تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804776119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به اتفاقات المپیک‌های گذشته/محرومیت یک ایرانی بخاطر پرخوری


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نگاهی به اتفاقات المپیک‌های گذشته/محرومیت یک ایرانی بخاطر پرخوری
حضور کاروان ایران در ادوار مختلف بازیهای المپیک همراه با اتفاقات جالبی بوده؛مثل محرومیت جودوکاری که به خاطر پرخوری اضافه وزن گرفت و بیتوته کردن شبانه یک گشتی گیر درسونا برای کاهش 3 کیلو وزن!


به گزارش خبرنگار مهر، از  سال ۱۹۰۰ که شمشیرباز اسلحه اپه ایران به نام "پرنس" در بازی‌های المپیک شرکت کرد تا امروز که کاروان ورزش ایران با ۶۳ ورزشکار در آستانه اعزام به سی‌ و یکمین دوره این بازی‌ها قرار دارد، ۴۸ ورزشکار کشورمان در ادوار مختلف موفق به کسب مدال طلا، نقره یا برنز شده‌اند.


در میان ورزشکاران ایرانی اعزامی به المپیک ورزشکارانی مانند سیف‌پور و امیررضا خادم در اوج جوانی و زمانیکه فقط ۱۸ سال داشتند، حضور در این بازی‌ها را تجربه کردند. البته جوان‌تر از آنها جمیله سروری بود. ژیمناست ۱۴ ساله‌ای که در المپیک ۱۹۶۴ ژاپن شرکت کرد و تاکنون این حد نصاب را در اختیار دارد. از جمله مسن ترین ورزشکاران اعزامی به ادوار مختلف المپیک هم  شادروان سلماسی و نامجو هم که در سن سی و یک سالگی وارد المپیک شدند؛ نامجو به هنگام سومین تجربه المپیکی‌اش (۱۹۵۶ استرالیا) در آستانه چهل سالگی بود.


در میان المپین‎های ایران، عسکری محمدیان اولین ورزشکاری بود که در دوران انقلاب اسلامی صاحب مدال شد. او در دو دوره بازی‎های المپیک ۱۹۸۸ کره جنوبی و ۱۹۹۲ اسپانیا شرکت کرد و در هر دو دوره مدال نقره گرفت. محمدیان تنها مدال آور ایران در المپیک سئول بود.


ورزشکارانی مانند غلامرضا تختی، محمد نصیری سرشت و امیررضا خادم چهار بار  در این بازی‌ها شرکت داشته‌اند و از این حیث رکوددار هستند. اگرچه از هر حضور به مدال نرسیده‌اند. طوریکه تختی یک طلا، دو نقره و یک عنوان چهارمی المپیک را در اختیار دارد. یک طلا، یک نقره و یک برنز همراه با یک عنوان پانزدهمی حاصل حضور المپیکی نصیری است و خادم هم از چهار حضور المپیکی به دومدال برنز، یک عنوان چهارمی و هشتمی رسیده است.


جدا از همه اینها، برخی از ورزشکاران ایران قبل و بعد از اعزام به المپیک با اتفاقات یا شرایط خاصی مواجه شدند که مواجه شدن با ناداوری عمده ترین آنها بود اما بعضا در همین شرایط موفق به کسب مدال هم شدند. مهمترین المپین‎های ایران که حضور آنها در المپیک یا مدال آوری آنها در شرایطی خاص‎تر از دیگران رقم خورد و در کل حضورشان در این بازی ها منجر به ثبت اتفاقی خواندی شد، عبارتند از:


«جیپ»  سواری اولین مدال آور المپیکی ایران 
اولین مدال المپیکی ورزش ایران در مسابقات وزنه برداری المپیک ۱۹۴۸ لندن توسط محمد جعفر سلماسی به دست آمد. این در حالی بود که وی برخلاف دیگر ورزشکاران، به دلیل نبودن محل مناسب و وسایل کافی در زیر زمین منزل شخصی‎اش در بغداد تمرین می‎کرد. البته یک ماه و نیم پیش از آغاز المپیک وی به صورت زمینی از بغداد به کرمانشاه سفر کرد اما در همان هفته‌های ابتدایی به دلیل ابتلا به اسهال خونی، قوای جسمانی‎اش به میزان زیادی تحلیل رفت.


سلماسی آخرین تمریناتش پیش از المپیک را در تهران انجام داد و از آنجا راهی لندن شد. او در تالار "امپرس" رقابت‎هایش را برگزار کرد و در حالی وزنه ۱۰۰ کیلویی را به راحتی پرس کرد که در حرکت دو ضرب نتوانست بیشتر از ۱۱۵ کیلوگرم وزنه بزند به همین دلیل به مدال برنز بسنده کرد. در هر صورت اینگونه سلماسی سی و یک ساله اولین مدال آور ایران در المپیک شد. به همین دلیل بسیاری از مقامات ایرانی و قهرمانان دیگر رشته‌ها تا صبح روز بعد در سالن ماندند تا موفقیت وی را شادباش بگویند و جشن بگیرند. 


به نقل از سلماسی در کتاب سرآمدان ورزش ایران آمده است: «وقتی نام من به عنوان نفر سوم در بلندگو اعلام شد تا روی سکو بروم، چنان حالی داشتم که بیانش امکان پذیر نیست. به خصوص اینکه بیست سال پیش چنین صحنه‌ای را در عالم خیال و رویا دیده بودم». 


در بازگشت کاروان ورزشی ایران، هر یک از قهرمانان ورزشی سوار بر جیپ‎های ارتشی می‎شدند که روی هر یک از آنها پلاکاردهایی با نام  و عنوان ورزشکاران نصب شده بود. جیپ حامل سلماسی پیشاپیش کاروان حرکت می‌کرد و پلاکاردی را به همراه داشت که روی آن نوشته شده بود: «این سلماسی قهرمان المپیک است».


محرومیت مدال آور المپیک به خاطر اختلاف با رئیس
یکی از کشتی گیران ایران در بازی‎های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، سیدشمس الدین سید عباسی بود. وی در جریان این بازی‎ها به دلیل اختلافی که با رئیس وقت سازمان تربیت بدنی یعنی سپهبد بهجت داشت، پیکارهای خود را ادامه نداد و به همین دلیل پنجم شد. نقل قول سیدعباسی در این زمینه که در کتاب سرآمدان ورزش ایران آمده است، اینگونه است: "اگر در بازی‌های مونیخ کشتی می‌گرفتم، اول یا دوم می‎شدم اما به خاطر اختلافی که پیش آمد، ادامه ندادم و پنجم شدم. بعد هم که ما را محروم کردند".


سیدعباسی در حالی رقابت‎های خود در المپیک مونیخ را نیمه کاره گذاشت، که در المپیک پیش از آن مدال برنز گرفت. 


پرخوری که منجر به محرومیت شد
آرش میراسماعیلی، جودوکار کشورمان در المپیک ۲۰۰۴ آتن به دلیل پرخوری قصدی از مبارزه با "ایهود واکس" جودوکار رژیم اشغالگر قدس محروم شد چون بیش از حد اضافه وزن پیدا کرده بود.


خیابان گردی با دمپایی بعد از مسخره انگاشتن المپیک
علیرضا حیدری یکی از مدال آوران ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک است. وی درالمپیک ۲۰۰۴ یونان صاحب مدال برنز رقابت های کشتی آزاد و تنها مدال المپیکی خود شد. البته این اولین المپیک حیدری نبود. این کشتی گیر اولین بار در المپیک ۲۰۰۰ استرالیا شرکت کرد اما مدالی نگرفت و به رتبه ششم بسنده کرد در حالیکه یکی از بخت‎های مسلم مدال آوری در این دوره بازی‎ها بود؛ جدال با افکاری که علیرضا حیدری نام آنها را «افکار فلسفی» گذاشته بود، او را از مدال دور کرد.


افکاری که حیدری آنها با «فلسفی» می نامید باعث شد نتوانست در المپیک ۲۰۰۰ استرالیا مدال بگیرد


حیدری با اشاره به شرایط آن روزش گفته است: "مدام فکر می‏کردم این کارها برای چیست؟ برایم مهم نبود چه اتفاقی می‎افتد. همه چیز برایم مسخره شده بود. از خود می‎پرسیدم به دنیا آمده‎ام برای پول، قهرمانی، مدال یا مشهور شدن اما جوابی هم نداشتم". این افکار باعث شکست حیدری شد.


او وقتی پس از پایان رقابت‎هایش به دهکده المپیک بازگشت، یا یک جفت دمپایی، گرمکن و تی شرت به خیابان رفت. با خود اینگونه فکر می‎کرد که خود نخواست برنده باشد و خوب کشتی نگرفت و از طرفی می‎دید که علیرضا دبیر قهرمان شده است. دبیری که همیشه دوست داشت به حیدری برسد!


معجزه «مرد خارق العاده» 
در مسابقات وزنه برداری سه المپیک متوالی (۱۹۴۸ لندن، ۱۹۵۲ فنلاند و ۱۹۵۶ استرالیا) شرکت کرد و تنها ورزشکاری است که در دو المپیک (دومین و سومین حضور) پرچمدار کاروان ورزش ایران بود. محمود نامجو از حضور دوم و سومی که در المپیک داشت به مدال نقره و برنز رسید و از این حیث کم نظیر است.


نامجو که از اولین حضور در المپیک به رتبه پنجم رسید، پیش از اینکه در دومین المپیک زندگی‎اش شرکت کند، به منظور عیادت یکی از دوستانش از تجریش راهی بیمارستان شد اما اتومبیل حامل وی در محل فعلی صدا و سیما واژگون شد. در اثر این سانحه نامجو از ناحیه کمر به شدت آسیب دید و در همان بیمارستانی که دوستش آنجا بود، بستری شد. این آسیب دیدگی باعث شد نامجو ۱۰ کیلوگرم از رکورد قبلی خود فاصله بگیرد با این حال وی در المپیک فنلاند اولین مدال نقره المپیکی ایران را کسب کرد.


در کتاب سرآمدان ورزش ایران آمده است: پیش از کسب این مدال، نامجو که در المپیک فنلاند مرد خارق العاده لقب گرفته بود، همراه با "امیل زاتوپک"، قهرمان دوی استقامت جهان و المپیک در ضیافت ناهار رئیس جمهور کشور میزبان شرکت کرد و از وی نشان "آهن" گرفت. این افتخاری بود که در طول بازی‎ها نصیب هیچ ورزشکار دیگری نشده بود.


نامجو چهار سال بعد نیز دربازی‎های المپیک استرالیا شرکت کرد و در فاصله یک سال و اندی مانده به جشن چهل سالگی‎اش، صاحب مدال برنز شد. کسب مدال در این سن موفقیتی بود که "جرج کرکلی" مدیرمجله نیر و تندرستی از آن به عنوان معجزه یاد کرد.







تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن