تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837208817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«معماری شعر معاصر» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«معماری شعر معاصر» منتشر شد

قزوین


شناسهٔ خبر: 3697057 - یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
استانها > قزوین

.jwplayer{ display: inline-block; } قزوین- معماری شعر معاصر با نگاهی به اشعار نیما، ا.بامداد و نمایندگان جریان‌های شعری پس از نیما، دهمین اثر مکتوب مجید بالدران توسط انتشارات سایه گستر قزوین منتشرشد. به گزارش خبرنگار مهر، هدف اصلی این کتاب که پایان نامه کارشناسی ارشد این شاعر و پژوهشگرقزوینی است؛ بررسی این نکته است که آیا شاعران نوپرداز شعر معاصر به "اقتصاد کلمه" و "اقتضای کلمه" در نحوه نگارش شعر خود توجه داشته‌اند و در صورت مثبت بودن این پاسخ، چگونه و با چه رویکردی این مهم صورت گرفته است.  بی تردید، شعر هم ‌روزگار ما از جنبه‌های شکل‌ شناسی و سودجویی از «نام‌نگاشت‌ها» در جای سطرهای کوته و بلند خود، مجموعۀ بی‌بدیلی از نوآفرینی‌ها و نوگرایی‌های زیباشناختی است که تا کنون کمتر بدان پرداخته شده است. هدف اصلی این کتاب بررسی این نکته است که آیا شاعران نوپرداز شعر معاصر به «اقتصاد کلمه» و «اقتضای کلمه» در نحوۀ نگارش شعر خود توجه داشته‌اند و در صورت مثبت بودن این پاسخ، چگونه و با چه رویکردی این مهم صورت گرفته است. بی‌ شک میان شاعران معاصر، الف بامداد در نوشتار اشعار خود سلیقه‌ای خاص دارد و این نوع نوشتار در اشعار وی یکی از شیوه‌های عادت‌زدایی و برجسته ‌سازی در شعر بامدادیی است، به گونه‌ای که از یک طرف بر توازن کلامی و از طرف دیگر بر پیام‌های معنایی آن می‌افزاید. یکی از انگیزه‌های نویسنده از این نوع نوشتار، هدایت خواننده به حفظ ریتم در موسیقی است و شیوه نگارش شعرهای سپید به ویژه بعد از مجموعه «باغ آیینه» خواننده را وامی‌دارد تا در خواندن شعر، قطع و وصل کلام را رعایت کند و در نتیجه شعر را چنان که منظور نظر شاعر است بخواند و از این رهگذر ضرب ‌آهنگ شعر را دریابد. در فصل اول این کتاب تئوری‌های ادبی نیما یوشیج، آغازگر بزرگ شعر معاصر در «حرف‌های همسایه»، ارتباط وی با فرمالیسم و معماری چند شعرش بررسی شده است. همچنین اولین شعر چندصدایی ایرانی، چگونگی آفرینش نیما در عرصۀ فرم، شکل درونی شعر و ساخت دیالکتیکی، کشمکش درونی، به عنوان یک الگوی موفق و دیدگاه نیما دربارۀ ساختمان شعر تجزیه و تحلیل شده است. در فصل دوم اشعار بامداد سوژه اصلی این کتاب است و با تعریف نام‌ نگاشت، شعر تجسمی و «شکل اندام‌وار» پیشینه‌ای برای شعر فرمالیستی بررسی شده است. اینکه شکل بازتاب محتواست و در شعر معاصر «بند» جایگزین «بیت» شده، نگاه به واج‌آرایی در شعر سپید بامداد، ترتیب کلمات وی در محور عمودی کلام و تقطیع شعر از نظر نوشتار با اهمیت شکل ذهنی عجین شده است. در ادامه با مروری بر آرای کولریج، تی. اس. الیوت و رومن یاکوبسن سه چهرۀ اصلی فرم‌گرا دو نظریه مهم و اساسی «شکل اندام‌وار» و «نظریه غیرشخصی بودن شعر» مد نظر قرار گرفته و بهترین مدل نوشتاری شعر بامداد نیز در این بخش معرفی شده است. در فصل سوم حنجره‌های شرقی نیمایی نوآوری در شعر با نام ‌نگاشت‌هایی از شعر نیمایی معرفی شده است، در این بخش مروری کوتاه بر معماری شعر شاعرانی چون شفیعی کدکنی، بامداد، اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، نصرت رحمانی و حمید مصدق شده تا تأثیر معماری شعر در سروده‌های نیمایی و استفاده از این ترفند ادبی در اینگونه از اشعار نیز مشخص شود. سرانجام در فصل چهارم با معرفی کوتاهی از نحله‌های مختلف شعر معاصر از دهۀ چهل تا کنون، به ترتیب سیر شعر موج نو، شعر حجم، شعر دیداری (کانکریت)، شعر چریکی، شعر پلاستیک، موج ناب، شعر گفتار و شعر متفاوت آورد شده و نمونه‌هایی گذرا از اینگونه اشعار بررسی شده است. معماری شعرمعاصر پس از ترانه های سرزمین آفتاب(انتشارات دلوارتهران ۱۳۸۱) و هفت چشمه (انتشارات حوزه هنری قزوین۱۳۸۳) سومین کتاب بالدران درحیطه نقد و بررسی شعر معاصر ایران است. توزیع چاپ اول این کتاب هم اکنون در۱۱۰۰ نسخه و در ۲۰۶صفحه با قیمت هشت هزارتومان در کتابفروشی های سراسر کشور آغازشده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن