تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815593366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجوزی که به شوک مطبوعات اردبیل تبدیل شد/خط باریک حضور یا عدم حضور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
مجوزی که به شوک مطبوعات اردبیل تبدیل شد/خط باریک حضور یا عدم حضور

دکه مطبوعات


شناسهٔ خبر: 3703006 - دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
استانها > اردبیل

.jwplayer{ display: inline-block; } اردبیل – لغو امتیاز ۳۰ نشریه در اردبیل طی هفته‌های گذشته به شوک فضای مطبوعاتی این استان تبدیل‌شده است. اتفاقی که نشان می‌دهد برخی نشریات بی‌توجه به تقویت حضور حرفه‌ای هستند. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: اشاره به تعداد نشریات لغو امتیاز شده اردبیل در خبری که روی صفحه خبرگزاری‌ها رفت کافی بود تا التهابی در فضای مجازی و در بین فعالان رسانه‌ایجاد شود. برخی موافق لغو امتیاز نشریات بوده و حتی از دیدن برخی اسامی خوش وقت شدند و برخی مخالفت خود را به صورت علنی اعلام کردند. لیست حذف شده که در واقع چندان نیز به نشریات راکد بسنده نکرده بود در ابتدا به عنوان لیست نشریاتی مطرح شد که فعالیت منظم نداشته و نوبت چاپ خود را رعایت نمی‌کنند موضوعی که در وهله اول خانه‌تکانی در فضای رسانه‌ای استان را تداعی می‌کرد و به عقیده برخی کارشناسان در وضعیتی که صدور مجوزهای فله‌ای موجب شده است هر مطبوعاتی و هر غیر مطبوعاتی بتواند به سادگی تریبون چاپ شده در اختیار داشته باشد حتی ضروری می‌نماید. با این وجود در ادامه شوک رسانه‌ها با اعلام اینکه این اسامی نه تنها توسط ارشاد اسلامی استان حذف نشده بلکه توسط سامانه جامع رسانه‌های کشور لغو امتیاز شده است، تلطیف تر شد. موضوعی که باز نقد و نظرهایی را به همراه داشت و گروهی را به این باور نزدیک تر کرد که محال است مطبوعات در اردبیل حتی به بهانه انتشار نامنظم و کارکرد غیرحرفه‌ای یک خانه‌تکانی را تجربه کند. بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی یک ساله در حال حاضر نزدیک به ۶۰ نشریه در استان اردبیل فعالیت مطبوعاتی دارند. هر چند این رقم از سوی مسئولان استانی به صورت تقریبی عنوان می‌شود، اما به تعبیر مدیرکل ارشاد اسلامی استان تنها نیمی از این نشریات فعال بود و نیمی نیمه فعال و غیرفعال هستند. با پذیرش این رقم به عنوان تعداد کل نشریات بی‌شک لغو امتیاز فعالیت ۳۰ نشریه تکان‌دهنده بوده و بازتاب‌هایی به همراه دارد. اما نکته اینجا است که به چه دلیل این نشریات به ایستگاه لغو امتیاز رسیدند؟

