تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805128369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده شناخت معماری تاریخی گیلان: "منزل مسکونی محمدتقی صوفی"


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


پرونده شناخت معماری تاریخی گیلان: "منزل مسکونی محمدتقی صوفی" استان‌ها > گیلان - این بنا یکی از مجموعه بناهای خاندان صوفی در مرکز شهر املش، در استان گیلان بوده و در خیابان امام خمینی (ره) و جنب پارک میرزا کوچک قرار دارد. در حال حاضر بنا قابل سکونت بوده و در اختیار ورثه می باشد.

تاریخچه بنا: این بنا متعلق به محمد تقی صوفی، از صاحب منصبان ایل صوفی در املش و متعلق به اواخر دوره قاجار می باشد. بر کتیبه کاشی، سال 1324 قمری و نام استاد رضا معمار اصفهانی حک شده است، این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ی ثبت ۴۰۱۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. مشخصات بنا: مجموعه منزل مسکونی محمد تقی خان صوفی در محوطه ای مشجر با زیربنای تقریبی3 هزار مترمربع و پوشیده از درختان انبوه واقع است. در محوطه جلوی بنا (ضلع جنوبی) آن، باغچه هایی با انواع درختان مثمر و غیر مثمر و نیز حوضی بزرگ قرار دارد.



بنا در دو ‌طبقه با مساحت حدود 750مترمربع با مصالحی چون آجر، چوب، سنگ و با ملات ساروج ساخته شده ساخته شده و دارای اتاق های متعدد شامل غذاخوری، زاویه و شاه نشین، سقف سه پشته با شیر سر چوبی که پوشش نهایی آن سفال است.
















تزیینات: ازاره بنا در نمای اصلی (ضلع جنوبی)، از یازده تابلو از جنس کاشی هفت رنگ با ابعد 17*17 سانتی متر و با مضامین عمومی شکارگاه تشکیل شده است. این نقاشی ها توسط حاج یوسف و در سال ۱۳۲۶ (ثبت شده بر روی کتیبه کاشی) ترسیم شده است. این شیوه کاشیکاری، اندازه تابلوها و مکان قرار گیری آن، از ویژگی های منحصر به فرد بنای محمد تقی خان صوفی محسوب شده و آن را در بین دیگر بناهای اربابی مربوط به خاندان صوفی در منطقه، شاخص نموده است.















این بنا دارای تزیینات متنوع و فاخر در داخل و خارج بنا که شامل گچ بری و گره چینی( درودگری) است می باشد و تزیینات با چوب در طارمی ها، در و پنجره ها و لمبه کوبی سقف اتاق زاویه دیده می شود. از گچ بری های داخل خانه محمد تقی خان صوفی می توان به نقوش اسلیمی وگیاهی برجسته اشاره نمود. این تزیینات در شاه نشین، نمای جنوبی خانه، دور سقف و شومینه مشاهده می شود.
مجموعه از سردر بسیار ارزشمندی برخوردار است. این سردر دارای قاب هایی تزیینی در اطراف چهارچوب در می باشد. از نکات جالب توجه آن است که نقش دو شیر با شمشیر در دست، بر نمای داخلی ورودی، گچ بری و برجسته کاری شده است. به نظر می رسد که سازنده بنا اصراری به نمایاندن این تزیینات در نمای بیرونی که خود نشان از تفاخر دارد، نداشته است. بنابراین معماری سردر بنا از بیرون دارای تزیینات کمتری نسبت به نمای داخلی سردر است.





















آسیب شناسی بنا: مهمترین عامل مخل در ماندگاری این بنا، رطوبت می باشد که سبب آسيب پذير شدن کليه بخش های بنا گرديده است. این عامل مخل را مي توان به دو صورت نزولي و صعودي در بخش هاي زیادی از بنا مشاهده نمود. عدم تعمیر و بهسازی درپوش دیوارهای حیاط، موجب توقف آب باران بر سطح فوقانی دیوارها و در نتیجه رویش گیاهان نامتجانس شده که با گذشت زمان، خود عامل از بین رفتن ملات و لق شدن آجرهای حیاط خواهد شد. وجود رطوبت در بخش های بیرونی بنا و نیز در پشت کاشیکاری ازاره، سبب اضمحلال دوغاب پشت آن، لق و جدا شدن کاشی از دیوار شده است. از سوی دیگر رطوبت موجود، اعم از صعودی و اشباع در هوا، باعث پوسته شدن لعاب کاشی شده که این مسئله در نهایت، موجب از بین رفتن شاکله کالبدی و مفهومی نقوش برخی تابلو ها شده است. مرمت های غیر اصولی از جمله ایجاد تغییرات در سردر ورودی و استفاده از سیمان بری به جای مصالح قدیمی سردر، علاوه بر انتخاب مصالح نامناسب در ساختار فیزیکی بنا، باعث مخدوش شدن هویت تزیینات بنا شده که ارجح است با مداخله صحیح مالکان بنا، از تغییرات عمده در کیفیت تزیینات جلوگیری به عمل آید.   تهیه و تنظیم: دکتر مینو خاکپور عضو هیات علمی دانشگاه با تشکر از سرکار خانم یاسمن کهنسال کارشناس معماری  

کلید واژه ها: استان گیلان - معماری -




شنبه 19 تیر 1395 - 12:42:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن