واضح آرشیو وب فارسی:ایلام پویا: توصیه می شود طرفداران «آزادی های یواشکی» این کتاب را اگر شجاعت علنی خواندن ندارند، لاقل یواشکی بخوانند تا متوجه شوند «آزادی یواشکی» شان را به چه قیمت گزافی به دست می آورند.به گزارش ایلام پویا ، به نقل از خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: «طیبه همکارش را دید. دختری که داشت دل می زد که نکند قزاق های نظمیه اول او را انتخاب کنند. قزاق دست طیبه را کشید. درست مثل اینکه می خواهد با زنی در یک مجلس عروسی دو نفری برقصد. نه ایرانی ... فرنگی. طیبه چشمانش فقط ملک را نگاه می کرد. در یک چشم به هم زدن با دست هایش روسری اش را گرفت و پا به فرار گذاشت. قزاق به دنبال طیبه دوید. ملک پشت شیشه مُشجر اتاق پرستاری طیبه را که مثل یک ماهی داشت دست و پا می زد؛ می دید. مثل یک کبوتر که داشت خوراکِ گربه ای می شد. بال می زد. گربه او را کشید و طیبه پشت شیشه مشجر، دست هایش مداوم گربه را پس می زد. اما گربه کبوتر را میان پنجول هایش گرفت. آرام آرام، طیبه فقط بَق بَقو کرد. قزاق با شلوار و روسری طیبه بیرون آمد. حالا بقیه حساب دستشان بود. مَلِک با دو دست لباس پرستاری تازه، به سوی اتاق پرستاری رفت. صدایی از طیبه نمی شنید. مَلِک داخل اتاق شد. کفِ اتاق یک پنس ... یک قیچی بود با خون! ملک جیغ زد، اینکه دختری، خود را برای روسری و شلوار بکُشد را تا حالا ندیده و نشنیده بود. نوشتن با خون، روی شیشه به اسم زنان نوغان همیشه با ملک ماند. لباس پرستاری را به کناری انداخت. چادرِ طیبه را از توی جالباسی برداشت و بر تن طیبه انداخت و گفت: آرام بخواب دختر نوغانی. آرام بخواب. گریان بیرون آمد و گفت: خوابیده است. ملک گریست و لباس مینی ژوپ پرستاری را پس داد.» همین برش کوتاه از رمان «پاریس، پاریس» کفایت می کند تا خواننده بداند با چه اثری روبرو است. بعد از خواندن این رمان به تاثیر ادبیات که از آن دم زده می شود پی بردم. قبل از این کتاب هایی با روایت های تاریخی درباره واقعه کشف حجاب و مسجد گوهرشاد خوانده بودم ولی با خواندن این رمان عمق مسئله گوهرشاد برایم روشن شد. سعید تشکری که در توان قلمی او شکی نیست در این رمان سراغ یکی از مهم ترین اتفاقات اجتماعی تاریخ معاصر ایران رفته و پیش از اینکه اهمیت این موضوع برای دستگاه ها و نهادهای فرهنگی آشکار شود و بخواهند کاری بکنند برای احیای تاریخ این روز، بدون ادعا دست به نگارش رمان زده است. «پاریس، پاریس» روایت دختر سردار حشمت قزاق است، سردار حشمتی که دستش به خون کلنل پسیان آغشته است و خدمتگزار خوبی برای شاه قزاق بوده است. این بار هم عازم مشهد است و این یعنی قرار است در شهر آفتاب قائله ای به پا شود و او بخواباند. این رمان تصویری از اجرای حکم کشف حجاب را به خواننده نشان می دهد که شاید کمتر دیده شده باشد. تصویری که اغلب نشان داده شده این بوده که ماموران حکومت به دنبال زنی که با چادر در ملا عام شرکت کرده، هستند تا چادر او را از سرش بکشند اما قضیه از این تصاویر فراتر است. نه تنها فراتر بلکه دردآورتر است و کاری که سعید تشکری با جملات کوتاهش در «پاریس، پاریس» با روح و روان خواننده می کند کاری است کارستان. در این رمان که متن روانی دارد و خواننده بدون وقفه آن را می خواند علاوه بر اینکه به تاریخ سفر می کند با ماجرای عشق میرزا مهیار خبوشانی و ملک حشمت نیز روبرو می شود. این عشق تنور رمان تشکری را نیز گرم می کند و خواننده به واسطه آن، زیر شلاق کلمات تشکری که با تاریخ بر گُرده ذهن خواننده می زند، تاب می آورد. جای تعجب است که این رمان از ابتدای انتشار آن تاکنون کمتر دیده شده و شاید بهتر باشد گفته شود اصلا دیده نشده، که خب با نگاهی به موضوعی که در رمان مطرح شده می توان پی برد که شاید برخی دل خوشی از دیده شدن این رمان نداشتند. زیرا سعید تشکری به ظرافت مسئله ای مهم که جریان ضد دینی و طرفدار مدرنیته غربی با آن مخالف هستند را در اثرش مطرح کرده است. این رمان در حال و هوای این روزها که بسیاری به نام «آزادی فردی»، «حقوق برابر» و ... دست به ترویج بی حجابی می زنند اثری است که نشان می دهد به خاطر بی حجاب شدن زنان این کشور چه خون هایی ریخته شده و امروز به راحتی از این ارزش متعالی دست کشیده می شود. توصیه می شود طرفداران «آزادی های یواشکی» رمان «پاریس، پاریس» سعید تشکری را اگر شجاعت علنی خواندن ندارند، لاقل یواشکی بخوانند تا متوجه شوند «آزادی یواشکی» شان را به چه قیمت گزافی به دست می آورند در حالی که دخترانی در این مملکت بوده اند که برای حفاظت از حریم عفتشان دست به خود کشی زده اند. رمان «پاریس، پاریس» اثر سعید تشکری را انتشارات کتاب نیستان منتشر کرده است. انتهای پیام/م
چهارشنبه ، ۱۶تیر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلام پویا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]