تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819952898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش سطح سفره های زیرزمینی آب در ایلام/ زنگ خطر به صدا درآمد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ایلام گرفتار در بحران آب؛
کاهش سطح سفره های زیرزمینی آب در ایلام/ زنگ خطر به صدا درآمد

کراپ‌شده - چاه آب


شناسهٔ خبر: 3714343 - شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
استانها > ایلام

.jwplayer{ display: inline-block; } ایلام-کاهش سطح سفره های زیر زمینی آب در استان ایلام باعث شده زنگ خطر در این استان به صدا درآید و با این شرایط ایلام جزو هفت استان بحران زده در زمینه منابع آبی قرار گرفته است. خبرگزاری مهر-گروه استان ها: بحران کم آبی و موج خشکسالی در اثر کم شدن بارشها طی سالهای اخیر ضربات سختی بر پیکره استان ایلام وارد کرده است و هم اکنون بخشهای مختلف استان اعم از کشاورزی، صنعت، آب آشامیدنی مردم، سدها و...دچار مشکل شده است. در استان ایلام ۱۷ دشت وجود دارد که از این تعداد چهار دشت مهران، دهلران، دشت عباس و موسیان جزو دشت‌های ممنوعه قرار دارند و متوسط افت سالیانه سطح آب زیرزمینی در دشت‌های مهران، دهلران و موسیان به ترتیب برابر با ۸۳، ۲۲ و ۶۴ سانتی‌متر است. طی سالهای اخیر متاسفانه شاهد افزایش چاه های آب غیر مجاز نیز بوده ایم که باعث شده سطح آب های زیر زمینی در شهرستان های مهران و دهلران کاهش پیدا کند، هفته گذشته بود که مراد ناصری فرماندار مهران اعلام کرد: هم اکنون شاهد افت ۱۳ متری سفره های آبی دشت های شهرستان مهران هستیم و با این افت کیفیت، آب شرب در شهرستان به طرف شور شدن می رود و در سال های آینده با کمبود آب شرب مواجه می شویم. وی افزود: از مجموع مصرف آب در این شهرستان ۱۰ درصد برای شرب شهروندان، ۸۸ درصد کشاورزی و دو درصد نیز برای صنعت استفاده می شود. پرویز محمدی رئیس امور آب دهلران نیز از مسدود کردن ۵۹ حلقه چاه غیر مجاز آب کشاورزی در این شهرستان طی سال جاری خبر داد و گفت: اجرای طرح های آبیاری تحت فشار، طرح های تغذیه مصنوعی و نصب کنتور هوشمند از جمله اقدام هایی است که توسط دستگاه های مرتبط برای کاهش میزان برداشت از منابع آب اجرایی و دنبال می شود. ایلام جزو استان های بحران زده کشور در زمینه حجم منابع آب است معاون حفاظت امور آب استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ایلام جزو هفت استان بحران زده کشور در زمینه حجم منابع آب است. سجاد رستمی اظهار داشت: کاهش بارش باران در سال های گذشته و برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی، ایلام را به هفت استان بحران زده کشور در حجم منابع آب رسانده است. معاون حفاظت امور آب استان ایلام گفت: منابع زیرزمینی و کوهستانی آب که بخش شرب مردم و کشاورزی را تامین می کند، کم شده است.

رستمی افزود با هدف حفظ منابع موجود، ۹۶ حلقه چاه غیر مجاز در استان که نقش مهمی در هدر رفت آب داشت شناسایی و با حکم قضایی مواجه شده است. وی گفت: ۵۹ حلقه چاه غیر مجاز که در کاهش سطح و کیفیت آب روستاهای شهرستان مرزی دهلران تأثیر چشم گیری داشت مسدود شده است. رستمی افزود: استان ایلام که ۱۳ رودخانه دائمی، هفت سد و ۴۰۰ میلی متر میانگین بارش سالیانه دارد، به علت برداشت های غیر مجاز با تهدید سفره های زیرزمینی آب روبرو است. کاهش سفره های زیرزمینی آب در ایلام مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام نیز هفته گذشته در نشست شورای حفاظت آب استان، از برنامه ریزی وزارت نیرو برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی به منابع زیرزمینی در دشت های مهران و موسیان خبر داد. ذوالفقارمهدی زاده اظهار داشت: وزارت نیرو اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زمینی کشور را در دستور کار دارد. وی افزود: ۱۲۰ میلیارد متر مکعب منابع آب زیرزمینی در کشور وجود دارد و هم اکنون ۵.۷ میلیارد متر مکعب کسری مخزن در ایران مشاهده می شود که این میزان در استان ایلام ۱۷ میلیون متر مکعب است. مدیرعامل آب منطقه ای ایلام یادآور شد: قرار است در طول برنامه ششم توسعه وضعیت مخازن ذخیره آب کشور تثبیت و در یک بازه ۲۰ ساله به حالت قبل از تعادل برسد. مهدی زاده تاکید کرد: جلوگیری از اضافه برداشت آب های زیرزمینی و انسداد چاه های غیرمجاز را از مهم ترین راهکارهای تحقق این موضوع عنوان کرد. وی گفت: ۲۲۴ حلقه چاه در محدوده دشت مهران وجود دارد که ۱۹۵ حلقه برای استفاده بخش کشاورزی ، ۱۲ حلقه بخش شرب و ۱۷ حلقه نیز مورد استفاده بخش صنعت قرار می گیرد. مدیرعامل آب منطقه ای ایلام اضافه کرد: دشت های مهران و موسیان در استان ایلام به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده اند که در دشت مهران در شرایط کنونی شاهد کاهش سالانه پنج میلیون متر مکعبی آب برابر با ۷۰ سانتی متر هستیم.

در کنار کاهش مصرف آب در سفره های زیرزمینی استان ایلام، در روستاهای و شهرهای استان متاسفانه کم آبی هم گزارش شده است و در این بین متاسفانه آمار بالای مصرف در روستاهای استان نگران کننده است. سرانه مصرف آب در برخی روستاهای ایلام ۴۵۰ لیتر در روز است مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سرانه مصرف آب در برخی روستاهای استان ایلام ۴۵۰ لیتر در شبانه روز برای هر نفر است. نورالله تیموری اظهار داشت: در حالی که الگو و متوسط مصرف آب آشامیدنی  ۱۴۰ لیتر است، در برخی از روستاهای استان ایلام میزان مصرف به ۴۵۰ لیتر در شبانه روز برای هر نفر می‌رسد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام گفت: میزان مصرف آب آشامیدنی در روستاهای استان ایلام دو برابر حدمجاز است و مصرف آب در بسیاری از مناطق استان هم بالاتر از حد استاندارد است. وی این مصرف بالای  آب را  ناشی از استفاده مردم روستا از آب سالم و بهداشتی برای مصارف احشام دانست و گفت:  جلوگیری از اسراف آب حتی با کمترین میزان صرفه جویی در تداوم خدمت رسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی موثر است. مدیر عامل شرکت آبفار ایلام یادآور شد: هم اکنون ۴۶ روستای این استان شبکه آب شرب ندارند و آبرسانی به صورت سیار در این روستاها انجام می شود که تلاش می شود تا پایان سال جاری ۱۰ روستای دیگر از حوزه آبرسانی سیار خارج و به شبکه آب شرب استان وصل شوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن