تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820228489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

| دانلود آهنگ خاطره انگیز کَتورِ ترمِه زَنی اثری از استاد بندانی


واضح آرشیو وب فارسی:نی زار:
دانلود آهنگ خاطره انگیز کَتورِ ترمِه زَنی اثری از استاد بندانی
نی زار : همانطور که در شماره قبلی گفته شد، ریتم مشخصه اصلی شناخت موسیقی قومیست. ریتم های چاپی سیستان منحصر بفرد می باشد.در موسیقی سیستان مفاهیمی همچون بحث و بیت، سیتک، رِنگ و ترانه تعریف شده است. سیتک به خواندن شعر بدون همراهی ساز گفته می شود. البته دایره همواره مونس و همدم شادی […]
نی زار : همانطور که در شماره قبلی گفته شد، ریتم مشخصه اصلی شناخت موسیقی قومیست. ریتم های چاپی سیستان منحصر بفرد می باشد.در موسیقی سیستان مفاهیمی همچون بحث و بیت، سیتک، رِنگ و ترانه تعریف شده است. سیتک به خواندن شعر بدون همراهی ساز گفته می شود. البته دایره همواره مونس و همدم شادی ها و آوازخوانی های زنان و مردان سیستانی بوده است که آن هم با اصلوب منحصر بفرد خودش نواخته می شود. رِنگ نیز به موسیقی سازی بی کلام گفته می شود. همانطور که در گویش سیستانی گفته می شود ” رِنگه بزَ renge bza ” و این بخش زیبای موسیقی بدون خواننده است. و ترانه نیز همراهی ساز و خواننده در کنار یکدیگر است . چنین دسته بندی نشان از وجود دانش موسیقایی در مردمان سیستان دارد. موسیقی سیستان بر خلاف موسیقی بسیاری از نواحی ایران ( شیراز ، بلوچستان و… ) شامل دو ربع پرده می باشد. حال آنکه موسیقی بلوچستان فاقد ربع پرده است. لذا برای موسیقی سیستان می توان وسعتی دستگاهی برشمرد. در سیستان قدیم مقامی با عنوان ” گبری زابل” منصوب به زرتشتیان وجود داشته است. با کمی پژوهش می توان به ارتباط گوشه زابل در موسیقی امروز ایران با سیستان پی برد. در سیستان قومی به نام زاولی بوده که به زبان زاولی سخن می گفته اند. زاولی یکی از هفت زبان متروک پارسی است. نام زابل نیز تغییر یافته زاول است . عبدالمومن بن صفی الدین در رساله موسیقی بهجت الروح در باب گوشه زاول می نویسد: مقام تو اگر عشاق خیزد / ز وی هم زابل و هم اوج ریزد. * عشاق گوشه ای در دستگاه شور (دشتی) دارای اوج بسیار.
زابل گوشه ای در دستگاه سه گاه و چهارگاه.   در ادامه ترانه ای بشنوید که بر پایه ریتم سیستانی می باشد. گاهی تغییرات و نوآوری ها در یک موسیقی قومی، رنگ و بوی اصیل آن را نابود می کند. در این ترانه که ساخته غلامعلی بندانی بوده ، نوآوری با حفظ اصالت و رنگ و بوی سیستانی به زیبایی مشهود است. دبیر ستون آوای نی زار : مجید قنبری   دانلود آهنگ کتور ترمه زنی  http://www.neyzarnews.ir/wp-content/uploads/2016/07/kator-termi-zani-bandani.mp3
۱ مرد, ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نی زار]
[مشاهده در: www.neyzarnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن