تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821311270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله‌ مکارم: مهم‌ترین شاخه‌ اقتصاد مقاومتی جلوگیری از اسراف است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: آیت‌الله‌ مکارم: مهم‌ترین شاخه‌ اقتصاد مقاومتی جلوگیری از اسراف است
یکی از مراجع تقلید گفت: اقتصاد مقاومتی شاخه‌های متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن جلوگیری از اسراف و تبذیر است، باید کاری کنیم که در کشور در حد نیاز از مواهب طبیعی استفاده کنیم.
به گزارش نامه‌نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه بحث اخلاق اسلامی، به اخلاق در برابر آفرینش اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های این اخلاق اسراف و تبذیر است، اسراف در کیفیت است و تبذیر در کمیت، اما در استعمالات قرآنی اسراف تنها در مواد غذایی مطرح نیست و هرگونه زیاده‌روی به عنوان اسراف مطرح شده است.

وی با اشاره به آیه 33 سوره اسراء، گفت: در این آیه آمده است که کسی که مظلوم کشته شد، ولی دم او سلطه دارد می‌تواند قصاص کند اما نباید در قتل اسراف کند، اسراف در قتل و قصاص انواع و اقسامی دارد، گاهی افرادی در زمان جاهلیت می‌گفتند اگر یک نفر از قبیله ما کشته شده 10 نفر از قبیله آن‌ها باید بکشیم که این اسراف در قتل است، گاهی هم می‌شود که قاتل را بیش از حد لازم مجازات می‌کنند، مثلاً کسی قاتل عمد است و در دادگاه محکوم به قصاص شده و صاحبان خون می‌گویند که فرد در زندان بماند تا بعد او را قصاص کنیم و گاهی فرد سال‌ها در زندان باقی می‌ماند و قصاص به تأخیر می‌افتد که این حرام قطعی است چراکه نمی‌شود قاتل عمد را علاوه بر قصاص در زندان بعد از حکم نگه داشت.

این مرجع تقلید با اشاره به حکم امام علی(ع) در خصوص قاتل خود افزود: حضرت فرمودند اگر من زنده ماندم می‌دانم چه کنم اما اگر زنده نماندم شما یک ضربه بیشتر به او نزنید و بعد از آنکه خواستید قصاص کنید مبادا او را مصلح کنید، یعنی حضرت اسراف را حتی در مورد ابن ملجم هم اجازه نمی‌دهد.

وی با اشاره به آیه 83 سوره یونس، تصریح کرد: در این آیه آمده است که فرعون در زمین برتری‌جویی کرد و او از اسراف‌کاران است، یعنی ظلم و بیدادگری یکی از انواع اسراف است، اسراف در همه چیز مطرح است حتی در اذان مساجد، اذان مساجد باید به صورت معتدل پخش شود و پخش آن اشکالی ندارد اما برنامه‌های دیگر مساجد باید برای داخل مساجد باشد شاید در خانه‌های اطراف بیماران و در حال استراحت باشند که نباید مزاحم آن‌ها شد و این نوعی اسراف است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: زیاده‌روی در برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات نیز نوعی اسراف است، برخی هزینه‌های زیادی می‌کنند و برای مردم هم سؤال است که این چه گوهری است که این همه برایش هزینه می‌شود و نوعی بدبینی در جامعه ایجاد می‌شود و باید در حدود معقول تبلیغات شود.

وی گفت: پاسخ به انتقاد نیز اگر بیش از حد لازم باشد نوعی اسراف است، باید دانست که اسراف موجب می‌شود انسان جهنمی شود و باید مردم در همه جنبه‌های زندگی به اسراف توجه کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی شاخه‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها توجه به تولید داخلی و بی‌نیازی از خارج است، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های اقتصاد مقاومتی جلوگیری از اسراف و تبذیر است، باید کاری کنیم که در حد نیاز از مواهب طبیعی استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود خانه‌های وسیع و با هزینه‌های نجومی در برخی شهرهای کشور، خاطرنشان کرد: برخی ثروتمندان غربی که از خون ملت‌های دیگر بهره می‌گیرند هواپیماهایی دارند که استخر هم داخلش است که این بلای دنیای امروز است و اسراف است و در هر جامعه‌ای اسراف زیاد باشد مرتکب اشتباه بزرگی شده و سرانجام آن خفت و خواری و گاهی جنگ‌ها و قیام افراد محروم در مقابل افراد مستکبر خواهد شد.


منبع: فارس


۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن