واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علی اکبر شکارچی در نشست تخصصی فستیوال موسیقی آینه دار
شعر و موسیقی نگاهبان هم هستند/ نگران موسیقی محلی نیستم
شناسهٔ خبر: 3714105 - جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } « تجزیه و تحلیل موسیقی لرستان و بختیاری و انطباق فواصل و دانگ های آنان با موسیقی دستگاهی ایران» عنوان نشست تخصصی اولین روز از برگزاری فستیوال آینه دار بود که توسط استاد شکارچی ارائه شد. به گزارش خبرنگار مهر، استاد علی اکبر شکارچی نوازنده و آهنگساز صاحب نام موسیقی کشورمان در بخش هایی از سومین نشست تخصصی فستیوال موسیقی نواحی آینه دار که جمعه بعداز ظهر ۲۵ تیر ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد ضمن اجرای زنده نغماتی از موسیقی آیینی منطقه لرستان پیرامون «تجزیه و تحلیل موسیقی لرستان و بختیاری و انطباق فواصل و دانگ های آنان با موسیقی دستگاهی ایران» سخنرانی خود را ارائه داد. استخراج چهار نوع پرده بندی در موسیقی لرستان، بررسی وجوه تمایز موسیقی محلی با موسیقی های دیگر، رویکرد نسل تازه موسیقی ایرانی با ارائه و اجرای موسیقی محلی، توجه به گردش ملودی ها و تنوع پرده های موجود در موسیقی اقوام به ویژه موسیقی منطقه لرستان، معرفی گونه های مختلف موسیقی در منطقه لرستان به لحاظ پرده بندی موسیقایی، هجوم موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک روی موسیقی محلی منطقه لرستان، ارائه توضیحاتی پیرامون موسیقی دستگاهی ایران استخراج شده توسط داریوش طلایی، پرده بندی و دانگ های موسیقی، معرفی نمونه های مختلف موسیقایی در حوزه موسیقی دستگاهی، نقش موسیقی دستگاهی در موسیقی محلی، توصیه به آهنگسازان موسیقی سنتی برای استفاده از گوشه ها و نغمات موسیقی محلی، تاکید بر شناسایی هر چه بیشتر موسیقی محلی، پرده بندی و دانگ های تشکیل دهنده موسیقی لری و بختیاری، تببین اندیشه های موجود در ترانه های محلی برای تغییر در موسیقی های لری و بختیاری از جمله مواردی بودند که شکارچی در این نشست ویژه به آن اشاراتی داشت. وی با اشاره به جسارت جوانان در استفاده از موسیقی دستگاهی در موسیقی محلی بیان کرد: من اعتقاد دارم اگر کسی موسیقی قوم خود و موسیقی دستگاهی را نداند به طور حتم اثرش هم زیاد به دل نمی نشیند، به هر ترتیب ما باید به این موضوع واقف باشیم که آداب، رسوم و اندیشه ها تغییراتی را در پرده بندی و دانگ ها ایجاد می کنند. این هنرمند با اشاره به رابطه شعر و موسیقی نواحی نیز توضیح داد: شعر در موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی همزاد یکدیگرند به طوری که شعر نگهبان موسیقی و موسیقی نگهبان شعر است. این استاد پیشگام موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: موسیقی محلی، موسیقی زندگی است که از دل مردم به صورت طبیعی و پاک بیرون آمده است. مردمان این نوع موسیقی کلمه یا تجزیه تحلیلی برای موسیقی نداشتند اما به درستی دورانی را که در آن زندگی می کردند برای مخاطبان خود معرفی می کردند. شکارچی با اشاره به شرایط این سال های موسیقی نواحی توضیح داد: من برای از بین رفتن موسیقی محلی نگرانی ندارم زیرا معتقدم خدای مهربانی آنها را نگه می دارد. ما نباید جلوی تجربه را بگیریم کما اینکه اگر سخت گیر نباشیم می بینیم گاه با تغییرات همین دستگاهها آثار قابل تحملی بیرون می آید که باید دید چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]