سال بعد حکومت اقدام به دستگیری وی کرد و همین علت سبب قیام طرفدارانش شد. سکاف ادامه داد که معتقد است که هدف بلند مدت مبارزان، براندازی دولت نیست، بلکه آنها بدنبال کسب نفوذ در پایتخت و مراکز تصمیم گیری هستند، مانند کاری که حزبالله در لبنان کرد و دو وزیر کابینه وحدت ملی را به خود اختصاص داد. وی گفت: "الحوثیها میگویند که حکومت از انجام مراسم مذهبی آنها جلوگیری میکند و این دلیلی است که باعث شده آنها سلاح بدست بگیرند. اما پس از شش دوره جنگ با ارتش از سال 2004، من معتقدم که آنها خواستار راهاندازی یک حزب سیاسی که شاخه نظامی نیز دارد، هستند که در عرصه سیاسی کشور جایگاهی داشته باشد." محمد الظاهری استاد علوم سیاسی دانشگاه صنعا با این ایده مخالف است، اومی گوید که هیچ شباهتی میان الحوثیها و حزبالله نمیبیند. چنانچه می گوید:" باورها و اعتقادات این دو با هم متفاوت است"، وی بر شکاف میان شیعه زیدیه مبارزان یمنی و اعتقادات اصلی شیعیان لبنان تاکیدکرد. زیدیهها تنها به 5 امام از 12 امام معتقد هستند و آنها دنبال حق آخرین امام خود که آن را زید میدانند، هستند. ظاهری ادامه داد که این قیام، نشاندهنده ناتوانی دولت صنعا در اعمال حاکمیت در منطقه قبیلهای شمالی است. این مساله باعث عدم فعالیتهای اداری و پیشرفت اقتصادی در آن منطقه شدهاست و الحوثیها از خلا بوجود آمده نهایت بهره را بردهاند. وی میگوید:" همگان درباره قدرت نظامی الحوثیها مبالغه میکنند ولی در اصل دولت ضعیف است." در پایان رهبر مخالفان، محمدیحی الصابری تاکید میکند که حمایت ایران از حزبالله آن را تبدیل به یک قدرت بزرگ کردهاست اما الحوثیها فاقد هرگونه حامی خارجی هستند:" هیچکس به طور قطع نمیتواند ادعا کند که قطعاً الحوتیها به توانایی و سازماندهی حزبالله خواهند رسید، مگر اینکه به این اراده برسیم که به چنین قدرتی دست یابیم." /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]