تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835261814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفی 5 فیلم برای کمک به درمان آسیب‌های روانی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: الگو و انگاره شخصیتی، شناختی، هیجانی و رفتاری نقش نخست فیلم («اره») به بهترین و گویاترین گونه، بیانگر دید تونلی و توجه و تمرکز جزیره‌یی یک جانی شکنجه گر و...  شتاب بخشیدن به درمان با سینما آیینه تمام نمای آسیب شناسی روانی فیلم یگانه و بی همتای «رگبار» بهرام بیضایی می‌تواند مراجعان و بیماران دچار ویژگی‌های ژرف و پررنگ و اختلال شخصیت‌های کلاستر C و D و به ویژه شخصیت پرهیزگرا - مردم گریز (اوویدنت) را درباره ویژگی‌ها و اختلال شخصیت خودشان به بینش (Insight) رسانده و به این ترتیب بنیاد نخست را در راستای روان درمانی ایشان فراهم آورد. «آقای حکمت» (آن مرد شرمگین، نیک گفتار، راست کردار و دوست داشتنی فیلم «رگبار» با بازی هنرمندانه و از یادنرفتنی شادروان «پرویز فنی زاده») به باور من، بهترین و هویداترین فیلم در دسترس ما ایرانیان در آستانه رنسانس، برای به بینش رساندن مراجعان و بیماران دچار ویژگی‌های ژرف و پررنگ و اختلال شخصیت پرهیزگرا - مردم گریز (اوویدنت) و نیز منضبط - قانونمدار (وسواسی - جبری) است. فیلم «رگبار» به زیبایی و گیرایی تمام عیار، عقب افتادن و در حاشیه ماندن این گونه آدمیان در رویارویی‌ها و رقابت‌های ستیزه جویانه و کینه توزانه نیمه نرینه اجتماع کلاستر Bمدار را نشان می‌دهد تا بیانگر واقعیت‌های روزمره باشد. بی گمان، تماشای نمای پایانی فراموش‌ناشدنی فیلم (پذیرش شکست و ترک صحنه رویارویی و رقابت پرکنش و کشمکش) برای مراجعان و بیماران خوددار و پرهیزمدار دارای ویژگی‌های ژرف و پررنگ یا دچار اختلال شخصیت پرهیزگرا - مردم گریز (اوویدنت) و نیز منضبط - قانونمدار (وسواسی - جبری)، می‌تواند به بهترین گونه، مایه و آیینه عبرت باشد.   افسانه 1900 به باور من، هیچ فیلمی ‌تاکنون همانند فیلم «افسانه 1900»، ویژگی‌های شخصیتی، شناختی، هیجانی و رفتاری آدمیان دچار اختلال درخودماندگی (اوتیستیک - آسپرگر) را نشان نداده است. چهار نمای پیروز شدن سرفرازانه پیانیست نقش نخست فیلم (افسانه 1900) در رویارویی و دوئل دونفره نواختن پیانو، عاشق شدن پیانیست جوان از پنجره گرد و تونلی شکل کشتی هنگام پر کردن صفحه گرامافون، پیاده نشدن از کشتی زادگاه و زیستگاه به بهای نابود شدن با آن و از همه بیشتر و گویاتر، ناکام ماندن در پیاده شدن از کشتی با آن چند جمله کلیدی بیانگر دلیل این ناکامی ‌و ناتوانی، جلوه و آیینه تمام نمای یک فرد دچار اختلال درخودماندگی (اوتیستیک - آسپرگر) است. جمله کلیدی گویای این اختلال هنگام بازگشت از پلکان کشتی و پذیرش ناکامی ‌و ناتوانی خود در پیاده شدن از کشتی زادگاه چنین است؛ «من آموخته ام در کشتی زندگی کنم که از دماغه عرشه آغاز شده و در پروانه و سکان پایان می‌یابد، من آموخته ام در سالنی بنوازم که از دیوار پیشین کنار در ورودی آغاز شده و در دیوار پسین کنار آشپزخانه پایان می‌یابد، من آموخته ام سازی (پیانویی) را بنوازم که از یک کلید سپید آغاز شده و در یک کلید سپید پایان می‌یابد، نتوانستم در بندرگاه از کشتی پیاده شوم و پا به شهری بگذارم که آغاز و پایان آن را به چشم ندیدم.»   جانشین (وکیل) ‌هادساکر از دیگر فیلم‌هایی که به زیبایی و گیرایی، شخصیت، شناخت، احساس و عاطفه (هیجان) و شیوه و انگاره رفتاری آدمیان دچار اختلال درخودماندگی (اوتیستیک - آسپرگر) را به تصویر کشیده است، فیلم «جانشین (وکیل) ‌هادساکر» است که به خوبی دید تونلی و توجه و تمرکز جزیره‌یی این گونه آدمیان و آفرینندگی (خلاقیت) برآمده از این الگو و انگاره شخصیتی - شناختی را نشان می‌دهد.   اره سری فیلم «اره» (SAW) از جمله فیلم‌های ناشکوهمندی بوده است که به دلیل هنگامه پرتنش و استرس تاریخی که در آن قرار داریم (تاریخی که از سوختن و فرو ریختن برج‌های دوگانه تجارت جهانی نیویورک در 11 سپتامبر 2001 آغاز شد) شتابان به آفرینش و نمایش شش قسمت از آن رسیده است. الگو و انگاره شخصیتی، شناختی، هیجانی و رفتاری نقش نخست فیلم («اره») به بهترین و گویاترین گونه، بیانگر دید تونلی و توجه و تمرکز جزیره‌یی یک جانی شکنجه گر و سادیستیک ناکام، نادیده گرفته شده، سرخورده و از این رو خشمگین و کینه توز و انتقام گیر از اجتماع است.   سکوت بره‌ها سری فیلم‌های «سکوت بره‌ها»، به خوبی توانسته اند شخصیت و شیوه شناخت، احساس و عاطفه (هیجان) و رفتار جانی سادیستیک خودشیفته و درخودمانده‌یی (آسپرگر) را به تصویر کشند که از اتفاق روانپزشکی کارآزموده و توانمند است که در طرح واره‌های شناختی همچون «بیش سزاوار (محق) بودن» و مکانیسم‌های دفاعی همانند «ابرتوانایی (اومنی پوتنس)» خود غرق بوده و دید تونلی و توجه و تمرکز جزیره یی اش را رو به جنایت، انتقام و آزار گشاده است تا بر زخم‌های ناکامی‌و فرومایگی گمان‌های به فرجام نرسیده مرهم گذارد. هرچند چنین طرح واره (اسکیما)های شناختی و مکانیسم‌های دفاعی شخصیتی خودشیفته وار، در عمل در آدم‌های دانش آموخته و آکادمیک، بسیار بیش از جنایت و کشتن و آدمخواری، به نکوهش و فروداشت (تحقیر) نوشتاری و گفتاری تا مرز و اندازه بی آبرو و اعتبار ساختن همکاران (رقیبان حرفه یی)شان می‌انجامد، اما جلوه‌ها و آیینه‌های سادومازوخیستیک زندگی خصوصی اینان همچون «دکتر‌هانیبال لکتر» فراوان از پس پرده برون افتاده و پدیدار می‌شود. «دکتر‌ هانیبال لکتر»، فرانکشتاین دانش مدار و هیولامنشی است که این بار از دانشکده پزشکی و بیمارستان روانپزشکی برمی‌خیزد تا گاه در سلول‌های زیرزمینی و مخفی خانه رازآلودش قربانیان را در شکنجه روانی و خورده شدن پیکری میزبان و پذیرا باشد و گاه به نوک قلم در مقاله و نوشتار و نیش زبان در کنگره و گفتار، همکاران (به زعم خویش؛ رقیبان) را بی اعتبار ساخته و رنج و آزار برایشان به ارمغان آورد،    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 846]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن