تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798298264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقر فرهنگی باشگاه را به اردوی خارجی می‌برد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فقر فرهنگی باشگاه را به اردوی خارجی می‌برد!
در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل نامگذاري شده ، برپايي اردوهاي باشگاه‌هاي فوتبال كشورمان در كشورهاي خارجي انتقادات زيادي را متوجه اين مسئله كرده است
نویسنده : سعيد احمديان 


در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل نامگذاري و بر تكيه به توان و پتانسيل داخلي تأكيد شده است، برپايي اردوهاي باشگاه‌هاي فوتبال كشورمان در كشورهاي خارجي انتقادات زيادي را متوجه اين مسئله كرده است. امير واعظ آشتياني مديرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با «جوان» از آسيب‌هاي اردوهاي خارجي صحبت كرده است.
    
جناب آقاي واعظ، يكي از موضوعاتي كه فوتبال كشورمان با آن درگير است، برگزاري اردوهاي تيم‌هاي باشگاهي در خارج از كشور است، موضوعي كه با توجه به اينكه در سال اقتصاد مقاومتي و تكيه به توان داخلي هستيم، مورد انتقاد زيادي قرار گرفته است. شما به عنوان يكي از مديران سابق فوتبال دليل رفتن باشگاه‌ها به اردو‌هاي خارجي را چه مي‌دانيد؟
اين مسئله به اين بر‌مي‌گردد كه در ورزش سرمايه‌گذاري در بخش اقتصاد نداريم و متأسفانه در اين رابطه برنامه‌اي ديده نمي‌شود. اين در حالي است كه دولت بايد به اين امر ورود جدي كند و براي سرمايه‌گذاران در بخش ورزش استراتژي لازم را تدوين و برنامه‌ريزي كند. در كنار استراتژي‌اي كه تعريف مي‌شود، بايد حمايت‌هاي لازم هم از سرمايه‌گذار فراهم شود تا ورود پول به ورزش براي يك سرمايه‌گذار توجيه اقتصادي داشته باشد. در اين شرايط مي‌توان با كمك سرمايه‌گذاران كمپ‌هاي ورزشي در كشورمان احداث كرد كه اين كمپ‌ها نه تنها به فوتبال، بلكه براي رشته‌هاي ديگر اعم از توپي، سالني، گروهي و انفرادي هم مورد استفاده قرار بگيرد و رشته‌هاي مختلف اردوهايشان را در اين كمپ‌ها برپا كنند. به هر حال كشورمان يك كشور چهار فصل است و در هر فصل تيمي بخواهد اردويي را برپا كند، مي‌تواند يك نقطه از كشور را انتخاب كند.
يعني به عقيده شما اگر بخواهيم ريشه‌يابي كنيم، به كم‌كاري دولت در اين زمينه مي‌رسيم كه اين فرصت را از كشورمان گرفته تا كشورهاي ديگر مقصد اردوهاي باشگاه‌هاي ايراني باشند؟
قطعاً، اين مسئله را بايد از زاويه كم‌كاري دولت نگاه كرد. البته اين بي‌توجهي مربوط به الان يا چند سال گذشته نيست و از گذشته در دولت و وزارت ورزش اهتمام ويژه‌اي نسبت به اين مسئله ديده نشده و به صورت كلي‌تر مي‌توان گفت توجه به كارهاي زير‌بنايي و اصولي كه مي‌تواند براي كشور زيرساخت‌ها را فراهم كند، در اولويت‌هاي وزارت ورزش قرار نداشته است. اين ضعف زيرساخت‌ها در بخش كمپ‌هاي ورزشي به خوبي نمايان است و به رغم جغرافيا و آب و هوايي كه كشورمان دارد متأسفانه زيرساختي در بخش كمپ‌هاي ورزشي نداريم و همين كمبودها يكي از دلايلي است كه سبب مي‌شود باشگاه‌ها راه اردوهاي خارجي را در پيش بگيرند.
به نداشتن زيرساخت‌ها اشاره كرديد اما به نظر مي‌رسد رفتن باشگاه‌ها به كشورهاي خارجي براي اردو، آن هم در سالي كه سال اقتصاد مقاومتي نامگذاري شده، چندان با شعار سال همخواني نداشته باشد و نقطه مقابل تأكيدات مقام معظم رهبري است.
در اين شرايط من هم يكي از منتقدان اردوهاي خارجي باشگاه‌ها در سال اقتصاد مقاومتي هستم، همان طور كه اشاره كردم با توجه به اقليم كشورمان، مي‌توان از پتانسيل‌هاي داخلي براي برگزاري اردوها استفاده كرد. بسترهاي تقريباً مناسبي هم وجود دارد. اگر چه امكانات كمپ‌هاي خارجي شايد در مقايسه با نمونه‌هاي داخلي بهتر باشد اما نمي‌توان از همين بستر فعلي كه در اين زمينه در كشور وجود دارد، غافل بود. به عنوان نمونه شهري مثل بروجرد، سال 98 ميزبان اردوي تيم ملي فوتبال قبل از جام جهاني بود، يا اردبيل و امكاناتي كه در سرعين وجود دارد، اينها در كنار مناطق ديگر از جمله ظرفيت‌هاي داخلي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد. در زماني اقتصاد مقاومتي در ورزش و به خصوص فوتبال محقق مي‌شود كه به سمتي برويم كه از ثروت، ظرفيت‌ها و داشته‌هاي داخلي استفاده كنيم.
اما چرا با وجود بسترهاي تقريباً مناسب و چهار فصل بودن كشورمان، باشگاه‌ها اردو زدن در خارج از كشور را ترجيح مي‌دهند؟
 با وجود ظرفيت‌هاي داخلي معتقدم كه رفتن باشگاه‌ها به اردوهاي خارجي اپيدمي شده و تبديل به يك ژست بين تيم‌ها شده است و مديران باشگاه‌ها فكر مي‌كنند كه رفتن به اردوي خارج از كشور از اصول يك باشگاه حرفه‌اي است! اما اين نگاه آماتورگونه از ضعف نگاه مديران است كه اسير دست مربيان مي‌شوند و با توجه به باور غلطي كه رايج شده حتماً در پيش از شروع فصل يا نيم‌فصل اردوي خارجي را در برنامه تيم قرار مي‌دهند. اين اردوها هم هزينه‌هاي گزافي را به تيم تحميل مي‌كند و تيم هم در ادامه در ليگ با وجود چنين تدارك و هزينه‌اي كه براي آن شده، نتيجه نمي‌گيرد.
به هزينه‌هاي گزاف اشاره كرديد، شايد يكي از جدي‌ترين آسيب‌هاي اردوهاي خارجي باشگاه‌ها، خارج شدن ارز از كشورمان باشد.
بله، متأسفانه فراگير شدن اپيدمي اردوي خارجي سبب شده تا باشگاه‌ها علاوه بر اينكه ارز را از كشور خارج مي‌كنند، بدون توجه به برخي مسائل، سرمايه باشگاه را در كشورهايي هزينه كنند كه از نظر سياسي چالش‌هاي ظريفي با اين كشورها داريم و اين نمي‌تواند پذيرفتني باشد.
علاوه بر خارج شدن ارز، چه آسيب‌هاي ديگري متوجه اردوهاي خارجي است؟
اردوهاي خارجي علاوه بر اينكه به اقتصاد ضربه مي‌زنند  به اخلاق هم ضربه مي  زنند . باشگاه‌هاي كشورمان به رغم داشتن پسوند فرهنگي، در اين زمينه برنامه‌اي ندارند و هر چند فرهنگ در بستر جامعه شكل مي‌گيرد اما باشگاه‌ها الگو‌ساز براي جامعه هستند و نمي‌توانند نسبت به موضوع مهمي مانند فرهنگ، بي‌توجه باشند. متأسفانه اما در بخش فرهنگي، ورزش واقعاً فقير است و برنامه‌اي براي اين موضوع مهم در باشگاه‌ها وجود ندارد. به همين خاطر هم آسيب‌هاي فرهنگي و اتفاقات ناگوار از جمله مواردي است كه در اردوهاي خارجي باشگاه‌ها ديده مي‌شود. برخي از اين مسائل و حاشيه‌هاي غير‌اخلاقي در زمان اردو و برخي مواقع هم پس از بازگشت تيم‌ها از اردو رسانه‌اي مي‌شود. مسائل ضد‌اخلاقي كه در اين اردوها اتفاق مي‌افتد با فرهنگ اسلامي و ملي‌مان همخواني ندارد و زمينه‌ساز آسيب‌هايي مي‌شود كه به جنبه فرهنگي ورزش ضربه مي‌زند.
با توجه به اين آسيب‌ها و زياني كه كشور هم از نظر مالي و هم اخلاقي از اردوهاي خارجي باشگاه‌ها مي‌بيند، چه اقدامي بايد صورت بگيرد تا شاهد اين مسائل نباشيم؟ با توجه به كم‌كاري دولت در اين زمينه، چه كار بايد كرد تا در سال اقتصاد مقاومتي شاهد حيف و ميل سرمايه‌هاي‌مان در كشورهاي خارجي نباشيم؟
در اين باره بايد از دولت و متوليان فعلي ورزش سؤال كرد براي پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي در كشور چه كاري انجام داده‌اند؟ چه تدابيري انديشيده‌اند؟ البته شعار سال از سال 92 توسط مقام معظم رهبري مطرح شده و با توجه به اين سابقه چه قدمي در اين راه برداشته شده است؟ معتقدم در دولت اقدام مؤثري در اين بخش صورت نگرفته و در به وجود آمدن چنين شرايطي هم خلأ قانوني و هم عدم ورود دولت تأثيرگذار بوده است. البته قانون خصوصي‌سازي و بسترسازي براي ورود بخش خصوصي به ورزش سال‌هاست كه تصويب شده اما به نظر مي‌رسد دولت در اين بخش آئين‌نامه خاصي را تدوين نكرده است. معتقدم نمايندگان مجلس بايد ورود كنند و با تصويب قوانين تسهيل‌كننده ورود سرمايه‌گذار در بخش ورزش، فرصتي را براي تأمين زير‌ساخت‌هاي مناسب در ورزش كشور، جهت ساخت كمپ‌هاي ورزشي و ديگر امكانات مورد نياز تيم‌هاي ورزشي فراهم كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن