واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرحوزه علمیه الزهرا(س): فداکاری حضرت خدیجه(س) در امر تجارت، نمونه کاملی از اقتصاد مقاومتی است تهران - ایرنا - مدیرحوزه علمیه الزهرا (س) گفت:حضرت خدیجه (س) زن پاکدامن و تاجری بود که بدون ربا،در تجارت با فداکاری به فکر تولید کار، برای دیگران نیز بود، این یک نمونه از مساله اقتصاد مقاومتی است که میتواند الگوی شیعیان باشد.
به گزارش ایرنا از سازمان بسیج جامعه زنان کشور، معصومه سادات صادقی با اشاره به شخصیت و جایگاه والای حضرت خدیجه (س) افزود: متاسفانه ما به عنوان یک مسلمان و شیعه با مادر شیعه و ائمه معصومین (ع) نا آشنا هستیم و کمتر به تبیین شخصیت ایشان در جامعه پرداختیم، از این رو برای آشنایی بهتر و بیشتر با این شخصیت گرانقدر باید توجه ویژهای به کار گرفته شود تا زنان و دختران ما با شناخت نسبت به ایشان این شخصیت گرانقدر را به عنوان الگوی خود قرار دهند.وی اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) در دوران جاهلیت چشم به جهان گشودند، دورانی که فساد و بی بندباری بسیار رواج داشت اما ایشان با رعایت فضیلتهای اخلاقی و پاکدامنی، توانستند لقب طاهر را به خود اختصاص دهند.مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) با اشاره به اینکه در کتاب آسمانی انجیل از حضرت خدیجه (س) به نام مبارکه و همدم حضرت مریم (س) در بهشت یاد شده است، بیان داشت: حضرت خدیجه (س) عفیفترین بانوی در زمان جاهلیت بودند زمانی که زنان ارج و منزلتی نداشتند از این رو به حضرت خدیجه (س) لقب سیده نساء قریش را داده بودند.وی ضمن بیان اینکه رفتار و سکنات حضرت خدیجه (س) دارای عظمت و عفت خاصی بود، بیان داشت: بعد از ازدواج، حضرت محمد (ص)، به ایشان لقب سرور زنان پیامبر (ص) و سیدة النساء العالمین را دادند.وی با اشاره به فعالیتهای تجاری حضرت خدیجه (س) اظهار داشت: ایشان دارای کاروانهای تجاری زیادی در آن زمان بودند در عصر جاهلیت که ربا در بین مردم زیاد بود ایشان هرگز از ربا در معاملات تجاری خود استفاده نکردند، و دستهایشان به ربا خواری آلوده نشد بلکه از طریق تجارت و بازرگانی ثروت و دارایی هایشان را کسب میکردند.مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) گفت: حضرت خدیجه (س) دارای دین حنیف یا همان دین حضرت ابراهیم (ع) بودند که از اجدادش به حضرت خدیجه (س) رسیده بود ایشان به صورت مستقیم عهده دار کار تجارت نبودند زیرا تجارت به دلیل سختی مسافرت و رفتن به کشورهای مختلف با ایشان به عنوان یک زن تناسب نداشت از این رو در امر تجارت به طور مستقیم وارد نمیشدند و مردان را به کار میگماردند.صادقی اضافه کرد: برای تجارت به دو طریق مردم را انتخاب میکردند یک گروه که در مقابل یک اجرت معین و متناسب با سختی کار به آنان حقوق میدادند و گروه دوم به صورت مضاربه بود که سود حاصل از تجارت را با به این افراد میدادند، از این رو حضرت خدیجه (س) براساس سهمیهای که قبلا مشخص شده بود حقوق را پردا خت میکردند اما در زمانی که کاروانهای تجاری دچار خسارت شده بود حضرت خدیجه (س) خسارت مربوطه را متوجه اموال خود میدانست در واقع یک نوع بازار کار را برای افراد در دوران جاهلیت ایجاد کرده بودند.مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) با اشاره به ارتباط این عمل حضرت خدیجه (س) با مساله اقتصاد مقاومتی، افزود: این نوع از اشتغال میتواند الگویی برای زنان جامعه امروز باشد که در امر تجارت دخیل شوند اما با توجه به شان وجودیشان، تجارت را در تناسب با عفت و زنانگی خود هماهنگ کنند چرا که دین مبین اسلام زنان را از تجارت منع نکرده است.وی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه (س) همیشه گوش به فرمان و پیرو حضرت محمد (ص) بودند که علاوه بر همسری ولی امر برای گسترش و نشر اسلام تمامی اموالشان را در اختیار پیامبر (ص) قرار داده و با فداکاری تمام همه آن را در این راه صرف کردند.امروز پنجشنبه 27 خرداد هجری شمسی مصادف با دهم رمضان سال 1437 سالروز وفات حضرت خدیجه (س) است.اجتمام**7268** 1701
27/03/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]