مدیرکل ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: از یک سال قبل ما ثبت‌نام در سایت سامانه جامع رسانه‌های کشور را مطرح کردیم اما مدیران مسئول یا توجه نداشتند و یا ۱۰ دقیقه زمان اختصاص نمی‌دادند که در این سامانه نشریه خود را به ثبت برسانند. سید ناصر اسحاقی افزود: لغو امتیاز هر چند در این استان متفاوت از سایر استان‌ها بود و به این تعداد در هیچ استانی لغو امتیاز نداشتیم اما هیچ ارتباطی با اداره کل ارشاد استان ندارد و به صورت مستقیم در پی بی‌توجهی به ثبت مشخصات نشریه از سوی سایت جامع انجام شده است. به عقیده برخی کارشناسان در واقع همین روند خود نشان می‌دهد اگر ابزارهای کنترلی به صورت دقیق فعالیت نشریات استان را نظارت و رصد کنند، هستند نشریاتی که چندان به چارچوب‌های فعالیت حرفه‌ای توجه ندارند و به سادگی از امتیاز گیری معاف می‌شوند. هشدار به مدیران مسئول برای کارکرد بهتر در عین حال که نسبت به چارچوب امتیازدهی سایت جامع رسانه‌های کشور نقد و نظرهایی مطرح می‌شود، اما در مجموع مدیرکل ارشاد اسلامی استان این اتفاق را هشداری به مدیران مسئول نشریات استان عنوان کرد. اسحاقی در پاسخ به این سؤال که فعالیت مطبوعات در یک سال گذشته را چگونه دیده است، متذکر شد: سال گذشته به دلیل اینکه سال انتخابات بود بر اساس روال مشخص نشریات به صورت جهشی فعال شدند و نمی‌توان این سال را سال پایه فعالیت قلمداد کرد. وی افزود: با این وجود در مجموع فعالیت نشریات استان پویا و بالنده نیست و دلیل آن این است که برخورد تخصصی با مجوز صورت نمی‌گیرد و افرادی هستند که برای مقاصد مقطعی مجوز نشریه دریافت می‌کنند و وقتی با شماره سریال نمی‌توانند فعالیت کنند چنین مشکلاتی به وجود می‌آید. مدیرکل ارشاد اسلامی استان ابراز امیدواری کرد نشریات در پی این اتفاق به کارکرد تخصصی‌تر روی آورده و نسبت به رفع نواقص خود در سایت جامع رسانه‌های کشور نیز اقدام کنند. مجوز آسان و فعالیت سخت برای نشریه در واقع تعبیر مدیرکل ارشاد اسلامی استان به واقع تجربه شده است. طی سال‌های اخیر مجوزهای فله‌ای موجب شده در خود استان اردبیل ۶۰ نشریه مجوز دار شناسایی شود در حالی که در دکه‌های مطبوعاتی عملاً نمی‌توان متجاوز از ۱۰ الی ۱۵ نشریه مشاهده کرد. اینکه سرنوشت مابقی نشریات به چه ترتیب است و چرا نهادهای ناظر نظارتی بر آن ندارند، یکی از سؤالات همیشه بی‌جواب مطبوعات اردبیل است تا جایی که کسب مجوز به صورت ساده بدون بررسی تخصصی و توان مطبوعاتی مدیر مسئول موجب شده برخی افراد که هیچ تجربه و سابقه مطبوعاتی ندارند اقدام به اخذ مجوز کنند. در این میان فعالیت این گروه از نشریات در مقاطع زمانی خاص با اهداف و جهت‌گیری‌های خاص همواره طرح موضوع شده اما نه از سوی نهاد صنفی مطبوعات استان و نه از سوی اداره کل ارشاد اسلامی استان مورد توجه قرار نگرفته است.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد اخذ مجوز از طریق سایت جامع رسانه‌های کشور به مراتب آغاز کار را هموارتر کرده و هر فردی تنها با پرکردن برگه‌های درخواست می‌تواند صاحب نشریه شود. این در حالی است که در ادامه کارکرد این نشریه در جامعه، میزان توجه به نیاز مخاطبان، میزان تولید نشریه و وضعیت پوشش رویدادها، جریان سازی خبری و نحوه انعکاس دغدغه مردم رصد نمی‌شود. موضوعی که در اظهارات مدیرکل ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه نشریات پویا و بالنده نیستند متبلور است. امیدواری به بهبود وضعیت نشریات در سال جاری برخی فعالان رسانه همواره از اینکه بسیاری از نشریات به کپی تولیدات خبرگزاری‌ها تبدیل‌شده‌اند ابراز گله‌مندی می‌کنند. سیل مطالب غیر تولیدی در حالی در نشریات محلی جا خوش کرده است که در عصر اطلاعات امروز این گروه از اخبار در حکم بازنشر یک خبر مرده و فاقد ارزش اطلاع‌رسانی تلقی می‌شود. مدیرکل ارشاد اسلامی استان معتقد است برای بهبود کیفیت نشریات باید خانه مطبوعات استان قویاً ورود داشته باشد. اسحاقی برنامه‌ریزی خانه مطبوعات برای برگزاری دوره‌های آموزشی و اردوهای خبری را از اقدامات لازم توصیف و ابراز امیدواری کرد برآیند این اقدامات مطبوعات استان را متحول سازد. در مقایسه با وضعیت فعالیت نشریات در سایر استان‌ها به واقع نشریات اردبیل به شوک‌های متعدد نیازمند است. شوک‌هایی که البته نباید در حد توقف مقطعی و ایجاد التهاب تنها به دردسر فعالان این حوزه تبدیل شود. بلکه تربیت حرفه‌ای نشریات و فعالان آن از جمله نیازهایی است که به جد از سوی کارشناسان تأکید می‌شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن