تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805092781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واگذاری جشنواره به سازمان بسیج هنرمندان/ شهر را شهربازی کرده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد جشنواره جهانی مقاومت در مهر-۲
واگذاری جشنواره به سازمان بسیج هنرمندان/ شهر را شهربازی کرده‌اند

بازدید مدیران هنر مقاومت از خبرگزاری مهر


شناسهٔ خبر: 3712906 - دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

.jwplayer{ display: inline-block; } دبیر کل چهارمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» از واگذاری این جشنواره در پنجمین دوره آن به سازمان بسیج هنرمندان خبر داد و از زیبا نبودن نقاشی های دیواری که در سطح شهر وجود دارند، گله کرد. خبرگزاری مهر-گروه هنر-فاطمه حامدی‌خواه: چهارمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» در چهار رشته نقاشی، پوستر، کارتون و کاریکاتور و طرح های حجمی آذر ماه سال جاری در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می شود. این جشنواره که در هر دوره با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، این دوره را نیز با تغییر و تحولات تازه ای تجربه می کند. برای بررسی بیشتر جریان هنر مقاومت، برگزاری این رویداد جهانی و تغییر و تحولات آن میزگردی با حضور حبیب الله صادقی دبیرکل چهارمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» و محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره برگزار کردیم. بخش اول این گفتگو به ضرورت برگزاری این جشنواره، دلایل کاهش بخش های آن، شیوه سیاست گذاری های جشنواره و ... اختصاص داشت. در بخش دوم این گفتگو مسائلی چون واگذاری جشنواره از دوره پنجم به سازمان بسیج هنرمندان، نامناسب بودن نقاشی های دیواری که در سطح شهر وجود دارند، بی توجهی بانک ها به خرید و سرمایه گذاری روی آثار هنری ارزشمند، چگونگی دریافت آثار برای بخش بین الملل، بیمه آثار حجمی این بخش، چگونگی برگزاری کارگاه های آموزشی و ... مطرح شد.  در بخش دوم و پایانی این گفتگو با ما همراه شوید: *آقای صادقی، حاصل چهار دوره جشنواره «هنر مقاومت» چه بوده است؟ با توجه به آثار خوبی که در طول این چهار دوره خلق شده است، شما چه رایزنی هایی کرده اید که بتوان از آثار هنری مناسب در اماکن متناسب با آن از جمله ادارات و اماکن دولتی استفاده کرد؟ حبیب الله صادقی: من منزل یکی از مدیران عالی هنر رفته بودم که روی تمام دیوارهای خانه اش کوبلن نصب کرده بود و این یک واقعیت است. در حال حاضر در کشور ما به جز یکی دو بانک خصوصی که خریدهای اندکی را به آثار هنری اختصاص داده اند اتفاق دیگری را شاهد نبوده ایم. این در حالی است که حدود ۶۰۰ بانک در ترکیه فعال است که بخش اعظم سرمایه آنها برای خرید آثار هنری هزینه می شود. همان طور که می دانید جریان فرهنگی و کارتل هایی که قیمت اثر هنری را در دنیا بالا می برند، بانک داران  و سرمایه داران هستند و هنر مدیران این بانک ها این است که اثر هنری را دارای ارزش افزوده می بینند. *البته در ایران هم این حرکت ها شروع شده است. صادقی: بله اما این حرکت ها لاک پشتی است. در تندر حوادث ما در هیچ مسابقه جهانی نمی توانیم شرکت کنیم. اصلا این سرعت ما قابل قیاس  در شکل جهانی نیست. از سوی دیگر ستودنی ها را باید ستود. شهرداری تهران حرکت هایی را در زمینه نقاشی دیواری در قالب برنامه «شاهدان شهر» شروع کرده است که امیدواریم جریان بخشی و حزبی نشود و برخی از این امتیاز بهره نگیرند. یعنی به صورت عادلانه و منصفانه و بر اساس حکمت و دانش این برنامه دنبال شود نه بر اساس سلایق مدیران چرا که اگر اثر هنری بر اساس زیبایی و قابلیت خود روی دیوار برود، تأثیرگذاری و پوشش بیشتری پیدا می کند. البته سازمان های دیگری هم هست که نمی توان کار آنها را ندیده گرفت اما شهرداری تنها جایی است که در این امور پیشتازی می کند ولی پیشتازی آن در حد گذران امور است. یعنی کار کارشناسی علمی و فاخر صورت نمی گیرد و نمی توان به آن اتکا کرد. به طور مثال اثری که با مبلغ کلانی روی دیوار می رود، پس از  شش ماه که در معرض نور آفتاب است از بین می رود. آثار نقاشی انقلابی اگر برای دولت مکزیک پول ساز و درآمدزا است به دلیل هوشمندی مدیرانی است که می دانند چه اثری را از چه هنرمندی ارائه کنند تا  بتوانند روی آن مانور دهند. اما کار ما در حد مشاطه کردن دیوارهاست که آنها را رنگی می کنیم و رنگ های اکریلیک بدون مقاومت را که ظرف بیست روز روی دیوارها شروع به  تجزیه شدن می کند، استفاده می کنیم. این کارها به لحاظ زیبایی شناسی هم آثار تصویری خوبی نیست. انگار شهر ما یک شهربازی کوچک برای اوقات فراغت افرادی است که نزدیک به مراکز قدرتند. حتی یک اثر از هنرمندان بزرگ هنرهای تجسمی ما چه هنرمندان انقلاب و چه هنرمندان فاخر و نامی ما روی این دیوارها نیست. در حالی که همه دیوارهای تهران پر از نقاشی است اما این که چگونه این آثار انتخاب شده، نمی دانم. به لحاظ زیبایی شناسی کار علمی نشده است، گویی کار به کسانی داده می شود که ارزانتر کار می کنند و فقط دیوارها را رنگی می کنند. هیچ اثری روی دیوارهای شهر نیست که بتوانیم به آن افتخار کنیم. مکزیک روی دیوارهایش کارهای ریورا و اروسکو را دارد که به آنها افتخار می کند اما در ایران تنها سالی ۱۰ روز شهرداری آثار هنرمندان بزرگ دنیا را در شهر به نمایش می گذارد، آن وقت به دیوارهایی که همیشه مقابل  چشمان مردم است اهمیتی داده نمی شود. آیا عقل تصویری مردم ما آنقدر نازل است که چنین آثار خام دستانه ای را روی دیوارهای شهر شاهد باشند!

*این‌ها اتفاقات و برنامه هایی است که شهرداری و دیگر نهادها برای خود تعریف کرده و به آن می پردازند که البته قابل نقد است اما شما به عنوان مسئول این جشنواره برای معرفی آثار این جشنواره و رایزنی برای فروش آثارش چه کرده اید؟ صادقی: شاید نقدی که به ما وارد است همین باشد. اما هنرمند انقلابی ما خویشتن فرماست و به سفارش درون خود کار می کند. این جشنواره هم به سفارش درونی تعدادی از آدم های انقلابی است که صور فطری در درونشان دمیده شده و اقدام به برگزاری این جشنواره کرده اند. اگر به آثار چهار دوره جشنواره نگاهی بیاندازید آثار فاخر و بسیار خوبی در میان آنها هست. آثار درخشانی در مجموعه روایت فتح داریم و از سوی دیگر امکاناتی چون باغ موزه دفاع مقدس هم است. مگر مسئولان این باغ موزه این آثار را ندیده اند؟ می شد یکی از دیوارهای باغ موزه دفاع مقدس را به کارهای ارجمندی که شکل جهانی دارد، اختصاص دهند. *انتظار داشتن کافی نیست، چه تلاشی کرده اید؟ صادقی: ما تمنا کرده ایم اما تکدی نمی کنیم. اگر هم برای رایزنی اقدام می کردیم معمولاً در ابتدا مسئولان نگاهی به ساعتشان می کنند و بعد هم می گویند افراد دیگری به شکل ارزان تر این کار را می کنند. آنها به کیفیت و نگاه جهانی آن کاری ندارند. *چند تا از این تابلوها در خود سازمان بسیج نصب شده است؟ صادقی: شرمنده ام هیچی. *چرا؟ صادقی: باید چهره ام را شطرنجی کنم! محمد حبیبی: اجازه بدهید من توضیحی بدهم. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران سال گذشته از بنیاد روایت فتح و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس خواست برای پانارومای خرمشهر که قرار بود امسال رونمایی کنند و این اتفاق به شکل شایسته انجام نشد، همکاری کنند و ما هم سراسیمه این کمک و همکاری را با حضور همین هیات مدیره که اسامی آنها اشاره شد، انجام دادیم. نزدیک به ۲۵ جلسه حتی در ماه رمضان برگزار شد وایده هایمان را مکتوب به آنها ارائه کردیم که همه این ایده ها هم تایید شد. اما در نهایت هیچ نتیجه ای دربرنداشت. در حالی که تمام ایده های ما در شورای آنها تایید شد و زمان عملی شدن طرح، کارها به سمت دیگری کشیده شد و اتفاقات دیگری رقم خورد. *ورک شاپ های شما چگونه و کی برگزار می شود؟ حبیبی: اولین ورکشاپ ما به مناسبت سوم خرداد با حضور دانشجویان دانشکده های هنری تهران با موضوع آزادسازی خرمشهر در تهران انجام شد و ۱۵ ورکشاپ دیگر هم در سطح استان ها داریم که به مرور انجام می شود. *در بخش بین الملل استقبال هنرمندان چگونه بوده است؟ حبیبی: در بخش بین الملل چون دیرتر اطلاع رسانی کرده ایم حدود ۵۰ اثر به صورت اینترنتی در رشته نقاشی و طراحی حجمی رسیده است. اما رشته کارتون و پوستر را هنوز رصد نکرده ایم. صادقی:سرعت کار کردن در دو رشته کاریکاتور و گرافیک سریعتر است و انتقال آنها هم راحت تر است. وارد کردن آثار اورجینال نقاشی به داخل کشور با مشکلات و محدودیت هایی همراه است که در تجربه برگزاری دوسالانه های جهان اسلام هم این مشکل وجود داشت اما فرهنگستان هنر شرایط خاصی را داشت که این امور را سریعتر انجام می داد. *آیا اصل آثار هنرمندان خارجی هم وارد جشنواره می شود؟  بیمه این گونه آثار چگونه انجام می شود؟ حبیبی: ما امسال در همه بخش ها قرار است آثار را به صورت اینترنتی دریافت کنیم. بخش نقاشی به صورت نقاشی دیجیتالی است و در بخش کاریکاتور و پوستر هم که مشکلی نیست. *بخش آثار حجمی چگونه دریافت می شود؟  حبیبی: در بخش طرح  های حجمی، هنرمند تصویر اثر خود را از سه زاویه برای ما می فرستد که در صورت انتخاب اولیه این آثار، آن گاه شورا تصمیم می گیرد که اصل این اثر وار د جشنواره شود. *بحث بیمه این آثار حجمی چه می شود؟ چه کسی تقبل کرده است؟ حبیبی: در جشنواره سوم ادارات مختلف در این زمینه با ما همکاری داشتند و توانستیم راحت آثار را وارد کنیم و بعد بازگردانیم. بیمه آثار هم با بخش بین الملل جشنواره ماست. صادقی: ما ابتدا به صورت تصویری آثار را انتخاب می کنیم و بعد اصل آثار را می پذیریم.  *در بخش آثار خارجی هم سفارش اثر داشته اید؟ حبیبی: در جشنواره چهارم سفارش اثر به صورت مستقیم نداشته ایم. در حوزه بین الملل هم اصلا سفارش اثر نداریم. در دوره چهارم برای نمونه سازی و ارتباط میان هنرمندان پیشکسوت و جوان باید هنرمندان پیشکسوت برای  جشنواره آثار جدید کار کنند که این اتفاق ارتباطی به جشنواره و بخش مسابقه ندارد. *هر دوره از جشنواره باید گامی به جلو باشد؛ اتفاق رو به رشد جشنواره چهارم چیست؟ صادقی: جمع جبری آمار تعداد آثار نیست. می توان کار خوبی به اندازه یک تمبر انجام داد که بهتراز ۱۰ اثر بی کیفیت است بنابراین تعداد آثار مهم نیست. در جشنواره چهارم بر همین ادعا از تعداد رشته ها کاسته شد. می توانستیم بخش های دیگری را هم داشته باشیم اما برخی رشته ها کنار گذاشته شد تا کیفی تر حرکت کنیم. در این جشنواره به لحاظ کیفیت آثاری که من دیده ام از جمله زندگی نامه شهدای نام آشنا کارهایی شده که به لحاظ بصری کارهای مرجع و از نظر تکنیکی بسیار خوب است. این دوره برای کیفی تر کردن و تخصصی تر کردن کارمان، رشته ها را محدود کردیم اما اصرار ورزیدیم که کارمان به لحاظ تخصصی جامع شرایط تر باشد. *برای دوره های بعدی این جشنواره پیش زمینه ذهنی دارید یا منتظرید که نتایج این دوره را ببینید و بعد برنامه ریزی کنید؟ صادقی: مدیریت برنامه ریزی این جشنواره تصمیم گرفته اند که جشنواره پنجم را به سازمان بسیج هنرمندان واگذار کنند که این تصمیم به دلیل کارهای اداری و سازمانی است. بنابراین این دوره آخرین دوره ای است که روایت فتح و این انجمن برگزارکننده هستند و دوره پنجم نیک اختر و نیکو منظرتر خواهد بود. روز پایان جشنواره مشروح این خبر اعلام و برنامه های آنها ارائه می شود. من هم امیدوارم این دوره از جهت تکنیکی و علمی کار خوبی ارائه کنیم. *پس دوره آتی جشنواره هم با برنامه ریزی های جدید و سیاست های تازه ای روبرو هستیم؟ صادقی: بله. *خب این اتفاق خوبی برای جشنواره ای که عنوان بین المللی دارد نیست چرا که جشنواره جهانی باید برنامه ریزی دقیق و مشخص داشته باشد نه این که هر دوره برنامه ها و سیاست های جدید ارائه شود چون وجه بین المللی آن را خدشه دار می کند. صادقی: بله ما هم به مسئولان امر اعلام کرده ایم. اما به هر حال این هم یک تجربه تازه است. البته سیاست ها یکسان است و سیر تکوینی دارد  بنابراین معنای واحدی دنبال شده اما با شکل دیگری ارائه می شود. البته این نگرانی را ما هم در هیات مدیره داشته ایم. به هر حال انجمن روایت فتح همان اندیشه ها و آرمان هایش را دنبال خواهد کرد و ما در منزل دیگری توفیق خدمت خواهیم داشت.

*این دوره بخش پژوهشی را نداشتیم.  کتاب پژوهشی سال قبل چاپ شده است؟ حبیبی: کتاب آماده چاپ است. اما به دلیل مسائل مالی هنوز چاپ نشده است. کاغذ آن خریداری شده و به زودی کتاب دوره سوم منتشر می شود. *بودجه جشنواره از طرف سازمان بسیج تامین می شود. به نظر نمی رسد که این سازمان از نظر مالی کم توان باشد؟ حبیبی : نه. کم توان نیست اما خانواده بسیج بسیار گسترده است. کار فرهنگی هم در اولویت این سازمان است اما وقتی ساختار آن گسترده باشد، مشکلات خاص خود را هم دارد. *شناسنامه جشنواره هنر مقاومت به شکل مکتوب موجود است؟ صادقی: ما در نظر داریم که انشاالله در سال های بعد در صورت تداوم همکاری با بنیاد روایت فتح، برنامه ای جدی را دنبال کنیم که به لحاظ علمی و پژوهشی به هنر انقلاب و مقاومت بپردازیم. هر دوره باید کتاب پژوهشی آن منتشر می شد ما مصاحبه های بسیاری در دوره های قبل انجام دادیم که باید منتشر می شد. البته کتاب اول و دوم را داریم و کتاب سوم را هم اگر چاپ کنیم خوب است. به هر حال ما در زمینه پژوهشی کمرنگ عمل کردیم و این دغدغه شما درست است و ما سعی داریم با امکاناتی که در اختیار داریم به آن دست پیدا کنیم. باید اشاره کنم که یکی از سرمایه های خوبی که این انجمن به آن دست یافته است اورجینال های خوب و در جه یک از جشنواره هنر مقاومت است و آرزو می کنم اگر موزه انقلاب و دفاع مقدس دایر شود، مزین به کارهای فاخر این جشنواره شود.  یکی از گنجینه های خوب هنر اجتماعی با موضوع هستی شناسی که انقلاب را تعریف می کند در اختیار بنیاد روایت فتح است. *برای این جشنواره جلسات آسیب شناسی هم برگزار کرده اید؟ صادقی: برگزاری این جشنواره، آرزو و آرمان پدیدآورندگان آن بوده است و مسئولان در پی این بودند که از تمام توانمندی های هنرمندان در جهت آرمان های تصویری خود با موضوع هنر دینی، قرآنی و انسان ساز بشری استفاده کنند . حالا که چهار دوره برگزار شده است، مثل کسی که هر شب قبل از خواب باید فعالیت هایش را در طول روز مرور کند، زندگی و حیات ما هم  یک صبح تا شب بیشتر نیست و باید پرونده فعالیت خود را که با فرمان گرفتن از قلب و عاطفه و شرافتمان همراه بوده است، بازخوانی کنیم.   ما باید این جشنواره را در طول چهار دوره بازخوانی کنیم. البته سعی کرده ایم که از باورهایمان کم نگذاریم و امیدواریم که خدا قبول کند و تبدیل به برگه ها و سندهای تصویری برای هنر انقلاب شود که بماند. آسیب شناسی جشنواره را هم ما هر دوره انجام داده ایم و بازخوانی فعالیت هایمان را هر دوره به صورت مکتوب و مفصل داشته ایم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن